Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT -67 "Hellre ökänd än okänd"
<<   1, 2, 3, 4   >>
23658 besök totalt
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Såså, det kommer nog gå bra. Klart den rullar till sommaren. thumbs up
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Uj vad snygg den är, de lite kralligare bakdäcken gör mycket.
Citera
Johan-99T16
Bäckefors, Dalsland
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38



Re:

MrTurbo skrev:
Just det, en sunkig bild på avgasystemet vi byggde i helgen;


Varför byggde ni inte med ett x-rör istället för det det där raka utjämningsröret istället?

_________________
Johan Carlsson

Saab 99Turbo16
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Fanns ingen plats, du ser hur tight det är mellan där headers slutar och ljuddämpare börjar. Sedan är iofs X-röret aningen överskattat, största fördelen med det är att det dämpar ljudet mer, rent effektmässigt är skillnaden mot ett H-rör minimalt. (De hade ett stort "test" i "Mustangs and Fords" i ämnet förra året.)

När jag skaffar riktiga ljuddämpare är det troligt att X-rör kommer dit iofs, men så länge saaboriginal-dämparna (gratis) hänger med får det vara som det är.

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Re:

poh99 skrev:
Uj vad snygg den är, de lite kralligare bakdäcken gör mycket.



"Kralligare"? Ehe.. va?

http://www.mustangpower.se/crusing2007/03.JPG

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Sammanställde lite från crusingen; http://www.mustangpower.se/cru2007.html

Nu står bilen still igen och skall få en riktig låda, den jag har klarar inte av motorn...

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Bakdäcken ser lite större ut tycker jag, men det är alltså en synvilla?
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Re:

poh99 skrev:
Bakdäcken ser lite större ut tycker jag, men det är alltså en synvilla?


205/60 fram
235/60 bak

Blir 225/60 bak när dessa är slut...

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Nu skall en ny turbin köpas, skall räkna lite på vilket stall som skall användas bara.
Runt 2000rpm?

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Det blir ett sådant här;



och möjligen denna turbinen;



Någon som har åsikter ang det eller kan det bli bra? Lite tveksam på om TCI gör bra turbiner iofs...

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Ingen av er som kör bana med V8 / automat som har nått att säga om stallspeed osv?

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1731



Man har ingen nytta vid bankörning av en turbin med hög stallspeed. Rent körmässigt märker man nog ingen skillnad eftersom man aldrig ligger på de varvtalen. Jag själv ligger aldrig under 3500-4000rpm vid banåka och då åker jag std turbin. En turbin med högt stall alstrar bara mer värme och det är redan nog som det är, tro mig. Man måste ha en riktig rejäl oljekylare till lådan och det kommer iaf att bli varmt
Det är bättre att ha en turbin som drar direkt istället (orginal).
Högt stall tjänar du bara på om du vill ha varv på motorn vid start från stillastående (dragracing).
Klart det är kul att ha lite drag i bilen när man åker på gatan eller testar stripp men tror att man ska satsa på att montera shiftkit och/eller bra lameller i stället så lådan växlar bättre och hårdare. Det spar nog även lådan oxå då man minskar sliret. Det är kul att åka med en automat som växlar "rappt"
Det är tröttsamt i längden att åka med högt stall.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Re:

Björn Davidsson skrev:
Man har ingen nytta vid bankörning av en turbin med hög stallspeed. Rent körmässigt märker man nog ingen skillnad eftersom man aldrig ligger på de varvtalen. Jag själv ligger aldrig under 3500-4000rpm vid banåka och då åker jag std turbin. En turbin med högt stall alstrar bara mer värme och det är redan nog som det är, tro mig. Man måste ha en riktig rejäl oljekylare till lådan och det kommer iaf att bli varmt
Det är bättre att ha en turbin som drar direkt istället (orginal).
Högt stall tjänar du bara på om du vill ha varv på motorn vid start från stillastående (dragracing).
Klart det är kul att ha lite drag i bilen när man åker på gatan eller testar stripp men tror att man ska satsa på att montera shiftkit och/eller bra lameller i stället så lådan växlar bättre och hårdare. Det spar nog även lådan oxå då man minskar sliret. Det är kul att åka med en automat som växlar "rappt"
Det är tröttsamt i längden att åka med högt stall.


Tack för svaret!

Min motor är byggd att gå på högre varv, 2500 > 6500rpm typ, om jag skall ha en turbin som drar från botten lär det ju bli stendött i botten. Vilket vore öken de gånger man vill dra ett rödljusrace eller prova 402m.

Eftersom man ligger på högre varv vid bankörning borde ju inte turbinen ställa till det vid bana, förutom värmen då. Oljekyl ser jag inte som ett problem. Innehållet i lådan blir tuffare, streetfighterkittet inkluderar ju båda lameller, band och pump har jag en redan. Spanar efter ett ventilhus med, men jag vill undvika helt manuella och vill gärna ha vända växellägen.

Kan 2400rpm vara för högt stall då? Det är ju knappa 1000rpm över vad original stallar...

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1731



Kommer du köra med 1:3,55 i bakaxeln? och 400 hk? kommer nog räcka med std turbin då.
Men som sagt, jag förstår om du vill ha lite drag i bilen om den ska gå på gatan.
Jag har samma "problem" själv, att den är lite trött vid start från still, men då har jag std turbin, ~350hk och 1:2,73 i bakaxeln. Inte många som hänger på ändå! Har kört med 1:3:73 med förut och då var bilen jäkligt rapp med bara 300hk.
Men turbinen du tänkte köpa är ju inte så jätte vass så... Prova! Eller lägg pengarna på annat, typ bra belägg, R- däck eller sånt. Det jag ångrar mest när jag började var att jag började i fel ände, med vass motor mm istället för att köpa riktiga däck och sånt från början istället, det är där skillnaden sitter.

Prova att söka lite här på forumet vetja, ämnet har avhandlats förr.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Bah... thumbs down

Fan vad lat jag är nu. Inte rört bilen på rtp 14 dagar. Snart semester...

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Jag skall ut imorgon kväll och palla upp bilen tänkte jag. Var ute en sväng nu och spanade men SATAN var hett det är i ett plåtgarage när solen bara öser ner.

Sedan har ju två av mina "kloner" köpt likadana fälgar som jag har med. Otroligt att de strävar efter att ha en bil som er ut precis som min båda två... När man bor inom en km från varandra hade det la vart kul att vara lite annorlunda?

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Re:

MrTurbo skrev:
Bah... thumbs down

Fan vad lat jag är nu. Inte rört bilen på rtp 14 dagar. Snart semester...


Tror ni jag gjort nått vidare ännu? NEJ!

Sitter dock och jagar delar nu, dollarn e ju toklåg. Går allt väl blir det en turbin, ett ventilhus och fyra nya fälgar...

Edit; En bild TD tog i sommars innan jag ställde in bilen.
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/2275DSC_0763.jpg

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Nu har jag sålt mina TT2 fälgar så nu måste jag hitta något annat. Lutar helt klart mot Bullit-fälgar...

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Jag och familjen önskar er här med; http://www.mustangpower.se/xmas.html <- klicka

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Trevlig Musse du har, var lite sugen på en sån själv när jag var i usa, men det råkade bli en Packard istället...

God Jul!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT -67 "Hellre ökänd än okänd"
<<   1, 2, 3, 4   >>
23658 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande