Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Bump-steer | << 1, 2, 3, 4 >> 7977 besök totalt |
Jag och mina så kallade vänner har tänkt oss att åka SLC klass 1 till våren
Till det har vi tänkt att använda 1 ex avvärldens snabbaste ladugårdsvägg (Volvo 240) Tidigare så har jag fuskat lite i ERF, Neofac, Rallycross och lite andra dumheter. Vad åker du själv?? _________________ Karl Brag |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
"om man har en framvagn som droppar någon bärarm, i ytteränden, under horisontallinjen vid kurvtagnin, då har man problem."
Jag fattar fortfarande inte vad man får för problem med detta som dessutom är så stort att man är villig att få camberloss för att undvika det??? Butterfly, vad kör du själv i för team/klass/serie vad det nu kan vara?? och PCR, vilket ERF-team? Åker själv i ERF så man blir lite nyfiken!! _________________ Rikard Ahlin |
||||
Det va länge sen vi åkte ERF...tom så länge sen att jag inte är säker på att det hette ERF då Men vi åkte Volvo då med... #33 tror jag vi hade... _________________ Karl Brag |
||||
Joo...men det enda vår framvagn har gemensamt med den som Volvo konstruerade en gång är att det är en Mc-Phersson... _________________ Karl Brag |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Till att börja med får du presentera dig med ett namn Butterfly!
Lite roligare att diskutera med ngn "man vet" vem det är. Det verkar som om du har stor erfarenhet av chassikonstruktion, men liten av McPherson. Det skriver du ju själv tom. Själv är jag på en lärobana i ämnet. Att fjräderben har sina tillkortakommande gentemot "riktiga" hjulställ är ju ingen hemlighet. Det kan tom en BMW-fantast som jag erkänna. Men om ditt resonemang angående länkarmslutning ska stämma har ALLA konstruktörer inom Super Touring och gammla Grp.A haft helfel i alla år!!! ok, utvecklingen går framåt, men så grundläggande fel tror jag inte dom har. Även de nya Sport 2000-bilarna (ETCC) byggs med en filosofi rakt motsatt till din angående just länklarmslutningen. Jag tror det är som du säger, när man sitter med en blankt papper försöker man få till så få fel/problem som man kan. Tillslut kommer man dock till ett läge då man får gå en medelväg eller välja en försämring på ett ställe för att att få en mer givande förbättring på ett annat. Åker man med fjäderben uppkommer det helt klart fler sådana kompromisser. I valet bland dessa kompromisser verkar det som om motverkan av "camberloss by bump" ständigt anses vara av största vikt. Vet sedan inte om det var i denna tråd det även diskuterades KPI och SAI. Inget expertområde för min del, men så mkt har jag fått förklarat för mig att det är exakt samma sak... |
||||
AL skrev
Vad är SAI? Har nog inte stött på den förkortningen innan... Skickar med en tabell över upphängningar med för/nack-delar. Från "Race Car Engineering & Mechanics" ett f.ö. väldigt intressant verk... _________________ /Arne Lindgren |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nu är vi överens!!! Märker att du har en massa erfarenhet som vi här gärna tar del av. Som du själv sagt, vi är ju inte här för att vinna i debatt. Själv är jag helt insnöad på dethär med touringcars av div slag. Mao är det STCC, gammla Grp.A och liknande man kollar på för insperation. Kollar man på annan typ av racing får man nog andra idéer om vad som är "rätt". Det är två olika skolor. Jämför man tex en Super Tourer från Tyskland med en från en Engelsk bilbyggarfirma skilljer de som natt och dag. Särskillt på caster. Fridens! |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Så sant så sant!!! Ett vanligt problemet bland racingfolk är att "man kan allt", mig själv inräknad. Så är det ju inte. Så lite ödmjukhet hade nog inte skadat inom racingen. Just dendär kännslan att läsa ngt av "en som kan" och inse att det är fel eller inte direkt korrekt är inte dum...eller, ja, det är upplyftande när man börja känna att man har ganska bra koll. KUNSKAP ÄR KUL!!! Nu ska man bara skaffa tillräkligt av denna vara oxå... |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Allmänt banåkaforum Bump-steer | << 1, 2, 3, 4 >> 7977 besök totalt |