Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (20057 totalt) |
Tackar för måtten!! ![]() Kan du se vad som är minimimåttet för tjockleken också? Det står instansat på navet. Eller har du redan bilen på hjul igen? ![]() Jag har för mig att det är 21 eller 20 mm men är inte helt säker. ![]() Mina skivor ser ungefär likadana ut. De var nyligen svarvade när jag köpte bilen vilket tagit bort mycket gods. ![]() ![]() ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Bilen har nu stått orörd/ostartad sen hösten 2004 men snart är det dags för en uppstart och besiktning.
![]() Frågan är bara hur jag ska göra med motorn som inte varit igång på så länge? Vad tror ni om att ta ur stiften och hälla en matsked motorolja i varje cylinder samt köra den på startmotorn en minut? På så vis smörjs ju cylinderväggarna lite men oljepumpen lär väl knappas pumpa någon olja på starten? Kanske borde man ta av ventilkåpan och smörja in kammar och vippor? Eller är jag onödigt nogrann och bör bara koppla in batteriet och vrida på nycklen? Kommentarer och funderingar mottages vänligen. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
...och försäljning? ![]() ![]() Nu när du har köpt en riktig sportbil menar jag... ![]() ![]() oljepumpen är väl mekanisk och då går den väl när startmotorn snurrar? Men det blir ju inte mycket tryck förstås... ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Plockar du ut stiften får du ju högre varv och mindre tryck på vevstakslager osv. Tror nog man kan få upp lite tryck (eller snarare lite cirkulation i alla fall...
![]() Mvh _________________ Gustav Hedelin |
||||
Ja, nästa fråga är ju om man måste byta oljan. Jag hällde i ny olja innan jag ställde av den och den har som sagt inte varit igång sedan dess. "Det sägs" att oljan blir dålig med tiden. Att den drar åt sig vatten osv. Men borde inte den rimligtvis avdunsta när oljan blir varm? Sker det något annat med oljan? Det finns många dåliga myter där ute men frågan är om detta är en av dom? ![]() ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
oljan ska vara "färsk vara", det sägs att den åldras och blir sämre, jag själv byter varje vår trots att oljan har som mest gått 300 mil. Trots allt tycker jag att det är en biligt försäkring! Jag skulle ha bytt oljan om jag vore du! ![]() _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Jo, det är väl så många tänker (inklusive mig själv ![]() Men jag tänker absolut inte chansa eller snåla in på oljan utan byter i vilket fall. Men det vore både bra/kul att slå hål på en gammal myt. ![]() ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Nu har jag ju en bil i var ände av skalan. En med liten motor och mycket väghållning och en med stor motor och lite väghållning. Allt annat är ju bara en massa kompromisser!! ![]() ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Jag tänker också i samma banor! Antigen blir vi lurad varje gång vi byter olja eller inte! ![]() _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Jag har läst en del om oljor på Autopower men man tröttnar ganska fort. Mycket åsikter men lite kunskap ibland. Tror jag lägger min tid/ork på ett oljebyte istället. ![]() ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Just därför jag börjar trötna på AP forumet! ![]() _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Finns ju bot på det.. Lägg i Alpinamotorn i Miatan! ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
om du har bytt olja innan du ställde in bilen så behöver du inte byta igen, det bästa är att byta olja innan man ställer in fordonet på hösten, då står bilen med fräsch olja i som inte har massa konstiga partiklar som kan skada lager mm.
_________________ Jonas Edling |
||||
Kan ju finnas några små utrymmesproblem... ![]() ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Det är så jag brukar göra. Då står ju bilen bara 6 månader innan den körs igen. Men nu har ju bilen stått ca 18 månader så frågan är om jag behöver byta igen? Det känns allt lite onödigt men jag kommer byta oljan i alla fall. Om inte annat så känns det bättre så. ![]() ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Denna tråden hade jag nästan glömt bort men ramlade över lite bilder från säsongen -06 ikväll. Får väl passa på att uppdatera lite.
Uppdateringar: * Nya bromsklossar bak Ferrodo Premier * Motul RBF 600 bromsolja * Frontspolier på omlack * Ny oljetrycksgivare * Rekonditionerad Planerat: * Nya framdäck * Servooljebyte * m.m. Under -06 blev det några hundra mil med bland annat en ringen resa samt 2 försök på parkbanan i Göteborg med sportvagnsklubben. Tyvärr var det ordentligt blött och tiden blev 1.50.19. Nära 10 sekunder slöare än miatan. ![]() ![]() På väg till ringen ![]() Vilar ut vid påfarten ![]() ![]() Full fart på parkbanans baksida! Foto: Jonas Christensen _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Vad är det för dimension på framdäcken?
Jag har ju ett par Pirelli P-Zero 205/50-16 liggandes i förrådet som jag skulle ha till Speedstern. Kommer från samma Elise som de 038R som du köpte av mig... Har för mig att du har samma dimension fram på Alpinan? och nej, jag kan inte heller sova inatt... ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Re:
205/45-16 tyvärr men det var ju nära. ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (20057 totalt) |