Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 10388 besök totalt |
Ja? SBF har alltid tillåtit E85 i tävlande. Det var STCC som förbjöd det, och enligt bulletin 109 ska man på SBF's uppdrag se till att tävlingen fullföljs på E85. Det jag försöker få fram är at SBF inte ändrat sig någon gång, vilket påstås i den här tråden. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Ahh, ok! Då är jag med! Jag som fått det om bakfoten ![]() Ber om ursäkt för det!! /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
Jo, det är lätt att få det om bakfoten när trådskaparen citerar sidan han hänvisar till, men byter ut ett frågetecken mot ett utropstecken. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
_________________ stoffe kristoffersson ____________________ klubblös men inte mållös |
||||||
Re: E85 förbud
I receptet på vanlig macksoppa ingår 5 (snart 10?) % etanol... Ska vi få se fler serier med framgångsrika dieselbilar? ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Tragiskt att ett tekniskt överlägset bränsle, som dessutom är förnyelsebart kommer att bojkottas av delar utav svensk motorsport. Det finns inga entydiga tester gjorda och inga incidenter i sverige sedan Etanol börjades användas -94. Är det inte bättre att pressa myndigheterna att brand och explosions testa E85 gentemot Bensin så vi vet var det är som gäller samt även praktiska prov för släckningen. Vilken utrustnung behövs och går det att kombinera med befintligt eller måste nya kombintation tas fram för släckning av E85 och olika blandningar av bränslen.
Det är förvisso bra att vara försiktig men jag tycekr det är synd då grunderna baseras på okunskap och mera olykligt då det som nu inte finns entydiga svar! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Nu förstår jag ingenting?
När jag kikar på okq8.se under deras säkerhetsföreskrifter så står det att bensin och e85 ska släckas på samma sätt. Vad menas egentligen? och kan man verkligen diskvalificera saker ur SBF's regelbok på egen hand? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Ja, varje arrangör har rätt att "göra hårdare/säkrare" reglemente än SBF GT...... t.ex i SLC så har vi en bestämmelse att bilarna i Endurance MÅSTE ha fönsternät även fast det inte är obligatoriskt i SBF GT. Sen när det gäller E85 så tror jag med att det är en rädsla för något som man inte vet speciellt mycket om och då är det ju alltid enklare att förbjuda än att sätta sig in i problematiken. Fast det är inte vi, ![]() |
||||||
!
Tummen upp för Fredrik ![]() dstr: Det var väl mest en refklektion ifrån min sida att personer tänker föbjuda det i delar utav race sverige! Jag vet ju redan vad ni sagt ifrån SBF och det är jag innerligt glad över!!! Min - och många andra på Etanol.nu:s - åsikt är som Fredriks! ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
säkerhet
Hyllinges motivering är att det inte finns handbrandsläckare som är anpassade för etanol. det måste till en speciell alkoholresistent släckmedel som inte går all ladda i de befintliga släckarna. dock är rescue bilarna ngt enklare att anpassa till det ny medlet jag vet inte vad SLC har i sina Handbrandsläckare _________________ stoffe kristoffersson ____________________ klubblös men inte mållös |
||||||
Re: säkerhet
Varje räddningsbil har en 200 liter lättvattenskum tank med 20 meters räckvidd eller något sådant. och sen finns både pulver, koslyra och lättvatten handsläckare. |
||||||
hittat på skyddsnatet.nu
Alla bränslen är explosiva men bara under bestämda förhållanden. Bensin är explosivt upp till minus 10 grader, en temperatur som större delen av landet inte upplever särskilt stor del av året. Ren etanol kan explodera mellan 12 och 40 plusgrader - en betydligt mer vanlig temperatur i Sverige. När bensin och etanol blandas förenas deras egenskaper på ett olyckligt sätt. Så kallad E85 (en blandning med 85 procent etanol och 15 procent bensin) är explosivt hela vägen från minus 35 grader till plus 30. Explosionsrisken kommer därför att finnas under de flesta av årets dagar Etanol som brinner är också betydligt mer svårsläckt än en bensinbrand. Det skum som idag vanligen används vid släckning av brand i vätskor blandar sig med etanolen och bryts ner utan att elden slocknar. Därför måste räddningstjänsten gå över till ett alkoholbeständigt skum som är betydligt dyrare och har en större miljöpåverkan. _________________ stoffe kristoffersson ____________________ klubblös men inte mållös |
||||||
Det intressanta är att man istället för att sätta sig in problemområdet förbjuder "nya" lösningar.
Att man av egen osäkerhet förbjuder E85 av okunskap om en bränslebrand ska bekämpas i denna är väl ok. Då har man ju ivarje fall respekt för sin egen inkompetens på området. Att man på svenska vägar i ett flertal år haft E85 drivna bilar av Fords fabrikat, utan att detta upplvets som något stort problem föränn nu kan man ju fundera på. Vilka lobbyister kan ha intresse av negativ publicitet kring E85? fundera på det ni! Räddningverket vakande i våras/försommaren kring rikerna med ökad etanolanvändning i fordon. Detta utan att man haft några tillbud pga etanolbränsle. Visst är det bra att man är medveten om det förädnrade riskscenariot och vidtar förändrade rutiner. Men den noja som media blåst upp i sommar kring E85 i vanliga bruksbilar och som på ett pinsamt populistiskt sätt spritid sig till bilsporten är extra pinsam i våra led. Då vi ju borde ha teknisk kompetens som öveträffar vad vägverket kan ställ upp med. I stället verkar det vara tvärt om, pinsamt! För Hyllinges del och även SBF (om deras etanolförbud fortfarnade är aktivt ![]() Vi som redan övergett bensin som drivmedel i tävlingsbilen tackar och bugar. Vi funderar nu på att ställa upp i STCC-finalen med vår diesel-Saab, då den är en given vinnare pga förbjudet mot all form av etanolinblandning. ![]() ![]() Sedan kan man fundera på en del på trovärdigheten i brandrisken med 5% inblandning, då iaf jag sett och deltagit i bekämningen av flera bilbränder både på gata och tävlingsbana, där man bevislingen kört med 5% etanolinblandning. Inte har dessa varit mer svårsläckta än bilbrädner för 5-6 år sedan innan etanolinblandingen var ett faktum, inte heller har det använts annan släckutrustning än den normala. Jag har ett tips till Hyllinge, SBF och alla som tror sig veta hur etanolen ska hanteras. Kontakta någon som kan och har erfarnehet. Sjävl fick jag en halv dags intressant skolning av Saabs ingenjörer och bränsleexperter i ämnet E85, efter som vi funderat på att köra en etanol-Saab bredvid vår diesel-racer Jag har telefonnumret om någon arrangör eller SBF-tekniker verkligen vill sätta sig in i ämnet! Heder åt Fredrik och SLC som förhåller sig proffesionella i denna soppa ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
För sjuttioelfte gången: SBF har aldrig förbjudit E85. Det var STCC som publicerade en bulletin om att dom strök det i JTCC men från samma dag finns det en bulletin om att det är tillåtet igen. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Re: etanol.nu
Förlåt.. du måste gå in på forumet och söka lite för att finna information om ämnet, diskuteras hejvilt där med ![]() Bosse L: Du kan ju inte säga så dära och inte ge oss en recension av va de sa iaf! Maila ett PM elelr vad som helst jag är jätte intriserad! ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Etanol exploderar inte. Inte heller Bensin.
Vad som däremot kan explodera är luft/bränsleblandningar i rätt blandingsförhållande. Vad som avgör om det kan bildas brännbara gaser är flampunkten. Under flampunkten avger vätskan (bensin eller etanol) inga ångor. Då kan det inte heller bildas en brännbar/explosiv gasblanding. När det gäller brinnande bensin eller etanol så är det aldrig vätskan som brinner utan det är de ångor som frigörs ovanför vätskeytan. När det väl börjar brinna i ovanför vätskan så tillförs mer värme, mer vätska övergår i gasform och det brinner på duktigt. Under flampunkten kan man inte ens tända eld på vätskeytan utan att ytan först värms av flamman. dvs en gnista kan aldrig tända bränslet om man har en temperatur under flampunkten. När det gäller explosionsrisk så handlar det om blandningsfönstret. dvs i vilket blandningsförhållande som förbränningshastigheten blir tilräckligt hög för att man skall kunna kalla det för en explosiv brand. I själva verket så är explosionsrisken ofta beroende på att man innesluter en snabb förbränning i ett slutet rum. Själva rummet sprängs sedan när trycket från förbränningen blir tillräcklit stort, ungefär som med svartkrut som ju bara brinner snabbt om man inte stänger in det i t.ex. hårt rullat papper (smällare) Etanol har ett större blandningsförhållande än bensin som ger explosiv förbränning. dvs om bensin brinner explosivt mela 1:10-1:16 (hittepåsiffror) så kanske etanol brinner explosivt mellan 1:4-1:25 (hittepå igen). dvs det är större risk att en etanol/luftblanding är "explosiv" än en bensin/luftblandning. Sedan finns det ju andra faktorer som avgör, t.ex. att bensin skapar lättare statisk elektricitet vid tankning. Etanol kan man ju även släcka med rent vatten det går inte med bensin. (etanolen löser sig i vatten, bensinen flyter bara ovanpå och fortsätter brinna) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 10388 besök totalt |