Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 7015 besök totalt |
Det räcker väl med en enkel uniball-länk på klumpens ovansida, den behöver ju inte ta upp några sidobelastningar, det fixar en Watt- eller Mumford-länk?
Utan att ha någon praktisk erfarenhet så tycker jag att det det skulle räcka med två undre kulledslänkarmar(uniballs) ute vid hjulen, som har ställbara fästen i höjdled både på axel och i karossen samt en kulledslänk fäst i klumpens ovanssida, gärna flyttbar i höjdled den också. För att få till noll förflyttning i sidled och bra rollcentrum så har man en Mumfordlänk. Vore inte det en bra lösning, eller? Rent instinktivt känns det bra med 4 länkar som enbart tar upp tryck- och drag-laster till en bakaxel som skall berövas 4 frihetsgrader. En lös, stel bakaxel har 6 frihetsgrad, translation i 3 riktningar och rotation kring 3 axlar. Man vill bara ha kvar 2, rotation kring längsaxeln(x) och translation i höjdled(z), eller ungefär i höjdled, den kan ju få röra sig lite bakåt också, men iallafall längs en bestämd riktning. Skall man använda fler länkar så gäller det att tänka sig för så att de inte motarbetar varandra. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Kan man ha det som jag har tänkt?
Två vanliga länkarmar fästa under bakaxeln, lätt snedställda (original) med ledlager i framänden och nylonbussning vid bakaxeln. Två kortare reaktionsstag med uniballs fästa över bakaxeln, justerbara i längsled, samt ett Panhardstag för sidokrafter, original men något kortat för att vänsterhjulet inte ska ta i skärmen. Det blir ju annars lätt så när man sänker bilar med stel bakaxel... ![]() Har försökt räkna ut i huvet hur det kommer att röra sig, det luriga blir väl nylonbussningarna. De medger ju inga rörelser utom rakt upp och ner. Har pratat med ett par klubbkompisar som kör Kadett C med nylon i alla bussningar, det bryter ganska rejält i den lilla karossen när man kör över ojämnheter. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
DETTA ÄR EN UNIBALLTRÅD!!! INGET J...A GUMMILATEX. > ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
'för att jag har börjat drömma mardrömmar om äckliga, svampiga, snorgula gummilatexbussningar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Butterfly och ice verkar kunna bilda en förening... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Var sitter de två kortare reaktionsstagen fästa och hur är de vinklade? om de inte är parallella utan mer som en triangellänk så kommer ju de att förhindra att axeln flyttar sig i sidled, vilket panhardstaget i sin tur vill när de fjädrar upp eller ned. Sitter stagen fästa tillräckligt långt ifrån varandra så borde det gå genom att bakaxeln istället vrider sig kring z-axeln(den som går rakt uppåt). Annars får det förstås flexa i fästen och annat. Det här med påtvingat flexande och bändande verkar de flesta tycka vara helt OK. Visserligen hjälper det till att minska krängning samt är lite dämpande på fjädringsrörelsen, men jag tycker att det känns lite okontrollerat och att det skulle vara bättre om allt gick så lätt som möjligt, så får dämpare och fjädrar fixa rörelserna på ett lite mer kontrollerat sätt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
De två korta reaktionsstagen sitter fästa 90 grader mot drivaxelröret på ovansidan av detsamma. Ca 70 cm mellan fästena. Själva staget är 26 cm långt mellan fästhålens centrum. De undre länkarmarna är lite vinklade "inåt" bilen, kanske 3-5 grader. De är fästa på drivaxelrörets undersida. De främre fästena sitter tätare ihop.
om jag försöker få Panhardstaget att ligga paralellt med marken vid obelastad bil så borde väl inte bakaxeln röra sig så mycket i sidled? Fjädringsvägen blir inte heller så lång eftersom jag har en markfrigång på knappt 10 cm. För att vara på den säkra sidan så har jag förstärkt länkarmsfästena i karossen med 3 mm plåt. Då blir nog besiktningsgubbarna nöjda också med tanke på turbomotorn... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Nej, det går säkert bra med lite lagom flex i alla fästen. Snedställningen av de undre stagen hjälper till att minska belastningen i sidled, speciellt vid gaspådrag, så en liten snedställning av de undre är nog bra, så att de inte "vickar över" och ger en sidokraft på panhardstaget. Är de tillräckligt långa och i liten vinkel så kommer det ju inte heller att bända nåt nämnvärt när det fjädrar och panhardstaget flyttar bakaxeln i sidled, eftersom det bara rör sig om kanske 1 cm.
Men frågan är vad man har för nytta av de dubbla övre stagen, jämfört med ett enkelt övre stag mitt för diffklumpen, förutom att klara av en högre belastning? Med ett enkelt övre stag skulle man ju slippa alla motverkande bändkrafter. Eftersom jag inte har någon praktisk erfarenhet av olika lösningar så skulle det vara kul att veta fördelen med dubbla övre jämfört med en enkel övre? Förskjutningen i sidled med panhardstag blir så här: a = r - SQRT(r^2 - h^2) a = förskjutningen r = längden på panhardstaget(c-c hålen) h = höjden mellan mellanläget och max ut/in-fjädrad, alltdså halva totala fjädringsvägen om det fjädrar lika långt åt båda hållen SQRT = roten ur (square root) Exempel: r = 1 m och utfjädringen 1 dm: a = 1 - SQRT(1-0.1^2) = 0.005 m = 5 mm r = 0.5 m och utfjädringen 1 dm: a = 0.5 - SQRT(0.5^2 - 0.1^2) = 0.01 m = 1 cm _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Mitt Panhardstag är nog 1 m långt ungefär. De dubbla övre stagen är också fäste för kränghämmaren (eller vad vi nu ska kalla den!
![]() Jag funderar på att använda en kränghämmare från Volvo 245, den är längre och grövre. Har hört nånstans att främre och bakre kränghämmare ska vara så lika som möjligt, både längd och tjocklek. Återkommer med lite mått på gejerna, kanske i en annan tråd. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Vad är det för resultat du försöker uppnå? Tynga bilen?
Fullständigt skitsnack! Har du läst det i Bilsport (där står det mycket dumt)? Vad har det här inlägget i Uniballstråden o göra? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
En kanske berättigad fråga, är uniballs den ultimata lösningen på alla chassiinfästningar som tidigare har gummibussingar eller dylikt?.
Hur är livslängden på uniballsen egentligen? talar vi om månader eller år?, låt oss säga att jag kör med min bil på ringen kanske 50 varv om året och i full fart. Några mil på gatan blir det också. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Rent belastningsmässigt håller en rätt dimensionerad uniball av god kvalitet lääänge...dvs under förutsättning att den får se lite smörjmedel nån gång då och då och att den får vara ren och fri från äckligt salt... _________________ Karl Brag |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 7015 besök totalt |