| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
BMW originalförsäkring och bankörning för gatbilar
|
<< 1, 2, 3 5 besök senaste veckan (23021 totalt) |
|
Re:
Jo, fast det här handlar ju inte bara om Bmwsc och dess medlemmar. För de allra flesta BMW-ägare (liksom andra bilägare) är det inget alternativ att börja tävla. De vill kanske åka på bilträff, köra t ex Superstage med sin gatbil, ha kul och få en tid. originalförsäkring får givetvis ställa vilka krav de vill på sina försäkringstagare, t ex att de inte får ha tidtagning. Men det är inte rimligt att andra träffdeltagare inte ska få tidtagning för det. Så, den/de som håller i kontakterna med originalförsäkring får gärna ta med sig frågan. Det vore bra om någon lämplig passus kunde skrivas in i försäkringsavtalet, så att detta inte behöver förhandlas inför varje enskild bilträff. Det var allt jag ville säga. Hej!
_________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||
|
Re:
Jo.
ordningen/arrangemanget på en BMWSC gatbilskörning skall vara inriktad på övning/träning/utbildning - inte tävling. Om då vissa av deltagarna tillåts ta tid kommer vissa av försäkringsbolagen att välja att anse att det är (vad de kallar) tävlingsliknande förhållanden. Således gäller inte försäkringen oavsett om den aktuella bilens förare mätte tid eller ej. Det kan man tycka vad man vill om men så är det. För den som eventuellt tror att den juridiska världen är svart och vit kan jag berätta att den alltid går i nyanser av grått eller gråare. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
Man skulle kunna säga att en sådan här fråga har precis lika många argument mot som för, kan nog diskuteras i en evighet, därför är det nog bara se det så att vi ska vara glada som kan ha det sammarbetet som finns, även om jag själv inte kan ta OF försäkring pga att det är lite väl kostsamt för mig.
och det där med att hornen växer ut mer vid tid var en tanke från mig som inte riktigt är så på mig heller, när jag tänker efter är jag precis lika taggad vare sig man har tid eller inte , men jag ser tiden som ett bra referensmaterial om man förbättrar sig och får mer flyt i körningen, men man kan itne få allt här i världen och igen ska vi nog bara vara glada att samarbetet med OF finns, det är ju ett väldigt bra alternativ, om det händer något.
_________________ Viktor Starkman |
||
|
_________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||
|
Tidtagning specifikt på varvtid är inte ett tillräckligt instrument för utveckling. Du måste då använda driftbox/logg för att kunna analysera bla hastigheter i specifika kurvpartier contra spåval, däckstryck och chassiinställningar.
och skulle jag personligen gissa, så skulle det inte vara speciellt mer olycksframkallande med tidtagning. OM man inte har den typen man måste blänga på varje varv. Så mycket tävligsbeteende skulle det nog inte hellre bli då man igentligen är ensam med en klocka. Men klubben har valt att förbjuda tidtagning av bla anledning som Micke nämnde. Då är det bara att motionera om man har ett förslag. Så länge är det det här som gäller. _________________ Stefan Larsson |
||
|
Re:
(Ja fast det här gällde inte klubben BmwSC:s regelverk, utan BMW originalförsäkrings regelverk. Och bilar försäkrade i BMW originalförsäkring körs ju även på icke SC-träffar. Det var alltså BMW OF:s regelverk jag tycker borde kunna justeras. Ja, det var allt jag hade att framföra. Tack för ordet. )
||
|
Jag har iallafall insett värdet i den dealen vi redan har med OF, att komma med detta förslag tror jag INTE tilltalar dom.
oavsett vilket så gäller inte "dealen" om inte BMW Club Schweden är inblandade i organisationen av träffen. Det är alltså BMWCS inte BMWSC som har avtalet mig veterligen. För att vagnskadan skall gälla är det följande som gäller och rätta mig om jag har fel. Träff organiserad av BMWCS eller BMWCS/BMWSC Bilen försäkrad med helförsäkring i OF Bilen besiktigad före körningen och sedan rapporterad till OF Att ingen tidtagning sker om inte detta är ök med OF Sen är det kanske lite annat så som att bilen är besiktigad ,skattad och sådant som gäller även på vägen så att säga. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
Re:
Samsyn till 100%, det är fantastiskt bra att BMW erbjuder denna försäkring. Det gör inte mitt nuvarande f-bolag iaf, de vill inte betala en spänn för nånting som händer under denna sorts träffar...
||
|
Lite korrigering det är inte BMW som erbjuder försäkringen utan originalförsäkringar som är en avknoppning från en betydligt större försäkringsjätte (var det wesserbisser varning så var det inte meningen)
Jag har sagt det förut och säger det igen, utöver detta med vagnskadan på våra träffar har dom alltid varit klockrena att ha och göra med. Jag tycker det är viktigt att framföra även detta då försäkringsbolag är en sådan sak som man ofta är missnöjda med. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
Jag nämnde när jag tecknade försäkringen att jag skulle köra på banträffar. Fick ingen reaktion på att det noterades eller så men däremot fick jag motreaktionen att jag då fick massa rabatt som medlem i BMWCS vilket mottogs tacksamt av mig
Min fråga: det räcker att man nämner att det ska banköras med BMWklubben så har det kravet (i texten i första inlägget i den här tråden) uppfyllts? "Försäkringstagaren har i förväg meddelat BMW originalförsäkring att sådan körning skall ske" _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re:
BMWSC meddelar BMW OF i förväg inför varje banträff vad det gäller vilka försäkrade genom BMW OF som planerar att medverka. Det finns en liten viktig ruta i träffanmälan som man inte ska glömma att kryssa i
I övrigt räcker det att försäkringstagaren meddelar BMW OF när försäkringen tecknas eller förnyas. OBS! Försäkringsskyddet vid bankörning gäller enbart BMWSC/CS-arrangemang, och om medlemskap i moderklubben BMWCS finns då avtalet är tecknat mellan BMW OF och BMWCS. _________________ BMW MC-klubben |
||
|
Måns,
På Mantorp hade vi med två killar från BMW originalförsäkrning som då beräattde att man kan antingen vara medlem i BMWCS eller BMWSC för att komma i åtnjutande av försäkringsskyddet på bana. BMWSC-medlemmar måste alltså inte också vara medlemmar i BMW Club Schweden längre. Den som undrar och vill ha absolut klarhet gör klokt i att höra av sig direkt till: www.originalforsakring.com Jag har min bil försäkrad hos dem! _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
Re:
Fel. Det krävs fortfarande medlemskap i BMWCS enligt gällande avtal med BMW OF. Avtalet finns summerat här under "lathund": http://www.bmwcs.com/formaner.html Däremot är BMW OF öppna för en framtida diskussion gällande enbart ett medlemskap. Frågan om enbart ett medlemskap diskuteras just nu också mellan BMWSC och BMWCS. Fördelarna är många med enbart ett medlemskap, inte minst för BMWSC-medlemmar med tanke på nuvarande svårigheter för BMWSC vad det gäller att skicka ut medlemskort etc i tid
Undertecknad för den diskussionen för BMWSC:s räkning. Jag hoppas och tror att vi har en betydligt enklare värld gällande medlemskap inför 2011. Det är målsättningen med arbetet. _________________ BMW MC-klubben |
||
|
Re:
Jag instämmer! Kom ihåg för några år sedan Magnus när det var en dröm att ÖVHT kunna ha vagnskada på bana!!!
Nu dessutom till en synnerligen försvarlig kostnad! _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
En lite fråga bara.
Står det på era försäkringsbrev att ni tänker köra bilen på bana? Jag vet att jag sagt att jag tänker köra bilen på bana men det står inget om det på pappret. Vill ju veta om nått inte är som det ska. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
BMW originalförsäkring och bankörning för gatbilar
|
<< 1, 2, 3 5 besök senaste veckan (23021 totalt) |