Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 19297 besök totalt |
Tycker jag vore synd - halva startfältet skulle försvinna och med dem de mest spektakulära publikfriarna. Men man kan ta bort alla skrivningar om att originaldetaljer, t ex stolar mm, kan godkännas när det gäller bilar registrerade som amatörbyggda fordon. Kanske skulle man göra liknande Modsport, att bara tillåta dem i A. |
||||||
Så fort man har amatörbyggda fordon med så faller hela idén med att bilarna skall hållas nära standard, exempel: kan får inte bygga platt golv påbilen men en amatörbyggd kan ha det eftersom det är standard på den bilen.
Hur får man fler bilar i Roadsport? Ta bort amatörbyggena. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Just i Roadsport blir ju katalysatorkravet fullständigt löjeväckande. Jag kan få köra hur många timmar jag vill på gatan med min RX-7 utan någon katalysator. Skulle jag däremot ställa upp i en tävling med kanske 40 minuters körning (tidsträning+race) så måste jag bygga om bilen och montera katalysator. Logiken är totalt obefintlig! Att inte SBF kan se problemet i det är skrämmande! ![]() Jag tror att detta är en av de saker som kommer att vara en av de som har störst inverkan på antalet deltagare i klassen. Väldigt få kommer att vara beredda att montera dyra SBF-godkända katalysatorer på bilar som inte har krav på det för att få köras på gata. De som redan kör i klassen kanske accepterar det men det lär inte tillkomma några nya (äldre) bilar. Vi har diskuterat såna här idiotregler när vi varit ute med Formel Vee:n på tävling under säsongen och vi tror att SBFs nästa steg kommer bli att kräva att alla tar med sig en egen trekammarbrunn för avloppet också. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
För min personliga del är den främsta nackdelen med SPVM att det körs bara ett race per helg. Hellre ett kval och två race än tvärtom. För mig känns det som mer valuta för pengarna.
För mig är inte startavgiften något avgörande, bor helt fel så det blir rätt dyrt oavsett, men såklart det inte skadar med låga avgifter. Jag tror dock att det har inverkan på hur många som väljer att ta sig till start. Självbedrägeri och/eller dåliga additionskunskaper verkar vara rätt utbrett ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Kan ligga något i det. Iaf min erfarenhet är att det är inte så många tävlande som accepterar att åka i en klass utan vinstchans för sitt eget ekipage om man är övertygad om att anledningen är enbart bilen.... Och är då vinnarkonkurrenterna en helt annan biltyp (vilket man ju får inse att folk med "standardbilar" kan tycka "hembyggda" Seven-bilar är) så är det lätt att tycka att man inte har någon chans i H-vete och då helt enkelt hoppar över att köra. Så frågan är väl ger Seven deltagande ett nettotillskott av tävlande eller ett nettominus på antalet tävlande ?? sen att i verkligheten är det förmodligen både förar och bilberoende på vem som vinner, men det finns få grupper så lurar sig själva så mycket som racerförare...... för om inte om vore så skulle dom alltid vara längre fram ![]() ![]() Så Maz har en poäng, sen om det är rätt väg eller fel väg för SPVM har jag ingen aning om. |
||||||
-Too fast to race!
Hur stort är problemet? Missgynnas Porscharna i reglementet? Sammanställning 2006 Roadsport A Falkenberg ej med 1 6 Jan Brolund Caterham Seven 11 11 10 32 2 16 Lars Macklin Hult Healey Special 9 7 7 23 3 3 Kent Hellqvist Lotus Super Seven 8 8 16 4 7 Tommy Falck Lotus Super Seven 2 6 7 15 5 17 Christer Almqvist Caterham Seven 3 9 12 6 4 Jesper Markusson Porsche 6 4 10 7 12 Bo Johansson BJ1 4 5,5 9,5 8 11 Lars Faale Porsche 4 4 8 9 10 Per Christian Wiencke Porsche 993 RS 7 7 10 2 Håkan Lindevret Esther Seven 2 5 7 11 5 Fredric Gustafsson Lotus Elise 2 1 2,5 5,5 12 13 Bjornar Aas Porcshe 911 RS 5 5 13 23 Robert Gustafsson Ginetta G27 2 3 5 14 18 johan falk ginetta g27 2 2 4 15 9 Karl Arne Parnheden Porsche 964 2 2 16 1 Anders Schildt Caterham Superlight 0 EDIT: Dom 4 snabbaste 7en, dvs Brolund, Smörgåsnisse, Falck och Almqvist's MC-7en....är väl inga konstigheter med? Har lite dålig koll på Brolund's bil men att han kör fort och har koll på inställningarna är väl känt. Falck's och Smörgåsnisse's gamla Lotusar har ju stenålders stötstång= OK. Almqvist vann ju förra året och MC-motoriserade 7en borde vara vinnare. För egen del så skulle jag inte hindras av att min bil inte riktigt hänger med, förutsatt att reglementet är vettigt. _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
Nä, jag tycker inte det i stort. Visst kan man hugga på en del detaljer i reglementet där vedbodbyggda bilar kan ha fördelar, det där med golvet t.ex som det redan skrivits om. Men totalt sett så känner inte jag att 7-konceptet skulle vara överlägset tyska pansarvagnskonceptet. Titta istället på roadsport B från samma hemsida, där är det mest fabriksbyggda bilar. Frånvaron av t.ex Porsche i roadsport A kanske istället kan förklaras med en märkesserie för just sådana vagnar som ger mkt körning per krona. om det däremot skulle komma ngn hembyggd gatregistrerad bil med fungerande aerodynamik så kanske både vi i fabriksbyggda bilar och dom i vedbodbyggda bilar skulle bli gruvligt frånåkta. Nu är där väl ngn skrivning om just det, med bil enbart byggd för tävling eller så (som väl syftade på westfield XRT2?) inte är tillåten, men ngn sorts klurigt gränsfall kan man ju tänka sig att det kan bli. _________________ Pär Hylander |
||||||
Huvudet på spiken...ett av dom stora problemen kanske. Se till att få tillbaka Porscharna!!! _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
![]() Men Roadsportreglementet har väl aldrig riktigt utmanats med nåt annat än MC-sevens på senare år, alla andra harvar vidare med välkända koncept. Undrar hur en Fisher Fury/Sylva RT/Stuart Taylor Phoenix eller liknande med hade fungerat med rätt förare (mindre/lättare än Ginettorna)... När det gäller katalysator och SBF så finns det väl ett undantag för gatreggade som har orginalkat (vi behöver inte byta till SBFgodkänd iaf). Undrar om det går att bredda till gatreggad utan kat (kanske hävda brist på lämplig motorstyrning/ökad förbrukning)? Det gäller ju att hitta en anledning till att katten är en nackdel i vanlig trafik, om tävlande med katt minskar utsläppen det aldra minsta totalt sett så har man ju ingen hållbar poäng (förutom att det är helt orimligt). Att få Roadsportbilar gör många gatmil är iofs sant men det behöver vi väl inte ta upp i kattdiskussionen... |
||||||
Tvådagars samarr med PCSR med några blandade heat kanske? |
||||||
Nu kör jag inte själv än men jag har tagit licens iår och planen är att köra antingen PCSR eller Roadsport nästa år med en Porsche 944. Se till att få tillbaka Porscharna låter som en utmärkt plan. Enligt mig kommer man dock behöva göra reglementet så att bilarna är konkurrenskraftiga i både PCSR och Roadsport för att det ska fungera. DVS en klass 1 bil i PCSR ska ju helst kunna köra Roadsport C också. Körning per krona måste ju också hamna närmare PCSR än vad det är idag, helst två race per helg. Angående reglemente så tycker jag man kan göra som PCSR, vikt/effekt och man uppger själv vilken effekt man har och verkar det vara fel åker man på en effektmätning som du själv åker på kostnaden för om du ljugit. Mycket rakare och enklare än reglementet man har idag och eftersom det är klubbracing o inte SM så borde folk ha tillräckligt med heder för att det skall skötas. Roadsport erbjuder en sak som jag tycker är väldigt rolig jämfört med PCSR och det är variationen av bilar/bilmärken, olika människor som är intresserade av olika biltyper och har olika ideér och det gör det till en väldigt trevlig serie. ![]() |
||||||
Det finns ju redan möjlighet att sätta "realistisk effekt" om tävlingsledningen finner det lämpligt (har väl nästan aldrig hänt iofs). Det enda som jag personligen skulle önska i reglementet är en tolkningslathund från den teknska sidan (ev. med prejudikatfall mm). Med en sådan lathund så skulle det inte behövas gnällas så mycket om Modsport så fort som en modifierad motor ser "för trimmad ut" för att gå igenom SBP. Detta forum är rätt fullt av regelutmanare så det skulle gå rätt snabbt att proba gränserna för bedömningen (överladdningskonverterade motorer mm mm). Förmodligen skulle inte en sån lathund tvinga alltför många korrigeringar på befintliga ekipage men det skulle göra det mycket tydligare för potentiella tävlande (för alla de frågar nu tolkar reglementet lite olika). Sen kan man tycka att det är konstigt med reglemente+tolkningsmall men det verkar vara det som behövs för att kunna hålla ett så öppet reglemente som det ändå är. Möjligen skulle man kunna gå igenom ett antal vanliga bilmodeller och visa på tillåtna/otillåtna modifieringar för de olika klasserna (jag vet en modell jag kan ganska väl utgående från min tolkning av reglementet)? |
||||||
?
Ja mycket har man hört (läst) Warg startade en mycket seriöst forum "hur blir vi fler" och så kommer för slag på förbjud ammatörbyggda fordon, helt otroligt i sportbilsvärden. Är det fordon i miljon klassen som är lösningen ? Vad det gäller Seven bilarna så har dom varit med i ammatör racing sedan 60 talet. kan man inte axepera att bilar med låg vikt är att före dra så .... NÄ sluta upp med dom där iderna för det förstör för alla. PS om man läser om Colins ider med Seven så hade han inte tängt att det skulle bli en tävlings bil. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||
Med en pengastinn huvudsponsor som betalar vinstpremier mm så blir det lite blodigare, tills den utopin är en verkligthet så gäller det väl att skapa mesta möjliga upplevelse för de tävlande (och publik).
Personligen ser jag den lite "hemliga" klurigheten som ett litet hinder. om jag skulle va 20kkr över att satsa på racing per säsong (dvs uppgradera från motionär till tävlande) så är det inte enkelt att tränga in i vad som behövs ("läs reglementet" är ju ett vanligt svar som tyvärr är det enda som gäller men det är minskar inte tröskeln och gör det inte enklare att förstå). Hade det varit glasklart och lättsmält vad som behövs så hade det kanske varit enklare att välja SPVM framför nåt annat (eller inget alls). Artiklarna i Automobil kan vara en fantasiskt skyltfönster om man är beredd att svara upp mot det (både ställa upp för artikelskrivande samt kunna ta hand om ev intresserade som lockats av dem). Nån som har idéer om hur man får en sponsor att betala startavgifterna? Jag kan nog inte betala dem nästa år även om jag sålde vidare olja från min sponsor till hela Rejsa... |
||||||
Att få tillbaka Porscharna är inte lätt. Sen 00 har man skrivit om reglerna två gånger för att närma sig PCSR (mer frisläppt däcksbredd och undantag på spoilers och SBP), men de har valt att kliva iväg längre och längre bort ifrån Roadsport i sina skrivningar. De trodde inte att det fanns så många som var intresserade av båda klasserna när jag frågade...
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Just dom som åker Porsche har det vält förspänt med många olika möjligheter, eftersom bilarna oftast är vinnarbilar oavsett serie och klass...... Och det känns ganska naturligt att dom som vill åka billigt och på en "hobby-nivå" håller sig i PCSR , eftersom det ju där finns massa likadana bilar och klubben subventionerar tävlandet till en kostnad som SPVM aldrig kan konkurrera med prismässigt. medans dom porsche åkare som vill satsa mera har Carrera Cup och SLC Endurance istället.... eller SLC GT/Nordic SuperCar...... Problemet vi har i sverige är nog helt enkelt en överetablering av klasser och arrangörer för att alla ska må bra och kunna ha stora startfält och det märks mest på "billigare" klasser där valen är fler och dom tävlande mer åker när dom känner för det istället för kommer till varje pris såsom man gör i "dyrare och större" klasser. |
||||||
En bra idé kan vara att fråga gamla Roadsportare varför de inte kör längre i Roadsport.
Roadsport var ursprungligen för de som även använde bilen till annat. En serie växte fram och till slut blev det för mycket. Ju fler krav som ställs; vagnsbok,flerdagarstävlingar, racedäck, reglemente som tillåter nära modsport,sammanslagna klasser, subventioner el till andra, osv. ju färre "roadsport" vill så klart vara med. Jag kan inte historien riktigt, men om man slår i hop MGCC KM med SVKGs banmöten och någon klubb till så är det troligen vad som formade Sportvagnsserien för 20 år sedan. _________________ Anders Hofverberg |
||||||
Re: ?
Jaha, så det var dumt? om man ser långsiktigt så kanske det snarare är så att många helt enkelt inte är intresserade att köra race där man inte har en rimlig chans att vinna, varför skall jag betala flera tusen för att "fylla ut fältet" när jag kan köra i klubben och vara med och hugga i toppen för mindre än halva priset? Jag är nog inte ensam om att känna så. Så även om man kortsiktigt blir färre om man kastar ut bilar så kan man vinna mer på det i längden, det finns ju faktiskt orsaker till att det blivit färre som kör, det är nog ingen slump. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 19297 besök totalt |