Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (22742 totalt) |
Blir det volvo låda så har vi ett förlängningsrör som flyttar bak lådan 1m liggande, dock måste man köra med volvonav i lamellen med den. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Det du skrev ovan samt detta gör att jag är mycket skeptisk till en Volvo-låda. Blir för mycket specialgrejer. |
||||
Ni hinner säkert plocka ihop den tills jag skall låna den så det gör ingenting. ![]() Annars såg det där ut som när jag plockade isär Zündapp-motorn första gången. ![]() |
||||
Det är som hittat! Vet iaf att de lådorna är mer eller mindre skottsäkra. Jocke Sahlin åkte med en sådan i sin raktframracebil och det har aldrig varit något strul. Jo förresten, har varit problem att få i 2:an under full belastning eller rättare sagt han är då tvungen att dutta till på kopplingen. Fast då har han iofs dubbelt så mycket vrid som ni hoppas på att få.
Ang M45 så har jag också erfarenheten av att de rensar 3:ans drev. Polaren har en numera rasad sådan, den rasade med "endast" 330hk/500nm. _________________ Jonas Edling |
||||
Vi skall ju köra lite mer än 402 m och dessutom växlar vi ner också. ![]() Undrar om vi inte växlar fler gånger på ett varv än vad man gör på en hel rattlåssäsong. |
||||
Sellholm lådan är fin, dom har däremot haft lite problem med härdningen av vissa produkter iår.
Jag har hjälpt till ganska mycket att skruva i en sån den här säsongen och där var det problem att axeln som håller växeltrumman gick av flera gånger med spärrad låda som följd. Sedan har en del som åker rallycross med volvolådor och Sellholm drevsatser haft problem med veka drev som blir runda. Annars måste jag säga att Hewland SGT är den skönaste H-mönstrade racelåda som jag har provat. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
pratade med sellholm idag på bilsportmässan.. de sa att de inte haft en enda reklamation på lådan.. han rekomenderade den för långlopp dessutom.. kostar 75 k kr + moms.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Å andra sidan kommer ni aldrig ha samma belastning på lådan när ni växlar... Halva effekten och inte alls samma grepp. Dessutom antar jag att ni inte fullgasväxlar lika ofta, fullgasväxling i kurva borde resultera i greppbekymmer om effekten finns... ![]() _________________ Jonas Edling |
||||
Ändå fick han själv komma med hela lagret dom hade på axlar till rallycrosstävlingen i Arvika, och när vi var i norge och bromsade bilen visade den motorbyggaren en hel låda med trasiga sellholmdrev som hade gått sönder iår. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
var det den lådan som jag tidigare visade bilder på?
den som ser ut som svullen MC-låda? eller är det deras m45drevsatser.. för jag frågade nämligen Jan om deras m45lådor oxå, där medgav han att han hade haft reklamationer. stålbottenstocken var den som skulle användas tyckte han. även om alulådan var lättare. bara så vi pratar som samma låda. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Med den utväxling vi har idag växlar vi ca. 70 ggr per varv. I snitt blir det 1680 växlingar per tävling. Jag är rätt överygad om att det går att hålla fullt vid uppväxling ifall det gick att hålla fullt på befintlig växel eftersom det blir mindre vrid på hjulen, eller hur? ![]() Mao dreven klarar nog kraften men hur påverkar temp och slitage? |
||||
Killen du är ute efter heter Lars Davidsson han åker rally med en Renult 19 med kitcar motor i. Han gör vxl till bla volvo och Opel |
||||
citat:
Jag är rätt överygad om att det går att hålla fullt vid uppväxling ifall det gick att hålla fullt på befintlig växel eftersom det blir mindre vrid på hjulen, eller hur? Men kom ihog moment piken man får vi växling. Varför tror du bilar rycker till när man växar??? Eller varför kan man få en bil att spinna om man duttar på kopplingen? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Den här lådan har vi provat.....den har dock H-mönster.
Den finns 6-växlad.....och den håller. http://www.5speedtransmissions.com/t _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jepp, det var på "seq" lådan som tre axlar till växeltrumman gick av på samma tävling. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
jasså ni har provat den? är det TKo 600 du menar? jag har gått och funderat på en sån, 1800 dollar för en låda som dom garanterar 820 nm i vrid också väger den 44 kg som jag förstått det. det finns en låda för (road race) står det med annan utväxling på 5an.. Är det nåt som ni kan beställa hem? _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Har du inte brottom....så kan vi säkert få hem en låda. Jag har haft lite svårt att få till frakterna av lösa grejor....då jag inte känner att jag har den koll på förloppet som jag önskar.......och då har jag helre backat ur. Men jag hoppas det fixar sig. Det är några år sedan som en bekant monterade en tremec i sin modsportcobra......så det bör vara 500-lådan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag börjar också bli lite fundersam om den värkligen existerar...???? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Att bilen rycker till då man växlar med koppling beror till stor del på att du går från accelleration till ingen acceleration och till accceleration igen. Utan koppling eller med tillräckligt snabb växlingen blir det annorlunda. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (22742 totalt) |