Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 51454 besök totalt |
Ursäkta min totala nollställdhet, men jag vet att min bromsvätska är väldigt sunkig. Måste byta rätt omgående och det var ju perfa att det var kalaspriser hos BMWSC!
![]() Hur många liter går det i ett normalt bromssystem? Bilen det gäller i sammanhanget är en gammal E30 318is. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Tja, det finns ju en som är i klass för sig (även i pris). Dvs vill du ha det bästa så kostar men frågan är om du behöver det.
Huvudsaken är att bromsvätskan fräsh, skillnaden är större mellan gammal och ny än mellan de olika bromsvätskorna. Jag använder ATE Super Blue eftersom den fungerar väl för mig och att jag har hyfsad rabatt hos en firma som säljer den. Ok, de har även Castrol SRF men så länge det fungerar med ATE så... (måste väl börja köra hårdare ![]() ![]() /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Så vad ska man ha för bromsvätska om bilen körs ett par gånger per år på ban träffar och någorlunda hårt även på vägarna(bromsar ju senare nuför tiden) när tillfälle ges? Vill ju inte köpa något som kostar massa hundra lappar om det inte ger någon förbättrad effekt
![]() ![]() ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||||
Inte för att vara petig, men detta är ändå en säkerhetsdetalj. Om man köper bromsvätska en gång per år för säg en 700:ing (Castrol SRF ?) så är det ändå billigt jämfört med det mesta andra som bromsklotsar eller dyligt... Mao varför spara in på en så enkel sak ????
_________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||||
Ni som kör bilarna som bruksbilar året runt, funkar Castrol SRF och andra DOT4-vätskor på vintern tillsammans med era ABS system?
Eller ska jag i det fallet välja en DOT5.1-vätska? ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Castrol SRF funkar utmärkt på vinter. Varför skulle du välja DOT 5.1? |
||||||
Njaaa... Var bara nåt jag läste hos Castrol och fick höra av Mekonomens säljare att det var något bättre för ABS-system i kyla eller så... Jag litar dock lite mer på era råd och erfarenheter. _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Så gott som alla moderna bilar har DOT4-vätska original. |
||||||
OK, då är jag nöjd med den infon. Så får det bli DOT4 i min Snaab oxå! Tackar! ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
En liten fråga som inte Motul anget på sin sida.. Är RBF 600 en DOT 4 DOT 5/5.1 Silikon Baserad?!? Nån som vet.. annars hör jag av mig till Motul direkt! undrar mest då jag måste byta alla vätskor i bilen nu och jag vill ha riktigt bra vätska denna gång. Castrol går bort när jag kan köpa Motul via BMWSC lika billigt som strandard vätska nästan
![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Kanon då är det bara att spilla i då! Hoppas att man hinner få oljan och fixa medlemskapet i BMWSC innan Banträffen på Midlanda! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Enligt Castorls hemsida och PDF:en (Databladet) på Castrols SRF bromsvätska så anger dom >300 Grader Torr och 260 Grader Våt... Anger dom annat på flaskan eller?
![]() ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Här kan man köpa Motul's produkter:
http://www.quattro.se/ _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 51454 besök totalt |