| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Väghållning på Ascona B
|
12518 besök totalt |
Kommer vara med minst en kille på 50 plus...så du får ha andra ursäkter.
OT Ännu ett bevis på hur korkat namnvalet är... >
|
||||
Där ser man hur lite jag visste! men vad står JTCC för ??? _________________ Joakim Enderlein |
||||
|
Intressant tråd..
har själv precis uppdaterat min Ascona -79 med Bilstein sprint stötdämpare samt Apex "sportfjädrar".. det blev en stor skillnad kan jag säga!.. sen hur den beter sig på bana visar sig lite längre fram
(bilen blev ca 60mm lägre) Dock känns det som krängningshämmarna är något klena... så det blir nog nästa mod ev... mvh Peter |
||||
Tack! Det är kul om nån har nytta av mina ideer. Man blir ju inte klokare med åren men man får ju mera erfarenhet och den erfarenheten kan man använda för att göra ännu större misstag
Mitt tips är att ta en sak i taget och inte skruva sönder mer än vad man tror att man får ihop tillbaks på några helger. Peter E:s projekt verkar trevligt. Ett projekt som är både inspirerande och avskräckande är ButterflyRacings Chevy Nova. Läs den tråden. Då är du åtminstone varnad. _________________ Sten Isaksson |
||||
|
Peter E:
Dock känns det som krängningshämmarna är något klena... så det blir nog nästa mod ev... Hur hårda är fjädrna?? Hur hårda är krängrna??? Vad har Åpen för utväxlingsförhållande fram mellan fjäder och hjul? Vad är det för cc-mått mellan fjädrna bak??? Sitter fjädrna på bakaxen eller bärarna?? _________________ Johan Sjölinder |
||||
På Opelaxeln sitter det en fjäderskål svetsad i framkant på bakaxeln, så fjädrarna sitter på axeln. bärarmen sitter sen i sin tur i framkant på fjäderskålen. Sen sitter axeln fast i kardantunneln med ett stödlager kring kardanens strut, som förhindrar att axeln vrider sig ruint sig själv, eller rör sig i bilens längdriktning. |
||||
Jag skulle tro att fyrlänk snarare ökar varvtiderna än sänker dem på en Ascona/Manta. |
||||
|
Lite trådlyftning nu.. lr ja sm i trådlyft
Bygger nu på en ascona b med saab motor har biltema gula rallyfjädrar sam lesjöfors sänkfjädrar.. Org bussningar men utbytta bromsar Problemet är att krängningshämmaren inte går att montera där den sitter org pga intercooler samt kylare.. visst jag kan köpa annan kylare men känndes onödigt, därför tänkte jag bygga om den befintliga lr bygga ngt helt eget? någon som har en tanke lr ide? Andra förslag på väghållning? Bygga om bakvagnen? Det blir diffad manta b axel för tillfället.. bygga om panhardstaget? Mvh Fredrik _________________ Fredrik Lindgren |
||||
|
Man kan tänka lite "outside the box" när man ska placera kränghämmare. Titta tex på Fulings SAAB 96, eller Niclas Sandströms BMW M3. De har satt krängaren på torpeden typ, med länkage ner till länkarmarna. Smart sätt tycker jag, dessutom är det lätt att komma åt justeringen.
Det är alltså rörkrängare med knivar i de här fallen, det går att bygga en rörkrängare med fasta lägen för ett par hundralappar. Bak kan man flytta ner Panhardstagets karossfäste för att sänka rollcenter. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Väghållning på Ascona B
|
12518 besök totalt |