Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
SX Spyder -0X
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (34917 totalt)
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004

Coolt bygge helt klart, snyggt jobbat

Men själva huvudbågen, den ska du byta ut mot en utan skarvar eller.....? För det för man ju inte ha på den, om man ska tävla framöver vill säga

Mvh, otto

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Leffler skrev:
Coolt bygge helt klart, snyggt jobbat

Men själva huvudbågen, den ska du byta ut mot en utan skarvar eller.....? För det för man ju inte ha på den

Mvh, otto

Hej, nepp det blir med skarvar på den. Som jag har förstått kommer jag få använda bilen i alla fall. SFRo verkar inte ha några invändningar mot den konstruktionen i alla fall...men jag kanske skall fråga en gång till.

Men alla synpunkter är intressanta så varför skulle jag inte få ha den med skarvar?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005

är ju så att alla svetsade skarvar är början till ett brott. ett rör som inte har några skarvar är hållfastare
bland annat därför man använder sömlösa rör när man bygger bur.

men helt klart ett snyggt bygge som jag kommer att följa. har själv läng gott i tankarna på ett sådant bygge fast en cupe bil då.

SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Helt rätt resonemang

Jag utgick från locosten som inte har någon båge "by default", och inte barchettan heller (jag lade min upp och ned på garageuppfarten innan jag kapade den...och jag skulle inte vilja sitta i den om den slår runt).

Således ville jag ha en båge som kunde skydda bättre än ingen alls. Inget företag jag kunde hitta kunde bocka 45x2mm rostfritt, så jag tänkte som så att om jag bygger en ram med krökar, och förstärker den så kommer den hålla tillräckligt bra.

och nej...att skruva dit en ordentligt bockad båge var inte ett alternativ

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Varken SBP eller SFRo har knappast några synpunkter på hur bågen är utformad så länge den inte är trafikfarlig, nära huvudet, skymmer sikten etc. Ska du däremot ta ut vagnsbok på bilen för att seriöst åka på bana så ska bågen uppfylla SBFs krav och då får den inte vara skarvad, det finns krav på dimensioner, material , utforming på fästpunkter etc.. Om det är aktuellt så smurfa iväg till www.sbf.se och leta dig fram till reglementen och de tekniska säkerhetsbestämmelser för banracing som finns där. Om det inte är aktuellt att räjsa så kör vidare efter eget huvud med ditt mycket läckra bygge. thumbs up

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004

Ja det var det jag också tänkte på, om man framöver ska tävla med bilen.

Men godkänner alltså SFRo och SBP att man har skarvar på sin huvudbåge om man vill sätta in en skyddsbåge/bur och regga sin "gatbil" med det?

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Leffler skrev:
Ja det var det jag också tänkte på, om man framöver ska tävla med bilen.

Men godkänner alltså SFRo och SBP att man har skarvar på sin huvudbåge om man vill sätta in en skyddsbåge/bur och regga sin "gatbil" med det?

Där kan det kanske bli tveksamt. Jag lever ju lite i gränslandet då det är ett hemmabygge. Återigen så "måste" jag inte ha bågen...jag väljer att ha den.

Åka på bana borde jag få göra med den här bågen, dock inte tävla. Så har jag förstått det hela. Locostar utan båge får väl åka på bana? Eller är det verboten?

EDIT: Hm....bilen SKA ju åka på bana...det är ju tanken. Dock inte tävla! Nu blev jag lite nervös här. Någon expert som kan hytta med fingret åt något håll?

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Du behöver bara uppfylla SBFs krav om du ska ställa upp i ett arrangemang som kräver att du uppfyller det, vilket kontrolleras genom en vagnsboksbesiktning utförd av en av SBF utsedd besiktningsman. Så avser du inte att tävla och ta ut vagnsbok så behöver du inte uppfylla SBFs krav.

Sen står det i och för sig arrangören för ett banåka evenemang fritt att sätta upp egna regler. Vill man till exempel inte ha öppna bilar utan båge eller inga Alfor eller inga gula bilar så skriver man helt enkelt det i inbjudan. Jag har dock aldrig hört talas om att någon satt som krav att bilen skall uppfylla SBFs säkerhetsregler. Då skulle det bli tunnt med bilar på banmötena.

Mitt råd (om du är intresserad) är att du läser på hur SBF anser att en säker bur ska vara, reglerna är inte till för att jävlas, och tar till dig informationen och ser om du blir klokare. Det är inte fel att använda "rätt" dimensioner och vissa av dom andra reglerna som vinkel på bakstöttor, diagonalstag etc. Även infästningar av stolar och bälten finns en del matnyttigt att läsa om. Det är ju trots allt samma miljö du avser att bruka bilen i. Gör sen som du vill med den nyvunna kunskapen. Lycka till!

Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005

tittade på din ram på bilderna ser mycket låvande ut.

en fråga bara vad för svets metod använder du?
avänder du rotgas?

SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Hela ramen är TIG-svetsad. Vilken gas som används vet jag ej, jag litar på att killarna som gör jobbet har koll på det. Dom båda har licensierat sig inom krävande områden så dom är egentligen överkvalificerade för jobbet...men hellre vara på den säkra sidan

Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005

oki gott det

vad för motor blir det då
märke effekt mm

SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
motorn kommer från en toyota. Det är en 3l v6 som är helt i aluminium (1mz-fe). Den har original 200hk vilket säkert duger gott åt mig i början.

Jag vill dock försöka regga den med turbo så att jag kan öka effekten efter ökad erfarenhet...

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
bensintank i 2mm alu: bra eller a*us?

Har designat två små tankar som skall sitta där bak, men vet inte om 2mm anses vara för klent?

Hittar ingen information som kan hjälpa mig besluta om tjocklek tyvärr. Hjälp mottages tacksamt!

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Duger alldeles utmärkt bara du ser till att inte svetsa dit några tokiga flänsar mitt på en plåtyta för att skruva tanken i, då är det risk att det spricker runt dom svetsarna.

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
nejdå, tankarna är små och fästena många samt sitter på dubbelt gods. Så bara materialtjockleken duger till tanken så är jag hemma

Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005

Det ska inte vara någon fara. dock kan det vara bra att ha något som dämpar vibrationer i mellan.
annars finns risk att det spricker av det med.

eller om den sitter riktigt stumt så går det också bra.

SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
yes, har tänkt använda mig av någon gummidämpning, liknande motorfästen att hänga den i.

Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005

oki låter kanon

SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
nu är fälgar inköpta och står på golvet med alu-hubbar från westfield. Fästen för hjulupphängning är borrade och punktade i bakvagnen (enbart nedre arm dock).

"Kuberna" som bussningen skall fästas i sitter med nästan hela baksidan fäst i ramen vilket borde ge väldigt starka fästen. Eller har jag tänkt fel nu?

Dagens frågelåda:

1. Svetsändar? Jag har inte kontakt med någon mekanisk verkstad så jag vet inte var jag skall vända mig för att få tagi sådana. Vill gärna komma i kontakt med ett företag som gjort sådana tidigare så det blir minst risk för fel

2. Jag har bakhubbar som har fästen för golf bromsok. Jag vill dock ha lite fetare ok bak och undrar om det finns bromsuppgraderingskit till golf som även innefattar bakoken/skivor?

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
och så en liten avståndsbild. Fälgarna är 18x9,5" bak med 265 däck.

Citera
danjel
Västerås
Här sen Sep 2008

Re:

SteQve skrev:
och så en liten avståndsbild. Fälgarna är 18x9,5" bak med 265 däck.

Nämen tog tråden bara slut sådär?
Uppdatering på det här grymma bygget tack! Gärna med bilderna från början av tråden också!

SX Spyder -0X
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (34917 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande