Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ny växellåda, vad välja?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (22742 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Micke Fredriksson skrev:
Jag har lite erfarenheter av volvo låda med dogbox drevsats och sekvensiellt lock.
Iofs har jag kör med M45 lådan med SF-dogbox drev och ett eftermonterat lock med spakställ och neutral och backspärr.
Det är verkligen den bästa låda jag kört i en bil (med bilmotor) thumbs up Denna låda köptes begad för 11.000kr och ombyggnaden kostade 12.000kr.
För mig med 219hk och runt 250nm så var det absolut inga problem. Och har hört flera som kört dessa M45 lådor en bit över 300hk.. Men vet tyvärr inte om de klarar 420hk .. Men de nyare M47 lådorna är mkt bättre, men har fortfarande inga belägg om den klarar dina krav.
Ring och hör med Sellholm så blir du säkert klokare! Tråkigt att jag inte kan hjälpa till mer.
Lycka till!

Jag får slå en signal imorgon.
Har redan provat att maila men det verkar inte ge ngt.

Blir det volvo låda så har vi ett förlängningsrör som flyttar bak lådan 1m liggande, dock måste man köra med volvonav i lamellen med den.

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Blir det volvo låda så har vi ett förlängningsrör som flyttar bak lådan 1m liggande, dock måste man köra med volvonav i lamellen med den.

Det du skrev ovan samt detta gör att jag är mycket skeptisk till en Volvo-låda.
Blir för mycket specialgrejer.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
johann skrev:
Ni vill inte låna ut den ett litet tag?

Det gör väl inget att den såg ut såhär för en månad sen? Nu är den i lite bättre ordning men fortfarande isärplockad (notera renligheten )

Ni hinner säkert plocka ihop den tills jag skall låna den så det gör ingenting.
Annars såg det där ut som när jag plockade isär Zündapp-motorn första gången.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Sellholm skall ha 75 kSEK plus moms för en femväxlad sekventiell låda.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Det är som hittat! Vet iaf att de lådorna är mer eller mindre skottsäkra. Jocke Sahlin åkte med en sådan i sin raktframracebil och det har aldrig varit något strul. Jo förresten, har varit problem att få i 2:an under full belastning eller rättare sagt han är då tvungen att dutta till på kopplingen. Fast då har han iofs dubbelt så mycket vrid som ni hoppas på att få.

Ang M45 så har jag också erfarenheten av att de rensar 3:ans drev. Polaren har en numera rasad sådan, den rasade med "endast" 330hk/500nm.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
M3Jonas skrev:
Det är som hittat! Vet iaf att de lådorna är mer eller mindre skottsäkra. Jocke Sahlin åkte med en sådan i sin raktframracebil och det har aldrig varit något strul. Jo förresten, har varit problem att få i 2:an under full belastning eller rättare sagt han är då tvungen att dutta till på kopplingen. Fast då har han iofs dubbelt så mycket vrid som ni hoppas på att få.

Ang M45 så har jag också erfarenheten av att de rensar 3:ans drev. Polaren har en numera rasad sådan, den rasade med "endast" 330hk/500nm.

Vi skall ju köra lite mer än 402 m och dessutom växlar vi ner också. Så jag vet inte om det säger så mycket annat än att de håller för vridet, eller?

Undrar om vi inte växlar fler gånger på ett varv än vad man gör på en hel rattlåssäsong.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Sellholm lådan är fin, dom har däremot haft lite problem med härdningen av vissa produkter iår.
Jag har hjälpt till ganska mycket att skruva i en sån den här säsongen och där var det problem att axeln som håller växeltrumman gick av flera gånger med spärrad låda som följd. Sedan har en del som åker rallycross med volvolådor och Sellholm drevsatser haft problem med veka drev som blir runda.

Annars måste jag säga att Hewland SGT är den skönaste H-mönstrade racelåda som jag har provat.

Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Niklas Sandström skrev:
Sellholm lådan är fin, dom har däremot haft lite problem med härdningen av vissa produkter iår.
Jag har hjälpt till ganska mycket att skruva i en sån den här säsongen och där var det problem att axeln som håller växeltrumman gick av flera gånger med spärrad låda som följd. Sedan har en del som åker rallycross med volvolådor och Sellholm drevsatser haft problem med veka drev som blir runda.

Annars måste jag säga att Hewland SGT är den skönaste H-mönstrade racelåda som jag har provat.

pratade med sellholm idag på bilsportmässan..

de sa att de inte haft en enda reklamation på lådan..

han rekomenderade den för långlopp dessutom.. kostar 75 k kr + moms..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

johann skrev:
Vi skall ju köra lite mer än 402 m och dessutom växlar vi ner också. Så jag vet inte om det säger så mycket annat än att de håller för vridet, eller?

Undrar om vi inte växlar fler gånger på ett varv än vad man gör på en hel rattlåssäsong.

Å andra sidan kommer ni aldrig ha samma belastning på lådan när ni växlar...
Halva effekten och inte alls samma grepp. Dessutom antar jag att ni inte fullgasväxlar lika ofta, fullgasväxling i kurva borde resultera i greppbekymmer om effekten finns...

Kalix
Här sen Nov 2002

LuddeR skrev:
Niklas Sandström skrev:

pratade med sellholm idag på bilsportmässan..

de sa att de inte haft en enda reklamation på lådan..

han rekomenderade den för långlopp dessutom.. kostar 75 k kr + moms..

Ändå fick han själv komma med hela lagret dom hade på axlar till rallycrosstävlingen i Arvika, och när vi var i norge och bromsade bilen visade den motorbyggaren en hel låda med trasiga sellholmdrev som hade gått sönder iår.

Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

var det den lådan som jag tidigare visade bilder på?
den som ser ut som svullen MC-låda?

eller är det deras m45drevsatser..

för jag frågade nämligen Jan om deras m45lådor oxå, där medgav han att han hade haft reklamationer. stålbottenstocken var den som skulle användas tyckte han. även om alulådan var lättare.

bara så vi pratar som samma låda.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
M3Jonas skrev:
johann skrev:

Å andra sidan kommer ni aldrig ha samma belastning på lådan när ni växlar...
Halva effekten och inte alls samma grepp. Dessutom antar jag att ni inte fullgasväxlar lika ofta, fullgasväxling i kurva borde resultera i greppbekymmer om effekten finns...

Med den utväxling vi har idag växlar vi ca. 70 ggr per varv. I snitt blir det 1680 växlingar per tävling.
Jag är rätt överygad om att det går att hålla fullt vid uppväxling ifall det gick att hålla fullt på befintlig växel eftersom det blir mindre vrid på hjulen, eller hur?

Mao dreven klarar nog kraften men hur påverkar temp och slitage?
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

William Ekström skrev:
Jag har hört talas om nån snubbe i Enköping som bygger racinglådor i sin källare. Har för mig att han byggt lådor till STCC bland annat.

Är det något nån här känner till?

Killen du är ute efter heter Lars Davidsson han åker rally med en Renult 19 med kitcar motor i.
Han gör vxl till bla volvo och Opel
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Jag är rätt överygad om att det går att hålla fullt vid uppväxling ifall det gick att hålla fullt på befintlig växel eftersom det blir mindre vrid på hjulen, eller hur?

Men kom ihog moment piken man får vi växling. Varför tror du bilar rycker till när man växar???
Eller varför kan man få en bil att spinna om man duttar på kopplingen?

Forshaga
Här sen Dec 2002

Den här lådan har vi provat.....den har dock H-mönster.
Den finns 6-växlad.....och den håller.

http://www.5speedtransmissions.com/tr-3550.html

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

LuddeR skrev:
var det den lådan som jag tidigare visade bilder på?
den som ser ut som svullen MC-låda?

Jepp, det var på "seq" lådan som tre axlar till växeltrumman gick av på samma tävling.

Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

ButterflyRacing skrev:
Den här lådan har vi provat.....den har dock H-mönster.
Den finns 6-växlad.....och den håller.

http://www.5speedtransmissions.com/tr-3550.html

jasså ni har provat den? är det TKo 600 du menar? jag har gått och funderat på en sån, 1800 dollar för en låda som dom garanterar 820 nm i vrid också väger den 44 kg som jag förstått det. det finns en låda för (road race) står det med annan utväxling på 5an..
Är det nåt som ni kan beställa hem?

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

kan inte hitta några uppgifter på den 6-växlade?

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Mattias Hahlin skrev:

jasså ni har provat den? är det TKo 600 du menar? jag har gått och funderat på en sån, 1800 dollar för en låda som dom garanterar 820 nm i vrid också väger den 44 kg som jag förstått det. det finns en låda för (road race) står det med annan utväxling på 5an..
Är det nåt som ni kan beställa hem?

Har du inte brottom....så kan vi säkert få hem en låda. Jag har haft lite svårt att få till frakterna av lösa grejor....då jag inte känner att jag har den koll på förloppet som jag önskar.......och då har jag helre backat ur.
Men jag hoppas det fixar sig.

Det är några år sedan som en bekant monterade en tremec i sin modsportcobra......så det bör vara 500-lådan.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

dude skrev:
kan inte hitta några uppgifter på den 6-växlade?

Jag börjar också bli lite fundersam om den värkligen existerar...????

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
fuling skrev:
citat:

Men kom ihog moment piken man får vi växling. Varför tror du bilar rycker till när man växar???
Eller varför kan man få en bil att spinna om man duttar på kopplingen?

Att bilen rycker till då man växlar med koppling beror till stor del på att du går från accelleration till ingen acceleration och till accceleration igen. Utan koppling eller med tillräckligt snabb växlingen blir det annorlunda.
Citera
Skruva banåkabil
Ny växellåda, vad välja?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (22742 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande