Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga banmustang av det brutalare stuket
<<   1, 2, 3, 4   >>
21 besök senaste veckan (10405 totalt)
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

Surf

Tänk vad lite surfande kan ge.

http://www.thecarsource.com/shelby/transam70.html

"Ford only sponsored one team for the '70 season and that was Bud Moore's team. Ford cut back 75% on its racing budget. Ford didn't think the Shelby team could give the results based on the prior year's performance.

The Moore cars were 1969 Mustangs with 351 4V engines and 4-speeds. They were updated to '70 sheet metal. Kar Kraft rebuilt the cars to Trans-Am specifications and shipped them to Moore. The cars were painted yellow with black center stripes. Parnelli Jones drove car #15 and George Follmer piloted car #16."

Är det samma 351 som du har??

Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
om jag säljer måste jag ha köpt något nytt först... vill inte stå med ångesten av att bara ha en hobbybil i garaget.

Dumt nog har de inte skrivit ut om det är en Cleveland eller Windsor som satt i de ombyggda 69orna.
Clevelandmaskinen kom först i produktionsbilarna 1970. Men kan ju i racesammanhang ha kommit 1969.

Jag ska kolla runt lite och kika i lite böcker hemma om Trans Am serien. Mina kunsskaper i homologisering är begränsade, min motor tävlade med all säkerhet i Ford Torinos eller liknande Mercurys i Nascarlopp.

Drömmen är annars att bygga en kopia av den oranga med svarta linjer eller en vit och grön variant somfanns 1970 i Trans Amserien.

Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004

"Är det någon som har byggt om pedalstället från automat till manuell (givetvis inkl. lådbyte...)
Måste ju byta/flytta bromspedalen också, frågan är om man över huvudtaget behåller Fords bromsservo/cylindrar etc utan byter ut hela pedalstället. "

Det är rätt enkelt...du tar bara grejor från en manuell bil och byter vid pedalstället och "skarvar" på med kopplingspedalen...Jag körde då när jag hade Mach1-69 med en T5-låda ett tag...

Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator
Trådstartare
hur var T5an?

Räcker den för ca 400 kusar?

Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

Jag har hittat en grym låda som jag tänkt köpa till min Volvo!
http://www.5speedtransmissions.com/
En sån TKo 600 låda för 1800$ känns som ett vettigt alternativ, beror ju bara på vad koppling och andra grejer kostar......
Lycka till med mustangen thumbs up [/url]

Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator
Trådstartare
Tremec lådorna som du nämner är det numera många som lägger i sina Mustanger så det kan nog vara den enklaste lådan att plocka in, många väljer en Tremec 3550 eller en TKo. Vet inte hur de ligger prismässigt bara...

Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004

Trevlig tråd, banracingbilar från andra sidan pölen är häftiga. Jag vill höra mer pros & cons med aut resp. man låda på bana.

Lund
Här sen Feb 2003

jag körde in och gjorde vanlig besiktning med min kärra... I regbeviset står det 3 stegs automat men i bilen satt det 6 vxl manuell.. Inga problem

om du byter mot delar som ser original ut så säger de mycket sällan något.. Får du rätt SBPperson kan du säkert fråga om de kan ändra det i regbeviset också, det sa de till mig en gång när jag ringde och frågade thumbs up

Ang pedalställ; I firebirden ser stället exakt likadant ut (fästpunkter etc) så jag bytte bara rakt över.. Och om man inte får tag på ett helt, kan man bara gå på skroten och leta upp en kopplingspedal från någon annan (i ditt fall Fååård) ur samma tidsepok.. borde passa

Nåååå... har du rivit ner den och börjat projektet än????
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator
Trådstartare
Ingen rivning förräns efter helgen!
Jag har bokat Tullinge på söndag så jag ska testa den lite först.....

Ehh, jag har sålt ett motorblock till en av besiktningskillarna och ska byta tanklock med en annan som också har en mustang på min bilprovning så det brukar aldrig vara några större problem. Säger aldrig var det är men det är stockholms i särklass bästa bilprovning!

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

bygg... bygg..!!! nuuuuu!!!!!
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

ButterflyRacing skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
-71 fick de visst svårare motstånd.
AMC.....

Ursäkta att jag klampar in här, men när vi ändå har boots, så:
Peter Carell-är det nån som minns honom? Han härjade i början på 80-talet om jag inte minns fel med en AMC AMX. Medan "alla" andra som modifierade sina jänkare monterade hijackers och höjde dom det som gick bak (av nån obegriplig anledning ) så sänkte han bilen, monterade grövre krängningshämmare och lågprofilsdäck Kom ihåg att vi fortfarande är kvar nånstans runt -81 -82...

Som sagt, ledsen att jag klafsar in med något i sammanhanget ganska oväsentligt-men jag kom att tänka på det när jag läste ovanstående om AMC...

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004

Superswift skrev:
hur var T5an?

Räcker den för ca 400 kusar?

Jag kommer tyvärr inte ihåg hur mycket den tålde (det här var drygt 10år sen) men jag körde iallfall en sommar med T5-lådan på min lätt vässade 351-Cleveland 4V utan problem...

Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator
Trådstartare
OK, dollarn har sjunkit till en behaglig nivå så det kanske är dags att smida medans jänkestålet är varmt....

Först ut blir växellåda och väghållning, handlar bara att hitta rätt grejer....

Men det viktigaste av allt innan börjar slita bort inredning och annat,
vilka normala svenska tävlingsklasser skulle man kunna bygga för med denna typ på bil?
Historisk? Modsport? eller?
Vad tillåter de för modifieringar? Eller var hittar jag dem enklast på nätet.
Helst vill man ju dumpa bladfjädrarna och sätta skivor bak, bur, nya stolar, ny vinge bak etc.
Även om man inte nödvändigtvis själv börjar tävla så vore det dumt att inte sikta in sig på en klass.
om jag nu ändå bygger om vill jag ju bygga rätt från början...

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Superswift skrev:
OK, dollarn har sjunkit till en behaglig nivå så det kanske är dags att smida medans jänkestålet är varmt....

Först ut blir växellåda och väghållning, handlar bara att hitta rätt grejer....

Men det viktigaste av allt innan börjar slita bort inredning och annat,
vilka normala svenska tävlingsklasser skulle man kunna bygga för med denna typ på bil?
Historisk? Modsport? eller?
Vad tillåter de för modifieringar? Eller var hittar jag dem enklast på nätet.
Helst vill man ju dumpa bladfjädrarna och sätta skivor bak, bur, nya stolar, ny vinge bak etc.
Även om man inte nödvändigtvis själv börjar tävla så vore det dumt att inte sikta in sig på en klass.
om jag nu ändå bygger om vill jag ju bygga rätt från början...

Tja en klass som funkar för en 70 camaro är ju V8 Challenge..... regler finns på www.slc.se

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Innan du börjar bygga kan det även vara värt att kika lite på delar som sitter på nyare mustanger eller fordar..

Kan garanterat plocka bakbromsar o dyl från dem istället för att köpa något dyrt bolt on kit..

Jänkarna har aldrig varit så glada i att ändra på konstruktioner som 'fungerar'

www.corner-carvers.com är ganska glada i mussar...
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator
Trådstartare
Anders, tack för tipset ska kika runt lite i helgen och försöka lägga en budget för att se om det är genomförbart. Allt är genomförbart givetvis men jag vill inte ha bilen ståendes i garaget i 10 år framöver...

Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Det här är kanske inget nytt, och så kanske det är till för nyare Mustanger.

http://www.mustangperformance.se/default.asp

johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004

Personligen gillar jag manuell låda : ) Men att det går att rejsa med automatlåda är väl bevisat ett flertalet gånger om.
Bla så vann Opel Monte Carlo rallyt ett år med en Manta-A, Automat, bara för att visa att det gick he he ; )

Kan bli ett coolt bygge, hoppas du lyckas : )

Mv.

Umeå
Här sen Maj 2004

johan sekéus skrev:
Personligen gillar jag manuell låda : ) Men att det går att rejsa med automatlåda är väl bevisat ett flertalet gånger om.
Bla så vann Opel Monte Carlo rallyt ett år med en Manta-A, Automat, bara för att visa att det gick he he ; )

Kan bli ett coolt bygge, hoppas du lyckas : )

Mv.

I vilken klass då, den för automatväxlade oplar?

Enda Opelvinsten jag hittar i MC-rallyt är en Ascona 400 1982

--VVTS--
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004

Hm, nu blev jag lite osäker på om det var Monte Carlo rallyt, men jag skall leta upp vilket rally och år det var.
Men för övrigt tyckter jag att din komentar "I vilken klass då, den för automatväxlade oplar?" var lite väl sarkastisk : ( Bara för att du kanske inte hört talas om det betyder det ju inte att det inte stämmer ; )
Lät mer som om du inte trodde Opel kunde vinna något överhuvudtaget : (

Men jag återkommer när jag hittat exakt var och när det var : )

Mv.

Umeå
Här sen Maj 2004

om du tycker det lät sarkastiskt så var detför att jag var lite sarkastisk, inte för att jag inte tror på Opel, en majoritet av de bilar jag ägt har varit Opel, och Opel A ascona/manta är en av de trevligaste bilar jag vet att köra, men det är väldigt vanligt att folk hävdar att den ena eller andra bilen vunit MC-rallyt, och det är ej heller ovanligt att det är sant, men ofta i någon udda klass.

Att lloyd vunnit MC-rallyt flr bilar under 400cc betyder inte att lloyd gjoprde snabba bilar, bara att konkuransen var obefintlig i den klassen. (obbs jag hävdar här varken att det finns en klass för bilar under 400cc eller att lloyd vunnit nämda klass, det är bara ett exempel)

Det är tyvärr väldigt vanligt med påståenden som man hört och sedan för vidare, och sedan förs de vidare igen, och tillslut tror många människor att det stämmer, men om man kontrollerar så kan det antingen vara ett stort missförstånd, eller en *nästan rätt*.

min källa till MC-vinster är http://www.wordiq.com/definition/Monte_Carlo_Rally

Som självklart kan vara felaktig, men när någon tar sig tid att lista vinnarna år för år litar jag mer på det än på något som jag bara har hört utan nogrannare årsangvelser eller klassangivelser.

Jag ber om ursekt om du tar det som en personlig grej, det är inte alls meningen, det är bara ett fenomen jag irriterar mig lite på.

Sen så flaggade jag racingflagg för Asconan, om du kanske såg det, jag gillar skarpt att den vunnit så sent som 82 dessutom, då hade ju Porche Alpine-Renault och diverse mer eller mindre specialbyggen som lancia stratos och R5 Turbo gjort sin entre.

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
Bygga banmustang av det brutalare stuket
<<   1, 2, 3, 4   >>
21 besök senaste veckan (10405 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande