Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 15494 besök totalt |
Nisse: Japp, slipar bort 3.2/3.5 märkningen så får man se hur det går.
![]() Har försökt göra hela installationen så original som möjligt, så det ska se helt riktigt ut. Har även en annan luftfilterbox (original E28) till besiktningen. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Det låter bra det! Så min bil slipper ha astma! ![]() ![]() _________________ ///Jani Hongisto |
||
Har inte hänt så mycket, men har dock agerat dragbil en stund:
![]() Däremot går motorn för fett, måste felsöka anledningen till detta. ![]() Bromsarna ska oxå ordnas så snart som möjligt. ![]() Kanske blir det lite bankörning/konbana nu under sommaren även med denna! ![]() ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Efter mycket funderar så togs beslut att sälja denna kärra, och då mest troligt i delar.
Men efter mer funderingar o ångest inför försäljning (med tanke på allt arbete jag nyligen lagt ner så beslutade jag att behålla bilen ändå, o så får det förbli, hoppas jag.... ![]() ![]() Så det som hänt är: Powerflexbussningarna är monterade i bakvagnsbalken o det blev stabilare. Nya M3 E30 Excetnriska bussnignar till länkarmarna fram är köpta o väntar på montering. Slutväxeln med diffbroms såldes, då motorn varvade lite väl mycket i snabbt landsvägstempo, utvxl var 3.90:1, nu letas febrilt efter en ersättningsklump med 3.45:1 (528i E28) eller 3.25:1 (M3E30) Ska hämta en hel 528 till helgen o ta diffen från, håll ![]() ![]() ![]() Sen ska bromsbytet genomföras, planerar använda E34 eller M3 E36 framok till mina 312x25mm skivor. Förhoppningarna är att kunna åka med 15" R-däck (har redan Toyo R1R som väntar) Har oxå fått avgasflänsar för M30-motorn, så jag kan bygga om mitt M5 E34 extraktorröret och montera det på 335:an sen! ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Magnus, undrar om inte jag sett M3 E30 diff klump till salu på AP? Eller om det var m3e30.se? OT: Har du tillgång till svarv? Mvh Abbe _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||
Abbe: Jo, jag såg en som fanns i Uppsala, men priset var 5000 kr......
![]() eller har du sett nån annan? Har tyvärr ingen svarv själv, men kan kanske ordna ändå, vad gäller det? .....måste skaffa en svarv! ![]() Intresserad av köra lite på MittSverigebanan? PM:ar dig! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Jo, det var nog den i Uppsala. Jag skulle behöva svarva av specer plattorna (stavning?) till bak fälgarna, få bort ca 5mm från dem, naturligtviss mot rimligt ersättning för arbetet. Du har pm om ban körningen. ![]() //Abbe _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||
Så var en slutväxel från 528 E28 monterad på touringen, tyvärr utan diffbroms men bilen rullar åter igen.
Söker efter en diffbromsenhet alt. komplett slutväxel 3.25:1 eller 3.45:1 med diffbroms. Nån som har så PM:a mig. Gjorde klar andra hållare oxå med M3 Excentrisk länkarmsbussning i framvagn, ska montera dom imorn o få lite mer caster o lite stabilare framvagn. ![]() Even. är 2st M3 E36 bromsok oxå på gång till mina frambromsar. ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
bromsok?
har du nån adapter framtagen för att få dit m3 e36 ok fram? vilka skivor ska du använda? behöver oxå bättre bromsar till min e30 335 mvh kalle _________________ kalle hult BMW 328ia -97 BMW M3 -94 BMW M3 -95 BMW M3 -96 Super Seven projekt SAAB 99 TURBO -80 |
||
Skivor blir octavia RS m.fl 312x25mm
okadapter får man tillverka efter offset o C-C mått på oket. Jag hoppas få på 15" hjul, men det kan bli svårt då skivan ha sån lite offset i sig....... ![]() En liten spacer kan kanske avhjälpa, får se när allt sitter där. ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Vad kör du för släp efter E30:in? Eller har touringen annan släpvikt än sedanerna? Eller går det regga om kanske? Eller gör du som alla oss andra?
![]() ![]() |
||
Andreas: 1200 kg är väl bilen klassad för, släpet jag har är ett Gisebo 1500 kg, men med BE-kort så går det bra ändå, då den faktiska vikten gäller vid det läget.
Lite överlast, men det får man ta! ![]() Nu sitter iallafall M3 E30 Excentrisk bärarmbussning på plats, o det blev lite skillnad till det bättre, stabilare styrning med mindre spårning, samt lite ökad caster ![]() Har även måttat till 2 andra framfjädrar jag hade liggande som höjer fronten en anning o ger chassiet en bättre förutsättning att fungerar bra! stod visst H&R på dom...... ![]() Nästa är att svetsa ihop ett extraktorrör från M5 3.8 med flänsplatta för M30, blir lite trångt runt motorfäste o torpedväg då motorn sitter så långt bak, men det ska gå på nått sätt! ![]() ![]() ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
||
Har CE oxå om du glömt det med...
![]() ![]() Fjädrarna du tagit fram till några bilar som testades på Mantorp, vad var det igentligen?? 65mm racefjädrar eller standarddimension?.....hårdhet ![]() ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Inte hemligt alls då jag berättade vad det var när jag sålde dom. ![]() Var ett kit med 4 huvudfjädrar, 60mm bak och 2,25" fram, samt lika många hjälpfjädrar. Till detta skickades med 2 st gängade rör med muttrar och övre fjäderskål fram. Anledningen till lite blandning av mm och tum beror på tillgång och platsbrist. Det som är "jobbigt" är att räkna/testa ut en fjädersättning som ger "rätt" balans samt HUR man bör designa fjädrarna...särskillt bak...man får tänka lite. |
||
okej, tack Andreas, men jag kör ju med standarddimension på framfjädrarna......
![]() Provade lite igår och nu ligger varvet på c:a 2000 vid 90 km/h.........och 5000 varv vid 200 km/h ![]() ![]() Ska testa vad den klarar, men måste byta framfjädrar först ![]() Har även fått till motorns gång o förbrukning, det var så simpelt som ett insugsläckage via en slang.... ![]() Skulle vilja ha grövre kränghämmare fram o bak som är justerbara, såg att H&R har för ca 3500 kr ![]() ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Har missat lite här.....
![]() Banåkarbil kan det nog bli av den kanske...... ![]() R-däcken sitter redan på ![]() ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Hej Magnus! Grym Touring!
![]() Hur är viktfördelningen med M30-motorn kontra orginal? Blir den väldigt framtung med dåligt fäste som följd? Hur mycket har du flyttat tillbaks motorn? Vet du vikten på bilen? Mätt prestandan på kärran? ![]() _________________ "Straights are for fast cars. Turns are for fast drivers." Daniel Nilsson |
||
Naturligt så är den tyngre i fram med M30-motorn, men kanske inte så mycket som man tror, i mitt fall så satt det automatlåda från början så totala vikten motor/växellåda från gamla kontra denna motorn är exakt lika.
Jag har monterat motorn så långt bak det går utan extrema modifieringar, i samma position som Alpina B6 3.5 har motorn, man får slå lite på torpedväggen för att ge plats åt topplock o vattenröret i bakkant. ![]() Att vikten finns där framme är klart men tror inte det är så förödande att den inte platsar på en racerbana, bara en fråga om avstämthet i fjädrar o hämmare, sen är det en himla skön motorn oxå, bra med vridmoment finns det. ![]() Vet ej exakta vikten i nuläget, nått man borde tagit reda på vid det här laget kanske, ska se vad man kan göra åt det...... ![]() Prestanda.......räcker väl.... 0-100 siffran som igentligen inte säger så mycket är kring 6.5 sekund. Toppfart med denna utvxl kring 240-245km/h, ja det räcker för mig som sagt ![]() Så ska du bygga nått lik. är det bara o sätta igång, blir en himla roligt bil av resultatet ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 15494 besök totalt |