Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A -75
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (32667 totalt)
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004

steha skrev:
Fjädrar skulle jag som tidigare nämnts köpa på Biltema, och projektet att sammanställa alla Biltema-fjädrar är väl ganska färdigt. Det finns möjlighet att kika lite på det:

http://groda.no-ip.org/~stefan/springs/springs.php

Det där är ju bra! Har själv gjort en databas över alla Lesjöfors standardfjädrar ur deras katalog (~3000st) förenklar MYCKET om man letar efter vissa längder å krafter m.m. Tyvärr vill jag inte lägga upp länk då den inte är skyddad mot "hacking". Men om någon vill använda för något speciellt endamål så kan jag söka åt den eller skicka länk.
Hoppas du låter databasen över fjädrarna ligga!

Tuffe me Manta A, bror Qaz har ju en med så man har haft förmånen att ställa upp den några gånger.. fast säg det inte högt, han kanske inte vet ..

Uppsala
Här sen Okt 2004

Eel skrev:
steha skrev:
Fjädrar skulle jag som tidigare nämnts köpa på Biltema, och projektet att sammanställa alla Biltema-fjädrar är väl ganska färdigt. Det finns möjlighet att kika lite på det:

http://groda.no-ip.org/~stefan/springs/springs.php

Det där är ju bra! Har själv gjort en databas över alla Lesjöfors standardfjädrar ur deras katalog (~3000st) förenklar MYCKET om man letar efter vissa längder å krafter m.m. Tyvärr vill jag inte lägga upp länk då den inte är skyddad mot "hacking". Men om någon vill använda för något speciellt endamål så kan jag söka åt den eller skicka länk.
Hoppas du låter databasen över fjädrarna ligga!

Tuffe me Manta A, bror Qaz har ju en med så man har haft förmånen att ställa upp den några gånger.. fast säg det inte högt, han kanske inte vet ..

Som jag sagt förr, bara du inte lindar den runt någon stolpe så...
Gäller väl dock kanske inte längre när den kommer ut på vägen nästa gång. Lite räddare om nya motorn... .

Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Jaha, nu har man fått delirium och köpt Dellorto 48:or. Jag växte ur 40:orna innan jag ens började köra med dem! Näh 40:orna verkade funka bra, men jag kunde inte låta bli. Sen har nya bromsklotsar kommit, så ikväll är det sista handgreppen innan den är redo för att luftas på bana den 20:e (Sviestad gatåka).

Sen måste något göras åt ärtröret till avgasrör.

ps. Jo fjäderdatabasen kommer ligga kvar inom överskådlig framtid. ds.

Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Nu är nya förgasarna på och bilen är piggare än någonsin! Även bromsklossar är bytta till nya Opel original. Vi får se hur dom klarar sig på måndag kväll när vi ska fräsa på Sviestad.

Tog lite bilder på bilen nu, men tyvärr hade någons skitiga fingrar varit framme och tafsat på linsen så därav det konstiga utseendet på vänster sida av bilderna.

Vi installerade även lite kylning till bromsarna. Köpte slang till ugnskåpa på Hydroscand och basreflexportar på Biltema. Det var små fyrkantiga hål bakom grillen som jag gjorde lite större, och sedan fick det trimmas lite i grillen för maximalt luftintag. I med basportsfrontarna genom hålen och slangen passade perfekt på dessa på insidan. Ritade pilar på var de installerades i bilden nedan.

och här kan man se slangen inifrån. Dessa leddes ner och buntbandades fast så nära bromsarna det gick. Detta kommer göra mycket mer nytta när det installeras ventilerade skivor, men det kanske hjälper lite även nu... Man ser även det grymma gaslänkaget från KG trimning. thumbs up

Åland
Här sen Sep 2003

Ja den är ju så vacker att man blir tårögd.

Göteborg
Här sen Dec 2002

Den såg mycket fin ut vid Maxi på Tornby nu ikväll... lät gott gjorde den med!
Fin bil! Hoppas man får se den på banan nu sen under sommaren

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003

Hehe precis vart på McD o käkat och på väg ut från parkeringen, "Hmmm, den där bilen känner jag igen" "Ja även han som sitter bakom ratten, ääh vi vänder för att tjöta lite med honom" var mina tankar

Rätt kul att bara sådär träffa på grabbar man vars projekt man följt här på forumet, trevligt lite snack och kolla på bilen. thumbs up

Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Jo, roligt att ni vände och kom och hälsade

Synd bara att jag var lite småstressad (som vanligt redan sen, som den tidsoptimist man är), var jäkligt sugen på att kika lite närmare på den gröna pärlan och tjattra lite till egentligen.

Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Nu har jag varit på registreringsbesiktning och kontrollbesiktning. Nästa lediga tid i Östergötland var i mitten av augusti, så jag fick åka till Västervik.

Kontrollbesiktningen gick utan anmärkning.

Fick backning på racingstolarna eftersom vi gjort nya hål för bakkantens infästning. Nu får vi bygga något som skruvas i originalhålen även bak. Men skönt iallafall att dom inte invände mot själva konceptet.

Sen ville han ha ett intyg från generalagenten på att bakaxeln har rätt utväxling för att vara godkänd för den motorn jag stoppat i. Lite jobbigt.

Så ombesiktning före 22 juli på dessa punkter.

Umeå
Här sen Maj 2004

Varför behöver du intyg angående utvexling på en bil som inte har krav på avgasrening?

--VVTS--
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
För att på pappret som intygar att bilen är godkänd för en motor på upp till 110 kW står bivillkoret: Bakaxelutväxling 3.67, 4.xx, 4.75 (glömde vad xx var)

Jag tror standardutväxlingen på den bilen är 3.67, men det ville han inte ta på mitt ord. Han ville heller inte snurra hjul och kolla utväxlingen för hand. Jag fick heller inte få ett intyg från Opel-verkstad, utan ett intyg från generalagenten var det enda som dög.

Sen är det ju lite larvigt, eftersom 4.75 är värsta rallyutväxlingen, och om den klarar det så borde den ju klara godtycklig utväxling som är lägre än den. Men jag måste bevisa att det är exakt en av de tre utväxlingarna. 22 juli blir det körförbud om GM inte skakat fram ett intyg åt mig.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Normalt sett ska det räcka med ett eget intyg eller från en verkstad...prova att skriva ett snyggt själv, med hänvisning till artikelnummer eller motsvarande.

/Gustaf

Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

steha skrev:
För att på pappret som intygar att bilen är godkänd för en motor på upp till 110 kW står bivillkoret: Bakaxelutväxling 3.67, 4.xx, 4.75 (glömde vad xx var)

Jag tror standardutväxlingen på den bilen är 3.67, men det ville han inte ta på mitt ord. Han ville heller inte snurra hjul och kolla utväxlingen för hand. Jag fick heller inte få ett intyg från Opel-verkstad, utan ett intyg från generalagenten var det enda som dög.

Sen är det ju lite larvigt, eftersom 4.75 är värsta rallyutväxlingen, och om den klarar det så borde den ju klara godtycklig utväxling som är lägre än den. Men jag måste bevisa att det är exakt en av de tre utväxlingarna. 22 juli blir det körförbud om GM inte skakat fram ett intyg åt mig.

När jag reg.besiktade min ena ascona a med C20XE (110kW) fick jag 2a på exakt samma sak. Men alla besiktningsmän/kvinnor tolkar ju reglerna på sitt eget vis ingen är den andra lik > . Så för mig räckte det att jag lämnade in bilen till min lokala Opelverkstad o de sedan intygade att det va 3.67 i bakaxeln.

Sen var allt frid o fröjd o bilprovningen va nöjda.
Tråkigt att de ska krångla för dig, hoppas det löser sig iallafall!

Edit: Ang. att skriva eget intyg, motorintyget jag hade med vid densamma reg.besiktningen ringde bes.mannen till verkstaden som skrev ut intyget o kollade att det va riktigt!

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

om du orkar och hinner så kan du skruva av kåpan på axeln och räkna kuggar. Lite svårt att räkna på pinjongdrevet utan att ta ur diffen, men det går ganska smidigt om man lossar drivaxlarna. Och så blir du ju tvungen att byta olja också...
3,67:1 är det i Commodore A/Rekord Sprint bakaxeln har jag för mig, 3,89:1 i Rekord C och 3,45:1 i Rekord E med 5 vxl.
Commodore B kan ha 3,55:1 om jag minns rätt, sitter en sån diff i min brukshink (obs, med diff menar jag inte lamelldiff utan en vanlig).
Jag har ingen vidare koll på Ascona/Manta utväxlingar, men de borde ju vara nåt liknande som Rekord, kanske lite lägre i vissa fall för mer "rallykänsla".

steha
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Han ville inte godkänna räknade kuggar heller. >

Jönköping
Här sen Apr 2003

Men det är ju antalet kugg på pinjongen och soldrevet som avgör utväxlingen?
På Rekordens soldrev står en siffra instansad, 9:35 tror jag det var. Om man delar 35 med 9 så får man 3,88888osv vilket stämmer ganska bra med originalutväxlingen som ska vara 3,89:1.
om man har en 3,67:1 axel ska det vara 9:33 instansat på drevet, delar man 33 med 9 så får man 3,666666osv och det blir ju 3,67 om man rundar av lite grann.
De här siffrorna står synligt på soldrevet, och man behöver inte skruva loss nåt mer än kåpan.
och det går inte att använda "fel" pinjong. Kuggarna på soldrevet blir ju smalare om de är fler, så då måste även pinjongens kuggar skäras så att de passar. Sen schimsas grejerna till rätt spel.

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Besiktiningsmannen var mycket bestämd. Han kräver intyg från Opels generalagent i Sverige. Inget annat duger.

Räcker tex inte med att en auktoriserad Opel-verkstad räknar kuggarna och skriver intyg.

Vänersborg
Här sen Aug 2003

William Ekström skrev:
Besiktiningsmannen var mycket bestämd. Han kräver intyg från Opels generalagent i Sverige. Inget annat duger.

Räcker tex inte med att en auktoriserad Opel-verkstad räknar kuggarna och skriver intyg.

Konstig inställning de har tycker jag. Att åka till en auktoriserad verkstad o få ett intyg borde ju va det säkraste sättet att veta vad för utväxling som sitter på bilen, till skillnad mot att få ett intyg från generalagenten som ska intyga utan att se den att det sitter rätt utväxling i en 30 år gammal bil.

Hoppas att Opel sverige kan vara mer tillmötesgående då, när inte sbp verkar vara det.
Lycka till!

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Det finns många besiktningsmän som hittar på egna regler, och håller stenhårt på dem. Byt besiktningsman!

--VVTS--
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Stefan// Prova att slå en signal till bilprovningens teknikavdelning. De brukar svara på vad som krävs.
Dessutom är en av "gubbarna" här i Linköping aktiv medlem i ÖSK

Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Nu ska jag få ett intygsunderlag skickat till mig från GM Norden. Sedan ska detta fyllas i av auktoriserad verkstad och skickas tillbaka till GM Norden. Sedan skriver dom ett intyg som skickas till mig. Hoppas det går snabbare än det tar för mitt körförbud att träda in.

Opel Manta A -75
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (32667 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande