| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Bilder: I spåren av Dalsland Ring
|
2 besök senaste veckan (16836 totalt) |
|
Re:
VAR det en bana med andra ord??? Väldigt luddiga svar? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
Re:
RIKSETTAN har kommit, finns i välsorterade kiosker. Och Racing R var en riktig bana. Erik B var som en naturkraft från en annan värld. _________________ Jan Jörnmark |
||||||
|
Hittade en sida som var mycket intressant finns bl a en gammal F1 bana AVUS Banan
http://www.jornmark.se _________________ Peter Larsson |
||||||
|
Re:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
|
...nu var Peter Sundfeldt både på Dalsland Ring och på brudfjället... konstigt vad man kände igen sig på de platserna
Flickvännen (som sitter här jämte) är från Dals Långed och kände igen alla platser direkt, inklusive Mustagrillen
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||
|
Re:
Nästan så man trodde att man fått in K-Special...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
|
Jag noterade när jag googlade att Jörnmark skrivit här om Racing Ring som jag skrev om och indirekt tipsade honom om på Flashback ( http://www.flashback.info/showthread
"GOCartbanan Racing Ring utanför Älmhult Jag var hos mina föräldrar som bor i Älmhult, i södra Småland under kristiflyg och fotade en gammal gocartbana, Racing Ring. Den byggdes 1962 och användes om jag inte missförstått en bit in på 70-talet. Huruvida det var första halvan eller slutet på det årtioendet har jag ingen som helst uppfattning om tyvärr. Att den däremot legat nere minst några år i början på 80-talet vet jag eftersom det drevs en mindre kampanj för att få den att börja användas igen. Anledningen till att den lades ner var att markägaren tröttnade på det "busliv" som fanns runt banan, inte minst på motorcrossbanan runt om gocartbanan. Jag vet inte heller om den var planerad eller inte, eller om någon självmant kom på den den goda idéen att köra i den gamla grusgropen som hade gått om utrymme kvar efter gocartbanan var anlagd. Men jag umgicks kort genom en flickvän med en son till markägaren som påstod att det var för mycket folk som körde cross och moped genom stigarna runt om och förstörde så mycket att de inte ville ha den kvar. Sist jag var där, i mitten på 90-talet, så var den skogen som finns inne på banområdet så mycket lägre att det fortfarande gick att få en uppfattning om hur stor området var. Men nu har tyvärr naturen tagit över rejält, samtidigt som mycket är sönderkört både på och vid sidan om banan. Då var asfalten fortfarande i perfekt skick att den såg (bortsett från att den var blekt grå snarare än kolsvart) nylagd ut. Nu börjar rötter under marken, på den lilla sträcka där asfalten är kvar intakt, skjuta upp och sönder den underifrån. Merparten är dock sönder. Troligen sönderkört av skogs- och/eller maskiner för grustag. Den ligger mindre än en kilometer från den skånska gränsen, strax söder om IKEA:s centrallager i Älmhult. Det finns en karta och satellitbild bland alla de andra bilderna. om man vill köra dit så ligger det en bit in på vägen, som visat på kartan, där det finns en "aktiv" grusgrop där man svänger in. Notera dock att vägen inte är allmän så man bör inte köra in där med bil utan hellre parkera i närheten och gå dit. Eftersom den ligger på allmän mark och det inte handlar om att bryta sig in någonstans mot några regler så gäller allemansrätten, vilket är anledningen till att jag gärna visar var den ligger. Jag själv har mycket vaga minnen att jag vid något tillfälle som ganska liten ska ha sett gocarts där, men minns mer när det var uppvisning av radiostyrda RC-bilar. Som en liten fotnot så lär banrekordet innehas av ingen mindre än Ronnie Peterson, som sen blev Sveriges genom tiderna bästa Formel 1 förare. Tyvärr så ger internet ingen som helst info om stället, mer än att det lagts motioner i kommunfullmäktige 1999 om att det borde skapas ett nytt Racing Ring. Infon om årtalet den byggdes kommer från en lokalt utgiven fotobok om Älmhults framväxt under 1900-talet. Tyvärr innehåller den ingen bild från Racing Ring hur den såg ut som ny och använd. Alla den skog man ser på banområdet har dock tillkommit efteråt. Tidigare var det sand och möjligen ljung mellan bandelarna av asfalt, med däck delvis nedstuckna i marken, samt högra däcktravar (där vissa däck fortfarande ligger kvar) som skulle stoppa framfarten för de som körde ut från banan. Bilder: http://s76.photobucket.com/albums/j1 Notera att det är mitt första försök på något som ens påminner om UE och det var ju inte ens något svårt objekt. Så ha överseende med det och att jag kanske inte är den bästa fotografen heller
Bilderna borde ses i nummerföljd enligt nummerna i bildernas namn. Men eftersom Photobucket bara kan ladda upp 19 bilder åt gången så blev det mer hulle om buller än jag e g önskat. Men det får bli som det blir med det "
Sen jag skrev det ovan i maj 2006 så har jag hittat en referens till till Racing Ring utanför Älmhult: http://64.233.183.104/search?q=cache "Författaren av denna artikel debuterade1964 som motorsportskribent. Uppdraget bestod i att bevaka en Go Kart-tävling på Racing Ring, strax utanför Älmhult. De nstora klassen, i vilken det också fanns intressanta hemmaförare, var A-Sport. Här aviserades en ung grabb från Örebro som skulle vara något alldeles extra i kartingstolen. När tävlingen var över tog jag en bild när örebroaren gratulerade en hemmaförare efter prisutdelningen. Örebroaren var givetvis Ronnie Peterson, som total vann serien 1964, men bara kom femma i Älmhult. Tidningen publicerade inte Ronniebilden,men väl några andra. Trots intensiv sökning flera år senare, så förblir negativet borta. Troligvis har det slängts avfotoavdelningen som inte tyckte att personerna på bilden var särskilt intressanta". _________________ Jerker Nilsson |
||||||
|
Re:
Hej Jerker, jätteintressant läsning! Men skulle du inte kunna lägga upp bilderna på Rejsa också/istället?
_________________ Peter Karlsson |
||||||
|
Det här är ju en aning off-topic, men jag provar här ändå: Nån som vet nån om Toarps Kart-ring? Verkar totalförsvunnen.
Tacksam för all hjälp. Hoppas förresten ni såg mina bilder från Rigas gamla racingbana häromsistens. _________________ Jan Jörnmark |
||||||
|
Re:
om du vill får du, eller någon annan, väldigt gärna ta bilderna från Photobucket och lägga upp dem där om ni vill, så länge ni hänvisar till inlägget här och photobucketalbumet ifråga på något sätt. _________________ Jerker Nilsson |
||||||
|
Re:
Det finns en gokart bana utanför skånska Toarp, om det är den vet jag inte. ser nybyggd ut _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||||
|
Toarps Ring (utanför Borås), är nerlagd sen ca.10-15 år tillbaka.
Vet inte om det finns något kvar av den överhuvudtaget. Har hört att det är någon brukshundklubb som huserar där nu. /Martin |
||||||
|
Re:
Toarps ring är borta enligt flygbilderna på Eniro. Syns fortfarande lite spår efter kurvorna dock. (Titta på flygbilder, sök på Kvarndammen, Dalsjöfors och scrolla neråt lite lite grann) Depåområdet finns kvar men verkar vara parkeringsplats nu. Klubbstugan verkar de ha tagit bort också. Där har man lagt måånga timmar. Den måste lagts ner -93 eller -94.
Sådär ser den gamla bansträckningen ut. Start och mål har jag markerat med blått. EDIT: GPS-koordinater: X= 6405659 Y= 1339798 Lat: N 57º 44' 49.38" Long: E 13º 6' 52.03" _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
|
Jag körde den sista tävlingen där i Formel Yamaha klassen innan den nya banan togs ibruk.
Längden tror jag var 535 m och det var nog minst 4 olika sorters asfalt så den var lite speciell att köra på. Jörgen _________________ Jörgen Bock |
||||||
![]() |
Bilder o videos
Bilder: I spåren av Dalsland Ring
|
2 besök senaste veckan (16836 totalt) |