Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B6 3.5 Kat -89 Såld!
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (20057 totalt)
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Erik Tryggvesson skrev:
Nu har jag varit ute i garaget o mätt. Burr va kallt det va kan jag säga, hela +1 grad

A=37mm
B=57,1mm

Fick med en liten bild också på mina skivor, slitna . Hur slitna är dina Henrik?

Tackar för måtten!! thumbs up
Kan du se vad som är minimimåttet för tjockleken också? Det står instansat på navet. Eller har du redan bilen på hjul igen?
Jag har för mig att det är 21 eller 20 mm men är inte helt säker.

Mina skivor ser ungefär likadana ut. De var nyligen svarvade när jag köpte bilen vilket tagit bort mycket gods. Inför Knutsportsträffen -04 mätte jag skivorna och de hade då exakt minsta rekomenderade tjocklek. Slitsningarna syns men känns inte längre på utsidorna, men har för mig att det var bättre på insidan. Dags för ett byte helt klart, speciellt om det skall bli någon bankörning under året....

#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Bilen har nu stått orörd/ostartad sen hösten 2004 men snart är det dags för en uppstart och besiktning.
Frågan är bara hur jag ska göra med motorn som inte varit igång på så länge? Vad tror ni om att ta ur stiften och hälla en matsked motorolja i varje cylinder samt köra den på startmotorn en minut? På så vis smörjs ju cylinderväggarna lite men oljepumpen lär väl knappas pumpa någon olja på starten? Kanske borde man ta av ventilkåpan och smörja in kammar och vippor? Eller är jag onödigt nogrann och bör bara koppla in batteriet och vrida på nycklen? Kommentarer och funderingar mottages vänligen.

#52 Modsport II
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Cyberoid skrev:
Bilen har nu stått orörd/ostartad sen hösten 2004 men snart är det dags för en uppstart och besiktning.

...och försäljning?
Nu när du har köpt en riktig sportbil menar jag... thumbs up

oljepumpen är väl mekanisk och då går den väl när startmotorn snurrar?
Men det blir ju inte mycket tryck förstås...

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004

Plockar du ut stiften får du ju högre varv och mindre tryck på vevstakslager osv. Tror nog man kan få upp lite tryck (eller snarare lite cirkulation i alla fall... ) på detta sätt. Hjälper iofs inte kammen så mycket...

Mvh

Uppsala
Här sen Aug 2004

Byt ut oljan innan du startar! och när du fyller på ny olja så kan du plocka av ventilkåpan och hälla oljan över hela kammen.

Lycka till!

Christopher Djuric
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
CeDEe skrev:
Byt ut oljan innan du startar! och när du fyller på ny olja så kan du plocka av ventilkåpan och hälla oljan över hela kammen.

Lycka till!

Ja, nästa fråga är ju om man måste byta oljan. Jag hällde i ny olja innan jag ställde av den och den har som sagt inte varit igång sedan dess. "Det sägs" att oljan blir dålig med tiden. Att den drar åt sig vatten osv. Men borde inte den rimligtvis avdunsta när oljan blir varm? Sker det något annat med oljan? Det finns många dåliga myter där ute men frågan är om detta är en av dom? Någon som VET? Annars byter jag nog oljan ändå för att vara på säkra sidan.

#52 Modsport II
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005

Cyberoid skrev:
CeDEe skrev:

Lycka till!

Ja, nästa fråga är ju om man måste byta oljan. Jag hällde i ny olja innan jag ställde av den och den har som sagt inte varit igång sedan dess. "Det sägs" att oljan blir dålig med tiden. Att den drar åt sig vatten osv. Men borde inte den rimligtvis avdunsta när oljan blir varm? Sker det något annat med oljan? Det finns många dåliga myter där ute men frågan är om detta är en av dom? Någon som VET? Annars byter jag nog oljan ändå för att vara på säkra sidan.

oljan ska vara "färsk vara", det sägs att den åldras och blir sämre, jag själv byter varje vår trots att oljan har som mest gått 300 mil. Trots allt tycker jag att det är en biligt försäkring! Jag skulle ha bytt oljan om jag vore du! thumbs up

BMW Club Schweden.
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Abbe_M3 E30 skrev:

oljan ska vara "färsk vara", det sägs att den åldras och blir sämre, jag själv byter varje vår trots att oljan har som mest gått 300 mil. Trots allt tycker jag att det är en biligt försäkring! Jag skulle ha bytt oljan om jag vore du! thumbs up

Jo, det är väl så många tänker (inklusive mig själv ) men frågan är väl om det verkligen är nödvändigt och om oljan verkligen blir dålig av att ligga i motorn? Vad är det som sker rent kemiskt?
Men jag tänker absolut inte chansa eller snåla in på oljan utan byter i vilket fall. Men det vore både bra/kul att slå hål på en gammal myt. om det nu är en sådan.

#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
TPR skrev:

...och försäljning?

Nu har jag ju en bil i var ände av skalan. En med liten motor och mycket väghållning och en med stor motor och lite väghållning. Allt annat är ju bara en massa kompromisser!!

#52 Modsport II
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005

Cyberoid skrev:
Abbe_M3 E30 skrev:

Jo, det är väl så många tänker (inklusive mig själv ) men frågan är väl om det verkligen är nödvändigt och om oljan verkligen blir dålig av att ligga i motorn? Vad är det som sker rent kemiskt?
Men jag tänker absolut inte chansa eller snåla in på oljan utan byter i vilket fall. Men det vore både bra/kul att slå hål på en gammal myt. om det nu är en sådan.

Jag tänker också i samma banor! Antigen blir vi lurad varje gång vi byter olja eller inte! På Autopower forumet finns en kille som är mycket kunnigt vad det gäller olja, tyvärr kommer jag inte ihåg vad han heter. Sök där så kanske du hittar han.( Själv blev jag för lat för att läsa de trådar som finns om oljan!)

BMW Club Schweden.
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Abbe_M3 E30 skrev:

Jag tänker också i samma banor! Antigen blir vi lurad varje gång vi byter olja eller inte! På Autopower forumet finns en kille som är mycket kunnigt vad det gäller olja, tyvärr kommer jag inte ihåg vad han heter. Sök där så kanske du hittar han.( Själv blev jag för lat för att läsa de trådar som finns om oljan!)

Jag har läst en del om oljor på Autopower men man tröttnar ganska fort. Mycket åsikter men lite kunskap ibland. Tror jag lägger min tid/ork på ett oljebyte istället.

#52 Modsport II
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005

Cyberoid skrev:
Abbe_M3 E30 skrev:

Mycket åsikter men lite kunskap ibland.

Just därför jag börjar trötna på AP forumet!

BMW Club Schweden.
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Cyberoid skrev:
TPR skrev:

...och försäljning?

Nu har jag ju en bil i var ände av skalan. En med liten motor och mycket väghållning och en med stor motor och lite väghållning. Allt annat är ju bara en massa kompromisser!!

Finns ju bot på det..

Lägg i Alpinamotorn i Miatan!

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

om du har bytt olja innan du ställde in bilen så behöver du inte byta igen, det bästa är att byta olja innan man ställer in fordonet på hösten, då står bilen med fräsch olja i som inte har massa konstiga partiklar som kan skada lager mm.

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Patrik Rydh skrev:
Finns ju bot på det..

Lägg i Alpinamotorn i Miatan!

Kan ju finnas några små utrymmesproblem...

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
M3Jonas skrev:
om du har bytt olja innan du ställde in bilen så behöver du inte byta igen, det bästa är att byta olja innan man ställer in fordonet på hösten, då står bilen med fräsch olja i som inte har massa konstiga partiklar som kan skada lager mm.

Det är så jag brukar göra. Då står ju bilen bara 6 månader innan den körs igen. Men nu har ju bilen stått ca 18 månader så frågan är om jag behöver byta igen? Det känns allt lite onödigt men jag kommer byta oljan i alla fall. Om inte annat så känns det bättre så. Brukar tänka att ett oljebyte inte kostar mer än en full tank bensin och en sådan gör man ju av med ganska så omgående med den här motorn!

#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Denna tråden hade jag nästan glömt bort men ramlade över lite bilder från säsongen -06 ikväll. Får väl passa på att uppdatera lite.

Uppdateringar:

* Nya bromsklossar bak Ferrodo Premier
* Motul RBF 600 bromsolja
* Frontspolier på omlack
* Ny oljetrycksgivare
* Rekonditionerad

Planerat:

* Nya framdäck
* Servooljebyte
* m.m.

Under -06 blev det några hundra mil med bland annat en ringen resa samt 2 försök på parkbanan i Göteborg med sportvagnsklubben. Tyvärr var det ordentligt blött och tiden blev 1.50.19. Nära 10 sekunder slöare än miatan.

På väg till ringen

Vilar ut vid påfarten

Full fart på parkbanans baksida! Foto: Jonas Christensen

#52 Modsport II
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Vad är det för dimension på framdäcken?
Jag har ju ett par Pirelli P-Zero 205/50-16 liggandes i förrådet som jag skulle ha till Speedstern.
Kommer från samma Elise som de 038R som du köpte av mig...
Har för mig att du har samma dimension fram på Alpinan?

och nej, jag kan inte heller sova inatt...

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Re:

TPR skrev:
Vad är det för dimension på framdäcken?
Jag har ju ett par Pirelli P-Zero 205/50-16 liggandes i förrådet som jag skulle ha till Speedstern.
Kommer från samma Elise som de 038R som du köpte av mig...
Har för mig att du har samma dimension fram på Alpinan?

och nej, jag kan inte heller sova inatt...

205/45-16 tyvärr men det var ju nära.

#52 Modsport II
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Nu blev jag osäker...
Får kolla i helgen.

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003

Re:

Cyberoid skrev:
205/45-16 tyvärr men det var ju nära.

205/50-16 ska det vara på 7" fälgen (fram). Och 225/45-16 på 8" fälgen (bak)

BMW Alpina B6 3.5 Kat -89 Såld!
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (20057 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande