Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
montera motor stumt i kaross fördelar/nackdelar?
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (7686 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Jag håller med om att har man en bärande ram så kan man ha någon form av mjuk upphängning. Dr är extremt i det här fallet. Däcken greppar upp för flera G, och svänghjulen kan vara tunga. Släpper man då kopplingen på över 7000rpm så vill det till att motorn sitter fast. En banbil kommer inte i närheten av den chocken.
Sedan binds ofta fronten ihop via motorplåten, en sorts semimotor bärning.
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jamahoto skrev:
Som jag ser på saken så är det bara en nackdel att montera motorn helt stumt, om motorn inte är helt utballanserad så innebär det bara att du får en massa små svägningar i mtrl. Det är mycket svårt att balansera ut motorn så bra att den blir helt vibrationsfri. Mitt råd är mycket hårda motorkuddar som tar upp dessa svägningar och slipp alla problem

Det torde väl vara som du säger det enda rimliga. Att bulta fast direkt utan någon form av bussning verkar ju smått galet.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

TheProphet skrev:
Pär Hylander skrev:
Magnus L skrev:
Resonans har inte bara med materialegenskaper att göra, utan kanske mer med hur materialet är format.

Hysreres har jag inte hört i sammanhang med material,

Johan, jag håller med Magnus ang resonans. Dvs även hur en grunka är utformad påverkar, inte enbart vilket material den är tillverkad av.

Hysteres i materialsammanhang kan man kanske lite enkel beskriva som energiupptagning. Är hysteres stor så absorberar, alltså släcker ut eller dämpar bort, materialet t.ex vibrationer. Gummi är ett material som brukar ha hög hysteres. Om man tänker sig att man trycker in ngnting i ett material med hysteres och loggar vilken kraft vid vilken intryckningslängd, så trycker inte materialet tillbaka med samma kraft vid samma intryckninglängd när man sen släpper efter, den (energi)förlusten är hysteresen.

Edit, jag tycker inte det framkommit något förklarande svar på det där med vibrationer och fiberkompositer vs metaller.

Ni har givetvis rätt, satt och tänkte i lite andra banor bara .

okaj, min spontana reaktion är att kolfiber givetvis har högre hysteres. Men, jag är samtidigt ingen expert bara en hobbyfysiker då jag har som ambition att bli fysiker. Försökte dra mitt strå till stacken iaf.. Det avancerade svaret du söker är jag nog inte rätt person att svara på. Vi skulle behövt en Materialvetare här nu! (någon?).

Med viss reservation då jag inte har bevis som styrker men ett försök att förklara:

Hysteres i kolfiberlaminat följer den styvhetsmatris (nu menar jag inte plasten i materialet utan den matematiska kopplingen mellan kraft och förskjutningsvektorerna) som bestäms av kolfiberns E-modul, riktning, volym% plast. Satt i sitt konstruktiva sammanhang erhålls:

Eftersom alla bärande konstruktioner i princip syftar till att ta upp draglaster, dvs för kolfiberlaminat gör man dessa med mycket fiber i lastriktningen. Matrisens enda syfte i detta fall är att vid lastpunkter fördela lasten i fibrerna. Spänningen i plasten över en längre sträcka blir mycket liten pga de små deformationerna och därmed blir hysteresarbetet i plasten också försumbart.

om vi betraktar en sandwich med kolfiberlaminat på båda sidor om en cellplastkärna, så ger vibrationer upphov till resonanser som böjer sandwichen. Att böja sandwichen innebär i princip draglast i kolfibern och skjuvning av kärnan. I det fallet kan jag tänka mig att hysteresen är större än för motsvarande stålkonstruktion vid dess egenfrekvenser beroende på kärnan.

I hemmaslabbat kolfiberlaminat för instrumentpaneler och frontläppar är säkert hysteresen stor. Ett prepreg laminat som härdats i autoklav, spricker som glas om man knäcker det och hysteresen i det måste vara försumbar.

Men som Per säger, det är konstruktionen som bestämmer huruvida laminatet skjuvas eller dras eller böjs och denna formfaktor D ihop med styvhetsmatrisen I ger en konstruktionsstyvhet DI som är den energiupptagande strukturen.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

porschedriver skrev:
I min formel FF så är motorn stummt monterad (radfyra utan balansaxlar). vid ca 6000rpm så blir resonansen i chassiet så stark att svängningarna forplantar sig in i magen och det känns som om inälvorna vispas runt i en mixer.....gött

Kan tänka mig att man har samma problem i tex IRL och CART, vet att det har nämnts i samband med de nya V8:orna som införs 2006 i F1. I F1 så verkade det iaf uteslutet med balansaxlar då dessa skulle behöva rotera med närmare 40000 rpm.
Citera
Skruva banåkabil
montera motor stumt i kaross fördelar/nackdelar?
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (7686 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande