Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra 2.0 is -88
<<   1, 2, 3, 4   >>
11381 besök totalt
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005

Trådstartare
300mm

Jag sitter i skolan så jag har inte tillgång till info på området...

Skellefteå
Här sen Dec 2002

RS 1800 skrev:
St 170 bromsarna är väl ändå 300mm

Till och med det, ibland går fingrarna fortare än hjärnan ;-)

/Gustaf

Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Bälte

Nu har jag skruvat fast mitt nya Momo bälte... Jag är mycket nöjd men om jag skulle välta och taket skulle tryckas in så kan man inte böja sig. Då blir man platt... Det betyder att att jag antagligen måste skaffa en båge

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Lättning av fronten.

Nu har jag skuvat av frontspoilern Det tog ca 5 minuter, jag trodde att det skulle ta timmar... Endast två skruvar behövdes lossas för att kunna "dra av" det hela. Fronten skall bli befriad från sina tunga dimmljus och en allvarlig skada från en höghastighets kollision med en katt skall åtgärdas.
Fronten väger ca 10kg pga skum som fabriken lagt på baksidan för att det skall hålla lite bättre och för att det inte skall klonka när man bankar på den. Skummet väger multum och den sitter som berg men det skall bort. Jag skall ta bort ett "stag" som sitter i mitten av luftintaget för det ser illa ut. En splitter i svart plast skall även fixas men det får inte se pajasaktigt ut

Här sen Jan 2005

Trådstartare
EBC "yellow stuff"

Nu har det beställts nya yellow stuff belägg, killen jag beställde de av sa att det var helt onödigt för mig efter som jag inte har en "F1" men jag slog till i allafall. Är de så hemskt kassa i låg tempratur som vissa säger??? Dessa belägg skall senare få sällskap av nya hålborrade skivor som skall vara av samma mått som orginal, har någon tips på vilket fabrikat som är bäst?

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Re: Äkta is?

Avregistrerad anv. skrev:
Jo det är en äkta is med elhissar, AC och taklucka. Jag vet inte om det är sant men enligt försäljaren som sålde bilen 1993 till farfar sa att den första ägaren hadde privat chaufför!

Hmm, sierran finns ju i Cosworth utförande så sen är det väl bara och funderar själv.. Eller kanske en V6 från fård eller så.. Har ett par kompisar somär fård nördar utandess like om du vill ha tips kan jag säkert be någon försöka kontakta dig...

Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Nej jag skulle inte heller köpa en Is om jag hadde nog med pengar för att ha en egen chaufför...
Änn så länge har jag inte kört fast men jag kommer krypande på mina knän till dina kompisar när jag fastnat Tack ändå!

Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Trevligt att läsa om din bil. Skriv gärna hur du upplever bromsarna efter belägg bytet...
Jag ska hämta min Sierra imorgon och sedan ska det skruvas. Bilen i fråga är också en -88 och riktigt snikutrustad Kommer påbörja rensning av karossen redan imorgon
Mvh /T

Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005

Trådstartare
"yellow stuff"

Det kommer nog att ta ett tag innan de nya beläggen monteras, skall inhandla nya skivor och montera dem samtidigt i vår. Bilen står ute och det är lite kallt så här års i dalarna...

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Jag har nått ett vägskäl.... Hur mycket skall jag satsa på bilen Har kollat på justerbara gula koni och HR fjädrar som kostar 6900kr med 20% rabbatt, vill ha ett till fyrpunkts bälte minst 1100kr, R däck 4000kr, sparco ratt 1500kr, bromsar 2600kr + 3500 för ett gäng fälgar jag spanat in. Fick bilen för at jag skulle ha något ekonomiskt att åka i tills jag får körkort i vår . Jag vill gärna ha en Maserati men det blir svårare och svårare för var krona jag lägger på Sierran. Jag fyller 18 år den 17/4 och åker med en polare till den 14e maj... Det gäller att jag sätter teorin och uppkörningen på första försöken för att hinna med. Det gäller få klart bilen tills det blir till att smeta ut gummi i eifel bergen. För att återkomma dit jag började, det börjar rulla pengar och en student som segelflyger för 30000kr om året har det nog knapert redan innan det skall byggas "race" bil. Det känns lite overkill att lägga ytterligare 10000-19000kr på en bil som jag igentligen inte gillar Jag vill dock ha en bil att skiten ur så det är bara att satsa hårt så kanske jag börjar gilla bilen

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Fronten

Nu slipas det för febrilt i garget, fronten har befriats från sitt stabiliserande men tunga "skum" och snart skall en vinkelslip lånas av grannen för att avlägsna infästningarna till dimljusen. Det är ett digert arbete som jag har framför mig med att reparera fronten son nu består av ca 14 bitar... efter en kollision med en katt 130km/h

Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Avregistrerad anv. skrev:
Det känns lite overkill att lägga ytterligare 10000-19000kr på en bil som jag igentligen inte gillar Jag vill dock ha en bil att skiten ur så det är bara att satsa hårt så kanske jag börjar gilla bilen
Lägg inte ner så mycket pengar om du inte vill satsa på bilen. Spara pengarna till din kommande Maserati istället. Det är mitt råd.
Du kan säkert ha roligt med Sierran utan att lägga ut en massa pengar också...

Mvh/Tim

Overload
Linköping
Här sen Apr 2004

Mer vilja än kunskap, pengar och plats...
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Sen så är det ju så at vissa saker man köper går ju att ta med sig till nästa bil, men saker som bromsklotsar och R-däck är ju snarasr att betrakta som förbrukningsvaror, men om däcken finns kvar när du byter bil kan du ju säkert ta med dig däcken då.

--VVTS--
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005

Trådstartare
overload skrev:
*Hint hint!*
http://www.blocket.se/view/4372727.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&am . . . .

ojoj en sådan vill jag ha! om det fanns lite mer plats hemma skulle jag åka för att titta på bilen Jag är nog lite väl mycket novis på mekning för att få ordning på en sådan bil... Det är en maserati i den stilen jag vill ha med feta fälgar och rejäla bromsar, det vore lite häftigt att trimma motorn lätta inredningen och göra det till en banbil Men nu tas all plats upp av 5 andra bilar hemma så pappsen har sagt nej till att jag köper en gammal maserati som inte ens fungerar... Jag kommer nog få dag drömma lite längre om en maserati men för eller senare köper jag en

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Nu har yellowstuff beläggen och de slitsade tarox turbogrove skivorna anlänt Nu väntar alla delarna på våren så jag kan börja . Näst på önskelistan står en Momo corse mocka ratt och nya sväng sugna fjädrar och stötar

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Nu sitter det nya slitsade EBC "turbo groove" skivor och yellow stuff belägg fram och idag skall ytterligare ett fyrpunkts bälte anlända tillsammans med en mocka ratt Det var bus enkelt att byta bromsar, det tog endast en timme trots att jag aldrig gjort något liknande tidigare. Snart torkar vägarna upp och körkortet närmar sig med storm steg.

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Det blir ingen banåka av för min Sierra...

Igår den 1/6 sprang en hjort upp på vägen mitt framför min sierra, jag väjade och trodde jag skulle klara det men returen blev för stark i förhållande till vägens ringa bredd, första sladden lyckades jag häva men den den andra returen lyckades jag inte med. Jag gjorde "wheel lock" och jag for med bakändan ut i ett djupt dike i ganska hög fart och bilen voltade ett helt varv. Jag och min kompis är hela men bilen mår inte så bra längre... Hastigheten var ca 90-100km/h när hjorten sprang upp på vägen. Jag vet att "allt" mindre än älg skall man "köra på" men i detta fallet hadde jag en ärlig chans att klara det hela, men det gick inte som jag tänkt... Därför blir inte denna tråd mycket längre än så här. Utan våra fyrpunkts bälten hadde nog båda två legat på lassarettet i Falun och haft ont. Utan rejsa.nu hadde det nog inte funnits sådana bälten i bilen...

Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Jäklar va tråkigt att höra men huvudsaken är att du och din vän är hela!

Mvh7Tim

Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Tack, 90km/h är fortare än man tror när det går snett baklänges ut i ett djupt dike...

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hur mycket är kvar av bilen? Vad går att rädda?

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra 2.0 is -88
<<   1, 2, 3, 4   >>
11381 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande