Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ang Etanol...
<<   1, 2, 3
6087 besök totalt
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002

Nu blandar sig inte ren etanol eller metanol med bensin utan vidare. I E85 tillsätts vissa saker (MTBE 2.0% + Isobutanol 0.4%) för att det skall gå lättare + att spriten är extremt ren (utan vatten) 99.5% vilket också hjälper.

För er som kan mer om kemi kan säkert förklara detta om opolärt (bensin), svagt polärt (sprit) och starkt polärt (vatten) och varför det inte blandar sig.

http://www.sekab.se/word/EtamaxB.pdf

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
volvo360 skrev:
Nu blandar sig inte ren etanol eller metanol med bensin utan vidare. I E85 tillsätts vissa saker (MTBE 2.0% + Isobutanol 0.4%) för att det skall gå lättare + att spriten är extremt ren (utan vatten) 99.5% vilket också hjälper.

För er som kan mer om kemi kan säkert förklara detta om opolärt (bensin), svagt polärt (sprit) och starkt polärt (vatten) och varför det inte blandar sig.

http://www.sekab.se/word/EtamaxB.pdf

JAg skrev ettkortare utlägg om detta i Etanol forumet med.. har inte länken direkt i huvet men det var den om Hembränt har jag för mig!
Etanol och Bensin blandar sig.. men eftersom Etanolen(C2H5OH) är mer polär än de olika bensin molelkylerna (Bensin kan ju tyvärr inte ses som enhetlig då det består av kolkedjor ifårn C6-C12).
Fast eftersom polariteten är så stark hos vatten och Etanolen relativt polär den med så binder Etanolen gärna sig till vatten. För att förindra detta så har man som sagt i MTBE. Då MTBE har väldigt goda lösande egenskaper för just Alkoholer och överiga kolväten och är därför ypperlig för att binda ihop bensin och Etanol. MTBE är är även väldigt lättfluktig och flyter likt dimma och antänds ruskigt lätt. Så det ökar även startvilligheten hos E85.

Allmänt banåkaforum
Ang Etanol...
<<   1, 2, 3
6087 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande