Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat X1/9 -81
<<   1, 2, 3, 4   >>
74 besök senaste veckan (25251 totalt)
joaly
Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Länge sen jag skrev nåt här, dags för en uppdatering...

Har haft lite problem med missljud vid växling, så jag gjorde slag i saken och plockade ner lådan. Inte helt oväntat var lådan full av kuggar och grejjer. Såhär såg det ut när allt var halvvägs isärplockat:

Det mesta i lådan var faktiskt fräshare än väntat, men nya synkringar behövdes, samt ringen på bilden byttes, dogring/sleeve vad fan den nu kallas på svenska. Usel bild, men lite stämningsfull.

Allt föll på plats, och lådan skruvades ihop med nya packboxar och packningar över allt. Nu ligger den där på garagegolvet, en renoverad växellåda, och väntar på att jag ska ta mig tid att hänga tillbaks den.

När ändå växellådan var borta passade jag på att låta svänghjulet åka några varv i svarven. Resultatet blev en platt och färsk slityta samt något kilo tappad vikt, ska bli kul att se om jag märker nån skillnad. Ny koppling åker på också. Den sägs ha lite extra nyp i tryckplattan, och den är aggresivt discofärgad

Ska väl försöka få allt på plats nu nån dag, så jag är redo för vårvägarna...

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Var ute och tittade till växellådan ikväll (samt klippte mer plåt till Alfa-vraket jag har ståendes) och jodå, den är kvar där.

Säg till om du behöver nån hand till när den ska lyftas i, jag är ute varje tisdagkväll iaf!

Mvh
Magnus

Bo Anckarman
Linköping
Här sen Sep 2004

Vad händer?

Tjena Jocke:
hur gå det med din sportbil?

Har ju inte fått nån åktur än, har inte gett upp...

Som så många andra i denna församling har jag alltid gillat X1/9:an. Sen barnsben har den funnits på den magiska "listan"!

Vi hörs!
/ Bo A

Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Det går toppen! Vårpremiär i dag. Nyfixade växellådan funkar klockrent, växlar snabbt, tight, skrapfritt och korrekt. Bjuder på några dagsfärska bilder:

okaj det ser lite ruffigt ut där bak, saknas nån plåtbit och ett litet jalusi, skruvar dit det vid nästa garagetillfälle...

NL
Här sen Maj 2004

Helsnyggt! thumbs up

Ny kulbil i garaget.
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

Nyköping
Här sen Mar 2007

Snyggt och inspirerande, har själv en x1/9 som är väldigt mycket nermonterad Här är en länk som säkert redan har, hursomhelst finns det mycket matnyttigt om fiatmotorer och trimning av dessa: http://www.guy-croft.com/

Höganäs
Här sen Dec 2005

Ciao.

Riktigt snygg liten Italienska du har där.
Har alltid gillat X 1/9 som en mini Ferrari thumbs up
Mvh Marco.

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Kul å se att såna här bilar få leva vidare Har bara sett nån enstaka "live" men hade precis som någon annan skrev tidigare i tråden denna bil som min absoluta favoritleksaksbil när man var liten!

joaly
Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Den högra får lämna plats för de vänstra...

Vi får se vad det ger i kombination med en lite rundare kamaxel... Jag bör väl åtminstone höras bättre.

Luleå
Här sen Feb 2005

Så ska det se ut..

Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Sviluppo
Göteborg
Här sen Okt 2004

Snyggt!
Var har du hittat insug till DCOE? Finns det tillverkare av sådana fortfarande eller har du haft turen att hitta beg?

Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Sviluppo skrev:
Snyggt!
Var har du hittat insug till DCOE? Finns det tillverkare av sådana fortfarande eller har du haft turen att hitta beg?

Det går utmärkt att köpa nytillverkat. Det finns en grek med en ebay shop som tillverkar alla möjliga insug ingen vettig människa borde efterfråga år 2007. Du hittar honom här. Han kan fixa fram mycket mycket mer än det han presenterar där om du mailar honom och frågar...

Bered dig på att fimpa värmepaket/kupefläkt och reservhjul om du får för dig att prova nåt liknande i en 128:a För min del kommer trattarna mynna nånstans mitt i det bakre "bagageutrymmet".

Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Jag har nya hjul, och jag gillar dem skarpt. Tycker denna typ av fälgar sitter klockrent på X1/9an. Att 14" kunde se så stort ut trodde ni inte? Får den lilla bilen att se riktigt hungrig ut...

Fälgar var snyggare förr i tiden, det är ett faktum.

Dessutom har en omslipad kamaxel och ett nedhyvlat och nymålat kamhus hamnat på arbetsbänken. Förhoppningen är att bilen ska gå lite fortare till våren.

Skåne
Här sen Maj 2005

ser bra ut

Ser riktigt bra ut.
Fick du webrarna att lira ihop?
Tycker det snart är dax för dallara kitt på din..
Det blir skillnad kan jag säga ..
kolla bara på min:
http://www.garaget.org/?car=24928
En rolig parantes är att med mina 21 år så har jag redan haft 4st x1/9or
Själv kör jag med Braid racing splitfälgar i 13 tum, 6,5 tum breda fram och 9 tum bak

rodder76
Linköping
Här sen Feb 2006

Hoppla Kerstin
Denna tråd hade jag missat fullständigt.
Precis som vissa andra här så har även jag haft en X1/9 som leksaksbil och missminner jag mig inte helt så hade den samma färg som din bil hade innan du lackade om den.
Jag kan dock berätta historier från min barndom...... Jag kommer nämligen ihåg exakt när och var jag såg en X1/9 för första gången (eller åtminstonde första gången jag lagt märke till en).... Och det är just denna bil!
Det var vid lägenheterna vid Berga Centrum. Några byggarbetare skulle in med en grävmaskin på gården och denna bil var lite dumt parkerad. Det var en solig förmiddag och bilen hade taket avmonterat. Arbetarna undrade om jag kände ägaren och bad mig att leta upp personen för att han skulle rädda sin bil innan de skulle börja gräva o ha sig, de var rädda för att "förstöra" den vackra bilen.
På den tiden var den riktigt fin och färgen verkligen glänste.
ok... jag kommer inte ihåg regnummret, så jag kan inte garantera att det är just detta ex, men det känns osannolikt att det skulle vara en annan.

Jag var såld och har sedan dess alltid haft ett gott öga åt X1/9... men så fort jag råkar näman det för nån bekant skakar de på huvet och vill ge mig en tröjja som man kramar sig själv i....

Jag har några minnen till, men inte lika trevliga. Hur som helst så är det skoj att se att den lever vidare. Jag är förvisso inte så glad åt den färg du valt, men rackarna så snygga hjul du har hittat......
Ses på vägarna till sommaren// D

Stockholm
Här sen Dec 2004

Riktigt nice!

En sänkning vore dock inte helt fel Då blir den perfekt i mina ögon

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Torch

Här sen Feb 2003

Grymt snygga fälgar!

Ser väldigt mycket ut som härliga gamla champagnolos eller är det möjligen replikor?

Fan, sedan 70-talet har bara fälgarna blivit fulare, tyngre och större.

Tänkte ha följande campagnolos på min x1/9a, men dom är 15 tum x för breda... hopplösa att hitta däck till.

Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Torch skrev:
Grymt snygga fälgar!

Ser väldigt mycket ut som härliga gamla champagnolos eller är det möjligen replikor?

Fan, sedan 70-talet har bara fälgarna blivit fulare, tyngre och större.

Tänkte ha följande campagnolos på min x1/9a, men dom är 15 tum x för breda... hopplösa att hitta däck till.

Bild på frän bil

oj oj, vad du än gör får du inte ta bort de där färgmarkeringarna från fälgarna, det vore en skymf mot god sed och motorkultur! Ett Abarth prototipo kit skulle rama in de där godingarna på ett snyggt sätt. Ballare än så kan de knappast bli.

Mina fälgar är är av fabrikatet Melber föresten, var tydligen en het eftermarknadsfälg bland Alfa-folk back in the days...

erikjakan skrev:

Riktigt nice!

En sänkning vore dock inte helt fel Då blir den perfekt i mina ögon

MVH Erik

Den är redan sänkt typ 60mm från orginal, men du har absolut rätt, den borde vara lägre... Tror inte jag kan släppa den så mycket lägre med befintliga däpare utan att riskera att de bottnar så fort underlaget blir lite ojämnt. Finns du inte så mycket att köpa färdigt till denna bilen, så jag har börjat fundera på att bygga coilovers men inte riktigt kommit till skott ännu, pallar inte att hålla riktigt samma tempo som du verkr hålla med din sköna ascona...

rodder76 skrev:

... Jag var såld och har sedan dess alltid haft ett gott öga åt X1/9... men så fort jag råkar näman det för nån bekant skakar de på huvet och vill ge mig en tröjja som man kramar sig själv i....

Det där känner jag igen, det verkar vara nån ganska utbredd villfarelse, ungefär som att onani ger håriga handflator... Lyssna inte för mycket på dina bekanta

NL
Här sen Maj 2004

Re:

joaly skrev:
Jag har nya hjul,

CoOLT! thumbs up

Ny kulbil i garaget.
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005

Re:

joaly skrev:
Mina fälgar är är av fabrikatet Melber föresten, var tydligen en het eftermarknadsfälg bland Alfa-folk back in the days...

Stämmer.. hade själv såna på min gamla alfetta GT.. passar grymt bra på alla 70-tals bilar och guld är ju helrätt thumbs up

Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Fiat X1/9 -81
<<   1, 2, 3, 4   >>
74 besök senaste veckan (25251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande