Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (68994 totalt) |
Jippie!!!!
Tjejen gjorde ett kanonjobb när hon guidade bes.personalen till ett godkännande ![]() Det var visst ganska många bes gubbar som behövdes för att kontrollera lilla blå som mest var de 6 pers som tittade, klämde, ryckte och ifrågasatte ![]() tur att tjejen är pratglad och lyckades styra in samtalen på annat än hurvidare det verkligen satt rätt motor i bilen och måste inte vindrutetorkarna gå fortare än så här? jaja - nu är den bes och klar iaf och rullar "lagligt" i två år till nu ska de riktiga knasarna få lite nya packningar och sen ska sitta-still-stolarna få lite bättre fästen ![]() /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
Cool bil du har ola!
Sambon satt och tjuvkikade lite och uttryckte viss skepsis när jag yppade att jag haft en sån här: "Kadett Sport fanns bara 1973 och som endast sedan, men med hela Rallye Kadettens utrustningsspaket, drivlina etc. Det kom bara ca 30 st till Sverige, alla gula med svart huv. " Det var dock 20 år sedan så hon uttryckte det som att det nog var preskriberat... ![]() Jo, jag bytte också motor på den - uppåt! ![]() Men jag kommer ihåg att det var ett special oljetråg på motorn, aluminium om jag minns rätt, jämfört med "vanliga" Ascona B och Rekord D/E. Efter några Ascona och Manta B gick jag vidare och hamnade i BMW-träsket... _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
det fanns ju tydligen en 1,0 med dubbelförgasare...
hittade ett sådant insug på ett swapmeet för några år sedan..tänkte mig att sätta dom på min 1200s motor...bilen 1200s -79 rysligt rostig..åker till skroten i morgon men motor låda instrument sparas..kan vara kul att ha..renoverade den för 2000mil sedan. är det någon som har bilder på ett dylikt förgasar arr skulle vilja se gasreglaget och luftburk.. _________________ Michael Thulesius |
||
passade på att utnyttja den låga dollorkursen, så i morse dök det upp en liten låda från usa (verkar som jag klarat mig från elaka tullen)
i lådan fanns det massa polyhururburrytan bussningar av olika storlekar Nu kommer alla bussningar i hjulupphängnen bli utbytta mot polyurhetan och torquetubens blir stenhårt gummi. ett par bilder på kittet dock med mobilkamera, men ni fattar.... Kompletta fram ![]() Nästan alla bak: (och torquetuben) ![]() Nu ska det bara förhandlas fram lite garagetid så det blir monterat med, hadet tänkt riva isär hela framvagnen och förstärka den lite i samma veva (och kanske byta bakaxel, hmmm....) /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
Hö fram klar, passade på att boxa övre bärarmarna samt förstärka stötdämpartornet lite...
Fipplade även lite med övre bärarmen för att få lite mer caster ska komma ihåg kameran till andra sidan... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
Vart köpte du bussningarna? Letar lite bussningar till A Asconan. Orginalen börjar bli lite murkna efter 30år , dock bara 6900mil men ändå.
|
||
Re:
Dom kommer från http://www.Opelgtsource.com/ tror dock inte de har mycket till Asconan... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
"Bakfjädrarna är utbytta mot biltema husvagnsfjädrar till en rekord, bara kapade 3,5 varv
så nu är det riktigt fint rallystuk på bettan. för 200:- så är det värt ett försök... " Hur fungerar fjädrarna för dig? Är det dom här: Rekord E Sedan 7.82-86 Förstärkta fjädrar Bak ej Diesel 198,00 kr ? MVH Mikael _________________ Mikael Sund |
||
Re:
Det är dom fjädrarna, och dom fungerar väl... Blev nog lite för hårda för bästa väghållning, men det är ljusår bättre än org. /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
Ja , vad ska man säga - tur att man inte försörjer sig som fotograf, av de ~10 bilder jag tog under processen var det 1 som faktiskt var i hyffsat focus...
så här blev den övre A-Armen: ![]() De två "brickorna" på höger sida om tornet är caster-justeringen De jättefina plåtarna som sticker ut är förstärkningen av övre armarna (körde slut på kapskivor till vinkelslipen) Den blå ringen symbolicerar nästa problem i framvagnen, det är en gummiklutt där som tillåter hela framvagnsbryggan(stötdämpartornet) att vrida sig vid lite kraftigare inbromsningar med bättre bromsar och däck. Detta problem lses av et förstärkningstag som svetsas i tornet och bultas fast i ramen (symboliceras av det gröna strecket) /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
Bäst att skynda sig å posta innan det vurpar igen ;-)
Efter lite skruvande inför shakedown den 15:de så monteraders "rätt" förgasare på igen, denna gång förärade nya fina luftfilter: Det är extremt trångt mot innerskärmen, det bakre filtret ligger mot precis mot filtret (som ändåhar rundade hörn för att lättare få plats i trånga bilar) Trattarna är 50mm och de har sedan 30mm till filterväggen ![]() Solex 45:orna ska få sig en genomgång vid tillfälle, renoveringskit är beställt... ska även justera munstyckena lite då... http://www.jula.se/e-Sales/esa/defau Passade på att förbättra förarergonomin med att vinkla om försrstolen lite samt förstärka och bocka om gaspedalen ![]() /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
Djupare i träsket...
Då var färden ner i Kadett B träsket påbörjad, tråd kommer, skall bara.....åka å handla mjölk först. _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
har nog inte hänt så mycket, fick ett brev idag att lilla blå ska besiktigas i maj!!!! blir nog till att be gumman ta på sig finklänning med mycket uringning och lägga en tårta i passagerarsätet
![]() _________________ Ola Gustavsson |
||
hej å hå vad dålig jag är på att uppdatera här...
Besiktningen gick sämre i år, (kan bero på att det var jag som körde istället för storbystad kvinna) fick ihop 10poäng och ett föreläggande om reg-bes ![]() nu har jag iaf varit och samlat ihop lite delar så nu har jag allt för attfå den godkänd, omreggad och tom skruva dit den där 5vx lådan som har legat på hyllan ett par år... _________________ Ola Gustavsson |
||
10 poäng
![]() Får man fråga vad som krävde reg-besiktning? ![]() och vad den registreras som, och vad som ändrats... ![]() Är lite nyfiken så att mina vinterplaner leder till föreläggande om reg-besiktning nästa gång jag skall till bilprovningen. ![]() _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
ok...
2år senare, ett husköp, jobbyte, långtidssjukrivning på sambo, bokstavsdiagnos på sambo och ett av hennes barn, begravning av bästa kompisen, en separation, tokrenovering av nyligen inköpt hus för att sälja igen, jobbyte en gång till, tiden går fort... När fixa i huset kom till garaget för ett par veckor sedan så skrotades alla seriösa planer och ersattes av - få skiten genom bes. så, styrväxel byttes, bakbromsar renoverades, förgasare byttes mot mindre iögonfallande versioner, tutan - den förbenade tutan fixades, reflexer, lampor och massa småskrot styrdes upp, sen bokades tid! så 08:10 i morse så stod jag där med ett blankt papper leverat av en trevlig bes-person, herrejösses vad skönt det var!!! 8h senare så råkade jag tappa!?! den lilla förgasaren och hade inget väl än att montera tillbaka de underbart brölande 45'orna. wooohooooooo...... så nu ska det köras lite och kanske fixas på lite roliga saker som nu legat å väntat ett tag... _________________ Ola Gustavsson |
||
Tändning!
har lyckats förbruka 2 fördelare under tiden den stått still. en hemmakonverterad spärrad sak med DIY elektronisk tändning som ger gnista nån gång ibland. en Lumenition-konverterad, kurvjusterad som helt plötsligt är stendöd. fick panikskruva på en orginalfördelare från skräphyllan komplett med brytare och kondensator som nog bara är 10år gamla... behöver jag nämna att org tändkurva inte verkar vara helt lämplig för nuvarande motorsetup, sen vet jag sedan tidigare att kondensatorn inte gillar 7000+rpm så länge - hadde alltid två extra i handskfacket innan jag fixade eletroniken... så hur gör man nu om jag vill ha en vettig tändning på en CIH utan att spendera massor med pengar? Funkar org brytarlösa från nyare? måste man/går det att mecka om dem för att få en vettig tändkurva? MSD? sätta brytare i Lumenition-fördelaren och köra nån raggartändning? triggerskiva på veven, COP och nån styrning - vad i så fall? _________________ Ola Gustavsson |
||
I Rally och Rallycross är det rätt många som kör med original brytarlösa systemet med gott resultat! Det är ju enkelt att få tag i och billigt, så varför inte prova?
Annars är de väl inte helt ovanligt med ombyggda volvofördelare, men då Opels fungerar lika bra finns det väl ingen anledning att gå över ån efter vatten ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (68994 totalt) |