| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
montera motor stumt i kaross fördelar/nackdelar?
|
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (7686 totalt) |
|
Jag håller med om att har man en bärande ram så kan man ha någon form av mjuk upphängning. Dr är extremt i det här fallet. Däcken greppar upp för flera G, och svänghjulen kan vara tunga. Släpper man då kopplingen på över 7000rpm så vill det till att motorn sitter fast. En banbil kommer inte i närheten av den chocken.
Sedan binds ofta fronten ihop via motorplåten, en sorts semimotor bärning. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Det torde väl vara som du säger det enda rimliga. Att bulta fast direkt utan någon form av bussning verkar ju smått galet. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Med viss reservation då jag inte har bevis som styrker men ett försök att förklara: Hysteres i kolfiberlaminat följer den styvhetsmatris (nu menar jag inte plasten i materialet utan den matematiska kopplingen mellan kraft och förskjutningsvektorerna) som bestäms av kolfiberns E-modul, riktning, volym% plast. Satt i sitt konstruktiva sammanhang erhålls: Eftersom alla bärande konstruktioner i princip syftar till att ta upp draglaster, dvs för kolfiberlaminat gör man dessa med mycket fiber i lastriktningen. Matrisens enda syfte i detta fall är att vid lastpunkter fördela lasten i fibrerna. Spänningen i plasten över en längre sträcka blir mycket liten pga de små deformationerna och därmed blir hysteresarbetet i plasten också försumbart. om vi betraktar en sandwich med kolfiberlaminat på båda sidor om en cellplastkärna, så ger vibrationer upphov till resonanser som böjer sandwichen. Att böja sandwichen innebär i princip draglast i kolfibern och skjuvning av kärnan. I det fallet kan jag tänka mig att hysteresen är större än för motsvarande stålkonstruktion vid dess egenfrekvenser beroende på kärnan. I hemmaslabbat kolfiberlaminat för instrumentpaneler och frontläppar är säkert hysteresen stor. Ett prepreg laminat som härdats i autoklav, spricker som glas om man knäcker det och hysteresen i det måste vara försumbar. Men som Per säger, det är konstruktionen som bestämmer huruvida laminatet skjuvas eller dras eller böjs och denna formfaktor D ihop med styvhetsmatrisen I ger en konstruktionsstyvhet DI som är den energiupptagande strukturen. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Kan tänka mig att man har samma problem i tex IRL och CART, vet att det har nämnts i samband med de nya V8:orna som införs 2006 i F1. I F1 så verkade det iaf uteslutet med balansaxlar då dessa skulle behöva rotera med närmare 40000 rpm. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
montera motor stumt i kaross fördelar/nackdelar?
|
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (7686 totalt) |

