Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Styrsystem
<<   1, 2, 3, 4   >>
10218 besök totalt
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1131

Namndispens
Namndispens

Jovani skrev:
Någon fågel kvittrade om 350cc spridare...men vilken förg är detta på
Bosch språk? Brun??


Fattar inte varför folk envisas med att hela tiden prata färger när det gäller spridare. Prata Bosch artikelnr istället, så är det enklare att veta vilken spridare det rör sig om.

(Mina Bosch spridare är fö. helt kolsvarta o ger 584 cc @ 2,4 bar, heter 363 på slutet om jag inte minns fel).

Edit: Det finns en lista över de tillgängliga Bosch-spridarna på nätet, men jag har inte länken här..

_________________
Johan H
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Bosch 0280 155 830 eller 831

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1131

Namndispens
Namndispens

Bägge dessa är lågohmsspridare, 830 är från Volvo.

Allt jag får fram just nu.

_________________
Johan H
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Jag kör med Bosch från VOLVo S60R har inte nr. i huvet men dom är ljusblåa fyrhålsspridare som ligger runt 360cc/min vid 3bar. Själv har jag räknat på 370-380hk delat på sex cylindrar bör funka bra till din effekt på fyra cylindrar, kanske lite i överkant men vill du har mer hk så klarar spridarna av det.

Går att hitta billigt ibland spling nya undrar var dom kommer ifrån för fabrik?

Mvh/Henrik

_________________
Henrik Andersson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Johan H skrev:
830 är från Volvo. Allt jag får fram just nu.


De stämmer bra! dock skulle jag nog behöva hög ohmiga 350cc topmatade spridare
för att sätta på motstånd...
Kan du hjälpa mig med detta med?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1131

Namndispens
Namndispens

Bosch 0 280 155 009, 346 cc @ 3 bar. Hög ohm. Sitter på Saab Turbo.
Bosch 0 280 155 431, 359 cc @ 3 bar- Hög ohm. 4-håls spridare. Sitter på Saab 2,3 Turbo.

_________________
Johan H
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Kolla bara upp så styrsystemet klarar av högohmspridare, tar betydligt mycket mer ström än vad lågohm gör.

_________________
Henrik Andersson
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343



jag ändra mig

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Johan H skrev:
Bosch 0 280 155 009, 346 cc @ 3 bar. Hög ohm. Sitter på Saab Turbo.
Bosch 0 280 155 431, 359 cc @ 3 bar- Hög ohm. 4-håls spridare. Sitter på Saab 2,3 Turbo.


Är både Volvos och Saabs spridare toppmatade??

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343



Dom med 830 på slutet är från S60 T5 och är hög ohmiga.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Tror nog ja rörde ihop det lite, mindre ohm bör ju bli jobbigare att driva.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Vad trors om att sätta trigger hjulet (60-2) på denna plats??


Lite bilder på insuget.

Detta är ju 23,6mm?? och en spridare är 13,2 +- 0,2mm


Alltså behöver jag sådana här, Men var hittar man dessa distanser??


Vad i guds namn har denna "luft kanal" gjort eller gör på ett KE-jetronik??


Så kom gärna med förslag på förbättringar inför det nya sprutet

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Nu hänger inte jag med sitter det mekaniskt sprut på en -92:a?

Har du bestämt vad du ska åka med för sprut samt tändning? Detta är ju avgörande för hur du ska trigga samt om du måste anv. dig av givare för både kam och vev.

Ska du åka med fördelarlock samt rotor så kan man sätta en reluktorinterface (tror det heter så) runt ettans tändkabel då behöver man bara trigga på veven, men ska du åka med seperata tändspolar så måste du ta signal från både kam och vev. Detta gäller Autronic SMC.

Mvh/Henrik

_________________
Henrik Andersson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Andersson skrev:
Nu hänger inte jag med sitter det mekaniskt sprut på en -92:a?

Yes boss!

Andersson skrev:
Har du bestämt vad du ska åka med för sprut samt tändning?samt om du måste anv. dig av givare för både kam och vev.

Nej dessa två systemen det står mellan nu är omex från rejsas sponsorer Roadster
ELLER Nira i3 från Etap.
Bägge systemen nöjer sig med triggerhjul på veven (har ingen givare på kammarna)

Andersson skrev:
Ska du åka med fördelarlock samt rotor

Ja, det skall jag!
De jag skall skaffa är ett tändslutsteg som kopplas till styrenheten och spolen.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1131

Namndispens
Namndispens

Jovani skrev:
Johan H skrev:
Bosch 0 280 155 009, 346 cc @ 3 bar. Hög ohm. Sitter på Saab Turbo.
Bosch 0 280 155 431, 359 cc @ 3 bar- Hög ohm. 4-håls spridare. Sitter på Saab 2,3 Turbo.

Är både Volvos och Saabs spridare toppmatade??


De flesta spridare är väl toppmatade?

_________________
Johan H
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1131

Namndispens
Namndispens

RS 1800 skrev:
Dom med 830 på slutet är från S60 T5 och är hög ohmiga.


Korrekt, jag hade fel ang ohmtalet.

_________________
Johan H
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Jovani skrev:
Vad trors om att sätta trigger hjulet (60-2) på denna plats??

Är det remskivan på vevaxeln man ser?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Då är det lungt!

Så länge du inte ska krångla till och åka med direkt fire osv. så räcker det med impulser från vevaxeln.

Trigga på remhjulet i framkant på motorn går utmärkt jag gör det själv på min, men en sak du får tänka på är beroende på vad du sätter dit för något att trigga på är att det kan bli obalans, nu vet jag inte hur kännsligt det är på din motor, men på min sexa så monterades 3st M6 på vibrationsdämparen och det blir obalans av det.
Men det är ju en fyra och tokmycket ska du nog inte varva så det bör inte vara några probl. för din del, men tänk på det.

Till tändningen antar jag att du köper ett vanligt Bosch tändsteg?

Tror du fått svar på dina funderingar nu, bara att börja montera.

Lycka till

_________________
Henrik Andersson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Andersson skrev:
Tror nog ja rörde ihop det lite, mindre ohm bör ju bli jobbigare att driva.


Lågomiga spridare behöver antingen peak and hold steg eller användande av förkopplingsmotstånd för att inte bränna spolen i spridaren. Vidare behövs saftigare slutsteg.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Göran använder man sig av Autronic så kan man köra låg och högohm spridare direkt utan några extra tillbehör. thumbs up

_________________
Henrik Andersson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Andersson skrev:
Göran använder man sig av Autronic så kan man köra låg och högohm spridare direkt utan några extra tillbehör. thumbs up


Jo, det är brukligt. Moderna ecu:s är gjorda så att dom känner av impedansen och kopplar in peak and hold med automatik. Men finns inte denna funktion så gäller motståndstrixet. T,o,m min Haltech har denna
automatfunktion. Den skickar på full spänning och eftersom impedansen är lägre forsar strömmen igenom och öppnar spridaren blixtsnabbt. Så fort detta skett så sänks spänningen så att den precis räcker att hålla kvar öppet läge och därför inte överhettas. Alltså bara en kort stunds överbelastning för öppnandet.
Har inte ECU:n denna funktion så blir lågohms spridaren kosekvent överbelastad, och förkopplingsmotstån måste användas.
Det visste du förmodligen, menkanske inte alla.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Skruva banåkabil
Styrsystem
<<   1, 2, 3, 4   >>
10218 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande