Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (13894 totalt)
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Köpte Mintex 1144 runtom idag. Två uppsättningar...
Dyra som fan och väger bly. Tur man jobbar med sånt här så man får det till rätt så hyggligt pris, men ändock redigt blodigt!
Va dock enda Rallyklassade beläggen som var gatvänliga :P

Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Väldigt mycket bättre att köra med

Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Har du kört nån bana med r-puckarna, hur upplevde du det i så fall, och har du ställt om cambervinkeln något !?

Racern:
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Nepp! Brände hela lönen på en stol och däck så bana blir det inte förrän efter löning. Surt då jag annars vill köra imorgon som faaaan!
Har inte rört någon hjulvinkel alls men kan säga att det blev en stor förbättring mot dom väldigt dåliga 16" hjulen. Kan köra hur fort som helst typ Men som sagt, stolen jag har nu gör att jag måste lägga all energi på att hålla mig fast så jag återkommer med en analys om "2-3 veckor" enligt realcar...

Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

En riktig stol gör massor på känslan när man kör thumbs up

Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Kör själv "originalbelägg" hittils i år 3 banträffar, och ingen skall säga att jag håller igen.

Slitage några milimeter, räcker säkert ytterligare 2 träffar. Pris 310 kr på mekonomen, ATE heter de om jag inte missminner mig. Ingen fade, fantastiskt bra belägg för ett fantastiskt pris. thumbs up

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Ytterst irriterande, detta kostar tid och gummi som fan! Vad göra? Större krängningshämmare fram? Diffbroms är ju givet annars...

Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Historien om dom tre vännerna, stolen, katten och batteriet

Nåväl, fick för några dagar sedan se att min stol kommit. Efter att jag avslutat mitt nattskift klockan 06:00 drog jag iväg till posten och hämtade paketet.

Wooho tänkte jag, trött som fan och hungrigare än någonsin.
Packade upp den mumifierade stolen.

Lätt som fan är den, 6.7kg!

Här är underredet som jag fick vänta i två veckor extra på. Dessa onödiga saker som jag spytt väldigt mycket galla över..

Det var ju så att jag ville ha E30 underrede så jag bara kunde bulta på stolen då jag fick den och allt skulle passa perfekt. Nu är det ju två faktum med biltillbehörsbranchen:
1. Allt tar längre tid än utlovat
2. Ingenting passar perfekt.

okej om det inte hade passat perfekt, går ju att fixa. Men då underredet visserligen passar i bilen, betyder det inte att det passar på stolen...

Underredet är för bottenmontage, stolen har bulthålen på sidan... Lessattack 2k5.

In på www.compello.se, efterlyser någon som kan bygga sidofästen åt mig. "Piranha" ställer upp för en blygsam penning och levererar något otroligt snyggt, svart pulverlackat två dagar senare.

Ut med orginalstolen igen och i med nya fästena.
Försök två.

Då råkade dom hålen som ska vara 10mm vara 8mm och hålen som ska vara 8mm var 6mm. Finns borrar i garaget? Nej... Klarar dremeln av denna tjocka plåt? Näe..
Stressade iväg som fan på jobbet och stämplade in med 40sek till godo.
Jobbade på snabbt och borrade upp hålen där istället.
Hem direkt med stor förväntan.

Försök tre.

Ännu en gång ska det jävlas. Bultarna som jag lånat av grannen ska dras med insexnyckel och det finns bara tre, samt en för lång "vanlig".
Får iallafall fast tre bultar hyffsat och stolen sitter fast

Underbar sak, lite småfix att göra bara. Har i efterhand dragit om 3p bältet så det går att använda, synd bara att bälteshonan sitter väldigt dumt. Nån som har en hona från baksätet att sälja? Har dessutom skruvat i andra bultar med brickor så det ser lite najsigt ut. Ska ut och klibba på ett Sparco klistermärke på underredet nu dessutom. Klurar också på att knycka FIA märket från dom jag beställde

Sen har en Magnaflow 2.25" racekatt anlänt å ligger i lägenheten. Tyvärr hade bussgods stängt så jag får börja projektet med att flytta batteriet bak på måndag.

Nu vill jag ha 4p bälte!

BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Hi hi, det där är en gammal kundbil! Ägaren bor i Lund, sålde bilen till sin bror i Stockholm och nu är den långt upp i Sverige. Skinninredningen har jag sålt och monterat till kunden

Har också fastnat för 16v bilarna, håller på att sätta ihop en motor till min egen så jag får köra något på Knutstorp i år...
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Aha, du som har servat bilen eller ngt sånt där? Finns massa kvitton kvar från nfs eller liknande. Mycke att läsa

Skinninredningen är ju hyffsad, men snart återstår bara dörrsidorna Går ju inte att sitta på en stol, man ska sitta i en stol thumbs up

Finns det något du kan berätta om den får du gärna göra det
Dåliga saker kan du skicka via PM

BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Yes, det är jag. Kommer tyvärr inte ihåg den så där direkt, var ganska länge sen... Jag mailar över tråden till den gamla ägaren så kanske han kan fylla i något.

Skinn är hopplöst när man skall köra inspirerat, speciellt vanliga komfortstolar. Det är dessutom kallt på vintern och varmt på sommaren... Den enda fördelen jag kan se är att det luktar så gott i en bil med skinninredning
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
och det är jääävligt snyggt
Samt lätt att torka av efter diverse söl.

Finns en tråd här också att läsa lite mer om bilen

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=198385

Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Hjälp mig nu... Vad ska jag göra för att köra snabbare?

Att göra:
Jag har redan kamaxlar som väntar på att jag ska få råd att slipa om dom, ombyggnadssats för batteriet så det hamnar i skuffen, shiftlight (yeah ) och en katt som håller tätt.

Men vad mer?
Diffbroms känns inte sååååå superaktuellt, borde gå att köra snabbare trots avsaknaden utav dylika tingest. Dessutom är dom superdyr...
Finns det lite småsaker man kan göra lite här och var, tips å trix typ för bättre varvtider? Jag som förare blir ju bättre och bättre men man kan tyvärr inte chippa sig själv.

Varför jag frågar? Polaren med en Honda Accord 3.0 kör flertalet sekunder snabbare på Mittsverigebanan. Illa...

JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Har du skaffat ett Mario chips eller dylikt?

Har du en coiloversats på bilen alternativt Koni?

Byt utväxling 4.45 istället för 4.1 gör markant skillnad

Är inredningen utkastad dvs väger bilen drygt 1000 kg?

Mer åt motorn behöver du nog inte göra.

(Har inte läst din tråd så noga så vissa av ovanstående åtgärder har du säkert gjort).

Träna spårval kan också vara bra (inte min starka sida)

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Spårvalen kändes som om man måste träna MYCKET mer på sen jag bytte till r-däck. Man blev lite bortskämd med dom

Mariochippet sitter i och gula koni med H&R fjädrar som sänker 35mm.
Utväxlingen där låter intressant! Vad gör bilen på dom olika växlarna med 4.45 då?

JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

2:an blir ca 100 km/h
3:an blir ca 140 km/h

4:an blir ca 180 km/h

5:an så långt det går ca 220 km/h

Allt är självklart mätarfart och min visar ca: 5% fel enligt mätning.

Mitt varvtalsstopp går vid 7300 rpm (brukar dock växlar vid exakt 7000 rpm då det låter mindre bra över det).

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Snabben
Sollefteå
Här sen Sep 2004

Du får helt enkelt köra fortare Johan

Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
JohnC skrev:
2:an blir ca 100 km/h
3:an blir ca 140 km/h

4:an blir ca 180 km/h

5:an så långt det går ca 220 km/h

Allt är självklart mätarfart och min visar ca: 5% fel enligt mätning.

Mitt varvtalsstopp går vid 7300 rpm (brukar dock växlar vid exakt 7000 rpm då det låter mindre bra över det).

Skumma hastigheter må jag säga.
Mina farter:
1: ~45
2: ~84
4: ~180
5: 215 (varvar lite olika beroende på däck...).

Nåja, ska nog besiktiga bilen snart och sen ställa av den så fort jag hittat ett garage. Då blir det ombyggnad
Ska köpa en Honda CRX -88 att ha som vinterbil/bruksbil under tiden.

JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Knepigt då min 2:a inte borde räcka så långt. Dock varvar jag då upp till 7300 rpm.

4:an verkar hyffsat identisk.

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Kan nog göra skillnad Mitt varvstopp ligger på 7000 det!

Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Bilen e som sagt ute på annons, men efter att däcken på 16" alpinafälgarna är totalt finito (är jag månne den första BMW ägaren som gör slut på framdäcken först? Bra bromsar ) så rullar jag på r-sulor till vardags. Blir därför så otrloligt sugen på att behålla den när det finns sådan potential!
Testar att ha den ute på annons en vecka till, sen tar jag bort annonsen och börjar inhandla godis till vintern.

Hade tänk mig grövre krängare från Eibach, eller om någon kan tipsa om något bättre (läs. mer prisvärt).
Sen ska kammarna skickas på omslipning hos Köhler.
En till Sparco Evo ska köpas in, samt bälten, hjälm och handskar.
En halvbur vill jag dessutom ha, men jag klurar på vilken och vartifrån. Helst med så lite arbete som möjligt. Skulle det gå att bara bulta i orginal bältesinfästningar så blir jag supernöjd men lite svetsarbete är jag tyvärr medveten om att det kommer bli.
Powerflexbussningar (eller om någon har måtten på alla bussningar så blir jag grymt tacksam!).

Annars är det bara rent underhåll, byta oljor, stift, filter, byter bromsvätska till våren igen.

Testade även med GPS lite hur fel mätaren visar. Under 100km/h så visar den i regel 10km/h för mycket.
I 220km/h så gick det i 195km/h verklig fart, har fått upp den till 230 och ökade fortfarande men bilar kommer ju alltid i vägen. Lite kuriosa

Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (13894 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande