Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 72 besök senaste veckan (22732 totalt) |
Tackar!
och kämpar på det gör jag, nästa mål är midsommar ![]() Idag började jag pilla lite med det som ska mata alla mätarna. ![]() och så här fint vart det till slut ![]() Började reda ut varför bilen inte går på treans cyl. Gnista har den, dags att testa fuelrailen. förberedelse: ![]() Här kopplar jag plus på plustråden till spridarna och signalkabeln duttar jag på minus. ![]() och funkar spridaren som den ska så kommer det en dusch etanol. Alla funkade! ![]() Fick ihop växellänkaget på rätt sätt. att det ska ta tio gånger för att få rätt en gång.. ![]() _________________ Fredrik Ryding |
||
Färdigställde skarvröret för kyltempgivaren idag.
![]() Sen var det felsökning 2.0 som gällde. denna gången kontrollerade jag spridarna med hela sprutet inkopplat, det funkade kanon. alltså är det inte fel på sprutet iaf. enligt min slutledningsförmåga ska tilläggas =) ![]() Jag fick framhjulen ombalanserade också, vikterna tog ju i bromsoken. Skittrevliga killar på Euromaster i Länna, dom gjorde det helt gratis =) _________________ Fredrik Ryding |
||
Jahapp, felsökning 2.1..
justerade in den induktiva givaren med bladmått. nu sitter den på 0.85mm från triggerhjulet. Önskat mått 0.80-1.20mm. ![]() Testade starta motorn igen med samma resultat som förut, gick som en kasse bajs.. Mappen måste vara helt galen, kan inte begripa vad som annars skulle kunna vara fel. Tänkte dra drivaxlarna också, men det verkar som om den ena fick sig en ordentlig törn i krocken med stenen. Den var lite skev... ![]() ![]() Bara att skrota och tjacka nytt.. Undrar om detta är skälet till att lådan rasade.. Skruvade ner avgasröret för att montera givare för lambdamätaren och avgastempmätaren. ![]() Fick tillverka en fläns för lambdasonden. ![]() Idag funkade svetsen för en gångs skull helt ok. ![]() Monterat och klart! ![]() Frågan är bara vad jag ska täta mellan flänsen och lambdan med? Finns det packningsmaterial i lösark som klarar värmen?? _________________ Fredrik Ryding |
||
hehe trisst att du inte fått nå bättre fart på motorn än...
Men tänkte ang. din lambda fläns... Lambdan brukar du juh få svetsa fast en mutter i avgassystemet och sen skruva i lambdan.. Men din lambda verkar lite skum pga att den har en fläns istället hehe ![]() Såg juh nästan ut som en kallstartsfläns... ![]() Va är lambdan du har nu ifrån för någon bil? _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||
aa jag vet, det är skittrist. får se när Nille har tid att ta tag i min motor. Det verkar vara rätt många som drar i honom just nu. jag har ingen aning om var den kommer ifrån, den följde med när jag köpte en drös autometermätare från en privatperson. Jag tyckte också att den var skum i början, men den lär väl funka lika bra ändå =) Åsså är det ju så kul att få svetsa lite ![]() ![]() _________________ Fredrik Ryding |
||
Precis så gjorde jag, fast bara med lite ljuddämparpasta. ![]() _________________ Fredrik Ryding |
||
För att vara ärlig så går det trögt nu.
Väntar på spakstället och hjälp med sprutet och jag verkar inte vara särskilt högt prioriterad nånstans, så man får väl se när allt blir klart.. Kapade till en ny instrumentpanel iaf. ![]() Tänkte lämna iväg plåten för att ta upp hålen så att det blir snyggt och prydligt. Här är lite av ingridienserna.. ![]() I övrigt så sitter hela avgasröret på plats nu, och givarkablarna till lambdan och avgastempen är framdragna. _________________ Fredrik Ryding |
||
Styrboxen till sprutet såg riktigt tråkig ut. Obefintligt underarbete, så jag spacklade upp den och lackade i mattsvart. (vad annars =))
![]() Jag tillverkade mig en bygel att fästa styrboxen med. ![]() Så här vart det. allt draget och klart. datakabeln som hänger löst tänkte jag fästa i spakstället, smidigt när den ska mappas. ![]() Fick i lite inredning och stolsfästen. ![]() kikade in i farsans garage och fick lite hjälp med instrumenteringen. ![]() En bit på vägen: ![]() Färdigt! Bara sista avgradningen kvar sen blir det att montera ihop allt. ![]() _________________ Fredrik Ryding |
||
Haha, tackar! med mig som förare så lär alla köra ifrån den. jag "övningskör" bankörning nu i början =) Hastighetsmätare kommer i digital form. En liten grej som man oftast monterar på motorcyklar. Tänkte fästa in givare på drivaxeln, sen knappar man in rullomkretsen i mätaren så räknar den ut hastgheten själv. Finurlig liten pryl ![]() Haha, nån iskörning blir det inte tal om ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Ryding |
||
Idag vart det inte så mycket gjort som jag hade hoppats. Det vart mest en massa snackande då det kom förbi folk hela kvällen =)
Lite vart gjort iaf. panelen vart inpassad i instrumentbrädan och mätarna blev monterade. ![]() ![]() Vart helt ok tycker jag. _________________ Fredrik Ryding |
||
Idag fick jag äntligen tillbaka spakstället från svetsning.
