| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
S: Rörbock på Blocket.
|
2 besök senaste veckan (41155 totalt) |
|
Rörbock typ Jula fungerar inte att bocka burrör med, dom blir platta. Man måste ha en dragande bockmaskin typ Pro-tools 105. Jag har en pro-tools 105 och den fungerar klockrent. Degree ring är nästan ett måste om man ska bocka udda vinklar. Ska man bocka mycket är program typ Bendtech att rekomendera.
Eventuellt så kommer jag börja sälja bockmaskiner av typ pro-tools 105 till våren. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||
|
Re:
Kommer du att hålla "hobby" nivå på priserna, eller är det dyrare prylar. En Pro-tools är ju lite dyr för hobbybruk. Håll oss underrättade! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Vet ej exakt hur prisbilden för en bockare kommer se ut då vi inte har tillverkningskostnaden för schablonerna och bockaren klar än. Återkommer med mer info så fort jag vet mer.
När jag tog hem Pro-tools 105hd bockaren så gick hela kalaset på 10000kr ink flygfrakt och moms. Då fick jag 1st 105HD bockmaskin med degree ring och 2st schabloner. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||
|
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
|
||
|
Re:
om dom är solida
Edit: man kanske inte kröker ihåliga krängningshämmare förresten. Har nog inte sett några sånna när jag tänker efter. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
fatta jag det rätt nu att de rörbockare som jula och feltema har inte går att bocka varken burrör eller avgasrör ?
JBT skulle ni bygga en egen bockmaskin ? skulle inte en sådan prinsip funka om man har ett hjul man böjer runt och sen nån utväxling eller hydralisk för böjningen och man sätter det på ett kugghjul så man antingen kan växla ner eller använda en liten hydralik som ex böjer röret 10-20grader per slaglängd och sen får man ta om det (bara en tanke som förhopningsvis kan ge er ideer ) _________________ // Mikeal Rylen |
||
|
|
||
|
angående en rörbock från jula hänger det inte mycket på schblonerna när man ska bocka med??
gå in på http://forums.voodoo-people.com/mull _________________ Eric Ackeby |
||
|
Re:
Den var ju intressant, dom bockar burrör med en maskin av Jula-typ. Ser ju iofs ut som om dom har ganska grov godstjocklek på rören, eller så lurar man sig på att de är kapade med vinkelslip. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
hittade rörbock till ett helt ok pris..
en liten bild
mer info här http://www.speedwaymotors.com/p/6614,19_3rd-Generation-Speedway-Hydraulic-Round-Tubing-Bender.html _________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||
|
ingen som vet vilka tjocklek som krävs för att temas och julas rör ska funka ?
tänkte bygga ett avgasrör och då kan det vara bra att veta ifall man ska knåpa ihopp det av lösa delar från mekonomen eller bocka det själv av antingen tunnare rör (avgasrör) eller ifall man ska typ göra ett med riktiga stålrör ! (nån som har åsikter om det ??) _________________ // Mikeal Rylen |
||
|
Re:
det går nog inte du behöver sandfylla dom och plugga ändarna för att dom inte ska bli platta _________________ Eric Ackeby |
||
|
Re:
På Drift och underhåll, som också säljer denna, så rekomenderade han i alla fall 4mm godstjocklek. Men han sa också att det gick att bocka avgasrör om man sandfyllde och värmde. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
Den hade dåligt med "dies", formar/mallar eller vad det heter på svenska, tyckte jag. Hur tajta böjar behöver man om man ska bygga bur? Minsta radie är 3ggr diametern om jag inte minns fel. Huvudbågen ska vara typ 42 eller 50 mm, beroende på godstjocklek. Då bör man väl ha en bock som klarar minst 6" radie, eller? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
Jag kommer att bygga tre stycken.....som liknar dessa, fast lite avanserade. Två kommer att bli till salu. Jag väntar på att få hjälp med svarvningen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re:
45 x 2,5 eller 50 x 2,0 Ska det väl vara. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re:
Är det gjutna aluminiummatriser på den bocken? Håller det? /Janne _________________ Janne Ojanen |
||
![]() |
Skruva banåkabil
S: Rörbock på Blocket.
|
2 besök senaste veckan (41155 totalt) |