Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1 - Hockenheimring
<<   1, 2, 3
6828 besök totalt
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Lennart Mäkinen skrev:
Att gå ner till åtta cylindrar är väl inte enbart kostnadsbesparande. De räknar väl med att nästa års bilar inte ska vara speciellt mycket snabbare än de är i år.
Lite tråkigt är det för de bilfabrikanter som plockat fram V10-maskiner till vardagsbilarna för att sälja dem med "F1-anknytning".

BMW, Honda och Toyota är ju också de som kritiserat Mosley mest.
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Tobias Lindell skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Att gå ner till åtta cylindrar är väl inte enbart kostnadsbesparande. De räknar väl med att nästa års bilar inte ska vara speciellt mycket snabbare än de är i år.
Lite tråkigt är det för de bilfabrikanter som plockat fram V10-maskiner till vardagsbilarna för att sälja dem med "F1-anknytning".

BMW, Honda och Toyota är ju också de som kritiserat Mosley mest.


Hoppas de fortsätter och med något under lyckas få han på bättre tankar, eller får han utbytt -kan behövas lite nytt blod i F1..

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



TheProphet skrev:
Lyssande ju på Cossies V8 på 20k varv och den låter ju slö i jämnförelse med nuvarande V10orna! Champcar varvar visserligen bara 15-16k, men de har inte alls samma ljuva ljud som F1:s V10 or har. Tråkig utveckling..


Tacka vet jag Ferraris 3.5l V12:a
Det var sång det!

// magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



magnusrx7 skrev:
TheProphet skrev:
Lyssande ju på Cossies V8 på 20k varv och den låter ju slö i jämnförelse med nuvarande V10orna! Champcar varvar visserligen bara 15-16k, men de har inte alls samma ljuva ljud som F1:s V10 or har. Tråkig utveckling..


Tacka vet jag Ferraris 3.5l V12:a
Det var sång det!

// magnus


Tyvärr hade de, iaf på slutet, en tendens att gå sönder stup i kvarten. Ferraris hållbarhet är lite bättre numera.
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



magnusrx7 skrev:
TheProphet skrev:
Lyssande ju på Cossies V8 på 20k varv och den låter ju slö i jämnförelse med nuvarande V10orna! Champcar varvar visserligen bara 15-16k, men de har inte alls samma ljuva ljud som F1:s V10 or har. Tråkig utveckling..


Tacka vet jag Ferraris 3.5l V12:a
Det var sång det!

// magnus


Tyvärr så har jag missat den, antagligen för att jag är 23 år gammal och inte haft ett genuint motorsportintresse i mera än 2 år...

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jag tycker Safety Car Mercan låter ballast...

_________________
Johan Rådlund
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Jag tror inte att det är en slump att Kimi kör sönder materialet.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17943



Sörpan skrev:
Jag tror inte att det är en slump att Kimi kör sönder materialet.
Näe, bitarna tål inte att användas.
JPM fick ju ny maskin före racet så den hade inte lika många mil att leva.

De kan skylla på hydraulik, men det är ju bara en del av hela systemet.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Sörpan skrev:
Jag tror inte att det är en slump att Kimi kör sönder materialet.

Skitsnack - denna tävling var det ju en mekaniker som inte drog åt en bult... är ju INTE Kimis fel ju!
En massa snack om att han "kör sönder bilen"
Är stallets ansvar att ge grabben en bil som är bra.

Är två plitter nya motorer som gått på träningen = starta sist... Kimi's fel? Absurt. De ska hålla 2 tävlingar o pajjar efter ett par varv.
Hur kan man skylla på "hård körning"? thumbs down

_________________
Jan Å
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Jag menar inte att det är Kimis fel varje gång, men en slump är det inte.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



dedära med makanikerfel undrar jag om man inte skall ta med en nypa salt ???

vad låter bäst för Merchedes ??

1: en mekaniker slarvade = inget fel på motorn i sig....
2: motorn är för trimmad och håller inte = Merchedes kan inte bygga bra motorer.....

Undra vilket som låter bäst för Mercha ???

Satans synd om Kimi bara...

_________________
MackeMaehlum
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



hur kör man sönder en F1 vad gäller transmition och låda? de har ju marginaler på övervarsskyddet då vxl 1 går så fort förbi tills det är dax för nästa. så gör även riktiga gat ochmotorsports mappare/motorbyggare.

det enda jag kan komma på är detta:

en F1 skall kunna köras hur hårt som hällst utan att paja. det går inte att misshandla lådan förutom om du fösöker klämma i en växel lägre än vad som går vad gäller RPM. kanske då går det att övervarva motorn eller skicka låda eller hydralsystem i omloppsbana. men oftast när detta händer låser man bara bakre hjulen. dvs inget händer.. den elektrohydraliska diffen räddar även dessa situationer?

enligt teöemetri så är juan måcket hårdare på materialet än kimmi. kimme borde vara en utmärkt långloppsförare faktiskt. varför håller det för honnom?

nä, meck error elelr tillverkar error är vad det är. att man sedan ligger på gränsen som de gör så får det itne vara ett par Nm för mycket eller lite på bultar osv... då går det åt helvete..

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



fö vad gäller motorbytet inför nästa år kontra andra lösningar säger jag bara detta:

v10:orna är nästan så långt utvecklade som det går... det går att behålla dem tycker jag.

slicks som man får byta hur många ggr som hällst, enhetsdäck, tre compounds för torrt och två för vått.
minsta det aerodynamiska trycket brutalt!

två vingelement bak, ett fram, maxhöjd bak + max öppningsvinkel på venturitunneln. elelr liknande. Och förbjuda alla externa vingelement emellan främme hjulaxeln och yttersta bakre delen.

det skulle bli racing och garanterat minskade hastigheter. Och säkerheten höjs även då mekaniska greppet ökar vid avåkning kontra idag.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



förresten; kanske dax att splitta denna tråden?

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Elitracing (åskådarracing)
F1 - Hockenheimring
<<   1, 2, 3
6828 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande