| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318IS -91 Nytt motor koncept
|
87 besök senaste veckan (10002 totalt) |
|
Re:
Tack så mycket Jocke! Ja givetvis går allt att lösa, nu väntar jag bara på lite delar från BMW och Autodoc, sen är motorn ihop igen, togs en tugga från semesterkassan men sånt är livet med denna hobby, gillar att skruva och hitta orsaker till fel så är mest bara ett ekonomiskt missöde egentligen
_________________ Viktor Andersson |
||||
|
Vacker o stilrent bygge helt i min smak! Surt med ras men bryt ihop och kom igen 💪
|
||||
|
Bilen ihop igen
Ja uppdatera sin egen tråd går tyvärr alltid sekundärt.. Motorhaveriets grundorsak är svår att sätta finger på, det troligaste jag finner är att låsklippet på den enkelradiga kedjan gått sönder, och sedan delade sig kedjan och ras var oundvikligt. Hur som så blev det byte till en ny OEM kedja, nytt drev för vevaxel samt kedjesläpor igen allt från BMW, sedan packningar med mera köptes från autodoc. Återmonterade de dubbelradiga kamdreven, återmonterade original ventillyftare då de lättare VW tryckarna hade skador, byte av alla ventiler för otroligt nog var toppen utan skador, krävdes bara lite inslipning med pasta. bytte även kamaxlar och överfall för att vara säker att allt är ok. Oljefilter hus, oljepump frontkåpor med mera fick också bytas då skador fanns.. Tur som är har jag en motor vid sidan av att plocka delar ifrån
Ihopmonteringen gick bra, har ju nyss gjort det, om än denna gång lät jag motorn sitta kvar i bilen.
Motorn startades upp, gick som en dröm igen, inga oljud över huvud taget. Gjorde leakdown test samt komp prov, allt är som det skall. passade på att bygga om mätarhuset med nya mätartavlor och lite annat godis och plötsligt var klockan 22:50 dagen innan BMW Club Schwedens 40 års träff på Mantorp som jag ville åka ned till.
Provkörning av motorn och bilen fick bli tidigt på morgonen på rull ner mot Mantorp, mötte upp goda vännerna Micke och André på Donken i Hallsberg i Andrés fina Z4
Efter frukost på MC Donnalds rullade vi ner till Mantorp i lagom tempo. Grymt väder, många fina bilar på plats, gott snack med många likasinnade, solen sken och rejs från BMW Cup samt Alfa, riktig toppen dag, kom ett ösregn med det blåste över snart nog. Tydligen var det tävling bland bilarna på plats, straxt innan hemgång blev jag ombedd att parkera om bilen framför garagen, fick äran att ta emot ett Jury's Choice pris för mitt bygge, väldigt kul med så otroligt många fina bilar på plats
_________________ Viktor Andersson |
||||
|
Riktigt fint bygge!
Tråkigt att läsa om haveriet men imponerande jobbat att du fått ihop den så snabbt! Singelkedja med kedjelås är kanske inte helt driftsäker lösning...? Spontant känns dubbelkedjan som säkrare. När jag bytte oljepumpkedja i min motors förra liv blev det kedja med kedjelås för att slippa att riva allt. Kunde konstatera när jag förra vintern rev ner motorn att det var såpass tight intill kedjan att kedjelåset tagit i... Ren tur att det inte havererade. Grattis till bucklan!
_________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30
|
||||
|
Re:
Tack så mycket Christian! Nej det där med kedjelås har jag grubblat mycket över, både innan och efter så att säga, enligt säljaren jag köpte grejerna av så är det många som kör med hans delar med både högre varvtal och mer effekt på bana i åratal utan problem. Att det låg för nära kåporna kan jag nog avfärda i mitt fall, då man använder den inre av de två spåren på vevaxeln, så den "bör" ej kunnat fastna någon stans. Har efter haveriet fått mycket input och det finns tydligen flera enkelradiga kedjor utan kedjelås att köpa från andra bilmärken, så bygger jag om motorn någon gång i framtiden så kanske man tar steget till enkelradig kedja igen. Skönt att höra att du hade tur i oturen
_________________ Viktor Andersson |
||||
|
Nytt motorkoncept
Länge sedan en uppdatering ser jag
Man undrar om man är tillräckligt frisk, då bilen var typ helt klar och klar för att njutas av, men tyckte något litet saknades och det var effekt. Ville inte kosta på xx tusenlappar till för att nå omkring 200hk, samt att lådan hade behövt öppdateras. Så skrev till en gammal rallycross kompis som hade ett intressant motorpaket att sälja, efter en del om och men så slog jag till på en motor och växellåda. M42 motorn åkte ut på annons och såldes rätt så fort vilket var skönt. Jag retar nog upp ett gäng purister med att byta tillverkare på motorn från BMW
Nya rovan är en F20C från Honda S2000 som bland annat har dessa modifikationer: Stålfoder, smidd vev, smidda stakar, CP kolvar, BC kammar, slidspjäll & torrsump. Detta ger en motorvolym på 2,4L och omkring 360hk i motorn. 2 skivig quartermaster koppling billet svänghjul Link g4 Storm sprut 8st spridare, 4 i insuget och 4 utanför trattarna. Växellådan är en Dogbox från Dawidsson. Detta kommer bli hur kul som helst! Nu i helgen fick jag i motorn i bilen vilket tog en stund för att få allt rätt på plats, men gick fint tillslut.
_________________ Viktor Andersson |
||||
|
Jäklar vilket fett koncept!
Har alltid tyckt att det är kul med japansk spis i tysk bil, typ K24 i en 944 eller en 2JZ i en E36a, så det här är helrätt. Se nu till att köpa dig en ratt från Italien så har du återförenat axelmakterna
_________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
|
Re:
Haha tack så mycket, kul med medhåll
Ja detta blir en riktig mix, japansk motor, svensk "Volvo" växellåda och tysk bil, givet blir de en italiensk rätt på de
_________________ Viktor Andersson |
||||
|
Re:
Tack så mycket
Detta håller jag med om till 100%, Den blir vad jag tänker svart wrinkel färg från BJP, eventuellt röd, får se. men det blåa ska väck, helt klart
_________________ Viktor Andersson |
||||
|
Re:
Känns som jag är frånkörd redan nu 💨🥰 _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||
|
Re:
Du det ligger på 9900rpm idag, men ska nog dra ner detta en aning, tänker kring 9200rpm för att spara på grejerna lite, det lär räcka gott i alla fall tänker jag
_________________ Viktor Andersson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318IS -91 Nytt motor koncept
|
87 besök senaste veckan (10002 totalt) |
