Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bästa motorn i Brutal-Bertonen?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (12220 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Helt riktigt så var de dom hette! Kom inte ihåg riktigt ordentligt Fast jag tror inte de är en T5a i ZX'en de är nog nått klenare :P

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

beepbeep skrev:
Anders Carlsson skrev:
beepbeep skrev:
Bäst hk per krona är nog en SAAB 2.0T eller 2.3T. Den är extremt tålig, lättillgänglig, billig och levererar efter chippning 250hk hela dagen lång utan att öppna motorn. En högvarvig Alfa sugmotor som levererar samma effekt kommer att kosta skjortan och ha livslängd av en fjäril. Personligen tycker jag mer om 2.3 motorer än om 2.0. Dom levererar mer vrid och kräver inte lika mycket handpåläggning för att fungera.

Det är bara B2x4 motorer som gäller, dvs. dom gjorda mellan 94 och 98. Motorer gjorda före 94 är för stora (vinklat block) och dom gjorda efter 98 är klent uppbyggda och för komplicerade (svagare kolvar, mer komplicerad insprutning).

Enda alternativ som är möjligtvis billigare och enklare är turboladdad B230 Volvofyra. Denna är dock bra mycket längre än SAAB-ditto och betydligt mindre avancerad rent tekniskt (åttaventilstoppar, sämre insprutning osv.)

Visst finns det ballare motorer och visst finns det lättare motorer men vill man ha något tillgängligt men ändå bra så är det inhemska motorer som gäller.

Vad finns för vxllådor som passar för dom som vill köra bahjulsdrivet. Finns Opellådor som passar och pallar eller måste man snickra till en adapter.

Opel omega 2.0 passar rakt av (fyrcylindrig). Annars får man fixa adapterplatta.

Alla omegalådor som inte suttit ihop med 2.4 liters fyra eller en rak sexa passar (frågetecken A-omega diesel) Altså även lådor från V-sexor, och de skall vara starkare än 2.0

Däremot så är omegalådan stor, och det finns färdiga svep för att passa ihop Opelmaskiner med Ford typ9, kenske en vättigare lösning för de med saabplaner.

Opel C20XE/C20LET är trevliga maskiner det med.

--VVTS--
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

En maserati biturbo motor förstås, vi mätte lite oseriöst i garaget och kom fram till att det skulle bli tajt men möjligheten fanns.

Jag köpte en krockad bil för 14.000 kronor i Tyskland. Motorn finns finns numera i Norge och går som attan i en annan Maserati.

Titta här så läcker...

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Kollade på en sån där motor. Dubbla turbo, förgasare (!) och SAAB APC (japp, exakt den). Såg kul ut men så mycket fritid har man inte.

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Hade först en -83a biturbo med förgasare, gick kanonbra. Körde nästan 1000 mil med den utan problem. Sanslös segdragning, fantastiskt ljud med abart avgas, dock var bensinförbrukningen astronomisk. Insprutningsmotorerna är fantastiskt bra. Det som var värdelöst med de tidiga biturbobilarna var elsystem och rostskydd men drivlinorna har alltid varit bra för att vara högprestandabilar.

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

964RS skrev:
Hade först en -83a biturbo med förgasare, gick kanonbra. Körde nästan 1000 mil med den utan problem. Sanslös segdragning, fantastiskt ljud med abart avgas, dock var bensinförbrukningen astronomisk. Insprutningsmotorerna är fantastiskt bra. Det som var värdelöst med de tidiga biturbobilarna var elsystem och rostskydd men drivlinorna har alltid varit bra för att vara högprestandabilar.

/Anders

Jag frågade lite på våran Alfafilial (Bilvalet) och tydligen är dom lite bökiga att serva då kamdrivningen till andra kammen sitter på andra sidan motorn.

Funderar på en Ghibli Cup själv faktiskt men nu ska vi lägga ner Bilvalet. Då blir det kanske svårt med underhåll och jag har aldrigt rört en skruv på en Italiensk bil.

Maserati är sååå högriskprojekt i mina ögon att jag knappt vågar köpa en sådan trotts att jag har tillgång till verkstäder och det finns folk som bara mekar Alfa/Fiat hela dagen.

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Hej Goran,

Nu är ju det här Kraniels tråd, men förhoppningvis finner Kraniel nytta av den här diskussionen.

Biturbons 24v motorer, (2.24v, 424.4v, 228.4v, 430.4v, Racing) hade dubbla överliggande kamaxlar per cylinderrad, alltså fyra totalt. Dessa drevs av en främre rem på de två yttre. De inre gick som slavar på de yttre med hjälp av en kedja på baksidan. Denna kedja skall bytas när ett visst slapp uppstår, sådär runt en 8-10.000 mil. Rätt stort intervall med de bilar vi pratar om här. På Maserati biturbos 18v motorer, bla annat förgasarmotorn, fanns bara en enkel kamaxel per cylinderrad som drevs med rem.

/Anders

P.S. Tyvärr så går nog inte en Porsche boxersexa ner i Bertonen, annars hade det varit optimalt.

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

det finns ju lite olika förslag nu
och jag tror som goran och de andra att en saab motor är bäst och villigast men problemet är då växellådan men ska inte alla nya bilar inom koncernen ha samma fästen för isåfall borde väll chevas lådor också passa och vissa av dom borde tåla vridet tycker jag
(i en trimmad b234 så blir det en del vrid som troligen sliter sönder det mesta bland låder om man tar det från en personbil (gissar jag på))

goran
har du kollat om inte chevas lådor/kopling passar på saabs motorer?

Smygehamn
Här sen Dec 2003

ITALIENSKA BILAR SKALL HA ITALIENSKA MOTORER!!!

och så är dom ju så snygga också...

/A

p.s. vad är det för fel på originalmotorn, ja alltså en trimmad sådan?

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

964RS skrev:

P.S. Tyvärr så går nog inte en Porsche boxersexa ner i Bertonen, annars hade det varit optimalt.

Lägg den istället för baksäte, då får den plats.....

--VVTS--
Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004

Helt klart alfa 6a iallafall!!!

Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

En till fin V6:

Ny kulbil i garaget.
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003

Jag gillar inte turbo, och det bör vara en italiensk motor, så jag säger:

-GTA-motorn på 3,2 liter och 250 hk eller

-Ferrarimotorn som sitter i Lancia Thema 8.32

RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003

Allt annat än Alfa gör den ju till en hybrid. Med tanke på att försöket med biltullar bara varar till 31 juli och den väl knappast kommer att vara klar till dess är det inte ens lönt med helgerån bara för att slippa skatten.

Har förståelse för att det finns motiv för att stoppa i vad som helst i en kaross, men i min ögon känns det ändå inte riktigt rätt. Även om jag naturligtvis kan beundra ett maxat bygge, är det är så att säga en annan skola än den jag är fostrad i.

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004

beepbeep skrev:
964RS skrev:

/Anders

Jag frågade lite på våran Alfafilial (Bilvalet) och tydligen är dom lite bökiga att serva då kamdrivningen till andra kammen sitter på andra sidan motorn.

Funderar på en Ghibli Cup själv faktiskt men nu ska vi lägga ner Bilvalet. Då blir det kanske svårt med underhåll och jag har aldrigt rört en skruv på en Italiensk bil.

Maserati är sååå högriskprojekt i mina ögon att jag knappt vågar köpa en sådan trotts att jag har tillgång till verkstäder och det finns folk som bara mekar Alfa/Fiat hela dagen.

Köp min Cup din fegis

Gällande Kraniels motorval tänker jag föreslå en överladdad twinsparkfyra. Rätt märke och allt. Ett alternativ är ju BMWs S14motor (den från m3E30).

Jag anser nämligen att Bertonecoupeer skall ha fyrcylindriga motorer (även om Maseratis v6a är både lätt och bra)

Här sen Nov 2003

En motor som är ngt av en Dark Horse är en 16v Nissan 2-L från Primera GT, Billig beg, lätt, varvillig som få, Ganska små yttermått. själv hade jag funderat på en sådan och skaffat ett eftermarknassprut som kan hantera övertryck, samt en mitsubishi. turbo i storleken 16-19t. ett halvkilos laddtryck med kanonrespons borde ge körbarhet så det räcker, inte så dumt faktiskt.

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Jonas T skrev:
En motor som är ngt av en Dark Horse är en 16v Nissan 2-L från Primera GT, Billig beg, lätt, varvillig som få, Ganska små yttermått. själv hade jag funderat på en sådan och skaffat ett eftermarknassprut som kan hantera övertryck, samt en mitsubishi. turbo i storleken 16-19t. ett halvkilos laddtryck med kanonrespons borde ge körbarhet så det räcker, inte så dumt faktiskt.

Det sitter väl en SR20DE i Primera GT? Isåfall är det nog bättre att satsa på en SR20DET på en gång, om man tänkt överladda.
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005

Angående saabmotor, läs ett par blad i denna tråden så du ser vad som är bytt och resultatet(effekten)

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=68534&postdays=0&am . . . .

mvh Dennis

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Funderingarna går vidare. Om man skruvar ner förväntningarna ett par snäpp, går på enkelhet, driftsäkerhet och låga kostnader istället och går på en original Alfa 75 Turbomotor istället för att försöka få in bilen i mer konkurrenskraftiga klasser, slipper jag bygga om drivlinan och får ändå ett ganska trevligt drivpaket under huven.

Den här spisen hittade jag på ett annonsforum:
"Nyckelfärdig 105-seriekonverterad 75 Turbomotor, orginal prom/tryck=välbehållen motor. Ca 80 mil sedan senaste genomgång. Klar för 105-serie, dvs tråg, pump, grenrör, intercooler(modifierad original), svänghjul mm mm modifierat. Lättat svänghjul medföljer. Bara att lyfta i. 18 500 kr. Trimbox, ny turbo(20 mil) etc finns."

Men då uppstår frågan vad en dylik motor skulle ha för nominell effekt i olika racingreglementen, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24895

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Sån här riktigt hårt trimmad motor passar...

En kompis håller på med en sån motor...
snart 100 liter hästar

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Måste tyvärr hålla med tidigare inlägg om Saab med turbo...
(Gillar inte saab direkt

Skruva banåkabil
Bästa motorn i Brutal-Bertonen?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (12220 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande