| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
Replica-bygge från grunden
|
<< 1, 2, 3 64 besök senaste veckan (6025 totalt) |
|
Liten uppdatering
Det kanske är dags att uppdatera bygget också. Jag har faktiskt inte jobbat på bilen sen i juni, så bilderna är för mig hyfsat gamla. Men ni får komma ikapp var jag står med bygget nu. Jag låter bilderna tala för sig själva, men vinkeljärnen var 80st som jag fick slipa ner till så nära exakt 40mm som jag pallade, diffust ca 0,1-0,5mm på bredden. Dessa vinkeljärn används för att montera de bakre tvärgående bitarna, det är totalt 40st av dem. Jag monterade dem, men var svårt att få det exakt när jag var själv. Så det blev diff på några millimeter mellan vissa, så jag fick plocka ner dem igen. De ska alltså monteras igen.
_________________ Christoffer Dunlap |
||||||
|
Re:
Nu tror jag du möjligen pratar om patentkrav... Patentombud brukar prata om produktpatent och metodpatent. Produktpatent brukar definieras ska utgöra en nyhet, ej tidigare vara offentligt känd, ha en teknisk effekt samt kunna upprepas med samma effekt. Metodpatent kan vara väääldigt olika saker. Bifogar länk som kan vara informativ kring Svenska förhållanden. https://www.prv.se/globalassets/doku Man bör vara medveten om att patentlagar till stor del utgörs av nationella regelverk och tillämpas olika i olika länder, dvs ingen universell praxis. Så den uppfinning som inte går att erhålla patent på i Sverige kan gå att skydda i Indien - eller ett annat land. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
|
det går ju bra framåt, så himla mycket har du inte kvar innan du kan börja spackla
man blir ju sugen på att beställa sån kit du har köpt. tittade på länken blir svårt att välja bil bara, men nån ferrari. kanske 250 gto _________________ henrik nielsen |
||||||
|
Re:
Tidsmässigt är det inte jättemycket kvar innan man kan börja spackla. Kanske 50h eller så
Kul! Jag tycker att det är ett kul tillvägagångssätt, man kan ju i princip bygga kaross till vilken bil som helst. En 250GTO i aluminium är ju en dröm att bygga, men jag saknar kunskap, plats, tid och verktyg haha.
Hade jag inte redan påbörjat mitt bygge hade jag nog satsat på en Porsche 919 Street. Är nästan 100% på att det går att få filer för den och det är endast 1 konceptbil byggd tidigare. Jag tycker den är så sjukt snygg också
||||||
|
Re:
Mkt inspirerande tråd detta! Som privatperson med pensionen i sikte är det inte utan att man känner litet projekt-sug efter att få plasta och gå runt i gasmask på tomten. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
|
va kostade sånt kit för att kunde skriva ut mallarna
jag ska läsa tråden igen o kolla videon, jäkligt sugen på att bygga en 250 gto kaross så får man se om jag får den på hjul, enklast är nån form av kaross byte _________________ henrik nielsen |
||||||
|
Re:
Kul! Bara att köra igång tycker jag Men jag rekommenderar att man gör någon uppskattning för vad allt kommer att kosta innan man kör igång. Jag valde att köra på billigaste spåret, spånskivor och små 45x45 reglar. Vilket har sina utmaningar med sig Att slipa glasfiber är ju alltid en dröm haha
||||||
|
Re:
Jag valde alternativ 4+2, vilket kostade $499(5400kr med valutaväxling etc). Men det finns olika alternativ att välja bland
Jo det hade varit smidigast, dessa modeller är inte anpassade för att sitta på något specifikt chassi, så man bör ha med det i åtanke. Mitt chassi kommer att vara någon hybrid mellan donators chassi och en monoqoue med rörram:) _________________ Christoffer Dunlap |
||||||
|
Re:
Förlåt för OT
Inspiration, tips och tricks? https://www.facebook.com/groups/1964 _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
nu hoppar jag lite fram i tiden...
när pluggen är spacklad fin o slätt o man har gjutit formen, hur får man till dörr hål o fönster man vill ju ha lite dörr karmar o profiler finns det mallar för dörrer o huv o sånt annars blir det ju bara helt slätt gjutformen blir ju helt slätt eller är det nåt jag inte fattar _________________ henrik nielsen |
||||||
|
Kika på BuilderCreators byggvideos han lagt upp på Youtube... Det är massor med filmer han lagt upp. Det förklarar mycket.
Ett exempel från hans begynnelse... https://youtu.be/-zOIAVSV2Rc?si=alQH _________________ Magnus Falk |
||||||
|
Re:
Det är väl lite olika. Men jag har som sagt CAD-filer för hela inredningen, dörrsidor, själva ytan som dörrarna stängs mot (minns inte vad det heter, door seals?) så jag kommer skapa gjutformar från pluggen som kommer anpassas mot dörrsidorna (insidan) och själva "door seal'en". Samma sak gäller vindruta och andra fönster. Själva utfasningen för vindrutan finns dels med i modellen. Men om man gör som mig med träskivorna så har man 90mm mellan varje skiva där man måste forma själv "med feeling", inge CAD-precision där
I och med att det är flera av er som är nyfikna på dessa modeller och byggmetoder har jag kontaktat ett företag som fräser ut modeller i cellplast etc. Jag har frågat dem om de är intresserade av att fräsa ut karosser och i så fall vad det skulle kunna kosta. Återkommer med mer om det när jag fått svar
||||||
![]() |
Andra projekttrådar
Replica-bygge från grunden
|
<< 1, 2, 3 64 besök senaste veckan (6025 totalt) |