Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Scalektrix-race.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (19077 totalt)
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jerkan skrev:
Citat:
Kristian Larsson

Ska jag tolka det som att du är intresserad?
Jag kan ringa och höra, han vill inte sälja till en samlare iallafall.
Nämnde det samtidigt. Dvs nån som vill köpa och sälja vidare.

Ja, jag är intresserad! Ring och hör vad han har och vad han tänkt sig. Skicka ett PM sen så får vi se om det blir affär.
Grabben är bara 16 månader så någon vidareförsäljning är det inte tal om på bra många år

Edit: Det är givetvis grabben som är intresserad

Eslöv
Här sen Maj 2003

Magnus JE skrev:
Det var dock inte den banan där bilarna hade lysen, dock kunde man byta spår när man ville genom att trycka på en knapp på toppen av fartreglaget. På så sätt kunde man växla spår för omkörningar och för kunna ta kurvor snabbare genom att ta ytterspår osv.

Det är det nyaste Scalextric har att erbjuda!! (Digitalt system..)

Själv blev jag så inspirerad av den här tråden att jag och en kompis byggde en bana idag! Kan posta lite bilder senare.
De flesta av mina bilar är dock ganska nya, det finns några tuffa 60-tals bilar, Formel Junior, men de funkar inte, ska felsöka och renovera vid tillfälle! Jag kör mest med nyare rallybilar typ Skoda octavia och Subaru. Fyrhjulsdrivna!, oehört bra grepp i kurvorna.

Häftigt banbygge!
Finns fler tuffa banor här!
Kolla detta forumet!
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Märklin-nörd
Fasen, jag som t.o.m. hade Fallerbilbanan ihopbyggd med Märklinbanan.....
Rikgtiga järnvägsövergångar och gatukorsningar m.m.
Av praktiska skäl var den banan lite mindre än Nordschleife.
Fast då gällde mest Ford Taunus med hsuvagn, Fiat 1500, VW buss och M.A.N eller Magriuslastbilar.
Skitkul ända tills lillebrorsan kom på att det gick att leka krock mellan bil och tåg, varpå märklin-nördens
landskap och elektriska bommar drabbades hårt

Av någon anledning snackade min yngste pojk om att han ville låna scaltrixbanan ikväll, tror minsan han hängt över axeln på mig, när jag gottat mig här Sjävlklart körs Tyresö GP ivkäll, mellan mina grabbar.
Självtänker jag agera tävlingsledare med en pint tempererad Boddington i näven. Racing är kultur!

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Här finns det massor att gotta sig åt om man är intresserad av Aurora:

http://www.hoslotcars.com/slotcars.html

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004

Lägger in en bild på min slotcar som jag köpte -99,en Porsche 911 GT1 -98 som endast blev testkörd en gång och fick ombyggd framvagn direkt och efter det stått i sin lilla plastlåda i bokhyllan

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator
Trådstartare
okey, modemdödaren slår till igen med lite fler bilder. Undrar bara hur det skall se ut i min kommande tråd efter Autosportmässan

Först ut, en indy-Lotus, och en underlig 60-tals formel-Ferrari med 8-cylindrig motor. Har jag missat något, eller är det fri tolkning av historien?

Bild på en "skrotlåda"... (nu är jag nog inte välkommen tillbaka till Birger längre). Till vänster, en MYCKET välanvänd Healey 3000-kaross, sen en ny Mille Miglia 300SLR, kan ha varit en Fly. Följt av en genuin Scalectrix Porsche 550, fråga mig inte vad den är värd, men det är nog mycket. Skit samma egentligen, för vi lekte lite med den också. Och till sist chassistudie av 917 langhecken som syntes tidigare.

En tom Lotus Cortina-kaross. Kanske ytterligare lite inspiration för Magnus K? Bara han inte skär upp hjulhusen lika groteskt...

959:an på väg in i målkurvan. Notera det sladdvänligt utflyttade staketet. som gjort för sistakurvan-satsningar.

962 går in i chikanen följd av F40. Vet någon förresten var och när Ferrarin åkte med Gulfreklam?

Mc Laren, nu tillbaka på hjulen.

Vår reservbil, en Jaguar, kan den heta XJ15?

och på rejält ställ. Gasade man inte i hårnålarna fastnade bakre innerhjulet innanför bankanten, så det var tvunget att sladda.

och imorgon, lite av garagets övriga leksaker (om ni är intresserade).

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

P.P. skrev:
och imorgon, lite av garagets övriga leksaker (om ni är intresserade).

Gärna!

Era bilar klarar sig så bra, alla är i stort stort hela och fina!
Jag tycker annars att bilar som tex Audi TT är oslagabara. Enkla men fina karosser med mycket fina chassin rakt ur lådan. Håller för vad som helst nästan.
Formelbilar ger upp efter en avåkning om det är på fel ställe.

/Anton som inte har plats för något liknande. Vill så gärna ha något att köra på. Min Tyco är kul men måste renoveras helt plus att bilarna körs karosslösa numera efter några krascher..

Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

Bosse L skrev:
Märklin-nörd

Jag ber så hemkt mycket om ursäkt, menar inte att trampa någon på tårna,
det är bara att jag delar in mänskligheten i två delar:
1: Bilbana, SonyEricsson, Apple
2: Tågbana, Nokia, Windows

och sällan mötas de två, man brukar hålla sig strikt på ena sidan.
Märk väl att jag inte vill gå in på diskussioner som sugmotor vs. Turbo, eller om BMW är en bil överhuvudtaget. Sånt brukar andra trådar klara av så bra ändå.....

ok, det där var nog inte så klokt av mig att skriva detta och det ska inte tas på allvar men det brukar vara så att man antingen har haft bilbana eller tågbana vilket präglar en för resten av livet i min mening. Ni storheter som har haft båda är bara att gratulera som den moderna tidens renässansmänniskor och besitter en intelligens som täcker båda hjärnhalvor. (Hur mycket har jag druckit egentligen...? )

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hmm... Radiostyrd bil, Samsung och... skulle det bli linux då eller?

Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

P.P. skrev:
Hmm... Radiostyrd bil, Samsung och... skulle det bli linux då eller?

Vill hålla kvar tråden vid bilbanor men Linux är nog en bra gissning. Nej allvarligt talat man ska nog inte para ihop den tre och tre som jag gjorde men enskilt bland de tre olika områdena så har jag märkt en ovilja att byta sida. Lite som hund och katt. (jag har haft båda iofs)

För att föra tillbaka tråden till huvudämnet så måste jag ändå ge grabbarna i Köping en eloge för ett bra researcharbete:
http://www.koping.net/kscc/bil.htm

Speciellt när det gäller tiderna för Mustangen.

Edit: Läs deras råd på http://www.koping.net/kscc/
De kör på mjöl i rallytävlingar för att simulera snö och kakao för att simulera grus.
Hardcore.....

Citera
Bjarne...
Luleå
Här sen Okt 2004

Superswift skrev:

:shifty2:
men om man är en riktig apple-fantast, , så har man ju motorola-telefon eftersom att det är de som tillverkar apple-processorerna

Uppsala
Här sen Feb 2004

Så himla fräsiga bilder.. Hade själv bilbana förr och känner igen det där med tejp på däcken för sämre fäste!! Inte visste jag att det fanns kartar till bilbana, nu blev jag helt ställd, snacka om fräckt..
http://www.koping.net/kscc/Foton/nordic/3083019.jpg
http://www.koping.net/kscc/Foton/nordic/3083021.jpg

(Björn, jag arbetar med Mac, måste jag verkligen gå till butiken och köpa mig en Motorola istället för min Nokia? )

Örebro
Här sen Feb 2004

SÅ LÄCKRA!!!!JAG TACKAR AV HELA MITT HJÄRTA!!!!!

Bjarne...
Luleå
Här sen Okt 2004

kartingman skrev:
Inte visste jag att det fanns kartar till bilbana, nu blev jag helt ställd, snacka om fräckt..

mina erfarenheter är att kartarna går mycke hårdare än vanliga bilarna...men det kan ju ha och göra med massa annat...

senaste upplevelsen kring bilbana var när jag var i tyskland. vi var hem till en kompis kompis där som brukade ordna rejs varje onsdag. han hade hela sitt dubbelgarage som bilbana. han hade svårt att rymma alla sina modellbilar, han hade alla väggar fulla i skåp som i sin tur var fulla av bilar.

han jobbade dessutom som öl-försäljare, så han hade en bar med ölpump och ett fett lager av massor med tyskt öl.

tror nog att bilbanan bara var en ursäkt för honom att träffa kompisar över ett par trevliga öl

men kul var det.

Örebro
Här sen Feb 2004

Bjarne... skrev:
kartingman skrev:
Inte visste jag att det fanns kartar till bilbana, nu blev jag helt ställd, snacka om fräckt..

mina erfarenheter är att kartarna går mycke hårdare än vanliga bilarna...men det kan ju ha och göra med massa annat...

senaste upplevelsen kring bilbana var när jag var i tyskland. vi var hem till en kompis kompis där som brukade ordna rejs varje onsdag. han hade hela sitt dubbelgarage som bilbana. han hade svårt att rymma alla sina modellbilar, han hade alla väggar fulla i skåp som i sin tur var fulla av bilar.

han jobbade dessutom som öl-försäljare, så han hade en bar med ölpump och ett fett lager av massor med tyskt öl.

tror nog att bilbanan bara var en ursäkt för honom att träffa kompisar över ett par trevliga öl

men kul var det.

Vill oxå ha en sån kompis

Bjarne...
Luleå
Här sen Okt 2004

Schumi skrev:
Bjarne... skrev:
kartingman skrev:

men kul var det.

Vill oxå ha en sån kompis

jo, synd bara att han bor i södra tyskland...

Örebro
Här sen Feb 2004

Aj då...long way from home...

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Superswift skrev:
Bosse L skrev:
Märklin-nörd

och sällan mötas de två, man brukar hålla sig strikt på ena sidan.
Märk väl att jag inte vill gå in på diskussioner som sugmotor vs. Turbo, eller om BMW är en bil överhuvudtaget. Sånt brukar andra trådar klara av så bra ändå.....

ok, det där var nog inte så klokt av mig att skriva detta och det ska inte tas på allvar men det brukar vara så att man antingen har haft bilbana eller tågbana vilket präglar en för resten av livet i min mening. Ni storheter som har haft båda är bara att gratulera som den moderna tidens renässansmänniskor och besitter en intelligens som täcker båda hjärnhalvor. (Hur mycket har jag druckit egentligen...? )

Absolut ingen fara, tog inte alls illa upp, tyckte det var en klart kul kommentar och att jag nog kunde räkna mig dit, eftersom jag t.o.m. byggde nordschleife med landskap för att racingen skulle ser verkligare ut.
Dessutom var/är jag fortfarande road av märklin-tåg (en lämplig sysselsättning när man av ålderskäl kört sig trött på raceranorna har jag fått för mig)

Din kategoriseringen är nästan direkt träffande kör windows2000, en 5 år gammal nokia GSM (och en NEC 3G, som ajg ladrig orkar lärma mig finesserna på)
Märklinbana (i kartong) Fallerbilbana (i kartong)
Bilbana får nog anses ha övertaget om inköpen av scaletrix och Tyco till barnen får räknas in?

OT varning!
För att stärka din tes , en beskrivning av mitt förhållande till apparater med ettor och nollor:
Beträffande dator och telefon lever jag enligt principen, så lågtrendigt som möjligt, gärna halvgammalt så IT-nördarnas västa lekstuga gått över, så sk-ten också går att använda i verkligheten.
Byter sällan märke eller system numera, mest för att jag är totalt ointresserad av att bränna tid på att lära mig nytt betr. digitala leksaker. Den energin lägger jag på andra leksaker
(och jag som för 15-20 år sedan utvecklade de bland de första kommersiella vertical user applikationerna för handdatorer i Sverige, köte förta biltelefonen 1985.... numera ser jag datorn och telefonen på samma sätt som mig-svetsen, ett vertyg som ska funga och leverera resulat så enkelt som möjligt)

Beträffande bilarna så är jag lite mera vidsynt med formel ford och Saabar både med och utan turbo i garagen...Drömmer just nu om en racepreppad Fiat 128 sådär runt 69-72.
Siktar på att så småningom kvala in som modern renesansmänniska

Back on track! gårdagens Scaletrix-race med ungarna, kantades av glappkontakter och plötsliga driftstopp. Verkade sitta i körkonbtroller eller "powerbase"....
Man ska aldrig vara kaxig...

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jag sa ju att stället jag var på var en lekstuga av rang. Här är lite bilder som backar upp det.

Birger hävdar att han är allätare, men av någon anledning är Porche det KLART dominerande märket i garaget. Här en Carrera 3,0. Kolla uppe till vänster, där hänger ett modellflyg. Tror det var det han köpte löjligt billigt av en mamma som tröttnat på den utflyttade sonens fyllda, men outnyttjade hobbyrum. Så håll i era prylar pojkar. Dessutom skymtar en av hushållets flera surfingbrädor. Det som ligger på taket på 911:an är förresten kutsen till en GSXR 1100 som döljer sig någonstans i bråten. Den är av första årgången de gjordes och har gått mindre än 600 mil...

Senaste köpet, en 928 S4. Den bilen öppnade upp en helt ny värd av dräpande kommentarer om ålderdom och vekhet, då det tidigare hävdats att sista riktiga Porschen gjordes 1973. Fast det kanske bara gällde 911:or

Duccati 900 Mike Hailwoodreplika, men Öhlinare och andra godsaker. Underbar att se på, låter suveränt, men är junk i största allmänhet. Allt enligt ägaren. Bakom den skymtar en demonterad Bimota med Suzukimotor. Jag vill ha en sån nån gång...

Lite delar till bilar...

och bilar i delar. Birgers första riktiga Porsche, en S tror jag. Skall också bli den sista ut ur garaget. Tydligen fanns det en precis likadan leksak som en gång satte igång manin också. Om den också döljer sig i bråten förtäljer inte historien.

Fler radioflyg. Eller i alla fall blivande sådana.

Lite landbaserade radiostyrningar. Hög kultstaus på bågen.

Själv assosierar jag alltid Rothmans med Honda och Porsche, men på nationell nivå har tydligen andra märken också fått spons. Lagringshyllan var också trevlig, en 911T Targa (vilket är den enda av bilarna i garaget jag sett rulla ).

Det samlas på modellbilar också. I alla möjliga märken och storlekar. Här en Ferrari 512. Jepp, det är samma som i filmen Le Mans, fast denna drevs av ett amerikanskt stall. Den står på en kartong med en likadan röd modell, och bakom dem finns en Maserati Birdcage.

Här syns lite av "modellhyllan". Tittar man noga syns en 964 Cup, en Morgan och ett par 300SL. Ibland mycket annat. Tydligen skall det finnas MYCKET motorböcker någonstans också, men det får jag ta vid nästa besök.

Ahh, Graham Hill...

och det var det det. Nästa gång blir det nog bilder ifrån Birmingham.

En sak som har kommit över mig pga den här tråden är att köpa ett par bilar själv. har ni några bra länkar till lämpliga firmor och nån aning om vilken prisbild man skall förvänta sig?

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Pratar vi modellbilar?

I så fall:

www.lacomodels.se
www.modellbilsvagnen.se
www.samla-lek.se
www.estremo.net
www.soderblom.se
www.modelissimo.de
www.ewa1.com
www.scale18.com
www.grandprixlegends.com
So-models i Värnamo: 0370-18211
Robeddie i Stockholm: 08-612 47 76

Samt macken i Döttinger Höhe...

Rejsa för modeller:

www.diecastcentral.co.uk

Bland annat, det finns massor att hitta på nätet...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Klicka på "modeling links" i menyn till vänster på Top-Formula.com

Citera
Bilder o videos
Scalektrix-race.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (19077 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande