Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 84 besök senaste veckan (18410 totalt) |
japp. är första generationens Peter G rör. är ju helt ok!
![]() resten kommer vara lika fint, är ju TG Racing som bygger motorn. inge bling bling i onödan utan mestadels funktion + form. ![]() grenröret kommer vara lindat i slutet på denna månad. likaså DWP. race för hela slanten. ![]() mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
det kanske kommer i framtiden?
![]() nu går det frammåt i en relativt rasande takt iallafall och det är ju bättre än att inte komma någon vart alls iallafall. har nu kunnat ge TG Racing klartecken för att bygga min race motor helt klart nu så i mars står den i motorstativ i mitt garage. är någon motor före som ska göras av TG innan min, en vänns motor. så där går det frammåt satan nu. en stor morot för att kämpa vidare med bilen. lite småsaker jag sammlat på mig den senaste tiden är: en Bränsletrycksmätare och en laddtrycksmätare från Wika. den senare kommer bara användas som referens. den andra som redan e i bilen stämmer, är redan kontrolerad men Wika är Wika. ![]() ![]() nytt bränsle filter. ![]() nytt urtrampningslager från Sachs. ![]() en ny kopplingspedal med justering på. ett kugsgment med ny utväxling för att passa den nya kopplingen. ![]() nästa vecka slår jag ihop motorn i min andra "bruks" cossie så jag har å göra framöver nu tror jag ![]() mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
Re:
den finns där men är inte så synlig. man måste kolla rätt noga i skarven mellan rören. ![]() ![]() _________________ Christian Lange 458 |
||||
Hej Cristian!
kul att få läsa om bilen, kommer ihåg en sommar för typ 5år sedan när man var moppeligist och såg bilen för första gången i arninge på konbaneträffarna, då var den fet ![]() och det ser ut som utveckligen tar positiva steg! som nybliven banintresserad så hoppas jag att jag får se bilen i sommar in action! önskar dig lycka till! / Mvh Jimmy _________________ Jimmy Jurlestam Åker: 328 E36 E36 2.0 under uppbyggnad |
||||
Re:
hejdu! tack för de vänliga orden. kanske ses då på någon bana eller på gatan. det är planerat att bilen kommer användas MYCKET så channsen är rätt stor att det blir så ![]() mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
Ha! Här vare längesedan man uppdaterade! Har iochförsig inte inte hänt speciellt mycket men endå.
![]() Ett par Alcon Race bromsskivor har hittat hem. ![]() Likadana satt/sitter på bl a. WRC bilar, Andreas Erikssons Rallycross Fiesta mf. Dessa är lätta (nåja) och tål mycket, mycket stryk! ![]() Såhär kommer mitt oljesystem se ut. ![]() Lite gammla bilder på bromsarna. Alcon race bromsskivor med aluminium bells. Väger inte mycket. ![]() ![]() Brembsport bromsok. Väldigt lätta race ok. ![]() ![]() ![]() ![]() Test innanför en Compomotive Mo fälg. ![]() ![]() Nya kolfibersidor till innerdörrarna. ![]() ![]() Bromsskivorna igen. Självklart kör man vidare på Alcon skivorna. Ska vara en av de lättaste stålskivorna som finns idag. Tyvär gör detta att de inte håller allt för länge men ska det vara race så ska det. ![]() Tillfälligt monterat. Ska bara beställa nya bromsbelägg och bultar med muttrar till skivorna också. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() observera krökningen på ventilationen av skivorna. ![]() Nu har båda bältena kommit till rätt platts. Det vart två Luke 6 punkts bälten. ![]() ![]() Detta bältet är för passagerarsidan som oftast kommer vara beslagtaget av Lizzie. Därför vart det ett 6 punkts bälte utan "mustache strapp". ![]() ![]() Förarsidan kommer jag sitta mest på så där införskaffades det ett 6 punkts bälte med "mustache strapp" för att försöka förhindra smärtor i de nedre regionerna vid eventuell kollition eller rullning. ![]() Såhär ser bränslepump och bensinfilters hållaren ut efter ett par mil. Hög tid för en uppfrächning! ![]() orginal Bränslepump och filter. ![]() Ett nytt bränslefilter och en Bosch 044 bränslepump med AN8 anslutningar. ![]() Fler bilder kommer så småningom! mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
Re:
Hehe. Inte riktigt va? ![]() mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
Lite fler bilder:
Lite råämne som jag ska använda till att bygga strömblock med. ![]() Ett Mongoose 3" avgassystem. Hade ett 3" Scopion system förut men nu var det dags att byta till nya delar.Detta system har rullat hela 60 mil. ![]() Mina dubbla Baley DV26 dubbelkolvs dumpventiler. ![]() Lite tändsystemsdelar rengjorda. ![]() En laddtrycksstyrning. ![]() En ombyggd Knocklink för att passa i nya instrumentpanelen. ![]() Launchkontrollen från MTR. ![]() Här är hållaren till bränslefiltret och bränslepumpen är lackat. ![]() Bränslepumpen med gummimatta och hållare. ![]() Gänglåsning ska man självklart använda. ![]() Undre delen av pumphållaren fastsatt. ![]() Allt monterat och klart. ![]() ![]() Strömblocken färdigkapade och slipade. ![]() Det ska sitta ett posetivt och ett jord block under huven, instrumentpanelen och i bagaget. Duralaluminium används. ![]() Här så har ni strömblocken till bilen borrade. Allt är gjort på fri hand med körnare, hammare och pelarborr. Rätt bra upplining av hålen endå! ![]() Plattorna är inte perfekta men de är lätta iallafall. ![]() Här så är det gängat å klart. Ska bara komma på hur 17 man ska fästa dessa snyggt på de olika platserna på ett isolerat sätt. ![]() ![]() Nya hjälpmedlet i garaget. ![]() Har nu börjat ge mig på de främmre lyktorna. Med så mycket custom bygge som det är på denna bilen så kommer det ta sin lilla tid att göra alla småsaker. ![]() Så, det va allt för denna gången! mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
"...när peter svettsar så blir det sådär och ibland ev lite mer genombränning. det tillförs inget extra material mellan rören då de är bra kapade och passade mot varandra..."
Inget tillsatsmaterial vid Tig svetsning? ![]() Man stjäl ju material runt svetsen och därmed försvagar man röret.. Jaja, det är väl bara jag som är petig, jag brukar svetsa ventiler som jobbar med upp emot 600bar.. ![]() _________________ Håkan Persson |
||||
Re:
Peter G som tyvärr för ett litet tag sedan gått bort från denna jord ![]() ![]() ![]() mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
Inte för att diskutera Peter G så men han tog bra över priser för sina rör tycker jag.Men sen köper jag mina saker av rally folk
_________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||||
Han tog betalt vad marknaden var villig att betala, varför sänka priset när köparna redan finns.
Tycker det är onödigt att börja diskutera Peter nu, R.I.P |
||||
Bilder från gårdagens meckande:
Här provmonterar jag en lånad front. Ni får inte se vad det är för något ännu, det avslöjas senare under 2008. ![]() En Momo stol provmonterad med nya dynorna och ett bälte provmonterat. ![]() En riktig kabelavbitare är införskaffad för att underlätta ströminstalationen i bilen. ![]() En helt nyrenoverad MT-75 växellåda från TG Racing. Självklart är alla bussningar, metallänkar osv bytta i spakstället och en shortshift är monterad. ![]() Ett trasigt 205 block kommer att få agera mockup motor snart. ![]() Nya lätta huvpinnen är monterad. Ska byta ut alla skruvar, brickor och muttrar till rostfritt alt. aluminium innan det är klart. ![]() Valde att inte använda spettshållaren bara så att man sparar några gram. ![]() ![]() ![]() ![]() Det var allt för denna gången. ![]() mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 84 besök senaste veckan (18410 totalt) |