Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Wilwood Superlite
<<   1, 2, 3, 4   >>
14632 besök totalt
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har nu ringt till ett antal skrotar med ok till 605 v6 (91-97) och ingen har ngt aluminium-ok utan bara gjutjärnsjunket thumbs down .

Frågan är om det verkligen finns till 605:an eller om det är en skröna

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004

Trådstartare
ringt oxå, hitta igen 605 med dom oken, även 2,0 TURBo 16V fiat cupen , inga 4 kolvs ok på dom heller..

Tranås
Här sen Feb 2005

Skänninge
Här sen Maj 2003

605an har jag aldrig hört talas om att dom skulle ha 4-kolv.. 406V6 coupe har det fram till -03-04? någon gång.. efter det så sitter det 1-kolvs så vitt jag vet.
807 3.0 ska också ha 4-kolvarna
Edit: 607V6 också

Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Fiat Coupe Brembo 4-kolv fram och S60R Brembo 4-kolv fram är inte samma utan de har olika typer av belägg och avsedda för olika skivstorlekar. Däremot så misstänker jag att bakoket på S60R är snarlikt Fiat Coupe oket fram (samma beläggtyp iaf förutom tjockleken).

Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Umberto skrev:
Se här.
http://www.blocket.se/vi/6790567.htm?ca=11_s

och här är samma annons på rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24147
med lite fler bilder på mina ok.

Lite mer info:
Enligt Mekonomen: Artnr. 02-MDB1882 Pris 542:-
(109.7 x 69.3 x 17.8) för bromsarna Slitagevarnare 41149

Peugeots serie nr för belägg 42.52.51 (1039kr)

BMW M3 E92 -10
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Göran Malmberg skrev:
Kanske ska tillägga att ISR är STRIKT racing. Inga damasker, tätningsringen monterad på kolven vilket gör mer slitage på själva oket av vägdamm osv. Dom behöver alltså kontinuerlig service, men så är det om man ska åka på allvar. Och så allvarliga är det inte många som har råd att vara.
Göran Malmberg

Är det inte samma på wilwoods lite mer avancerade ok?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Rolle Scirocco skrev:

Acke har väl inga bilok? Han har åt några få personer gjort tester men säljer väl inte?

Kolla min hemsida http://hem.passagen.se/hemipanter/ , klicka på brakes.
Göran Malmberg

Bromma
Här sen Feb 2003

Pär Hylander skrev:

1
Ja, det är nog inte helt lätt att mäta på ett relevant sätt. Slutresultatet både för en räserförare och för dig med ditt optimeringsdrivna synsätt borde ju vara att få tillräckligt bra bromsprestanda tillräckligt länge, men som du skrev så är det inte så specificeringsbart eller ens mätbart.
2
Kanske inte helt relevant, men det bästa jag kan komma är att logga ngn temperatur under drift med och utan kylsystemet. Det jag tänker på är beröringsfri IR-mätning på bromskivans inre yttersida, dvs montera givaren innanför hjulet i hjulhuset, eller på bärarmen, men och andra sidan är det inte helt okomplicerat på en så blank yta (dvs låg emmisivitet)som en bromskiva. Men, kan man göra det och logga temperuturprofilerna under ett flertal varv med likartade körförutsättningar så borde det kunna bli intressant. Helst skulle man ju ha ett justebart luftflöd och logga det också (differenstryckmätning över en liten strypning?) för att kunna korrelera mot tillgänglig kyllyft.

1
Nu ska jag inte göra anspråk på att lägga mina experiment på en särskillt hög nivå. Jag vill dock hålla det på en nivå som är tilfredställande för det resultat jag är ute efter. Vi kan säga precis det som behövs för att vederlägga att man kan lita på det. Att kunna göra om testet en annan dag på en annan plats under likartade omständigheter och konstatera att resultatet ligger inom marginalerna för att visa att det stämmer.
Jag har gjort så mycket olika experiment, och allt som oftast så får jag olika resultat som beror på att jag burit mig felaktigt åt. Nästan oberoende av vad jag testar. När jag vrid testade bilen tog det en vecka att få bort alla bindningar som gav falska moment. När väl resultaten gick att upprepa såg det hela mycket simpelt ut och jag tyckte att jag borde kunnat gjort rätt från början. Det var ju liksom självklart i detta läget.

2
Jo, nånting åt det hållet får man tackla problemet. Effekten av kylingen är intressant att se. Jag fick låna en skaplig lufttrycksmätare, ska se vilken känslighet den har. Den mäter differanser.

Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Nov 2002

Göran Malmberg skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Acke har väl inga bilok? Han har åt några få personer gjort tester men säljer väl inte?

Göran Malmberg

???

Nånting jag missat? ISR säljer väl inte ok till bilar men har gjort några enstaka som test etc?

Bromma
Här sen Feb 2003

Rolle Scirocco skrev:
Göran Malmberg skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Göran Malmberg

???

Nånting jag missat? ISR säljer väl inte ok till bilar men har gjort några enstaka som test etc?

ISR är ju en liten firma. Dom oken som är på bilden tillsammans med ett sexkolvsok gjordes för NASCAR racing. Men sedemera ändrades reglerna så dessa inte kunde användas. Dom har säkert aldrig sålts till någon privatperson.

Vidare monterades ISR ok på Koenigsegg, men sedan måste dom homogeliseras med tillhörande speciella ritningar. Att dom sedemera inte används i bilen beror på kostnader för detta, det finns ju som bekant godkända ok till bättre priser.
Nu ska vi inte gå in på diskussioner om detta, för jag vill inte diskutera detta mer än så här av särskillda skäl.

Annars finns programmeringar så att ok kan tillverkas, men det blir "kundjobb" och dom kostar därefter.
Jag nämde ISR för att det blir lite mystik omkring bromsok, där Acke kan förklara varför oken är tillverkade som dom är, varvid den mystiken skingras och man förstår vad man vinner eller förlorar.
Är det då så man verkligen VILL HA ett extremt ok, så finns möjligheten. Antagligen inser man att ett skapligt ok duger.

Göran Malmberg

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Kan ju hänga på med en egen fundering här då.

Står nu i valet och kvalet av ok.

Antingen porsche 996 carrera ok med stålomspunna slangar samt fästen till min bil med mera till min bil för en 6000:-
Eller
Bmw 750 brembo 4 kolvsok dessa skulle då kosta en 2000:- st. dvs 4000:- tillsammans.

Känns som att när man har fixat fästen samt stålomspunna slangar till bmw oken så e det hugget som stucket prismässigt. Frågan uppkommer då vilka som är bäst?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Gustav: Utbudet av bättre belägg till 750-oket är mkt begränsat. De flesta beläggtillverkare trodde väl inte att 750n skulle rastas på banan
Med Porsche/Brembo så finns slitdelar i många friktionsmaterial/prisklasser.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Anders Jeppsson skrev:
Är det inte samma på wilwoods lite mer avancerade ok?

Nej, det är inte samma sak. O-ringen sitter på kolven i dessa ISR ok, och inte i ett spår i själva oket.
Vart efter beläggen slits så hamnar kolven längre ut i loppet, vilket innebär att o-ringen vid okmontering måste sitta ganska långt ut (nära belägget) för att kolven inte ska åka UR oringen. Med o-ringen sittandes på kolven kan den placeras längst in på kolven.
Det skyttar mot att värme överförs till o-ringen. Men det blir en lång spalt mot belägget som samlar smuts, och om loppet blir slitet så tätar inte o-ringen. Om o-ringen är monterad i oket så ligger slitageproblematiken på KOLVEN eftersom det är den som då glider mot o-ringen, och kolven är i starkare material och billig att byta om så behövs. Vidare har ISR kolven kylhål mot beläggen.

Alltså lika klara nackdelar för gatbruk som nädvändig vinst i racing.

Stacke kanske vet om andra ok har samma konstruktioner.

Göran Malmberg

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Stacke skrev:
Gustav: Utbudet av bättre belägg till 750-oket är mkt begränsat. De flesta beläggtillverkare trodde väl inte att 750n skulle rastas på banan
Med Porsche/Brembo så finns slitdelar i många friktionsmaterial/prisklasser.

Aha misstänkte att det fanns en fördel med porsche oken. Då blir det porsche då som ursprungsplanen dikterade. Tack för hjälpen

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Gustav: Är det inte några som åker med A8:ans bromsar på S2:an?
Annars så kanske Särås fått nånting över, han skulle väl byta till RS6 bromsar på sin RS4:a?

Stockholm
Här sen Sep 2005

Jag lägger mig i, efter som några citerat mig.
Liten tryck fels nisse från mig.
Peg 605 har INTE Brembo alu OK.
Det skulle vara 607 med V6.
FIAT Coupe men endast 5 cylindriga med Turbo och 20 ventiler.
Alfa 166 med 3liters V6
Nicke_1 köpte oken från mig, Jag köpte oken från en skrot i skåne för ca 3år sedan och jag letade länge för att hitta oken.
Jag kan rekomendera att köpa den varianten av Brembo OK som har radial montering det är mycket lättare att få till adaptern mot befintliga öron på spindlarna.

Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Är det såna här fäst punkter man ska leta efter?
http://195.149.144.113/images/56/56-56982753756.jpg
Nån som vet vad dom där oken kostar nya?

Tycker det borde gå fint med dom där Fiat oken oxå..

Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Jonas: Porsche(944?)-ok tillsammans med A8-skivor (314mm) och adapter från VAG verkar vara ett beprövat koncept bland S2-ägarna.

Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

M3Jonas skrev:
Gustav: Är det inte några som åker med A8:ans bromsar på S2:an?
Annars så kanske Särås fått nånting över, han skulle väl byta till RS6 bromsar på sin RS4:a?

Som stacke säger här ovan så är det oftast porsche som folk byter till. Finns även kompletta utprovade kitt med 2st. Porsche 996 carrera ok, A8ans 323(?) mm skivor (17" fälgar ett måste) stålomspunna slangar runt om samt adaptrar till porsche oken. Detta för inte allt för blodiga pengar.

Vet inte hur kinkigt det är att få fast RS4 oken på en s2. Var en del modifieringar som skulle göras iaf. Tror inte priskillnaden blir sådär offantligt stor. Vet dessutom att 996 oken fungerar riktigt bra på bilen.

En fundering som jag har dock är att flytta framoken till bakaxeln. Detta tillsammans med Wilwood handbromsok på båda sidor bak (kollade med bilprovningen man var tvungen o ha handbroms på båda sidor.)
Samt slitsade original skivor borde göra en hel del där bak tycker jag. Vad säger de kunniga om wilwoods handbromsok då? Är det något vettigt?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

om nu Willwood skulle flexa något så spelar det ingen roll för en vajer manövrerad handbroms. Vajern har en helt annan rörelsesträcka och behöver ingen "pedalkänsla".
Själva den funktionella kvaliten kan jag inte uttala mig om, men det skulle förvåna om den inte åtminståne är brukbar, och bara dom funkar är väl dom flesta nöjda.

Göran Malmberg

Wilwood Superlite
<<   1, 2, 3, 4   >>
14632 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande