| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Diskussioner kring säsong 2 av GTR2002serien!
|
5463 besök totalt |
|
Det börjar bli dax att spika regler och sådant för nästa säsong nu... Jag har uppdaterat första inlägget i den här tråden med alla förslag vi har tagit upp här (tror jag!?) samt slängt upp en poll för att få klarhet om folk vill köra längre rejs med depåstop eller ej.. Så begrunda och gör er röst hörd nu om ni har något mer förslag! Kolla också igenom banlistan om ni tycker vi missat någon kul bana.. det ska nog inte vara något problem att lägga till banor under seriens gång dock..
|
||
|
Spännande det här!!!!!
Vad vill jag? GT-bilar = självklart!!!
Racelängd: Här tycker jag alt 2. Det blir perfekt med variationen tycker jag! Vi kör med depåstop (dvs skruvar upp bensin-/däcksförbrukningen x2?) om vi kör lite längre lopp varannan helg så tycker jag att vi har detta varannan helg! Varannan helg sprintlopp utan depåstopp och varannan lite längre lopp med depåstopp. Kortare kval (15 min?) Här är det bra med 20 min som idag tycker jag. Teamplay! Mycket bra idé tycker jag. Det blir en dimension till tycker jag, att inte bara tävla för sig självt utan också för sitt lag. Banor: Dessa banor blir bra! Vi kan väl lägga in lite fler F1-2002 banor? De är inte så tokiga faktiskt. Detta var vad jag tyckte! Vad tycker ni? _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
|
Skulle fördra blandat sprint och lite längre lopp altså varannan vecka.
GT bilar javisst. Kval som bara är 15 min låter mycket bra om vi kör med 9 varv kval. Men då gäller de att de som hostar har samma game.gdb fil. Eftersom den där nån sa att man var tvungen att ladda hem för att köra mer en 5 varv race på laguna zeca ändradade på inställningarna som kom med version 1.2, altså är inte kvalet över 9 varv och 90 min utan 12 varv och 60 min. Ska försöka fippla tillbaks min game.gdb fil så antal varv och tid stämmer och det är stöd för alla banor. Sen vill jag gärna ha med Magny Cours oxo eftersom det är en bana jag kan rätt bra och den har endel rätt bra omkörningsställen. _________________ Thomas Tegbäck |
||
|
Ny game.gdb.......längst ner på denna sida!!
9 varv kval http://www.virtualracersedge.com/tra _________________ /Joakim Janas |
||
|
Jag tycker så här:
- Behåll 1 timmes träning innan rejset börjar. - N-GT och GT bilar, dvs fritt fram att välja. - Sprint och långlopp var annan helg. - fuZes poäng räknings förslag - Kval 9 varv - Team om max 2 två personer som delar samma bil/skinn. - Vi kör med ökat däckslitage och höjt soppa sug. Detta gynnar som spar på bilen, planerar sina depåstopp osv... lite realistiskt alltså. - Behåll odödligheten, pga av lagg mm... - Banor. De listade räcker gott. Jag tycker vi skall försöka välja klassiska långlopps banor för våra lång lopp. typ Spa, LeMans, ringen osv... _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||
|
Jag kom att tänka på en sak angående långloppen! Vad sägs om att strunta i att pilla på förbrukningen och istället sätta regeln att man måste gå in i pitstop en gång under racet... Borde inte det bli roligare strategiskt sett då? När vi kört våra långlopp med ökad förbrukning verkar de flesta köra på det viset att man fyller på max, kör tills dess bensinen tar slut, fyller på ett par droppar till och kör klart racet.... Det blir nog större variation i depåstopen om man kör utan höjd förbrukning, men med depåstop regel...(?)
|
||
Jag tycker vi ska ställa race-längd och förbrukningar så att det är möjligt olika många stopp-strategier rimliga. Då blir det verkligen intressant! Har inte räknat på det, med det borde gå att få till! _________________ Pär Hylander |
||
Efter att ha sovit på saken drar jag lite tyst tillbaka mitt förslag.. Att skruva på förbrukningarna kan ju ge uppskov till en del roliga saker; soppatorsk, sönderkörda däck och så... För att inte den här posten ska bli HELT onödig, kan jag meddela att säsong 2 drar igång om TVÅ veckor - vi tar alltså en veckas uppehåll efter den här säsongen. Micael kom med det förslaget o jag tycker det blir bra på så sätt att jag hinner klart med hemsidan, reglerna spikas, alla hinner anmäla sig osv.. Micael erbjöd även sin hjälp med att skriva reglerna och informationen till hemsidan - vi kommer posta dem här när de börjar bli färdiga så ni har möjlighet att skrika till om det är något ni tycker ska ändras. |
||
|
En liten fundering angående däckförbrukningen...rent spontant känner jag att det är en sak som sätter ytterligare käppar i hjulen för ovana chaufförer...
Hela grejen med detta är väl att man skall jämna ut resultatlistan, och göra det lite mera spännande? Man kan nog med största säkerhet anta att de vassaste killarna är de som kan pilla med bilen...och vice versa - mao blir glappet ännu större?
Eller har jag bara vaknat på fel sida? /J |
||
Eller så är det att vi snabba grabbar kör med lite extremare inställningar på bilarna så de sliter däck på ett litet anorlunda sätt. I alla långlopp jag vart med och lekt så har jag haft problem med blistring och då blir det snuskigt halt efter ett tag. Så även jag vill gärna ha normal däckskonsumtion för jag gillar inte hard puckarna. _________________ Thomas Tegbäck |
||
|
Jag håller på o lägger upp banorna vi ska köra i hemsidans databas.. Behöver lite hjälp - Någon med koll på alla banor som kan dela upp dessa i långloppsbanor (längre banor) och kortloppsbanor (korta banor)?
LeMans Silverstone Monza Daytona Mugello Suzuka Mizano A1 ring Zandvoort San Marino / Imola Spa Brands Hatch Laguna Seca Kyalami Donnington Magny Cours (+ någon ovalbana?) (verkar ju som den lösningen (tyvärr ) vinner i poll:en.. Förhoppningsvis ändrar ni er när vi kört ett par långlopp o ni märker hur jäkla kul det är.. hehe)
|
||
Hmm, jag hör inte till dom snabba, tvärtom Men jag ser lite grann av en chans att knapa in lite av det jag ligger efter genom att kanske ibland kunna fundera ut en något vassare strategi.
Även om man inte ska överdriva realismen i spelet/simulatorn så ger det kanske lite tankeövning som man kan nytta av i den egna riktiga hobbyracingen oxo. _________________ Pär Hylander |
||
|
Jag tycker som Pär. Det finns ett moment i att kunna ha en depå strategi som skapar ytterligare en dimension av spelet. Det tycker jag är skoj.
Jag skulle även gärna se att vi anväde oss av varierande väder i långloppen. Det skulle vara spännande att se vem som är regnmästaren mm... _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||
|
Jag har som önskemål att man får vara fler än två förare i ett team. Dock skall bara de två bästa poängen räknas in i team mästerskapet.
Är det för struligt, orättvist? Anledning, hmm jag tänkta starta team med två av mina arbetskamrater. _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||
Det som jag kan tänka mig som kan strula till saker o ting om man kör utan ett maxantal för hur många som är i ett team, är att vi bara kör runt 8 pers på varje server.. Om vi har ett par team med 3-4 pers i o de kör på samma server kanske det blir lite tradigt? Det här medför en till fråga; om jag och någon annan är i ett team - ska vi alltid lottas så vi kommer på samma server eller ska det ske slumpartat? |
||
Är väl ingen dum idé om vi ändå inte delar ut extrapoäng för server-seger? Då borde man ju åka mot dem som kör ungefär lika snabbt som man själv gör. Sannolikheten för täta och spännande race borde öka och det är ju det vi är ute efter. Har funkat bra när vi kört LAN med andra bilspel... _________________ /Ove Mörk |
||
|
Placering i tabellen som grund för startgrupp har vi disskuterat förut. Jag är öppen för att testa det. Tror också att det kan göra det tätare och roligare för alla. Det skadar ju inte att testa och se...
_________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||
_________________ Pär Hylander |
||
![]() |
Racingsimulatorer
Diskussioner kring säsong 2 av GTR2002serien!
|
5463 besök totalt |