Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fixa bra pris på en vettig liten brandsläckare?
<<   1, 2, 3
14548 besök totalt
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Vad krävs för att en släckare ska var godkänd för racing? Räcker det med att släckaren är godkänd eller måste det finnas en FIA stämpel eller nått?

NS BTG: 9.10.21

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Försäkringsbolagen kräver ofta pulversläckare för fordonsmontage.
Pulver är mest effektivt mot brand i kemikalier som t.ex. bensin.
En två kg släckare räcker långt (jag har prövat)
Nackdelen är som sagt saneringen, men de två bränder (en större en mindre)
som jag drabbats av har pulvret inte givit någa följdproblem, men det är nog viktigt att
man sanerar asap efter brand. Helst om det kommer vatten på pulvret som som har ett
rätt surt pH.
Ska man släcka med skum bör man ha minst 6 kg helst 9-10 kg för att uppnå samma släckeffekt som med en 2 kg pulver. Känns inte så lämpligt för forodnsmontage kanske....
Kolsyresläckare är ju det renaste, men fundera på vad som händer när du sprutar minus 78 grader kall kolsyresnö över en het bilmotor!
Ett spräckt motorblock, topplock etc och ännu mera olja/bensin ut i motorrummet är en ganska logiskt följd. Not so clever... Då sanerar jag hellre ett par timmar extra.

Återstår sådan där vattendimmesläckare som alternativ till pulver. säljs visst av något företag i Växjö, men jag vet inte om det konceptets släckarkapacitet. Men ryktet säger att det ska vara bra och rent.
Fogmaker tror jag sytemet heter.

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Så vad krävs då för att en släckare ska vara godkänd för racing? Krävs det nån stämpel från FIA eller nått?

Eller räcker detta?

Presto brandsläckare tillverkas i en modern produktionsanläggning i Katrineholm, den enda av sitt slag i Skandinavien. Prestosläckarna finns för alla typer av brandrisker och är mycket enkla att använda. Egen tillverkning innebär full kontroll från utveckling till färdig och certifierad produkt. Alla Presto brandsläckare uppfyller senaste krav på CE-märkning och följer Europastandarden EN3.

Är dom godkända om dom följer Europastandarden?

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Läser mar SLC;s tekniska regler så räcker det med att det är en 2kg släckare... Har jag tolkat det rätt?

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Fredrik C skrev:
Läser mar SLC;s tekniska regler så räcker det med att det är en 2kg släckare... Har jag tolkat det rätt?

För tävling bör man nog läsa SBF:s regelverk Appendix J säkerhetsbestämmelser (sid 17 och följande)
Där räknas tillåtna system och släckmedel upp.
Hänvisning finns till FIA som har en lista på godkända släckmedel.
Enklast torde vara att gå på en 2kg pulversläckare för en gemensam upphandling i rejsasammanhang.
Dom som har pulverallergi får kanske lägga ner mer eget arbete på att ta reda på vilka släckmedel som FIA godkänner. Finns som sagt vattendimma, vissa skum etc som också är godkänt.
Dessa släckare är inte lika allmänt förekommande och därför troligtvis dyrare. (om priset nu ens är viktigt för en sådan säkerhetsdetalj?)

www.sbf.se >>regler>>teknik>>appendix J 2004

www.fia.com (har inte letat efter vart jag hittar listan med godkända släckmedel)

Citera
Kees
Stockholm
Här sen Maj 2003

Bosse L skrev:
Fredrik C skrev:

För tävling bör man nog läsa SBF:s regelverk Appendix J säkerhetsbestämmelser (sid 17 och följande)
Där räknas tillåtna system och släckmedel upp.
Hänvisning finns till FIA som har en lista på godkända släckmedel.

Det finns listen av tillåtna släcksystem och -medel på SBF Gemensamma Techniska Regler:

GT 5.7.2 Fast Släckningssystem
GT 5.7.3 Hand Brandsläckare

GT 5.7.3.1-5.7.3.4 Tillåtna släckmedel för hand brandsläckare är:
AFF (min 2.4 liter)
Pulver (min 2.0 kg)
Viro 3 (min 2.0 kg)

5.7.3.6 Märkning
"Följande information ska finnas angivet på varje behållare:
- Volym
- Typ av släckmedel
- Vikt eller volym på släckmedlet
- Datum när släckningsbehållaren ska kontrolleras"

5.7.3.7 Placering
"Släckaren ska vara monterad framför stolen. Den ska vara fastsatt så att den kan tåla en accelerationskraft av 25G. Endast metallband med snabbkoppling får användas.
Släckaren ska vara lätt åtkomlig för såvåäl förare som co-driver."

997 GT3
några BMW-Alpina
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Superswift skrev:
Är det flera som har EGNA erfarenheter av olika släckartyper eller hört från folk som verkligen använt dem?

Branden är väl ändå det som förstör mest snabbast så allt är ju bättre än en brinnande bil....

Jag har erfarenhet av pulversläckare (6 kg) från lumpen. Dels övningssläckte vi ett par gånger (1x2 m vattenkar med bensin på ytan), och dels så lyckades en av de andra tropparna på vårt kompani att elda upp ett bensindrivet elverk (jag går inte in närmare på detaljerna, blir lite lumparhistorievarning då). Det elverket släcktes med pulver och stod sedan inomhus i torr miljö. Bara ett par dagar senare hade plåten som var i kontakt med pulvret börjat rosta ordentligt, så det är inget snack om att det är korrosivt.

Tvättar man dock bort pulvret direkt är det ingen större fara, ett annat problem är dock att det letar sig in överallt så det är svårt att få helt rent. Dock är det mycket effektivt, så fördelarna väger över nackdelarna för att ha pulversläckare i bilen.

Dock kan man komplettera med en sådan här: www.pyrocom.se
Det är i princip en skumsläckare i sprayburk. Den orsakar inte korrosion osv, så den är alltså perfekt att börja med, och skulle det inte räcka så får man krypa till korset och dra fram pulversläckaren. Min gissning är att man kan lyckas släcka de flesta bränder i bil med enbart släcksprayen och därmed slipper skräpa ned med pulver.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Snart kommer en liten nyhet i detta ämne

Uppsala
Här sen Okt 2004

Det är väl lite så också att en rejsebil utan inredning är betydligt lättare att sanera än en ny modern bil med full inredning, mängder av tyg, stoppning och små skrymslen.

Jag är mest rädd för olja över avgas/grenrör och sopparörslekage.

325:- för en släckare med med slang är ju en billig försäkring mot småbränder. Blir väl en hel del i frakt dock, vilket känns lite opropotinerligt. Lokalt gruppköp vore trevligt, typ ett par tre st från Linköping eller Stockholm.

Skulle iof kunna åka via katrineholm med lite omväg mellen hem och hem-hem ( ) om det går att hämta där.

om jag inte köper släckare nu så kommer ju bilen brinna ner i sommar bara för det .

Åstorp
Här sen Jun 2004

Acke skrev:
Hmm.. är det vanligt att saabar brinner ??

kompisen fick brand under huven i en 96a och sprang snabbt in i en reconfirma som låg intill.. dom vägrade dock låna ut en släckare trots att bilen brann...

nöden har ingen lag och kompisen hade ett flak öl i baksätet.. resten kan ni räkna ut själva...

ordspråk

Tag ALDRIG den SAAB som ryker.

Allmänt banåkaforum
Fixa bra pris på en vettig liten brandsläckare?
<<   1, 2, 3
14548 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande