Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 23658 besök totalt |
_________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
Re:
Varför byggde ni inte med ett x-rör istället för det det där raka utjämningsröret istället? |
||
Fanns ingen plats, du ser hur tight det är mellan där headers slutar och ljuddämpare börjar. Sedan är iofs X-röret aningen överskattat, största fördelen med det är att det dämpar ljudet mer, rent effektmässigt är skillnaden mot ett H-rör minimalt. (De hade ett stort "test" i "Mustangs and Fords" i ämnet förra året.)
![]() När jag skaffar riktiga ljuddämpare är det troligt att X-rör kommer dit iofs, men så länge saaboriginal-dämparna (gratis) hänger med får det vara som det är. ![]() _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
Re:
"Kralligare"? Ehe.. va? ![]() http://www.mustangpower.se/crusing20 _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
Sammanställde lite från crusingen; http://www.mustangpower.se/cru2007.h
Nu står bilen still igen och skall få en riktig låda, den jag har klarar inte av motorn... _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
Re:
205/60 fram 235/60 bak Blir 225/60 bak när dessa är slut... _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
Det blir ett sådant här;
![]() och möjligen denna turbinen; ![]() Någon som har åsikter ang det eller kan det bli bra? Lite tveksam på om TCI gör bra turbiner iofs... _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
Man har ingen nytta vid bankörning av en turbin med hög stallspeed. Rent körmässigt märker man nog ingen skillnad eftersom man aldrig ligger på de varvtalen. Jag själv ligger aldrig under 3500-4000rpm vid banåka och då åker jag std turbin. En turbin med högt stall alstrar bara mer värme och det är redan nog som det är, tro mig. Man måste ha en riktig rejäl oljekylare till lådan och det kommer iaf att bli varmt
Det är bättre att ha en turbin som drar direkt istället (orginal). Högt stall tjänar du bara på om du vill ha varv på motorn vid start från stillastående (dragracing). Klart det är kul att ha lite drag i bilen när man åker på gatan eller testar stripp men tror att man ska satsa på att montera shiftkit och/eller bra lameller i stället så lådan växlar bättre och hårdare. Det spar nog även lådan oxå då man minskar sliret. Det är kul att åka med en automat som växlar "rappt" ![]() Det är tröttsamt i längden att åka med högt stall. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Re:
Tack för svaret! Min motor är byggd att gå på högre varv, 2500 > 6500rpm typ, om jag skall ha en turbin som drar från botten lär det ju bli stendött i botten. Vilket vore öken de gånger man vill dra ett rödljusrace eller prova 402m. Eftersom man ligger på högre varv vid bankörning borde ju inte turbinen ställa till det vid bana, förutom värmen då. Oljekyl ser jag inte som ett problem. Innehållet i lådan blir tuffare, streetfighterkittet inkluderar ju båda lameller, band och pump har jag en redan. Spanar efter ett ventilhus med, men jag vill undvika helt manuella och vill gärna ha vända växellägen. ![]() Kan 2400rpm vara för högt stall då? Det är ju knappa 1000rpm över vad original stallar... _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
Kommer du köra med 1:3,55 i bakaxeln? och 400 hk? kommer nog räcka med std turbin då.
Men som sagt, jag förstår om du vill ha lite drag i bilen om den ska gå på gatan. ![]() Jag har samma "problem" själv, att den är lite trött vid start från still, men då har jag std turbin, ~350hk och 1:2,73 i bakaxeln. Inte många som hänger på ändå! Har kört med 1:3:73 med förut och då var bilen jäkligt rapp med bara 300hk. Men turbinen du tänkte köpa är ju inte så jätte vass så... Prova! Eller lägg pengarna på annat, typ bra belägg, R- däck eller sånt. ![]() Prova att söka lite här på forumet vetja, ämnet har avhandlats förr. ![]() _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Jag skall ut imorgon kväll och palla upp bilen tänkte jag. Var ute en sväng nu och spanade men SATAN var hett det är i ett plåtgarage när solen bara öser ner.
![]() Sedan har ju två av mina "kloner" köpt likadana fälgar som jag har med. Otroligt att de strävar efter att ha en bil som er ut precis som min båda två... När man bor inom en km från varandra hade det la vart kul att vara lite annorlunda? _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
Re:
Tror ni jag gjort nått vidare ännu? NEJ! Sitter dock och jagar delar nu, dollarn e ju toklåg. Går allt väl blir det en turbin, ett ventilhus och fyra nya fälgar... Edit; En bild TD tog i sommars innan jag ställde in bilen. http://www.saab4fun.com/upload/uppla _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
Jag och familjen önskar er här med; http://www.mustangpower.se/xmas.html
_________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 23658 besök totalt |