Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (37435 totalt) |
Jag utgår ifrån Panteran, vilket inte behöver bli översättningsbart till en bil med frontmotor och längre rör. Men jag säger det jag har erfarenhet av. 1 Jag har byggt 4 varianter av H-rör där tvärröret sitter efter bakaxeln innan ljuddämparna. Inget av dessa ändrade särskillt mycket på det vavliga V-8 ljudet. I tre fall blev resonsnsljudet flyttat i varvtal och i ett fall blev det betydligt obehagligare ljud i kupen. I det fallet lade jag en mellanvägg i var ända mot huvudsystemet med ett hål i mitten för att minska pulsen i H-röret. När jag kom ned till 20 mm hål blev det som vanligt i kupen. Så man kan säga att det påverkar marginellt eller tom blir sämre. Stadgan blir förståss alltid bättre. Jag skulle föreställa mig att X-rör på dubbla primärlängden skulle fungera rätt bra för Din del om Du inte har tillgång till bromsbänksbygge. 2 Dubbla 2,5 rekomenderas. Jag har dubelt 3 tums och det behövs klockrent, motorn är ju lite större. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
...Bara för att reda ut begreppen. tändföljden på BMW ÄR: 1-5-3-6-2-4. Det var nog bara en tangent som hoppade in under fingret vid fel tillfälle från böjan. ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||
Vet att Fredrik Tiger kör enkelt system i rallycrossen. Han berättade för mig att den gav nästan 15hk mer då jämfört med dubbelt system. Många andra hårt trimmade BMW-sexor också.
Det verkar som att de motorer som är hårt trimmade mår bättre av enkelt system jämfört med dubbla. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||||
Det 90 graders systemet jag nämde två inlägg tillbaka var ett enkelt system trots att det satt på en V-8. Det visade sig mycket effektivt. Jag vill minnas att Smokey Yunik såg positivt på sådana system med motiveringen att den ökade mängden pulser i systemet hindrade atmosfärtrycket att vandra tillbaka i systemet, rätt eller fel. Hur som helst, det är inte så att problemet sitter i att välja system, det sitter i att välja ett passande system för sitt användningsområde samt att rätt designa det system man väljer. Kan man inte det spelar systemvalet som sådant mindre roll, det blir andra faktorer som är mer allmängiltiga som gäller när bromsbänk och strömningsteorin är för svår. Klurigt område att ge bra tips om det här. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Jag säger att det finns ett facit. För att få slut på den här tråden en gång för alla
![]() Facit är nämligen BMW M3 E36. Det är så man bygger avgassystem på en rak sex-cylindrig motor. och vill man bygga insug så är facit nya BMW 3 liters sexan, eller volvos nya sexa. Så är det bara ![]() _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||||
och vad är det då? ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||
Är det verkligen "optimerat" man ska tänka på att biltillverkare har bra många mer kriterier än "optimalt" när dom konstruerar.. tillverkningsmöjligheter/kostnader/tid/monteringsvänlighet _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
Jag måste sluta läsa nu...jag blir bara mer och mer förvirrad
![]() jag har bestämt mig för att bygga ett rakt 3"-system till M5-motorn (utan kat såklart). Men eftersom man är en nyfiken en får jag nog bygga ett delat system med X också eftersom man kommer ligga sömnlös på nätterna och undra om man kanske inte skulle kunna få till en bättre effektkurva. ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||||||||
Nä... nu har jag funderat klart (tror jag)
![]() 3 liter BMW sexa med ca 400 DIN HK Avgasrören går till slut ihop till ETT rör. ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||
om man bygger sådär + xpipe kanske det blir bra...!? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||
om jag inte missminner mig så har M3 - 36 3,2 3 st x , men till vilken nytta ??? _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||||
Det här systemet är ju kort, mittmotor. X-pipa eller alla till ett rör är ju tämligen samma sak. Med långa rör från en frontmotor kan man behöva mer area i slutröret-rören. Annars är ju bilden belysande för själva A-armssystemet med tanke på en tidigare tråd i det ämnet. Detta ser mer ut som det bör se ut. Nu ser man inte allt, men kolla linjen på snedsträvan i övre A-armen til exempel. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Re:
Ja jag har precis kommit hem från min efterlängtade semester idag, så jag ska väg sätta tänderna i bilen nästa vecka skulle jag tro. Jag var med i gruppköpet av 100cells rejskatt, så funderingar kring om jag ska bygga dubbelt eller enkelt system är nu löst. Det blir enkelt system från och med katten. Först blir det två st 2tumsrör mellan extraktorn och katten. Jag ska försöka leta reda på nått byxrör som går från 2st 2tum till en 3tum eller 2,5tum in i katten. Vet inte vem som kan sälja sånt? Har letat runt lite och inte hittat nått bra än. Det ska ju vara i rostfritt. Efter katten fortsätter jag med 2,5tumsrör och avslutar med en fullflödes 2,5tums dämpare. Jag kommer nog köpa dämparen som har EN 2,5tums ingång och TVÅ utgångar, bara för att jag tycker att det ska vara dubbla slutrör på en BMW med sexa.... Ja lite fåfäng får man väl vara ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||
ok.. slog en kik på polarns M3 E30 igår som det sitter ferrita på.. går dubbla rör först sen ihop till ett sen en racekat o efter katten delar det upp sig i dubbla ända bak genom två dämpare.
Sitter o klurar på bygga nytt system på min E36 o det där med Xpipen e ju intressat hehe Lycka till.uppdatera gärna när du vet mera ![]() Mvh Bjäle _________________ Daniel Bjälevik Volvo 142 -69 tic "to the limit and beyond" |
||||||||
Re:
Hej ![]() Ja det låter ju inte som någon mening att dela upp systemet i två om det en gång gått ihop till ett rör. Men det kanske är av utrymmesskäl? Jag vet fortfarande inte om jag ska ha x-pipen eller inte. Men det lutar åt INTE just nu. För vad är det för mening att ha den om den ger bättre lågvarvsegenskaper när min motor ändå inte gillar att vara under 4500rpm när man kör bana... Nån som vet var jag kan köpa rostfria byxrör för att binda ihop två st 2tums rör till ett 2,5tums eller 3tums rör? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||
Re:
Det låter som det blir någon missuppfattning här. För att ta i från början. Om vi har separata rör från varje cylinder, alltså INGEN collector eller slutrör, så får vi ut hög effektivitet (vid det varvtal rören är stämda). Det utnyttjas för motorer i dragracing som ligger rätt konstant i varvtal och betyder där hög toppeffekt. Rören associeras lätt som högvarvs rör. Binder vi ihop rören så breder registret ut sig mer. Rören kan bindas ihop på alla möjliga sätt, "tre-Y", "fyra till ett", "sex till ett", "tre plus tre till ett" "fyra plus fyra till Xpipe" "åtta till ett" osv, osv osv. En X-pipe är alltså inget annat än en av de varianter av collectorer som står till buds. Man brukar assossiera dessa hopbindningar till lägre varvtals prioritering. Först, ALLA varianter kan stämmas för vilket varvtal som helst. Principen är den att olika system prioriterar större BANDBREDD mot MINDRE bandbredd. Lägre toppeffekt mot mer. Det går därför utmärkt att få ett system med X-pipe att fungera för vilket varvtal som helst. Jag håller dock med om att X-pipe likaväl som någon annan typ av "collector" som helst ÄR mycket svåra att hantera så man får systemet att fungera som avsett. Det kan t.o.m vara tillräckligt svårt att veta själv vad man verkligen vill ha eller vad som är mest lämpligt. De här gamla H-pipe lösningarna som ofta diskuteras samtidigt som X-pipen är däremot ingen bra lösning i mina ögon. H-pipe har en strömningsegenskap som är rent sorglig och kan knappast stämmas av särskillt bra. Den kan möjligtvis jämna ut tryck-pulser i ett system. Men på en rejsmotor så vill jag inte ens diskutera sådana lösningar även om de stundtals har sitt berättigande. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Såhär skrevs det på första sidan:
Har dom rackarna som tillverkat systemet räknat ut var Xet ska sitta på just de här motorerna så känns det bra. Men frågan är om de har det? Det var ju väldigt billigt.... Annars får man göra som någon på första sidan sa: Man får väl pröva sig fram, med eller utan x-pipe. ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||
Re:
Rent visuelt så ser det ok ut, altså även proportionsmässigt. X anslutningen ser ut att prioritera ljudsyftet framför effekt. Få inte spader nu och tänk att Du loosar en massa effekt, jag menar bara att X pipen inte har en korrekt design som tvårörskollektor, vilket kan betyda någon häst. Men man kan inte räkna med att få sig tillverkat ett utprovat headersystem som tar tillvara på motorns totala kapacitet, för mänskliga pengar. Hur som helst, ljudmässigt (alltså Db mässigt) så tror jag på det här systemet. Sen är själva "sången" en smaksak, men på varv låter det säkert ok i allas öron. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Re:
Det låter ju fint! Jag tror att det kommer att bli bra till slut. Jag är sugen på att sitta där bakom ratten och starta upp den för första gången med nya systemet.... Mmmmmmm ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (37435 totalt) |