| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Styrsystem
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 10218 besök totalt |
Fattar inte varför folk envisas med att hela tiden prata färger när det gäller spridare. Prata Bosch artikelnr istället, så är det enklare att veta vilken spridare det rör sig om.
(Mina Bosch spridare är fö. helt kolsvarta o ger 584 cc @ 2,4 bar, heter 363 på slutet om jag inte minns fel). Edit: Det finns en lista över de tillgängliga Bosch-spridarna på nätet, men jag har inte länken här.. _________________ Johan H |
||||||
|
Jag kör med Bosch från VOLVo S60R har inte nr. i huvet men dom är ljusblåa fyrhålsspridare som ligger runt 360cc/min vid 3bar. Själv har jag räknat på 370-380hk delat på sex cylindrar bör funka bra till din effekt på fyra cylindrar, kanske lite i överkant men vill du har mer hk så klarar spridarna av det.
Går att hitta billigt ibland spling nya undrar var dom kommer ifrån för fabrik?
Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||||||
De stämmer bra! dock skulle jag nog behöva hög ohmiga 350cc topmatade spridare för att sätta på motstånd... Kan du hjälpa mig med detta med? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Är både Volvos och Saabs spridare toppmatade?? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Vad trors om att sätta trigger hjulet (60-2) på denna plats??
Lite bilder på insuget.
Detta är ju 23,6mm?? och en spridare är 13,2 +- 0,2mm
Alltså behöver jag sådana här, Men var hittar man dessa distanser??
Vad i guds namn har denna "luft kanal" gjort eller gör på ett KE-jetronik??
Så kom gärna med förslag på förbättringar inför det nya sprutet
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Nu hänger inte jag med sitter det mekaniskt sprut på en -92:a?
Har du bestämt vad du ska åka med för sprut samt tändning? Detta är ju avgörande för hur du ska trigga samt om du måste anv. dig av givare för både kam och vev. Ska du åka med fördelarlock samt rotor så kan man sätta en reluktorinterface (tror det heter så) runt ettans tändkabel då behöver man bara trigga på veven, men ska du åka med seperata tändspolar så måste du ta signal från både kam och vev. Detta gäller Autronic SMC. Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||||||
Yes boss!
Nej dessa två systemen det står mellan nu är omex från rejsas sponsorer Roadster ELLER Nira i3 från Etap. Bägge systemen nöjer sig med triggerhjul på veven (har ingen givare på kammarna)
Ja, det skall jag! De jag skall skaffa är ett tändslutsteg som kopplas till styrenheten och spolen. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
De flesta spridare är väl toppmatade? _________________ Johan H |
||||||
|
Då är det lungt!
Så länge du inte ska krångla till och åka med direkt fire osv. så räcker det med impulser från vevaxeln. Trigga på remhjulet i framkant på motorn går utmärkt jag gör det själv på min, men en sak du får tänka på är beroende på vad du sätter dit för något att trigga på är att det kan bli obalans, nu vet jag inte hur kännsligt det är på din motor, men på min sexa så monterades 3st M6 på vibrationsdämparen och det blir obalans av det. Men det är ju en fyra och tokmycket ska du nog inte varva så det bör inte vara några probl. för din del, men tänk på det. Till tändningen antar jag att du köper ett vanligt Bosch tändsteg? Tror du fått svar på dina funderingar nu, bara att börja montera. Lycka till _________________ Henrik Andersson |
||||||
Lågomiga spridare behöver antingen peak and hold steg eller användande av förkopplingsmotstånd för att inte bränna spolen i spridaren. Vidare behövs saftigare slutsteg. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Jo, det är brukligt. Moderna ecu:s är gjorda så att dom känner av impedansen och kopplar in peak and hold med automatik. Men finns inte denna funktion så gäller motståndstrixet. T,o,m min Haltech har denna automatfunktion. Den skickar på full spänning och eftersom impedansen är lägre forsar strömmen igenom och öppnar spridaren blixtsnabbt. Så fort detta skett så sänks spänningen så att den precis räcker att hålla kvar öppet läge och därför inte överhettas. Alltså bara en kort stunds överbelastning för öppnandet. Har inte ECU:n denna funktion så blir lågohms spridaren kosekvent överbelastad, och förkopplingsmotstån måste användas. Det visste du förmodligen, menkanske inte alla.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Styrsystem
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 10218 besök totalt |

