Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra Cosworth Chicane.
<<   1, 2, 3, 4   >>
84 besök senaste veckan (18410 totalt)
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
japp. är första generationens Peter G rör. är ju helt ok!

resten kommer vara lika fint, är ju TG Racing som bygger motorn. inge bling bling i onödan utan mestadels funktion + form.

grenröret kommer vara lindat i slutet på denna månad. likaså DWP. race för hela slanten.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Re:

C skrev:
Mitt nya grenrör har kommit hem! helt ok!







Snyggt på utsidan, men vart är genombrännan?

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
overdrift-johan

Här sen Dec 2006
Inlägg: 44



denna bil har jag velat se många gånger!

synd att man aldrig fått se den live på gatan

_________________
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
det kanske kommer i framtiden?

nu går det frammåt i en relativt rasande takt iallafall och det är ju bättre än att inte komma någon vart alls iallafall.

har nu kunnat ge TG Racing klartecken för att bygga min race motor helt klart nu så i mars står den i motorstativ i mitt garage. är någon motor före som ska göras av TG innan min, en vänns motor. så där går det frammåt satan nu. en stor morot för att kämpa vidare med bilen.

lite småsaker jag sammlat på mig den senaste tiden är:

en Bränsletrycksmätare och en laddtrycksmätare från Wika. den senare kommer bara användas som referens. den andra som redan e i bilen stämmer, är redan kontrolerad men Wika är Wika.


nytt bränsle filter.


nytt urtrampningslager från Sachs.


en ny kopplingspedal med justering på. ett kugsgment med ny utväxling för att passa den nya kopplingen.



nästa vecka slår jag ihop motorn i min andra "bruks" cossie så jag har å göra framöver nu tror jag e kul å mecka!

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
Re:

Andreas ottosson skrev:
C skrev:
Mitt nya grenrör har kommit hem! helt ok!







Snyggt på utsidan, men vart är genombrännan?


den finns där men är inte så synlig. man måste kolla rätt noga i skarven mellan rören. när peter svettsar så blir det sådär och ibland ev lite mer genombränning. det tillförs inget extra material mellan rören då de är bra kapade och passade mot varandra. han har kört på försiktigt men jag e lugn. ett likadant svettsat Peter G rör sitter på jocke "jakan" sahlins Z3 M Cupe som har över 1000Hk och är kört både på stripp ett 40 tal ggr (minst) och såklart många hårda pull i bänk. håller det för honnom så håller det för mig.

_________________
Christian Lange
458
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235



Hej Cristian!

kul att få läsa om bilen, kommer ihåg en sommar för typ 5år sedan när man var moppeligist och såg bilen för första gången i arninge på konbaneträffarna, då var den fet

och det ser ut som utveckligen tar positiva steg! som nybliven banintresserad så hoppas jag att jag får se bilen i sommar in action! önskar dig lycka till! / Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
Re:

Jimmy (T39m) skrev:
Hej Cristian!

kul att få läsa om bilen, kommer ihåg en sommar för typ 5år sedan när man var moppeligist och såg bilen för första gången i arninge på konbaneträffarna, då var den fet

och det ser ut som utveckligen tar positiva steg! som nybliven banintresserad så hoppas jag att jag får se bilen i sommar in action! önskar dig lycka till! / Mvh Jimmy


hejdu! tack för de vänliga orden. kanske ses då på någon bana eller på gatan. det är planerat att bilen kommer användas MYCKET så channsen är rätt stor att det blir så

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
Ha! Här vare längesedan man uppdaterade! Har iochförsig inte inte hänt speciellt mycket men endå.

Ett par Alcon Race bromsskivor har hittat hem.


Likadana satt/sitter på bl a. WRC bilar, Andreas Erikssons Rallycross Fiesta mf. Dessa är lätta (nåja) och tål mycket, mycket stryk!


Såhär kommer mitt oljesystem se ut.


Lite gammla bilder på bromsarna. Alcon race bromsskivor med aluminium bells. Väger inte mycket.




Brembsport bromsok. Väldigt lätta race ok.








Test innanför en Compomotive Mo fälg.




Nya kolfibersidor till innerdörrarna.




Bromsskivorna igen. Självklart kör man vidare på Alcon skivorna. Ska vara en av de lättaste stålskivorna som finns idag. Tyvär gör detta att de inte håller allt för länge men ska det vara race så ska det.


Tillfälligt monterat. Ska bara beställa nya bromsbelägg och bultar med muttrar till skivorna också.
















observera krökningen på ventilationen av skivorna.


Nu har båda bältena kommit till rätt platts. Det vart två Luke 6 punkts bälten.




Detta bältet är för passagerarsidan som oftast kommer vara beslagtaget av Lizzie. Därför vart det ett 6 punkts bälte utan "mustache strapp".




Förarsidan kommer jag sitta mest på så där införskaffades det ett 6 punkts bälte med "mustache strapp" för att försöka förhindra smärtor i de nedre regionerna vid eventuell kollition eller rullning.


Såhär ser bränslepump och bensinfilters hållaren ut efter ett par mil. Hög tid för en uppfrächning!


orginal Bränslepump och filter.


Ett nytt bränslefilter och en Bosch 044 bränslepump med AN8 anslutningar.


Fler bilder kommer så småningom!

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
ESCoRTMK2MANNEN
Bromma
Här sen Apr 2007
Inlägg: 944



se där lange det rör på sig.du är ju nästan snart ute och åker

_________________
BJÖRN PALMQVIST

Tack till:SDV,NIKABmotor,
RAIDOPOWER.COM,Do88.se
Kudoz.se,Mocomp.se m.m.
Jag kommer blåsa i från er alla!!
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
Re:

ESCORTMK2MANNEN skrev:
se där lange det rör på sig.du är ju nästan snart ute och åker


Hehe. Inte riktigt va? Men målet är verkligen det nu, den får se ut som f-n helt enkelt, bara den kommer ut 2008. Resten går att fixa sedan, har så mycket jag måste testa med denna bilen innan slutgiltiga (?) versionen är klar för denna gången så testbänken måste ut på vägarna nu.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
Lite fler bilder:

Lite råämne som jag ska använda till att bygga strömblock med.


Ett Mongoose 3" avgassystem. Hade ett 3" Scopion system förut men nu var det dags att byta till nya delar.Detta system har rullat hela 60 mil.


Mina dubbla Baley DV26 dubbelkolvs dumpventiler.


Lite tändsystemsdelar rengjorda.


En laddtrycksstyrning.


En ombyggd Knocklink för att passa i nya instrumentpanelen.


Launchkontrollen från MTR.


Här är hållaren till bränslefiltret och bränslepumpen är lackat.


Bränslepumpen med gummimatta och hållare.


Gänglåsning ska man självklart använda.


Undre delen av pumphållaren fastsatt.


Allt monterat och klart.




Strömblocken färdigkapade och slipade.


Det ska sitta ett posetivt och ett jord block under huven, instrumentpanelen och i bagaget. Duralaluminium används.


Här så har ni strömblocken till bilen borrade. Allt är gjort på fri hand med körnare, hammare och pelarborr. Rätt bra upplining av hålen endå!


Plattorna är inte perfekta men de är lätta iallafall.


Här så är det gängat å klart. Ska bara komma på hur 17 man ska fästa dessa snyggt på de olika platserna på ett isolerat sätt.




Nya hjälpmedlet i garaget.


Har nu börjat ge mig på de främmre lyktorna. Med så mycket custom bygge som det är på denna bilen så kommer det ta sin lilla tid att göra alla småsaker.


Så, det va allt för denna gången!

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



"...när peter svettsar så blir det sådär och ibland ev lite mer genombränning. det tillförs inget extra material mellan rören då de är bra kapade och passade mot varandra..."

Inget tillsatsmaterial vid Tig svetsning? Det ska alltid användas, har jag fått lära mig.
Man stjäl ju material runt svetsen och därmed försvagar man röret..
Jaja, det är väl bara jag som är petig, jag brukar svetsa ventiler som jobbar med upp emot 600bar..

_________________
Håkan Persson
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
Re:

old blue oval skrev:
"...när peter svettsar så blir det sådär och ibland ev lite mer genombränning. det tillförs inget extra material mellan rören då de är bra kapade och passade mot varandra..."

Inget tillsatsmaterial vid Tig svetsning? Det ska alltid användas, har jag fått lära mig.
Man stjäl ju material runt svetsen och därmed försvagar man röret..
Jaja, det är väl bara jag som är petig, jag brukar svetsa ventiler som jobbar med upp emot 600bar..


Peter G som tyvärr för ett litet tag sedan gått bort från denna jord visste vad han pysslade med. Hans rör har visat sig hålla minst lika bra som de bästa än så länge. Vissa dyra rör har en förmåga att spricka ett pag ggr under deras livslängd, några som har haft Peters rör och kört över 6000 mil med runt 750 grader som max temp i kolektorn har inte haft ett endaste problem med prickor eller annat. Det var "mejerirör" som han använde sig av, dvs rätt tjocka rör, och för denna aplicationen så fungerade denna tekniken hur bra som hällst. Materialet var som mest ca 0,5mm tunnare runt skarvarna vad jag har kunnat mäta mig till på provrör i hans verkstad.Men det gör nog garanterat skillnad om det ska palla 600 bar. Det är liiiiite skillnad.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
ESCoRTMK2MANNEN
Bromma
Här sen Apr 2007
Inlägg: 944



Inte för att diskutera Peter G så men han tog bra över priser för sina rör tycker jag.Men sen köper jag mina saker av rally folk

_________________
BJÖRN PALMQVIST

Tack till:SDV,NIKABmotor,
RAIDOPOWER.COM,Do88.se
Kudoz.se,Mocomp.se m.m.
Jag kommer blåsa i från er alla!!
Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521



Han tog betalt vad marknaden var villig att betala, varför sänka priset när köparna redan finns.

Tycker det är onödigt att börja diskutera Peter nu, R.I.P

_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
Bilder från gårdagens meckande:

Här provmonterar jag en lånad front. Ni får inte se vad det är för något ännu, det avslöjas senare under 2008.


En Momo stol provmonterad med nya dynorna och ett bälte provmonterat.


En riktig kabelavbitare är införskaffad för att underlätta ströminstalationen i bilen.


En helt nyrenoverad MT-75 växellåda från TG Racing. Självklart är alla bussningar, metallänkar osv bytta i spakstället och en shortshift är monterad.


Ett trasigt 205 block kommer att få agera mockup motor snart.


Nya lätta huvpinnen är monterad. Ska byta ut alla skruvar, brickor och muttrar till rostfritt alt. aluminium innan det är klart.


Valde att inte använda spettshållaren bara så att man sparar några gram. Att hålborra är ju inne har någon berättat för mig.






Det var allt för denna gången.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kul att lite porsche delar från SMR kommer till nytta....

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
Hehe. När de vägde som en annans snusdosa så var det inte så svårt att köpa en direkt. Är supernöjd med den.

_________________
Christian Lange
458
Citera
J.Johansson
Uddevalla
Här sen Maj 2005
Inlägg: 37



Kul projekt. Men när du ändå river, ta bort all ful plast

_________________
Jonas Johansson
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
Re:

J.Johansson skrev:
Kul projekt. Men när du ändå river, ta bort all ful plast


Tackar!

Plast? Vilken plast?

_________________
Christian Lange
458
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Gissar på att det är kjolpaketet han menar

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra Cosworth Chicane.
<<   1, 2, 3, 4   >>
84 besök senaste veckan (18410 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande