| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bearbeta och svetsa svänghjul
|
<< 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (12489 totalt) |
|
Fast då menar du hålkanttryck? Egentligen blir det väl knappast hålkanttryck då bara skruvskallen är det som är i kontakt med svänghjulet (i det ideala fallet). Så man borde väl lägga last axiellt på små öar runt hålen som används?
Intressant det här med FEM iaf.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Det är inte skruvarna som tar upp lasten. De trycker bara svänghjulet mot vevaxeln.
Självklart borde jag simulera kraften som trycket svänghjulet mot vevaxeln men dels så tar det lite mer tid och jag kan inte se vad ett statiskt tryck över centrumet skall göra. Svårt att trycka sönder plåt. men visst kan jag lägga till en tryckkraft där. Min gissning är att hela centrumet kommer bli "rödare" i propoprtion till trycket. Men det kommer inte påverka spänningarna kring skruvhålen på något sätt. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
Hur säker är du på det?? om bulten inte är relevant så undrar vän av ordning varför alla motorbyggare vill kasta originalbulten och använda bultar med en passning i svänghjulshålet som endast överträffas av inköpspriset så fort något över folkracestandard är aktuellt? De som provat svänghjulshaveri lägger en massa tid och energi på montaget, mer än ngt enstaka gram i obalans (för det tog du väl med i simuleringen? ) och skevning på mer än två hundradels mm är inte att rekomendera.
Innan jag spred ut delar av motorblocket, startmotorn, kopplingscylindern, grenröret och hela växellådan och sprängkåpan över Gelleråsen och var ganska nöjd med att jag bromsade samtidigt som kardantunneln vek ihop gaspedalen tyckte jag inte heller att svänghjul va så märkvärdigt... _________________ Karl Brag |
||||
|
Inte för att jag har nåt att tillföra diskussionen egentligen, men ju fler skräckscenarion man läser desto mer hoppas man ju att gubben som fixade till mitt svänghjul/koppling visste vad han höll på med...
Hoppas original svänghjulsbultarna håller, det är tydligen inte ovanligt att de går av trots 12.9 hållfasthet. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Tänk också på att tryckplattan "stabiliserar" svänghjulsperiferin något samt att det alltid förekommer en viss grad av obalans i svänghjulet.
Det är himla bökigt att göra bra FEM-analys tyvärr. Tänk på alla krafter som påverkar svänghjulet: centrifugalkraft, osymetrisk centrifugalkraft från obalans, vridmoment från veven, linjär kraft från bultar som pressar den mot veven samt varierande belastning på hela ytan som kopplingsskivan lägger till. Lägg på förhöjd temperatur vid slitbanan och hela modellen blir betydligt mer invecklad och kan skilja betydligt från enkla snurrande skivan man simulerar lite sådär löst med grovmaskiga noder. Man får ta FEM med en nypa salt. Vill man ha det någorlunda bra får man spendera massa tid för att simulera alla belastningar, och även då bör produkten testas destruktivt innan man börjar med produktionen. I vilket fall som helst, det är inte värt att tumma på svänghjulet. Jag skulle hellre tumma på bromsskivor än på svänghjulet. Det gör lixom ont om den släpper. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Hmm, hoppas jag aldrig möter dig på en väg eller bana. Har du sett vad som händer när en bil exploderar bromskivan... Fälg, hjulupphängningar etc allting slits bort. Styrförmåga etc brukar då försvinna och bilen fortsätter i den riktning den hade. Svänghjul drabbar mer bara den som sitter i bilen och inte lika många runt omkring. _________________ Roland Johansson |
||||
|
1. Simulera alltid värsta scenario och dimensionera mot det, antag inte massa saker.
2. Svänghjulets centrum är inte oflexibelt och därmed kan man inte anta att hela utan tar lasten. Inget material är oflexibelt. 3. Säkehet måste alltid ha prioritet när det handlar om möjlighet till grava personskador eller hemska följdolyckor. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Maz. helt rätt det du säger.
Men rent generellt till övriga tråddeltagare. Just den här simuleringen var ju bara ett sätt att kolla hur det påverkade om man borrade två bultcirklar över varandra. Den är itne tänkt som den slutgiltiga simuleringen över hela svänghjulet som sådant. Med alla tänkbara lastfall. Var mest bara ett sätt att undersöka min hypotes. Jag kan föräkra er alla att jag ska simulera mera på den slutgiltiga designen och försöka konstruera bort alla tänkbara spänningskoncentrationer. Kan även simulera med inyggd obalans. beepbeep, varför skulle finare mesh ge mig ett annat resultat ? Algoritmen har vad jag minns kvadratisk konvergens vilket innebär att den väldigt fort går mot ett hyffsat korrekt värde. Skillnaden mellan en fin och en ful mesh är ju enbart att man bara ser medelvärdet av en ruta. Så vil man ha reda på en specifik spänning i mitten av en ruta så måste man göra meshen finare där. Men maxvärdena kommer fortfarande att stämma. rent generellt. Tex, femar du en balk. Med 1 st element. jämfört med en balk bestående av 100 element. Kommer totala nedböjningen och maxspännignen vid balkens infästning vara desamma. Oavsett antal element. Det man inte kommer att få svar på är spänningarna i mitten av balken ex vis. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
När du spänner skruven/bulten så tar den belastning, skulle gissa att anledningen till att hålen är större är för att det ska bli lättare att montera i fabriken. Friktionen mellan bult bricka svänghjul hjälper till att ta en hel del kraft. På mina svänghjul är dock bult och hål i nästintill presspassade och dessutom fingängade. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
a just det. skruven tar upp last på det sättet.
Men svänghjulet blir inte bellastat "i" hålen. Det blir inget hålkantstryck i svänghjulet. Jag tror inte att de har gjort så stora hål för monteringstekniska skäl. När ingenting annat på motorn har så stort spel. och även om det vore presspassning så skulle maskiner kunna skruva i det iaf. Eftersom allt är väldigt fixerat iom styrpinnen i ett av skruvhålen. Skruvan är också smal där den går igenom svänghjulet. Alltså gängan hör större dimeter än övriga kroppen. Så spelet blir väldigt stort därimellan. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
säker på att du har orginalbultar? tycker inte det låter så... // NM _________________ // Björn "NightMaaN" Johansson |
||||
Tjaa jag har suttit i en bil där bromskivan exploderat, eller snarare delar av den. Det är nog inte mer obehagligt när svänghjulet kapar dina ben och allt annat. Därmed inte sagt att bagatellisera sådana saker, överdimensionera gärna när man är hobbyåkare. Större tillverkare med större budgetar har råd att göra destruktiva tester och se vad som fallerar först, dom skulle i varje fall aldrig borrat 2 bultcirklar på varandra. Köp nytt säger jag! Fabrikstoleransen på kast på ett 911 turbo svänghjul är 0.1mm orundhet något större. Ingen svårighet att nå halva toleransen på en manuell svarv och indikatorklocka.. Been there done that. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Jag skulle vilja säga att i ett fall som detta, då svänghjulet kommit genom ryggen på föraren. (Mittmotorbil) så spelar det inte så stor roll om styrningen eller bromsarna upphört att fungera, det skulle snarast vara en fördel om hjulen var borta, det stoppar bilen snabbare........ |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bearbeta och svetsa svänghjul
|
<< 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (12489 totalt) |