| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips på stort spjällhus?
|
<< 1, 2, 3 7 besök senaste veckan (11553 totalt) |
Annorlunda när spjället sitter före skruvkompressorn, på inloppet... Då blir spjället en restriktor om det är för litet. _________________ Johan H |
||||||||
Fast man tycker ju att Lysholm borde gjort dem olika inloppen med samma area. Var mest en fundering om det stora spjället var stort nog... Hade bara spjället öppet någon eller ett par mm. Men det är gjort så att första ~20% så följer det 'väggarna' innan det börjar öppna helt, om du förstår. Tittar man rakt in i spjällehuset ser man inte hela spjället på ena sidan.
Precis, spjället innan kompressorn när man kör skruv/rootskompressor. Går visserligen att trycka mot spjället med, men med risk för böjda axlar och fast-tryckta/sugna spjäll är det ingen höjdare. Sen låter det så jäkligt också. Med spjället innan har man en effektiv ljuddämpare när man inte har helt öppet. _________________ David Lindblom |
||||||||
Den modell du och jag har heter 1600AR och har inlopp i överkant, rektangulärt. 1600AX har ett planare bakstycke utan det "utbyggda" rektangulära inloppet, den är i princip öppen i hela kortändan - förutom infästningarna till rotorerna, det inloppet har större area. Jag kikade på en sådan, men valde AR eftersom jag hade en färdigfräst inloppsplatta redan för AR och att det skulle bli bättre rent monteringsmässigt på min bil. Den lilla 1200:an finns förresten bara i AX-version, kikade på en sådan också... Ska se om jag har nån bild på inloppet...
Vad är det för spjäll? _________________ Johan H |
||||||||
|
||||||||
|
Problemet som jag & kompisen upplevt (och också senare fått höra att tex. ENEM haft samma problem på motorer de utvecklat åt kunder) är att vaccumet från kompressorn är så pass kraftigt att spjället "suger fast" när det är monterat på inloppssidan.
När gasvajern försöker öppna spjället händer till en början ingenting eftersom vaccumet håller spjället stängt, först när man gasat ännu mer och verkligen lagt kraft på gasvajern så släpper spjället - men då rusar motorn istället. Ett spjäll med utväxling (istället för att vajern direkt påverkar spjället) löste problemet. _________________ Johan H |
||||||||
Räknade lite på det där, och ett 75mm spjäll 'räcker' för ca 440hk. Så det verkar som att till och med våra 78mm öppningar är överdimensionerade. 70mm är lagom för 400hk.
Från min 2.0 16v snurra. Snacka om overkill med 65mm på en 150hk sugis.
_________________ David Lindblom |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Tips på stort spjällhus?
|
<< 1, 2, 3 7 besök senaste veckan (11553 totalt) |