Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (22939 totalt) |
Har du Alfa-frågor rekommenderar jag att du ställer dem på: http://www.alfaromeo.org/ eller på http://alfapower.no-ip.org/alfapower så kommer du att få kanonbra svar. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
||
Nu har jag kollat lite på materialet och det är verkligen omfattande. Både försäljningsbroschyrer, manualer och reparationshandböcker finns med till de olika modellerna som finns representerade på skivan. Allt material är i pdf-format och min gamla dator får jobba hårt med hantera reparationshandboken som innehåller 776 sidor. ![]() _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
Jag har funderingar kring ev justering av buren inför vagnboksbesiktningen, se "Skyddsbursbygge och allt därtill": Länk
... Och ge mig ett positivt svar, dvs att jag inte behöver någon diagonalsträva i taket! ![]() _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
![]() Men jag är lite nyfiken på vad det är som gör att jag slipper... Är det pga att bilen haft vagnbok tidigare eller har det med "homologerade av FIA från 2005-01-01" att göra? Eller är det kanske samma sak.. ![]() Men jag antar att jag inte kommer undan från kravet att ha alla infästningspunkter skruvade med 3 st M8? _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
![]() _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
Igår gjordes vagnboksbesiktningen utan problem
![]() På onsdag lägger jag på de nya R-däcken och på torsdag blir det ett besök hos SBP i Högdalen. Snart är det dags för racepremiär, inleder säsongen med en förarkurs på Kinnekulle den 12 maj och åker sedan direkt upp till Gelleråsen för första tävlingstillfället i CAR Challenge den 13 maj. ![]() Har monterat en rattdistans för lite bättre körställning, återstår att även flytta stolen lite bakåt så jag kan räta ut benen något. ![]() _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
Besöket på SBP resulterade i blankt papper
![]() Var på träffen för Italienska fordon på Skokloster i går (1 Maj) och fick nummerlapp monterad av proffs på plats ![]() Nu är det i princip klart för start, ska "bara" lufta och justera bakbromsarna samt byta en drivaxel innan Kinnekulle och Gelleråsen i slutet av nästa vecka. ![]() Resultatet: ![]() _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
Grattis till besiktningen!! Tänka sig att den blev godkänd... hehe
![]() ![]() Lycka till på racepremiären! |
||
![]() Hoppas du har fått dina prylar så du får ihop bilen snart ![]() Sa jag att killen som besiktigade hade en Alfa 166 V6:a själv? Mycket trevlig! _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
Tävlingsdebuten avklarad
Då är säsongens första racehelg, samt min tävlingsdebut avklarad. ![]() Satte mig i GTV:n och åkte redan på torsdag eftermiddag till Götene för att kunna delta i en förarkurs på Kinnekulle på fredagen. Summeringen av den dagen är att jag förmodligen kapade varvtiderna med några sekunder både på Kinnekulle och sedan även på Gelleråsen. Detta tack vare Pelle Rålin:s (som var min instruktör) instruktioner, tips och förmaningar. Han visade även att det finns rätt stor potential i bilen då vi bytte plats och jag fick åka med några varv. ![]() Fredagen avrundades med att åka upp till Gelleråsen där det fylldes på med folk vartefter kvällen fortskred. Traditionsenlig korvgrillning med efterföljande baninspektion avslutade dagen. Förändringarna i Trösen var naturligtvis inspektionens samtalsämne nr 1. På lördag förmiddag hade CAR Challenge 2 fria träningspass och därefter kval inför race 1. Under kvalet fick jag som väntat de långsammaste tiderna men det var i varje fall rätt jämna tider med nedåtgående trend. Kvaltiden för mig blev 1.24.87 vilket var ca 2,5 sek efter närmaste konkurrent i samma klass och över 5 sek efter den snabbaste i klassen. Det finns mao utrymme och behov av kraftiga förbättringar. ![]() Direkt efter lunch var det dags för start i race 1. Det kändes som att jag höll på att få en hyffsad start med chans på att ta en placering eller två men jag fegade ur när det var en stillastående bil på gridden som jag blev tvungen att passera. Det hade nog inte dröjt så lång tid (typ till en kurva eller två) innan jag blivit passerad i vilket fall så det kändes inte som det var läge för några chansningar. Resten av racet kunde jag ostört "bevaka" min position i fältet (sist) och när det flaggades av, 2 varv i förtid pga bilar som brutit som stod olämpligt placerade, slutade jag på 8:e och sista plats i klassen. Race 2 startade ca 1-1,5 h senare och startordningen baserades på placeringen från race 1. Det innebar att jag fick två bilar bakom mig på gridden då dessa brutit föregående race. Denna gång var jag dock inte alls lika "med" i starten och blev direkt passerad av dessa två. Återstoden av racet kunde jag återigen ostört "bevaka" min positon i fältet och slutade även denna gång på 8:e plats i klassen. Min plan var att även utnyttja de återstående passen för tävlingsbilar med fri körning/träning men jag kände att totalt ca 30 mil på bana fördelat över fredag och lördag fick räcka för denna gång med tanke på både mig och bilen. Packade in alla prylar och åkte sedan de ca 22 milen hem till Stockholm efter avslutad prisutdelning. Nästa tävling går av stapeln den 17 juni på Knutstorp vilket jag hoppas och tror ska bli minst lika kul! ![]() Innan dess måste jag dock försöka få ordning på bromsarna. De tog bra men rätt långt ner i början på helgen för att sedan ta ännu längre ner vilket innebar att jag ibland fick "ta om" på pedalen. Detta ger naturligtvis en osäkerhetskänsla vid kraftiga inbromsningar som inte är så kul. Vet dock inte riktigt hur jag ska åtgärda problemet. Hade både justerat och luftat bromsarna ordentligt före denna helg så frågan är vad som är problemet.. ![]() Ska nog ändå börja med att både justera och lufta igen för att se om jag får tillbaka samma status som innan helgens åkning. Kinnekulle ![]() Gelleråsen ![]() Bilderna säger väl inte så mycket förutom att det var kanonväder båda dagarna, dock rätt så blåsigt och inte så varmt på Gelleråsen. _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
Mats, jag har en nyfiken fråga till dig.
![]() Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
![]() _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
Ah, coolt...
![]() /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
På Jörgens bild ser man också att jag bevisligen inte vet hur bilen ser ut.
Det är 4 aluplåtar och inte 3 som jag skrev i tråden på Alfapower.. ![]() _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade tråden så en del har hänt.
Bromsproblemet verkar vara avhjälpt iom byte till en ny huvudbromscylinder med lite större area. Efter ett oändligt antal luftningar (av bakbromsarna) så känns de betydligt bättre. Verkar dock vara lite kinkigt med justeringen, dvs nu justerar jag bakbromsarna det sista jag gör innan banåkning för att vara på den säkra sidan. Får se om diagnosen är den samma efter kommande helgs körning på Kinnekulle. Den 17 juni kördes två deltävlingar i CAR Challenge och jag var naturligtvis på plats. Denna gång hade jag lyxat till det och hyrt både dragbil och släp för att slippa köra de över 50 milen det är enkel väg till Knutstorp från Stockholm. Det är helt klart att föredra att traila bilen så nu blir det införskaffning av bruksbil med drag. Åkte även denna gång ner dagen före (såklart) och lyckade precis undvika att bli påkörd av en bil som gled förbi med bilen diagonalt baklänges i ytterfil i ett uppförslut i Jönköping. ![]() I luckan på några tiotal meter mellan mig och framförvarande långtradare sneddade sedan bilen ner i diket och lade sig på taket. Föraren klarade sig oskadd och vi kunde åka vidare direkt när räddningstjänsten var på plats. Med tanke på att det även var mitträcke på platsen så var det helt osannolikt att vi lyckade undvika att bli påkörda. Knutstorp bjöd på kanonväder hela dagen, ett par regndroppar (bokstavligen) lyckades dock ramla ner under förargenomgången på förmiddagen. Denna gång var det endast ett fritt träningspass innan kvalet som gick strax innan lunchen. Var av banan en gång efter att jag av någon anledning tvekade lite vid inbromsningen till första kurvan men ingen skada skedd, bara att ta ut svängen i gruset lite och köra upp på banan och fortsätta köra. Kval Hade ganska konsekventa tider och på varv 5 satte jag mitt snabbaste varv med tiden 1.14.77. Det innebar fjärde kvaltid från slutet av fältet med dryga sekunden fram till närmsta framförvarande vilket var ett fall framåt som jag är helt nöjd med. Race 1 I starten visade sig min tävlingsorutin på ett väldigt tydligt sätt. Blev omkörd av två bakomvarande innan första kurvan. ![]() Resultatet blev att jag fick tillbringa racet till att försöka ta tillbaka åtminstonde en av de förlorade placeringarna vilket inte var så lätt. Hade flera försök på startrakan men lyckades inte hålla positionen in i första böj. Till slut fick jag en riktigt bra utgång på rakan och passerade och la mig i idealspåret innan inbromsningen till första kurvan. Detta skedde på sista varvet så jag fick nöja mig med att ta tillbaka en av de förlorade placeringarna. Lyckades med konststycket att sätta min snabbaste tid på varv 5 även under racet och det var exakt samma tid som på kvalet, dvs 1.14.77. Race 2 Inför starten på race 2 var tanken att jag skulle vara lite mer på hugget men tyvärr blev det tvärtom. om något ännu sämre start och passerade av enda bakomvarande bil. De första varven låg jag rätt nära de två närmaste framförvarande bilar och började få läge för att försöka köra om när jag laddade lite för hårt in i den skarpa vänstern innan krönet före hårnålen och tappade bakvagnen och körde sedan av på insidan av kurvan. Lyckades hålla bilen i rörelse och tog mig över krönet på gräset och kunde sedan fortsätta racet. Då var alla möjligheter till avancemang borta så då kunde jag koncentrera mig på att försöka köra disciplinerat och hålla idealspår osv. Satte då min bästa tid för dagen som blev 1.14.39. På början av sista varvet kände jag lite glykollukt i första kurvan och trodde för en sekund att jag hade problem men då såg jag att ett av tätbilarna hade slagit av rejält på takten och förstod att det inte var min bil som gått sönder. Passerade den bilen efter halva varvet och undvek med ett nödrop sista platsen även i detta race. Den 5 augusti (dvs i morgon) är det dags för nästa tävlingstillfälle, denna gång på Kinnekulle. Åker i GTVn ner dit idag på eftermiddagen och hoppas att allt ska hålla ihop hela helgen. Återkommer med rapport. Jo just, har köpt en 3.0 liters motor från en Alfa 75. Kan ju vara bra att ha till någonting i vinter. ![]() _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
Rapport från helgens omgång av CAR Challenge på Kinnekulle:
Körde ner till Kinnekulle i fredags och det var varmt!! Utan min till 100% fartvindsreglerade ventilation hade jag nog fått värmeslag efter 3 mil. ![]() Nu räckte det att stanna var tionde mil för att sträcka på benen och svalka sig, samt vädra ur bilen lite. I vanlig ordning var vi ett antal som slöt upp på kvällen och grillade, denna gång på Falkängens vandrarhem i Hällekis som verkligen kan rekommenderas. www.falkangen.se På lördagen fortsatte det fantastiskt fina och varma vädret vilket påverkade både förare, bilar samt bana och bidrog med största sannolikhet till några av avåkningarna. Många, inklusive mig själv, ansåg att banan var ovanligt "hal" och fästet betydligt sämre än vanligt. Dagen startade med ett väldigt lugnt pass med "banvisning" för de som skulle gå licenskursen som klubben arrangerade. Då tog jag tillfället i akt för att åka ut och värma upp bilen samt känna på dagsformen på mitt lilla sorgebarn, (bak)bromsarna. Trots att jag justerade dem precis innan jag åkte så kändes de inte bra, dvs pedalen tog långt ner. Körde in i depån så snart jag konstaterat att jag skulle bli tvingad att justera bromsarna, ville inte få upp tempen för mycket i bakbromsar och avgas iom att det är rätt trångt därbak. Justeringen gick fint och jag tog på samma gång "meka-i-depå-oskulden" vilket bara var en tidsfråga såklart. ![]() På den fria träningen så kändes bromsarna bra men det kändes som jag skrev tidigare "halt" överlag och jag hade lite problem med understyrning. Inför kvalet sänkte jag däckstrycket ca 0,4 kg bak och ca 0,2 kg fram. Kval Efter justeringen av däckstryck var det bättre balans i bilen. Tiderna var rätt konstanta, dock satte jag min snabbaste kvaltid, 1.05.51, redan på andra varvet vilket kändes lite skumt. Hade fritt i princip hela passet så det kan jag inte skylla på. ![]() Tiden innebar att jag fick starta tredje från slutet i det 18 bilar starka fältet med närmsta bil framför på dryga tiondelen snabbare tid. Race 1 Inför racet funderade jag på om jag skulle sänka lufttrycket ytterligare i hopp om att få bättre fäste men beslutade mig för att inte göra det då jag trots allt hade bra balans i bilen. Eftersom jag gjorde så dåliga starter på Knutstorp senast så fokuserade jag en hel del på att göra en bra start och försöka behålla min placering. Som bonus siktade jag på att helst även ta mig förbi närmaste bil framför. Lyckades med detta och blev sedan rätt hårt uppvaktad under första varvet innan jag kunde öppna en liten lucka på startrakan. Höll sedan placeringen in i mål och min bästa varvtid blev 1.06.72. Race 2 Pga att några bilar fått problem under första racet, kört av osv, så fick jag 11:e startposition av 15. Gjorde inte alls en lika bra start denna gång då min taktik med att försöka ta "rygg" på bilen i startposition 10 misslyckade och de bakomvarande flög förbi på båda sidor. ![]() Efter ett par varav lyckades jag få en bättre utgång på startrakan än framförvarande och passerade innan vi kom fram till bron. Passerade ytterligare en bil senare under racet men den släppte i princip förbi mig så den hade förmodligen någon tillfällig driftstörning. Under detta race hade jag flera varv på höga 1.05. med 1.05.28 som bästa tid. Det är alltid kul när det går snabbare vartefter under dagen. ![]() Även hemfärden gick problemfritt, det var ju på eftermiddag/kväll så värmen var inte lika påfrestande. Firade detta med att köra omvägen över Jönköping som är ca 10 mil längre. ![]() Kollade på en Alfa som jag ev. är spekulant på som bruks- och dragbil. _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
_________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (22939 totalt) |