Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på stort spjällhus?
<<   1, 2, 3
7 besök senaste veckan (11553 totalt)
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

beepbeep skrev:
mmmkkaay...kan någon förklara vitsen med att köra med spjälldiameter som är mycket större än luftrören som går från intercoolern på en turboladdad bil?

Annorlunda när spjället sitter före skruvkompressorn, på inloppet... Då blir spjället en restriktor om det är för litet.

Nykvarn
Här sen Jan 2003

Johan H skrev:
David L skrev:

En 1600 har i vilket fall 78mm i diameter (120x40mm) på inloppet, och en 2300 borde då ha än mer.

Finns ju iofs flera modeller, 1600:an finns i AX och AR med olika typer av inlopp.
2300 i AX, AR och R.

Konstigt att spjället inte sög fast, vaccumet är ju ganska kraftigt. Det oväxlade spjället från Volvo 960 / 850 T har vi testat, det suger fast direkt. Likaså MRM's dyra fina 80 mm spjäll.

Hur pass mycket hade du spjället uppställt för tomgångens skull?

Fast man tycker ju att Lysholm borde gjort dem olika inloppen med samma area. Var mest en fundering om det stora spjället var stort nog...

Hade bara spjället öppet någon eller ett par mm. Men det är gjort så att första ~20% så följer det 'väggarna' innan det börjar öppna helt, om du förstår. Tittar man rakt in i spjällehuset ser man inte hela spjället på ena sidan.

Citat:
mmmkkaay...kan någon förklara vitsen med att köra med spjälldiameter som är mycket större än luftrören som går från intercoolern på en turboladdad bil?

Citat:
Det är väl vanligare att man suger genom spjället när man kör kompressor?

Precis, spjället innan kompressorn när man kör skruv/rootskompressor. Går visserligen att trycka mot spjället med, men med risk för böjda axlar och fast-tryckta/sugna spjäll är det ingen höjdare. Sen låter det så jäkligt också. Med spjället innan har man en effektiv ljuddämpare när man inte har helt öppet.

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

David L skrev:

Fast man tycker ju att Lysholm borde gjort dem olika inloppen med samma area. Var mest en fundering om det stora spjället var stort nog...

Den modell du och jag har heter 1600AR och har inlopp i överkant, rektangulärt.
1600AX har ett planare bakstycke utan det "utbyggda" rektangulära inloppet, den är i princip öppen i hela kortändan - förutom infästningarna till rotorerna, det inloppet har större area. Jag kikade på en sådan, men valde AR eftersom jag hade en färdigfräst inloppsplatta redan för AR och att det skulle bli bättre rent monteringsmässigt på min bil.

Den lilla 1200:an finns förresten bara i AX-version, kikade på en sådan också... Ska se om jag har nån bild på inloppet...

Citat:
Hade bara spjället öppet någon eller ett par mm. Men det är gjort så att första ~20% så följer det 'väggarna' innan det börjar öppna helt, om du förstår. Tittar man rakt in i spjällehuset ser man inte hela spjället på ena sidan.

Vad är det för spjäll?

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Förövrigt så saknar AX-versionen den smidiga utloppsplattan som finns på AR.
Utloppet på AX liknar Autorotors kompressorer, man måste bulta den underifrån.

Här sen Mar 2003

Johan H skrev:
David L skrev:

En 1600 har i vilket fall 78mm i diameter (120x40mm) på inloppet, och en 2300 borde då ha än mer.

Finns ju iofs flera modeller, 1600:an finns i AX och AR med olika typer av inlopp.
2300 i AX, AR och R.

Konstigt att spjället inte sög fast, vaccumet är ju ganska kraftigt. Det oväxlade spjället från Volvo 960 / 850 T har vi testat, det suger fast direkt. Likaså MRM's dyra fina 80 mm spjäll.

Hur pass mycket hade du spjället uppställt för tomgångens skull?
Hur menar du med att spjället suger fast? orkar man inte trycka ner gasen, är själv på jakt effter spjällhus till en V8 på 406cui med en lysholm 3,3 hade tänkt mig 2x 75mm spjäll, verkar det lagom?
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Problemet som jag & kompisen upplevt (och också senare fått höra att tex. ENEM haft samma problem på motorer de utvecklat åt kunder) är att vaccumet från kompressorn är så pass kraftigt att spjället "suger fast" när det är monterat på inloppssidan.

När gasvajern försöker öppna spjället händer till en början ingenting eftersom vaccumet håller spjället stängt, först när man gasat ännu mer och verkligen lagt kraft på gasvajern så släpper spjället - men då rusar motorn istället. Ett spjäll med utväxling (istället för att vajern direkt påverkar spjället) löste problemet.

Nykvarn
Här sen Jan 2003

Citat:
Den modell du och jag har heter 1600AR och har inlopp i överkant, rektangulärt.
1600AX har ett planare bakstycke utan det "utbyggda" rektangulära inloppet, den är i princip öppen i hela kortändan - förutom infästningarna till rotorerna, det inloppet har större area. Jag kikade på en sådan, men valde AR eftersom jag hade en färdigfräst inloppsplatta redan för AR och att det skulle bli bättre rent monteringsmässigt på min bil.

Räknade lite på det där, och ett 75mm spjäll 'räcker' för ca 440hk. Så det verkar som att till och med våra 78mm öppningar är överdimensionerade. 70mm är lagom för 400hk.

Citat:
Vad är det för spjäll?

Från min 2.0 16v snurra. Snacka om overkill med 65mm på en 150hk sugis.

Tips på stort spjällhus?
<<   1, 2, 3
7 besök senaste veckan (11553 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande