Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault R5 Gt-TURBO -88
<<   1, 2, 3, 4   >>
29522 besök totalt
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Man ringer alltid och bokar besiktnign. Då brukar man få tid inom 7dar i sthlm. Jag har aldrig behövt vänta längre iaf! Datasystemet går inte att använda, det är typ trasigt eller nåt. Visar alltid på tider först nästa år ungefär.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Jag fick en tid redan nu på onsdag via internet. Men man får vara lite ihärdig och kolla ofta.

Bilen funkade idag också. Inga läkage heller. Oljetrycket är stabilare än den var förra sommaren. så det måste ju betyda att oljekylaren gör sitt jobb. Motortempen totalt verkar ligga någre grader under tidigare nivå. Kanske inte så konstigt då den gamla kylaren var rätt så igensatt. thumbs up

mvh Johannes.

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Lite uppdatering i sommarhettan.

Bilen fick avslag i besiktningen.
Anledning: avsaknad av mittbälte bak.
Dvs något som aldrig kom ifrån fabrik och som tog över 17år för bilprovningen att hitta... thumbs down
Har helt tappat förtroendet för bilprovningen nu. Bälten kollas ju varje gång och så plötsligt detta... >

Nåväl det hör till historien nu då det i dagsläget sitter ett champanjefärgat mittbälte som lyser med sin närvaro. Bilen gick igenom och allt är frid och fröjd.

Numera sitter det också ett fjäderbensstag som faktiskt tog bort en del gnissle och knirk i karossen.
Hittade också ett parfekt luftfilter för dumpventilen utifall att den skulle få för sig att suga den vägen.
Det var riktigt billigt dessutom. 70:-+moms på swedol kan man ju inte gnälla över. Dessutom följde slangklämma och gummipackning med. Filtret dämpar också en hel del av dumpljudet, vilket gör bilen inte alls så högljudd. Nu slipper man skrämma folk när man är ute och kör då det pös något överj***igt förut.

Upptäckte senare att tryckklockan på tändmodulen länkte vilket förklarade att motorn spikade något ibland under last. Det är också åtgärdat. thumbs up



mvh Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Har inte uppdaterat på ett tag nu men det har inte hänt så mycket.
Beställer snart coilover-kit då den i nuläget är väldigt vinglig.
Min gte har vanligt gula konis och är som ett strykjärn på vägen. Turbon vet jag inte vad men det känns inte säkert, särkilt inte med all den effekt som finns tillgodo.

Jag lyckades också komma över jenvey insug som passar.
Nu saknas bara en uppsättning spjäll (dcnf 40).
tyvärr är dessa inte direkt billiga.



om det finns någon som har några spjäll liggandes så hör gärna av er.

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Jocksson
Växjö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


gte 5 - 88

tjo... jag har precis fått hem en renault gte 5 - 88 cat

Finns det några snygga body kits till och samt vinge??? skicka gärna PM om förslag till sidor etc..

_________________
Joakim Mikael Gårdhed
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3339



Jag kan nog ordna ganska bra pris på Jenvey spjäll

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Fick mitt efterlängtade paket idag.



Hoppas verkligen det ger skillnad mot tidigare...

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3254



Ska du inte göra något åt fjädrarna bak ? Lär ju bli lite lustigt beteende annars. Vet inte om jag frågat, men är det detta åk som brukar stå på KTH lite titt som tätt ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Torsionsstavarna bak lämnar jag nog orörda i nuläget. De flesta femmorna lyfter ju innerhjulet bak i kurvorna så en styvare bakvagn gör inte så stor skillnad.

Jupp den har stått på kth under hösten...
Kanske några gånget till innan det blir allt för ruffigt väder.
Under vintern brukar jag min andra röda 5:a (gte) så den kommer du nog också och se.

mvh Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3254



Mr. Pink skrev:
Torsionsstavarna bak lämnar jag nog orörda i nuläget. De flesta femmorna lyfter ju innerhjulet bak i kurvorna så en styvare bakvagn gör inte så stor skillnad.

Jupp den har stått på kth under hösten...
Kanske några gånget till innan det blir allt för ruffigt väder.
Under vintern brukar jag min andra röda 5:a (gte) så den kommer du nog också och se.

mvh Johannes


Såg en röd gte här om dan, kanske de va den som var din ! Hur som helst så va det skoj å se en GT turbo där, dom är ju inte helt vanliga här i sverige..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Mr. Pink skrev:
Torsionsstavarna bak lämnar jag nog orörda i nuläget. De flesta femmorna lyfter ju innerhjulet bak i kurvorna så en styvare bakvagn gör inte så stor skillnad.


Du gör nog rätt i att låta "torsions"stavarna bak vara orörda sålänge. Du kan titta i min projekttråd för mer information. Tog tag i saken och räknade lite

Vartifrån köpte du grejerna och hur hårda är framfjädrarna? Gör stor skillnad iaf. Att bytta fjäderbenen fram emot justerbara med styvare fjädrar är helt klart en av de bättre grejerna jag har gjort på bilen.

Gula koni verkar funka bra. Emil kör sådana.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Jag köpte grejerna från www.reichhard-motorsport.com.
De hade två olika kitt för både ph1/gte och ph2.
Jag köpte ph2-kittet i tron om att det skulle vara samma geometro som ph2 men skillnaden låg i att man fick med bussningshållare som konverterar till ph1/gte.
Hade jag vetat det skulle jag kunnat använda hållare från ett par gte-ben jag har liggandes...

Tillverkaren är FK vilket är samman som HOVA säljer.
Dvs gula konis i grunden.
Jag har ingen uppgift på fjäderhårdheten men det är givetvis hårdare än orginal.

Jag har ju skaffat PU bussningar för hela framvagnen nu utom bussningen för topplagringen.
Det finns hos den tyska firman men det kanske räcker men en ny i gummi?
Helst skulle man ha en ännu stummare toppbussning.

Jag har monerat fjäderben och dämpare nu för att testa och det är enorm skillnad. Nu börjar go-cart känslan infinna sig. Förut vågade man aldrig röra gaspedalen i kurvorna...

mvh Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Nu är prylen påställd och tillfixad.

Har inte blivit så mycket vintermeck i år och sämre blev det då jag blev påkörd av en taxi med min andra femma i februari.

Det som ändå blev av är polybussningar för frambärarmarna och lite bättre hjul. Nu är den riktigt trevlig och stum och ännu mer lik en gocart i köregenskaperna.



/Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
gustav_lindberg
Hässleholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 63



tryckrör

hej! genomhäftig bil! var fick du tag i kolfiber väven/ prepreg lr va de nu var! måste testa! verkar ju skitfräckt. kom igen och uppdatera tråden nu. måste läsa mer! ha de gött

_________________
Gustav Lindberg
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Det var vanlig 400g twill kolfiberväv inköpt från en hobbybutik (rc-flyg o.s.v)
Däremot finns det ju firmor som säljer som t.ex http://www.swecomposite.com/
Släng ut ordet kolfiber på gulasidorna så finns det rätt många. thumbs up

/Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2413



R5 gte -88 blir jag nostalgisk av, det var min första bil också. En blå metallic, helt rostfri, iofs var detta 94 så den hade väl inte hunnit börja rosta

Jag trodde turbon hade mittmotor och feta breddare bak?
Kommer bara ihåg den som Fatima Blush körde i nån Bond film på 80-talet.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Den "äkta" r5 turbon är byggd på den gamla karossen som också figurerade i rally grupp-b.
Den här är nästintill identisk med R5gte. Det som skiljer är moton och en massa dispanser vilket innebär att jag kan nästan göra vad jag vill med motorn och ändå rulla igenom bilprovningen.

/Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2413



Kan tänka mig att den är pigg med turbo. GTEn med sina 95 hk gick ganska bra den också tack vare sin låga vikt. Toppade runt 195 på mätaren vad jag kommer ihåg
Får nästan lust att leta upp en och köpa!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Re:

safe skrev:
Kan tänka mig att den är pigg med turbo. GTEn med sina 95 hk gick ganska bra den också tack vare sin låga vikt. Toppade runt 195 på mätaren vad jag kommer ihåg
Får nästan lust att leta upp en och köpa!

Klart du skall göra det.....mycket rolig bil trots brist på effekt..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Har nu äntligen provat på konbana med bilen.
Det var otroligt kul och kommer också att provas på fler gånger i framtiden.

Körde med en uppsättning gamla dunlop sp9000 som jag hade till min första bil.
205/45-14 som sitter på alldeles för smala fälgar (6"). Men det gick fint att köra endå och man märkte stor skillnad i grepp om man körde en ny omgång direkt efteråt med lite värme kvar i däcken.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=48402

/Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 735



Gick ju fint din bil.. å så bjöd du ju på lite show när du snurrade av fältet me det var ju rätt halt där

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault R5 Gt-TURBO -88
<<   1, 2, 3, 4   >>
29522 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande