Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 5653 besök totalt |
Enligt min mening är inte en vanlig evo speciellt snabb på en vanlig bana jmfr med SS, alltså bilar som den får stryk av på bana slår den i SS. Gullabo har inte kört någon 911 speciellt snabbt, GT3 på 1.28 något tror jag? _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||||||||
Hur har du kommit fram till det? Mycket hänger på föraren när det gäller bankörning.
Det är möjligt men säger kanske mer om Gullabos porsche-problem än om bilen..? Finns ju andra snabbare porschar i listan. _________________ Anders Berglund |
||||||||||||||
och eftersom det är han som kör bilarna blir det därmed problem om man kommer med en 911 att testas i SS? _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||||||||
Tror inte ett smack ett Gullabo/911-problem! En GT3 har väl samma viktfördelning som en Speedster ca 60/40? Med rätt förare är GT3 förödande snabb på en bana, det har jag sett med egna ögon.
_________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||||||||||||
Givetvis kör man väl bilen själv, känns inte så intressant annars? _________________ Anders Berglund |
||||||||||||||
Det är möjligt att han kan hantera GT3:or och de andra modernare bilarna, men de gamla 911:or han kört har inte presterat något vidare tider. Det har de ju däremot gjort med andra förare (i den mån de körts med dem). _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||||||||
Visst är en GT3 förödande snabb och det är just det jag menar. Jmfr med tider GT3/Evo på SS och en racerbana. På en racerbana smiskar en GT3 nästan allt på SS inte. Och då menar jag de tider som Gullabo sätter. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||||||||
Jag vet inte hur väl insatt du är i Bilsports SS men det är inte ägaren själv som kör bilen när det ska tas tider som redovisas i tidningen utan Tomas Gullabo. När det kommer till accproven kör ägaren själv bilen men har man inte lust med det så kan han sköta den biten oxå. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||||||||
Då har du nog missat en del, titta på alla reportage i tidningen där olika bilklubbar har varit och kört Superstage, där är det ägarna som kör. Jag har själv varit ner och kört nu i höst och det lär komma någon rapportering på detta i tidningen i någon form. Titta på https://rejsa.nu/superstage/ så ser du att det är 98 st icke-gullabo tider som är inlagda, finns säkert fler som kört också. I mina ögon är detta mer intressant än hur fort gullabo kör med bilen men det finns säkert de som tycker annorlunda. ![]() _________________ Anders Berglund |
||||||||||||||
Det är klart att jag sett att bilklubbar mfl varit och provat sina bilar. Men du kan väl heller knappast missat att när det provkörs bilar - både original och moddade värstingar - redovisas tider och kommentarer i princip enbart från Gullabo just för att få bort den förarrelaterade delen i SS beroende på hur duktig förare ägaren till bilen är. Det är just det, om jag inte helt missat poängen, som gjort SS så populärt att alla bilar körs av samma person. Hur intressant vore det om någon av Sveriges absolut snabbaste bilar skulle rattas av sin ägare som kanske kör på bana/SS för första gången, det säger knappast mycket om just den bilens potential. Men smaken är ju som du skriver som baken - delad. ![]() _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||||||||
Håller inte helt med ang. varför SS blivit populärt, en anledning skulle jag vilja säga är att väldigt många har fått chansen att åka dit och testa sin kärra och det finns många tider att jämföra med. Jag tycker definitivt det är intressantare att jämföra ekipage (förare, bil) än bara bil men om du inte tycker det så får jag väl helt enkelt ta till den gamla dräparen: jag ger mig, du får ha fel. ![]() ![]() _________________ Anders Berglund |
||||||||||||||
Från min sida så ligger intresset i SS mot vad bilarna kan prestera. Det grundar jag på att jag vill veta vad för egenskaper som gör en bil snabb. Det är den enda "almänna" grenen som är av den digniteten. Och det är väl skoj med en sådan gren också? Sedan kör ju klubbarna där med olika förare, men då kan samma biltyp i vart fall ha några rätt bra förare och vi får en sorts bilutslag i alla fall. Samtidight som en "vinnere" rent sportsligt kan utses. Men visst, som sport är det ju föraren som skall vara i focus, precis som det är på alla bantävlingar. Å då tycker jag nog bantävling är det bästa och roligaste formen från den synvinkeln. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||||||||
Jo, så var det varför SS blivit populärt. Tja, det beror nog på att det kan förafalla passa ombyggda gatbilar
som anses häftiga. SS har ju också en skaplig "matchning" i viss press. Man kör en och en, vilket kan kännas säkrare än fulfjädrad biltävling, och ändå kan man visa upp en viss förar eller svängprestanda. Till skillnad mot DR, som saknar dessa ingedienser, och lite svängstatus vill man ha med som backar upp. Sedan tror jag att racing kan kännas för avlägset, man kanske tror att man är changslös eller att bilen inte pallar den sortens behandling. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||||||||
Visst, jag håller med om att även tiderna som Gullabo kör är intressanta av precis den anledningen du nämner. ![]() Qvarnis: Jag var lite extra envis för jag kommer ihåg diskussionerna som var i våras om vilka förare som skulle vara tillåtna i Nordens snabbaste gatbil (NSCC), om jag inte minns fel så var du ganska bestämd i dina åsikter om att det skulle vara den som normalt sett kör bilen som skulle köra i tävlingen vilket skiljer sig lite mot de åsikter du har om SS..? Inget fel i det och jag förstår hur du tänker men jag blev allt lite förvånad. ![]() _________________ Anders Berglund |
||||||||||||||
ABD I i princip i alla fall utom detta håller jag med dig om att man skall köra sin bil själv
![]() I SS har man dock möjlighet att låta ett fullblodsproffs köra din bil och jämföra den mot andra bilar som han kört i en näst intill identisk konfiguration(ja i allafall tills dom la ny asfalt:-).. Detta gör i mina ögon situationen unik i allafall i Sverige. Jag tycker att tjusningen med SS är att just Gullabo kör och man får en tid på bilen i en miljö som är förhållandevis säker från plåskrynkel som man sedan kan jämföra mot andra orginal eller ombyggda bilar... Klubb körningen är en helt annan grej som oxå är intressant men ur ett annat perspektiv. Med en dålig tid blir man trackad av polarna på krogen och med en bra tid blir man omtalad som förare av ett snabbt ekipage. ![]() /pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||||||||||
Jag är fortfarande av den åsikten. När det gäller SS skulle jag tycka det vore en lysande ide att ekipage/förare skulle vara ett och samma i SS eftersom jag själv är en hyffsad förare men nu har Bilsport valt annorlunda och riktigt så enligt min mening. Annorlunda så att just den förarelaterade biten ska försvinna så att alla som bygger snabba bilar inte ska behöva skämmas om de inte är en hejare på att ratta själva, det är ju inte ett helt ovanligt fenomen bland dagens brutalt moddade gatbilar där de flesta mest kör rattlåsracing frånsett möjligen hard core kärnan som hänger på Rejsa och kan köra bra på bana. Detta upplägg har fått ett fantastiskt gensvar bland läsarna av Bilsport och det snackas sinsemellan och att den-och-den-bilen gått si elr så fort utan att det oxå ska behöva vara kommentarer som att "det är klart den gick fort det var ju xxx som körde sin bil". _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 5653 besök totalt |