Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 Special - 1966
<<   1, 2, 3, 4   >>
58 besök senaste veckan (44347 totalt)
96special

Här sen Okt 2004

Trådstartare
Tjena!

Kör med std luftburk och filter och rören är plastat igen två hål. Även med 36mm spjäll och utan halsringar så bestyckningen hörs mager ut men det verkar ändå gå för fett. Saabfestivalen är ju då en gyllen anledning att mottage praktiska råd och erfarenheter ser fram emot det.

Reedventilerna märks! Drar mycket bättre än även en standardmotor på lågvarv men fyrtacktar så snabbt jag kommer inn i registret. Så ungefär 4500-5000 har varit maxvarv hittils. Får duga til lagren har fått några innkörningsmil.

Vad kör du med för bestyckning Micke?

truls

Perrrr: Med en typ rotaxmotor tror jag att körbarheten blir mycket sämre änn med en trimmad saabmotor. Man måste ju ha växellåda som låter motorn arbeta i registret och då skulle man snabbt behöva många tätta växlar. även variator som tål så högt moment lär nog bli ett problem.

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Jag åker på 1,8 mm hemmaborrade huvudmunstycken och 1,4 mm igenlödda och uppborrade emulsionsmustycken . Det fungerade utmärkt på Mittsverigebanan i början av juni. Vi får se hur det stämmer på Kinnekulle då det antagligen kommer att vara varmare där, vi får se. Det är svårt att simulera racekörning på gatan
Jag har Pipercrossfilter samt filad spjällaxel.

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Jag har ju tagit bort halsringarna också förresten.

Umeå
Här sen Jun 2005

Hur "bra" går bilen med ca 70-80 hk ur en orginal 2t motor då? Kanske svårt att svara på men alltså om det är lönt/värt mödan att kanske bygga i hop en värre motor, vad bör man köpa isf? Vev, koppling, nåt mer? Pipa, portning, mikuni förgasare, reedventiler mm tänkte jag man kunde knåpa ihop själv för ganska låg kostnad. Men angående en rotaxmotor eller liknande, jag tänkte inte att man skulle använda variatordrift utan växellåda isf. finns det verkligen ingen som gjort nåt liknande? Det skulle ju vara ganska så kul med kring 140-150 2takts hästar i en lite saab

Här sen Okt 2004

Trådstartare
Då var motorn bromsad..

Tyckte den var riktig trevlig och med bra rupp och bottenvrid.

Som ni ser av kurvan 66 hk vid 5066 rpm. Och 104 Nm vid 4133 rpm.... tja... det kan man leva med..

Visade sig efteråt at reedventilerna hadde smält på cylinder 1 och 3. Så där var det hyfsad tilbakblåsning.
Hmm... bromsbänkskillen sa under bromsningen att motorn ville mycket mer men att den inte orkade...
kunne jag ställa lite på tändningen, undrada han. Co halten låg precis vid 5,8% och avgastemp ca 620-650.

Det verkar så att de brustna reedventilerna kan vara orsaken til den låga bestyckningen och då måste det ju finnas lite mer effekt framföralt bottenvrid gjömt i motorn...

Nya reedblad och sen bestcyka inn.... återkommer med mer....

Stockholm
Här sen Mar 2005

96special skrev:
Då var motorn bromsad..

Tyckte den var riktig trevlig och med bra rupp och bottenvrid.

Som ni ser av kurvan 66 hk vid 5066 rpm. Och 104 Nm vid 4133 rpm.... tja... det kan man leva med..

Visade sig efteråt at reedventilerna hadde smält på cylinder 1 och 3. Så där var det hyfsad tilbakblåsning.
Hmm... bromsbänkskillen sa under bromsningen att motorn ville mycket mer men att den inte orkade...
kunne jag ställa lite på tändningen, undrada han. Co halten låg precis vid 5,8% och avgastemp ca 620-650.

Det verkar så att de brustna reedventilerna kan vara orsaken til den låga bestyckningen och då måste det ju finnas lite mer effekt framföralt bottenvrid gjömt i motorn...

Nya reedblad och sen bestcyka inn.... återkommer med mer....

https://rejsa.nu/im/_garage/2804-new_2005-07-12-kurve_web.jpg

Jag har också reedventiler på min motor (ej startad än) och jag har alltid undrat vad som kommer hända när bladen går sönder? Har ni öppnat och kollat vart den tog vägen?

Risken är ju att den åker ner i vevhuset och smulas sönder

/ Daniel

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Hade reedventilerna smält ? Vad är de gjorda av för material?
Reedventiler brukar överlag vara känsiga för baktändningar efter vad jag hört, vad kör du med för tändinställning?

Här sen Okt 2004

Trådstartare
Reedbladerna har nog förlängst tagit vägen ut avgasporten. Har inte hört att brustna reed har orsakat skada.

Tändningen har varit på 17 grader hela vägen men under bromsingen blev den uppstäld til 20. Reedbladerna är polini 0,30mm karbon.

Den konstiga är att motorn har gått bra och inget antydar att något har varit fel förutom att många reagerade på den låga bestyckningen. Har kört 450 mil med motorn utan att förandra någonting utom tändning, stift etc.
Det var just efter bromsningen att jag dubbelkollade alt på motorn och til slut, varför inte, även kollade att reeden mår bra?

Har även reed på min gamla vespa, och där märktes det kraftig när en tredel av bladet försvan, å andra sidan så är ju den vevhusmatad...

Nya blad är förhoppningsvis snart på väg, och då blir det ny bromsning.

Kul att bromsningskillen gillar tvåtacktare....

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Truls, hur har det gått? Har du fått någe mer sprätt i snurran?

Här sen Okt 2004

Trådstartare
Hej alla,

Har inte hunnit med å uppdatera, tyvärr

Men nya bilder och berättelse kommer innom några veckor.

Har inte hänt så mycket med bilen under vinteren och våren, men nu när studerande snart är slut för sommaren så kommer xx antal timar at nerläggas för at den skal bli klar åtminstone tils Skåne i augusti. Det blir några förändringar på motor och chassi....

hälsningar

Truls

PS! En ny projektbil kommer også at läggas inn innom kort....

Här sen Okt 2004

Trådstartare
Då var mekningen påbegynt för sommaren, inget mer studerande för til hösten....

Just nu har jag punktat i hop en ny pipa som ska tigsvetsas. Den gamla var för otätt och utblåset kom aldeles för lågt. Något som syns när bilder på det gamla systemet kommer.

Här är lite bilder på det nya systemet...

Här sen Okt 2004

Trådstartare
Då var mekande i gott gång.

Så här ser to-do listan ut.

Byta samtliga hjullager *klart*
byta samtliga bussningar mot nya orginala *på gång*
montera CDI tändning, nya tändkablar etc. *på gång*
montera ny alu-remskiva *återstår*
shimsa upp främre lock til fördelarhuset lite hårdare *återstår*
flytta bränslepumpen bak vid tanken och montera tryckmanometer *klart*
hjulinnställning *återstår*
innställning av ÖD och tändlaget noggrant *återstår*
avgasrör, modifiera ekstra ljuddämpare så att den inte tar i. *klart*
renovera huvudbromscylinder *klart*
montera stålomspunna bromsslangar, lufta *återstår*

har lite att göra, men några veckor så hoppas jag att allting är på plats...
bilder kommer så snart jag kommer i håg att ta med kameran

Tyvärr så fick jag lite fel delar, så var tvungen att köpa en extra sats med bussningar fram. Sen får jag venta til det riktiga paketet dyker upp. Har inte så mycket tid att mista.

Demonterade bussningarna fram i dag och dom var helsluta. Det var hela bussningar typ V4, men den ena hadde delad sig. Sen upptäckte jag ochså att den ena övre bärarmen hade vrid sig.

Här sen Okt 2004

Trådstartare
Pressade inn nya bussningar fram i dag, var enklare enn jag hadde trott.
I morgon så blir framvagnen monterad, sen blir det å riva bakvagnen och venta på nya bussningar.
Hoppas att jag får pysla lite med avgassystemet i mellan, det er inte klart från svetsning ännu.
Hoppas att vara klar med bilen nästa helg. Måste innom besiktningen ochså för jag kan åka.

Här sen Okt 2004

Trådstartare
Var just börjat med bakaxeln och bussningarna bak. Den mittre bussningen gikk glatt att få ut, var litt värre med länkarmarna. Samtliga bussningar måtte pressas ut och dom var inte särskilt fina. Även på innsidan där bussningarna sitter emot var det gravrost, så dom kan jag inte använda.

Fant några länkarmar från en V4 men dom var 5mm kortare och hadde mer svaj så dom kommer jag inte att montera.

Någon kunnig som kan förklara vad för skillnad kortare länkarmar kan göra? Påverka över och understyrning?

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Jag tror att din upphittade V4 stag är hart böjt sig och blivit kortare.

Här sen Okt 2004

Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
Jag tror att din upphittade V4 stag är hart böjt sig och blivit kortare.

Det är fullt möjligt, men jag sammanlignade med flera axlar som jag har liggande. Även hylsan som bussningen sitter i var annorlunda, på V4an så konade dom från ena sidan til den andra, men på tvåtaktens länkarmar så konade den mot mitten?

Noterade du hur hylsan såg ut när du bytte bussningar på din bil?

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Nej jag tänkte inte så mycket på hur röret såg ut.

Här sen Okt 2004

Trådstartare
ok, nu spelar det visst inte så stor roll ändå så jag kommer att montera stagen från v4an

Her kommer lite bilder av hva som har hänt så långt.

avgaspipan, gamla och nya.

skillnaden på den ekspanderande kröken kommer att påverka motorn ganska mycket, framför alt vid lägre varv.

framvagnen återmonterad, mycket fula ord när länkarmarna skulle ut och inn.

ena bussningen fram, var totalslut

samtliga framvagnsbussningar

huvudbromscylinderen renoverad

just den här skapte mycket besvär. Ingen fasning för äntring av låsringen!

detta verktyg gör byte av mittre bussningen til en enkel sak. En tvåtums rörbit passar perfekt.

bussningen var inte så illa som jag trodde....

dom befintliga bakre länkarmarna. Dom nedre är tvåtakt dom övre är från v4.

den nedra satt på bilen, dom andra kommer från v4. Notera skillnaden i böj.

bussningarna til bakre länkarmarna, eller det som var igen.

nya tändkablar

Just nu håller jag på at placera bränslepumpen bak vid tanken, inte så mycket utrymme där som jag skulle önska.

PS!
En liten snikbild på nästa projektbil som kommer att läggas inn. Någon som vet vilken modell?

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

PS!
En liten snikbild på nästa projektbil som kommer att läggas inn. Någon som vet vilken modell?[/quote]

Tja. Det är väl en Saab Sport, eller kanske en Monte Carlo 850. Det är ju i stort sett samma bil, det skiljer ju bara detaljer.

Här sen Okt 2004

Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:

PS!
En liten snikbild på nästa projektbil som kommer att läggas inn. Någon som vet vilken modell?

Tja. Det är väl en Saab Sport, eller kanske en Monte Carlo 850. Det är ju i stort sett samma bil, det skiljer ju bara detaljer.[/quote]

Det är en Monte Carlo ja. Hämtade den i Östersund i oktober i fjol. Men mer om hva som kommer att hända med den bilen kommer som sagt i en annan tråd.

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Låter spännande med Monte Carlo. Jag hoppas att du avstår från att fila originalmtorn den här gången också, såvida du inte blir tvingad till det pga tävlingsbygge el.dyl.

Drivknutarna tas bort/ sätts ihop enklast med Saabs verktyg. En av få gånger de verkligen är till hjälp.

Saab 96 Special - 1966
<<   1, 2, 3, 4   >>
58 besök senaste veckan (44347 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande