Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Beräkningar för separata spjäll? | << 1, 2, 3 10446 besök totalt |
Bland annat G.P. Blair tar upp ett förhållande som han kallar "manifold-to-port ratio" i sin bok om simulation av fyrtaktare. Han ger flera exempel ungefär var detta förhållande ska ligga på en motor för att ge bra funktion. Det finns också en liten notis om ett av dessa exempel då den hade ett lite ovanligt förhållande vilket sades bero på att det i det fallet inte fanns förgasare i den aktuella dimensionen. Alltså så borde man utgå ifrån, även när det gäller spjäll, bland annat portstorlek i topp för att ta fram hur stora insugsrör som krävs. Sedan förser man dessa kanaler med spjäll som passar insugsrören. Fick man exempelvis ur 400 hk ur BMW's fyra i grupp A så innebär det effekter kring 100 hk/cyl. Spjällen var dock bara 50 mm. |
||||
19 mm2 per hkr, då är inte de 550 hkr:na direkt överdrivna mot 48 mm spjäll. Blir ju tom 750hkr. Vad säger man om det? Ingen dålig gashastighet. Frågan är om vi inte får finna mer av förklaringen på avgassidan. Låter i vart fall som bra timing. Har vi något varvtal? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Vet inte hur mycket de varvade men med tanke på att det var 87 mm slag så skulle jag gissa på max effekt kring 9000 rpm. |
||||
Racetech Beräkningar för separata spjäll? | << 1, 2, 3 10446 besök totalt |