Efter lite måttande kom vi fram till vart mothållet för vajrarna skulle sitta. ![]() Dagens hjälpreda i garaget är Gigolo Bengtson =) Här ser han till att allt sitter ordentligt. ![]() Tyvärr så vart jag tvungen att åka på akutjobb, men fortsätter förhoppningsvis imorgon igen. mer bilder kommer då. _________________ Fredrik Ryding |
||
Spakställ fortsättning.
Såhär ser det alltså ut efter svetsningen. ruggigt proffsiga svetsfogar. ![]() Tillverkade en stödplåt i 3mm alu som ska sitta som en stor bricka under kardantunneln ![]() så här är tanken att det ska bli. men kardantunneln emellan plåtarna. ![]() och såhär vart det. ![]() Men inget gott som inte har nåt ont med sig. Insåg nu att ena vajern måste bytas till en som är 5cm kortare mellan mothållen samt att ena sidan ska kortas 11cm. _________________ Fredrik Ryding |
||
fan va tråkigt, men borde du inte kunna få tag i Nille privat?
Ja menar, du har juh faktiskt pratat med honom innan semester och han verkar ha "lovat" att hjälpa dig! Borde han inte då kunna hjälpa dig 1 dag på sin semester att felsöka/ställa in bilen? Förklara din situation med banhyra osv... Annars får du sätta nån annan nisse på att lära sig hur man mappar sprutet ![]() Jag håller tummarna för att de löser sig iaf... Vore juh verkligen as trisst om allt slit gick till spillo > ![]() ![]() _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||
Allt är löst med Nille. ett missförstånd bara. _________________ Fredrik Ryding |
||
Nu har det hänt massor i garaget.
För att få till växlingen så krävdes att jag tog bort lite på ena vajern. sagt och gjort.. Jag kapade av 7cm och sen svetsade Tompa på den gängade ändbiten igen. ![]() Jag har svetsat på en fästvinkel till insugsröret, och lackat om det. ![]() Här är mätaren som saknades. ![]() Köpte lite andra bra att ha saker som reläer, säkringsdosor, olja, batteri osv. ![]() Så här vart iaf växlingsreglagen när det vart klart. ![]() Här har jag börjat med elen till mätarna.. Mindre kul att få ihop =) ![]() Jag har haft så mycket att göra i garaget att jag inte har haft en tanke på att fota allt, så det blir ett litet hopp här. Men så kom den dagen då bilen står på egna hjul. ![]() Fick smaka lite på solen med =) ![]() ![]() Såhär vart inredningen till slut. Är inte alls nöjd med mitt jobb på panelen, så den kommer nog bytas ut vad det lider. ![]() Baksätet =) ![]() Motorutrymmet ![]() och idag så lastade jag den efter min eminenta dragbil och åkte ner till Nille för uppstart. ![]() ![]() Han kopplade in datorn och redde ut alla små missarna som jag hade gjort. (som vi inte ska gå in i detalj på) =) Så gick jag därifrån med en lista saker som jag fick bakläxa på. -expansionskärlet inte tätt -läcker olja från oljefilteradaptern -ska byta till 70graders termostat ska kolla vad det sitter för kammar i -byta generatorkol och laddningsregulator Allt det fixas imorgon, och när allt lirar som det ska så kör jag ner den till Nille för mappning. _________________ Fredrik Ryding |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 72 besök senaste veckan (22732 totalt) |