Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Borde jag köpa en Lotus Elise 111S?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8404 besök totalt

Borde jag/Peeter köpa en Lotuse Elise 111S?
1. Absolut rätt bil för dig, KÖP!!!
47%
 47%  [ 26 ]
2. Kul bil men fel bil för ringen(motivera gärna varför!).
14%
 14%  [ 8 ]
3. Kan det bli roligare än med Lådbilen, behåll den!
21%
 21%  [ 12 ]
4. Köp en annan bil(Föreslå gärna vad och varför!).
16%
 16%  [ 9 ]
Totalt antal röster : 55

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Christian Eick skrev:
en preppad 944 Turbo med 300+ hk och roliga modifieringar för ett tag sen, är inte det ett vettigt alternativ?


Jag tyckte Peeter skrev att han inte ville meka.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



varför inte stanna i "lådbilsträsket" fast med lite större lådbil å ev med tak ??

Cobra.. ??
Ginetta ??
Fisher Fury ??

de finns ju massa roliga relativt billiga rörramsbyggen som rockar röven av alla porchar m.m och fortfarande för en rimlig summa pengar..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Jet skrev:
Christian Eick skrev:
en preppad 944 Turbo med 300+ hk och roliga modifieringar för ett tag sen, är inte det ett vettigt alternativ?


Jag tyckte Peeter skrev att han inte ville meka.



_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Acke skrev:
rockar röven av alla porchar m.m


Du pratar om stereon, då va?

_________________
--
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Christian Eick skrev:
Uppgifterna i Sport Auto på Lotus Exige skiljer sig lite från Track-Challenge-siffrorna, här är ett litet utdrag ur nr 11 från 2000:



Det var iofs Exige S2 jag lade upp länk till, S1-siffrorna finns här: http://www.track-challenge.com/singletest3_e.asp?Car=12

För övrigt skulle jag rekommendera en provtur i en Boxster S - i synnerhet senaste årsmodellen. thumbs up

_________________
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



FredrikÅ skrev:
Acke skrev:
rockar röven av alla porchar m.m

Du pratar om stereon, då va?

stereo ?? det väger ju..

men 300 hkr på 600 kilo bör lämna iaf de flesta porchar bakom sig...

en sjua (donkerwoort) körde ju 14 sekunder snabbare än Porche GT runt ringen så helt ute å cyklar e jag ju inte..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



FredrikÅ skrev:
Peeter skrev:

Men vad skulle du rekomendera för modell?
En 964 RS skulle jag kunna tänka mig att det är en bil i min smak.
Men de kostar väl en bra slant, om man överhuvudtaget får tag på någon!?!


Jag skulle försöka hitta en bil utan samlarstatus, typ en välpreppad Carrera 3,2 i stället.
Här på forumet tycker jag att både David Brantmos och Tobias Bohns bilar väcker stort habegär,
till en bråkdel av RS-pengarna....


Tobias bil kan rekommenderas varmt. Den går som ett troll - av erfarenhet vet jag att den går nästan lika fort som en GT3:a ända upp till 250 blås! thumbs up Chassit är också perfekt för Ringen.

En anna bill som varmt kan rekommenderas och är till salu är Christer Lantz 964 RS - går kanon och den hittar runt på Ringen alldeles själv! Visserligen har den gått många mil men till skillnad från många andra 964 RS stämmer ju mätartavlan överens med verkligheten. Priset är helt rätt (tror Christer begär 320 - se annons www.porsche.nu). Dessutom är den INTE krockad, vilket är i princip unikt när det gäller 964 RS. Jag skulle ha köpt den själv om det var en annan färg. På sikt kommer ju miltalet ha mindre betydelse på 964 RS och historik och skick vara avgörande så jag är övertygad om att för det priset tappar man inte en krona i värdeminskning på säg 5 års sikt, snarare tvärtom.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Tobias bil kan rekommenderas varmt. Den går som ett troll - av erfarenhet vet jag att den går nästan lika fort som en GT3:a ända upp till 250 blås! thumbs up Chassit är också perfekt för Ringen.

En anna bill som varmt kan rekommenderas och är till salu är Christer Lantz 964 RS - går kanon och den hittar runt på Ringen alldeles själv! Visserligen har den gått många mil men till skillnad från många andra 964 RS stämmer ju mätartavlan överens med verkligheten. Priset är helt rätt (tror Christer begär 320 - se annons www.porsche.nu). Dessutom är den INTE krockad, vilket är i princip unikt när det gäller 964 RS. Jag skulle ha köpt den själv om det var en annan färg. På sikt kommer ju miltalet ha mindre betydelse på 964 RS och historik och skick vara avgörande så jag är övertygad om att för det priset tappar man inte en krona i värdeminskning på säg 5 års sikt, snarare tvärtom.

Är Tobias bil till salu, var hittar jag info om den?
EDIT: Hittade en presentation av Tobias bil här på rejsa.

Christer Lantz annons hittade jag inte heller!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3476



Sälj INTE 7an!

Lägg 10-13'på lådbilens elektronik till motorn!
Antar nämligen att du kör orginalboxen?

Med små moddar på den motorn så plockar man ut en 190hk.....

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Acke skrev:
varför inte stanna i "lådbilsträsket" fast med lite större lådbil å ev med tak ??

Cobra.. ??
Ginetta ??
Fisher Fury ??

de finns ju massa roliga relativt billiga rörramsbyggen som rockar röven av alla porchar m.m och fortfarande för en rimlig summa pengar..

Risken är att det blir ännu mer skruva med en sådan bil!
Teknikens värld skrev 1997 t ex följande om Ginetta G34:
"Bilen ser ut att gå fort och visst rör det på sig. Men under en längre provtur krånglade bilen hela tiden. Stag och slangar trillade loss och det var inte direkt slagsmål om att få köra den. Men för den som gillar att meka själv och inte bryr sig om att bitarna inte alltid håller samman är GInetta G 34 inget dumt val."

Då var bilen dessutom ny!!!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu vet jag inte vad spenderbyxorna tillåter, men...

Så mkt motor, väghållning och framförallt underhållning (i en RIKTIG bil) för pengarna som i en M coupe vet jag inte om man hittar så lätt.
Inbillar mig att en sådan inte skulel behöva vara allt för långt efter div Porschar som oxå är bra kandidater, men till lite mer pengar...

Kryssade fört i att KÖP BARA! om Lotusen, men som många säger, du kanske skulle uppskatta lite pulver?

Lådbilar i all ära osv osv, men har fått lite svårt för öppna vagnar och allsköns hemmabyggen...de blir helt enkelt inte lika bra som fabriksbyggda bilar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7225

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ska du sälja Lådbilen, så hör av dig. Jag har SVÅR lådbildsabstinens.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



Anders Jonsson skrev:
FredrikÅ skrev:
Peeter skrev:

Men vad skulle du rekomendera för modell?
En 964 RS skulle jag kunna tänka mig att det är en bil i min smak.
Men de kostar väl en bra slant, om man överhuvudtaget får tag på någon!?!


Jag skulle försöka hitta en bil utan samlarstatus, typ en välpreppad Carrera 3,2 i stället.
Här på forumet tycker jag att både David Brantmos och Tobias Bohns bilar väcker stort habegär,
till en bråkdel av RS-pengarna....


Tobias bil kan rekommenderas varmt. Den går som ett troll - av erfarenhet vet jag att den går nästan lika fort som en GT3:a ända upp till 250 blås! thumbs up Chassit är också perfekt för Ringen.

En anna bill som varmt kan rekommenderas och är till salu är Christer Lantz 964 RS - går kanon och den hittar runt på Ringen alldeles själv! Visserligen har den gått många mil men till skillnad från många andra 964 RS stämmer ju mätartavlan överens med verkligheten. Priset är helt rätt (tror Christer begär 320 - se annons www.porsche.nu). Dessutom är den INTE krockad, vilket är i princip unikt när det gäller 964 RS. Jag skulle ha köpt den själv om det var en annan färg. På sikt kommer ju miltalet ha mindre betydelse på 964 RS och historik och skick vara avgörande så jag är övertygad om att för det priset tappar man inte en krona i värdeminskning på säg 5 års sikt, snarare tvärtom.


Färgen tror jag kommer att ha mindre betydelse på sikt precis som miltalet. Vem bryr sig om färg och miltal om det dyker upp en RS-73 framför näsan på en, då är en lila "döläcker" bara för att den är unik. Christers bil är en av de mest väldokumenterade och dessutom ägd av en ansvarsfull och trevlig person.

För det priset hade jag varit sugen på bilen själv. Men strax innan Lantz annonserade sin bil så dök ju min egen upp, också okrockad, och det köpet ångrar jag inte idag. Mycket roligare än så här kan jag inte ha på banan för rimliga pengar.

964 RS Rekommenderas starkt!!!

Har du inte abstinensbesvär över din blåa, Anders?

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Andreas Lidström skrev:


Lådbilar i all ära osv osv, men har fått lite svårt för öppna vagnar och allsköns hemmabyggen...de blir helt enkelt inte lika bra som fabriksbyggda bilar.


Det kanske inte alltid blir samma kvalitet på en "lådbil" men vem bryr sig när dom är snabbare

Edit: felstavat

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Jet skrev:
Christian Eick skrev:
en preppad 944 Turbo med 300+ hk och roliga modifieringar för ett tag sen, är inte det ett vettigt alternativ?


Jag tyckte Peeter skrev att han inte ville meka.


En välpreppad 944 turbo är väldigt driftsäker.. Om man nu inte skruvar upp laddtrycket lite för högt..

_________________
Anders Hansson
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



Vad gäller Elise MkII så sägs det (jag har inte körd en sådan) att Lotus satte smalare däck på fram för att få den understyrd. Många har klagat på detta men (ingen enligt andra) skall det bli mycket bättre om an byter fälgar till samma dimensioner som exige. Då är MkII lika neutralstyrd som MkI!

Jag som är en "ju lättare - ju bättre" skulle nog trotts allt säga att elisen är lite klen för ringen, Svenska banar är mer elisens grej (men som sagt jag har inte kört någon... tyvärr)

/Killen som snackar utan att veta...

_________________
Martin Engström
Citera
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 181



Min Elise S1 vägde ca 760 kg med halv tank utan förare. Med drygt 120 hk ( S1) ger det en toppfart på
200. Jag har inte kört på ringen men gissar att det är lite långsamt där. En hondakonversion ger toppfarten men kostar troligen både pengar och tid. Exige S1 har downforce men ingen toppfart.

Elise 190 var kvickare än Exigen rakt fram vad jag kommer ihåg. Elise är ok för svenska fartgränser.

_________________
Anders Hofverberg
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



964RS skrev:
Har du inte abstinensbesvär över din blåa, Anders?

/Anders


Inte värre än att det kan botas med en dos GT3-åkande!

Skämt åsido, jo visst saknar man den. Kul att den nuvarande ägaren vårdare den ömt och använder det på rätt sät! thumbs up

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388




_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Patrik Rydh skrev:
Andreas Lidström skrev:


Lådbilar i all ära osv osv, men har fått lite svårt för öppna vagnar och allsköns hemmabyggen...de blir helt enkelt inte lika bra som fabriksbyggda bilar.


...men vem bryr sig när dom är snabbare


Jag!

ALLT är inte speed, mkt handlar om kännsla oxå.
Var helsåld på lådbil tills jag fick testa en litegranna... Säger kanske emr om just det exekts egenheter...men man blir lätt lite avig.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7225

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:

ALLT är inte speed, mkt handlar om kännsla oxå.
Var helsåld på lådbil tills jag fick testa en litegranna... Säger kanske emr om just det exekts egenheter...men man blir lätt lite avig.


Andreas, det här får du gärna utveckla - lådbilden Lådbilen är fortfarande det roligaste, och det med mest känsla, gatregistrerade jag har kört - och jag har kört det mesta på fyra hjul. Lite som en geriatrisk, överviktig eller så. Så det vore intressant att höra en annan åsikt och få veta vad jag missat.

och Peeter - jag har abs. Fortfarande. Klart du ska köpa en Elise....

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Allmänt banåkaforum
Borde jag köpa en Lotus Elise 111S?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8404 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande