Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318IS -91 Nytt motor koncept
<<   1, 2, 3, 4   >>
87 besök senaste veckan (10002 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7995



Jag som skulle skriva att det var ett väldigt snyggt bygge.
Beklagar motorhaveriet och hoppas att det går bra att lösa.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 187


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Jag som skulle skriva att det var ett väldigt snyggt bygge.
Beklagar motorhaveriet och hoppas att det går bra att lösa.


Tack så mycket Jocke! Ja givetvis går allt att lösa, nu väntar jag bara på lite delar från BMW och Autodoc, sen är motorn ihop igen, togs en tugga från semesterkassan men sånt är livet med denna hobby, gillar att skruva och hitta orsaker till fel så är mest bara ett ekonomiskt missöde egentligen

_________________
Viktor Andersson
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316



Vacker o stilrent bygge helt i min smak! Surt med ras men bryt ihop och kom igen 💪

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera 1
nico_bmw
stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 12



jävligt snygg bygge surt med ras men som du själv säger det hör till nästan.

_________________
Nicolas Stefanidis
Citera 1
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 187


Trådstartare
Bilen ihop igen

Ja uppdatera sin egen tråd går tyvärr alltid sekundärt..

Motorhaveriets grundorsak är svår att sätta finger på, det troligaste jag finner är att låsklippet på den enkelradiga kedjan gått sönder, och sedan delade sig kedjan och ras var oundvikligt.

Hur som så blev det byte till en ny OEM kedja, nytt drev för vevaxel samt kedjesläpor igen allt från BMW, sedan packningar med mera köptes från autodoc.
Återmonterade de dubbelradiga kamdreven, återmonterade original ventillyftare då de lättare VW tryckarna hade skador, byte av alla ventiler för otroligt nog var toppen utan skador, krävdes bara lite inslipning med pasta. bytte även kamaxlar och överfall för att vara säker att allt är ok.
Oljefilter hus, oljepump frontkåpor med mera fick också bytas då skador fanns.. Tur som är har jag en motor vid sidan av att plocka delar ifrån

Ihopmonteringen gick bra, har ju nyss gjort det, om än denna gång lät jag motorn sitta kvar i bilen.



Motorn startades upp, gick som en dröm igen, inga oljud över huvud taget. Gjorde leakdown test samt komp prov, allt är som det skall. passade på att bygga om mätarhuset med nya mätartavlor och lite annat godis och plötsligt var klockan 22:50 dagen innan BMW Club Schwedens 40 års träff på Mantorp som jag ville åka ned till.



Provkörning av motorn och bilen fick bli tidigt på morgonen på rull ner mot Mantorp, mötte upp goda vännerna Micke och André på Donken i Hallsberg i Andrés fina Z4

Efter frukost på MC Donnalds rullade vi ner till Mantorp i lagom tempo.

Grymt väder, många fina bilar på plats, gott snack med många likasinnade, solen sken och rejs från BMW Cup samt Alfa, riktig toppen dag, kom ett ösregn med det blåste över snart nog.

Tydligen var det tävling bland bilarna på plats, straxt innan hemgång blev jag ombedd att parkera om bilen framför garagen, fick äran att ta emot ett Jury's Choice pris för mitt bygge, väldigt kul med så otroligt många fina bilar på plats





_________________
Viktor Andersson
Citera 4
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2034



Riktigt fint bygge!

Tråkigt att läsa om haveriet men imponerande jobbat att du fått ihop den så snabbt!

Singelkedja med kedjelås är kanske inte helt driftsäker lösning...? Spontant känns dubbelkedjan som säkrare.

När jag bytte oljepumpkedja i min motors förra liv blev det kedja med kedjelås för att slippa att riva allt.
Kunde konstatera när jag förra vintern rev ner motorn att det var såpass tight intill kedjan att kedjelåset tagit i... Ren tur att det inte havererade.

Grattis till bucklan!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 187


Trådstartare
Re:

Christian Jansson skrev:
Riktigt fint bygge!

Tråkigt att läsa om haveriet men imponerande jobbat att du fått ihop den så snabbt!

Singelkedja med kedjelås är kanske inte helt driftsäker lösning...? Spontant känns dubbelkedjan som säkrare.

När jag bytte oljepumpkedja i min motors förra liv blev det kedja med kedjelås för att slippa att riva allt.
Kunde konstatera när jag förra vintern rev ner motorn att det var såpass tight intill kedjan att kedjelåset tagit i... Ren tur att det inte havererade.

Grattis till bucklan!


Tack så mycket Christian!
Nej det där med kedjelås har jag grubblat mycket över, både innan och efter så att säga, enligt säljaren jag köpte grejerna av så är det många som kör med hans delar med både högre varvtal och mer effekt på bana i åratal utan problem.

Att det låg för nära kåporna kan jag nog avfärda i mitt fall, då man använder den inre av de två spåren på vevaxeln, så den "bör" ej kunnat fastna någon stans. Har efter haveriet fått mycket input och det finns tydligen flera enkelradiga kedjor utan kedjelås att köpa från andra bilmärken, så bygger jag om motorn någon gång i framtiden så kanske man tar steget till enkelradig kedja igen.

Skönt att höra att du hade tur i oturen

_________________
Viktor Andersson
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 187


Trådstartare
Nytt motorkoncept

Länge sedan en uppdatering ser jag

Man undrar om man är tillräckligt frisk, då bilen var typ helt klar och klar för att njutas av, men tyckte något litet saknades och det var effekt. Ville inte kosta på xx tusenlappar till för att nå omkring 200hk, samt att lådan hade behövt öppdateras.

Så skrev till en gammal rallycross kompis som hade ett intressant motorpaket att sälja, efter en del om och men så slog jag till på en motor och växellåda.

M42 motorn åkte ut på annons och såldes rätt så fort vilket var skönt.

Jag retar nog upp ett gäng purister med att byta tillverkare på motorn från BMW

Nya rovan är en F20C från Honda S2000 som bland annat har dessa modifikationer:
Stålfoder, smidd vev, smidda stakar, CP kolvar, BC kammar, slidspjäll & torrsump. Detta ger en motorvolym på 2,4L och omkring 360hk i motorn.
2 skivig quartermaster koppling
billet svänghjul
Link g4 Storm sprut
8st spridare, 4 i insuget och 4 utanför trattarna.
Växellådan är en Dogbox från Dawidsson.

Detta kommer bli hur kul som helst!
Nu i helgen fick jag i motorn i bilen vilket tog en stund för att få allt rätt på plats, men gick fint tillslut.











_________________
Viktor Andersson
Citera 2
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 243



Jäklar vilket fett koncept!

Har alltid tyckt att det är kul med japansk spis i tysk bil, typ K24 i en 944 eller en 2JZ i en E36a, så det här är helrätt. Se nu till att köpa dig en ratt från Italien så har du återförenat axelmakterna

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera 2
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 187


Trådstartare
Re:

MelvinL skrev:
Jäklar vilket fett koncept!

Har alltid tyckt att det är kul med japansk spis i tysk bil, typ K24 i en 944 eller en 2JZ i en E36a, så det här är helrätt. Se nu till att köpa dig en ratt från Italien så har du återförenat axelmakterna


Haha tack så mycket, kul med medhåll
Ja detta blir en riktig mix, japansk motor, svensk "Volvo" växellåda och tysk bil, givet blir de en italiensk rätt på de

_________________
Viktor Andersson
Citera 1
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 432



Herre jösses vilken drivlina, kommer röra på sig duktigt nu

Mycket bra val av motor.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1175



Asball! Vilken kärra detta kommit att bli. Grattis!

Inte en fråga om att reta purister, snarare stylister, men den blåa kåpan borde ju få sig en liten annan färgskvätt...

_________________
Magnus Falk
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 187


Trådstartare
Re:

stilldouble skrev:
Asball! Vilken kärra detta kommit att bli. Grattis!

Inte en fråga om att reta purister, snarare stylister, men den blåa kåpan borde ju få sig en liten annan färgskvätt...


Tack så mycket
Detta håller jag med om till 100%, Den blir vad jag tänker svart wrinkel färg från BJP, eventuellt röd, får se. men det blåa ska väck, helt klart

_________________
Viktor Andersson
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 187


Trådstartare
Re:

zmicke skrev:
Herre jösses vilken drivlina, kommer röra på sig duktigt nu

Mycket bra val av motor.


Tack Micke Nu snart kanske man hänger på dig runt banan också

_________________
Viktor Andersson
Citera 1
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 432



Re:

Andersson-Motorsport skrev:
zmicke skrev:
Herre jösses vilken drivlina, kommer röra på sig duktigt nu

Mycket bra val av motor.


Tack Micke Nu snart kanske man hänger på dig runt banan också


Känns som jag är frånkörd redan nu 💨🥰

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8126



Kul motorval! Kommer nog bli helrätt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera 1
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1175



Förresten, var ligger maxvarvet på denna lilla juvel?

_________________
Magnus Falk
Citera 1
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 187


Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Kul motorval! Kommer nog bli helrätt!


Tack som fasen Erik

_________________
Viktor Andersson
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 187


Trådstartare
Re:

stilldouble skrev:
Förresten, var ligger maxvarvet på denna lilla juvel?


Du det ligger på 9900rpm idag, men ska nog dra ner detta en aning, tänker kring 9200rpm för att spara på grejerna lite, det lär räcka gott i alla fall tänker jag

_________________
Viktor Andersson
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 640



Häftigt med en riktigt frän sugmotor! Det där kommer att bli kanon.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera 1
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 187


Trådstartare
Re:

Anders Litto skrev:
Häftigt med en riktigt frän sugmotor! Det där kommer att bli kanon.


Tack Anders! Ja givetvis ska det vara sugmotor

_________________
Viktor Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318IS -91 Nytt motor koncept
<<   1, 2, 3, 4   >>
87 besök senaste veckan (10002 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande