Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (6015 totalt) |
Så himla längre bak är inte strippstarten, det är ju ett utrymme av däcksuppvärmning först innan starten... kanske max 50 meter bakåt från chikan.... Men varvtiden är snabbare nu än innan, eftersom förrut kom man ut längre ner på rakan så banlängden har kortats. Men dom flesta tror att dom åker fortare än dom gör...... har vi sett när vi gör lasermätningar ![]() |
||||
Speciellt lätt att påskina extra bra hastigheter om man kör racerbil utan hastighetsmätare ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Har inte räknat på teoretiska topspeeden men om man med en "Gat-GT3" ganska enkelt åker nästan 230km/h borde mina överslag på ca230 med Saaben för nga år sedan stämma ganska hyffsat. Podiums GT3 RS blev i vilket fall duktigt distanserade ner för rakan. ![]() ![]() ![]() ![]() Vad har mätningarna visat bland lite olika bilar Fredrik, vore kul att veta. ![]() |
||||
Tyvärr inte ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Jag har....men det är så länge sedan....så jag mins inte hur det var. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det är nog hugget som stucket.. Capari (med Panteran)....provade båda metoderna i en drabning med Björn Andersson (??) när Bilsport skulle utnämna Sveriges snabbaste sportbil. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det har jag faktiskt ju gjort och även kommer ihåg...... I en Ford Cargo i EM-truckracet...... då var chikanen jäkligt kul för det gick att åka fort igenom den, men sen så åkte man nästan i 90 graders vinkel (mot rakans vinkel då räknat) ut på banan och skulle sen försöka svänga ut på rakan..... där fanns det två svårigheter för att behålla farten.... 1. hinna svänga innan räcket...... vilket man i truck inte alltig gjorde utan la bakfälgen emot och stöttade lite , ala Vinterrally stuket fast med mera gnistor. ![]() 2. inte få obalans när man körde över dom 4 klisterlinjerna som dom där raktfram åkarna envisas med att lägga ner på Mantorps fina asfalt......... och som jag förstått det, så är det just dragracings behov av dom där klisterlinjerna i början av rakan som gjort att ckikanen byggts om, eftersom nu så kommer man ju ut längre upp på rakan och inte kör på den klistrade delen....... + att det numera inte är någon risk att man slår i räcket på utsidan av rakan ut ur chikanen.... |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (6015 totalt) |