| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar kring mina rörramsritningar
|
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (14736 totalt) |
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Som malmberg säger. Du MÅSTE fixa alla grejjer som skall sitta inuti ramen. Annars ger inte den här tråden nån direkt kunskap.
I dagsläget har du bara konstruerat en plåt-monocoque, fast av en MILJARD rör
Vill inte låta dryg även om,mja, jag är det. Men för att tråden skall hjälpa dig och vi ska kunna bidra med ideér så måste alla komponenter finnas med. Grundidén är väll bra. Du vet ju att det skall trianguleras osv. Så nästa steg blir att bränna in motor, drivlina samthjulupphängning. Tills det är gjort så firar vi jul och tar tag i det här i mellandagarna.
Har du en subaru drivlina ? _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Skall man köra subarudrivlina och 4wd så hamnar motorn framför bärarmarna, så motorns bredd gör inte så mycket för bäramarnas konfiguration. |
||
Skall man meka med vxllåda så lyfter man ur den
Subarumotorer och vxllådor bruka rinte vara så klumpiga så det är inte så krångligt, om man bygger med eftertanke. Titta hur kardantunneln på en Se7en/Locost ser ut, den adderar en hel del styrka åt ramen. Egentligen tycker jag att en sevenram är bra att titta på initialt, och sedan tänka efter själv hur man skall modifiera för att få som man vill, du kan ju ladda ner någon av se ritnigar som finns på nätet, om så bara för att få en hum om hur hjulupphägningarna år rent proportionelt. Sen är geometrin på alla sevenbilar inte så lyckad, men det är en sak som göran och fuling hjälper dig att få bukt med var det lider. börja med he hjulspindlar du skall ha, placera ut spårvidder och hjulbas, sen bärarmar, diffar/vxllåda, motor, stolar, sen resten av ramen. |
||
|
Här har du en sida som Wille här på rejsa gjort om sitt Opelprojekt.
Kan ses som extremt mkt rör i denna ram oxå men det ligger många timmars CAD och FEM-räknade bakom den. Stor skillnad från första till sista skiss i vridstyvhet och vikt. Tror han sa att den väger 86kg...men kan minnas fel. Rätt dimensioner är prio ett, annars kan du inte gå vidare med skissen sen och du vet egentligen inte om ngt passar. http://www.gottby.com/projekt_ascona_b/ramen.html |
||
|
Försök få tag på en motor/växellåda, är ganska säker på att krysset i golvet i mottorummet hamnar mitt i oljetråget på motorn, sen är jag lite osäker på bredden i motormummet, boxer-4an är bred, väldigt bred...
/ola "med en vurpad subaru motor i garaget som väntar på en kul kaross" _________________ Ola Gustavsson |
||
Varför skulle man inte kunna diskutera rördragning i generella ordalag....????? Jag tycker det är en nyttig diskussion som många kan ta del av. Grunderna för rördragning är ju den samma.....oavsett vad det blir för layout på slutet. Så lite drygt var det....
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
jag vet inte vilken drivlinan du ska köra med (antar impresa) men jag vet inte heller skilnan mellan de olika på subaro (om det är samma som sitter i alla och den klarar effekten även ifall du tar en lina från en svagare (såg att subaru Legacy och 1800 är riktigt billiga men då är också frågan ifall låda och 4x4 håller från en sån) (bara en tanke som jag fick)
sen så undrar jag vad för typ av kaross du tänkt ha ? ifall du tänkt använda en befintlig eller gjuta en helt egen och i det andra fallet ungefär hur ska den seut? maniac: detta är inte en bygg tråd utan rån om ramen och i stora hela så behöver den inte ändras så mycke men troligen lite saker men det blir ett senare problem när han vet hur allt ser ut och vart ex motorfästen växelåda och allt annat kommer att sitta men nu var det i stora drag om rörbygget så jag ser inget problem att få så mycke åsikter som bara går innan man börjagr handla ! _________________ // Mikeal Rylen |
||
|
om man lusläser första inlägget så har jag skrivit nåt om att karossen ska komma från nån liten bil, typ honda civic... en sån har jag nu, men den är nästan för fräsch för att bygga om så kraftigt. får se när jag flyttat hem till luleå vad det blir.
har tyvär inte haft tid att rita nå mer under helgen, men det kommer mer börjar dock tvivla på om jag ska bygga dubbla A-armar eller gå över till mcpherson och typ BMW-bakvagn, hade förenklat så mycket...
vad tycker ni om det? jag har rätt bra förståelse om skillnadenrna men jag tvekar ändå om det är värt att bygga A-armar... _________________ Björn Forsberg |
||
|
Enda fördelen med MacPeston är att det enkelt och biligt.
Sen finns det INGA fler fördelar. Typ BMW bakvagnar har jag rivit för lite i för att yttar mig. Men jag har svårt att tro atte det skulle vara bättre än dubbla A-armar. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Det är ju inte så mycket mer jobb att bygga hjulupphägningar med Dubbla A-armar, men det blir bättre.
|
||
Bjarne förihelvete tänkt inte ens tanken på mac pärsån och bmw axel. Du ska ha A-armar även om jag blir tvungen att bygga dom åt dig. Är inte mycket jobb extra är det att bygga till övre länkarmar än att bara bygga undre som mc pärson har. Sen kommer bmw axeln se förjävlig ut på ett rörchassie med stora pressade plåtar som bärarmar och det kommer också krävas mycket jobb för att kunna festa den bra och rakt. Lek lite med den där exel filen du fick av mig och visa fuling så så han får säga om du är på rätt spår. Då blir alla glada. |
||
Eftersom det var en specifik fråga ska jag försöka svara på den. Formellt sett är det inget krav på kardantunnel, men som du säger, klokt att ha. Både för att den - rätt byggd - adderar styrka/styvhet, och för att den - rätt byggd - skyddar från obehörigt intrång av kardanen. Bygg den som ett fackverk med tillräckligt många stöttor så att kardanen hindras. En sak man ibland glömmer är att det ofta går att göra rör/stöttor demonterbara (bultade) så att man kommer åt at skruva eller lyfta i/ur komponenter. Ett bra bultförband är (minst...) lika bra som en svetsfog. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Visst kan man diskutera ramar i generella drag. Men ju mer ganerellt ju mer liknar det ingenjörsutbildning. Ta inte detta som en överdrift nu, jag förstår vad för sorts generella diskussioner Du menar, det är bara det att i de flesta fall så rör en sådan här diskussion ett specifikt önskemål där man vill ha en färdig lösning och inte en "utbildnindg" som gör att man kan konstruera. Måste då ett rör flyttas senare så kullkastas situationen. För oss som har hållit på ett tag så faller sig generella diskussioner helt naturligt, jag tror det är där kärnpunkten ligger. I det här fallet så var det stora proportionsfel, som tom föranleder att konstiga rördragningar måste göras mellan t.ex coiloverinfästningar och övre A-armar. Finns det möjlighet att staga mellan coiloversinfästningarna så är detta bra, men man behöver veta om det sitter en motor emellan. Ja, det här var bara en tanke från min sida. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar kring mina rörramsritningar
|
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (14736 totalt) |