Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1970
<<   1, 2, 3
16359 besök totalt
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Va bra, Dane Glantz har sagt att han vill skriva ett reportage när bilen är klar, men jag får väl bjuda hit honom tidiagare för at få lite tips och hjälp.
Jag har köpt Renaultdelar av en gubbe i helsingborg men Bruzaholm är ju betydligt närmare.
Jag måste köpa en ny koppling men är lite osäker på vilken typ jag behöver.

Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005

Re:

Berne skrev:
Vet faktiskt inte vad 395-lådan har för utväxling.
om den är svårkörd på vägen får väl framtiden utvisa men Arne Berg hävdade att den går bra i vanlig trafik.
jag har eb kompis som kört många mil med en liknande motor och han hade inget att klaga på.

Jag ska även ha avlastade drivaxlar (vet att du inte är så sugen på det men jag tror at det blir bättre)

Bra det skulle vilja ha några av dom rakskurna drevsatserna så man får lite bättre lägen på 336an , såna jävla hopp thumbs down
395 lådan borde antagligen vara lite mindre traktor aktig
Blir lite extra vikt
Kan ifs vara bra för att spara på Yokesen splines
Ska du köra med rätt breda däck sen och bra fäste så rekommenderas att förstärka radiusarmfästet !

Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Eftersom jag byter motor och låda och ram så är det ju ingen originalbil längre.
Därför kan jag förstärka och boxa ramen där det behövs.
Huvudsaken att den funkar bättre och får bra väghållning.
Jag tänker ha karossen i originallook så jag vet inte hur breda hjul som får plats, kanske 6 tum och 185:or?

Jag ska leta och se om jag hittar utväxlingarna på min låda men det är den lådan som Arne Berg rekommenderade. Han tyckte att originallådan är kass.

Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005

Det blir Uniball radius arms och ställbara uniball rearlinks ?
Då kan du ju justera det mesta och slipper bussningar som stretar imot coilovern thumbs up
om du gör om radius länkarna som TC competition guiden tex så borde du få plats med 205-225 or iallafall på 7-8 x 13"

original är som sagt inte mycket att hänga i granen, traktor utväxling på 1an och som sagt strax över 200 i toppfart bara , om man inte kör med någon av dom rakskurna satserna och högre däckprofil, då borde man kunna närma sig 230-240 med diveplates fram för att inte nosen ska börja lyfta

Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Re:

Berne skrev:

om den är svårkörd på vägen får väl framtiden utvisa men Arne Berg hävdade att den går bra i vanlig trafik.
jag har eb kompis som kört många mil med en liknande motor och han hade inget att klaga på.

Hade en liknande Arne Berg-motor i min Europa. Samma kam och dubbla Weber 45.

Den gick ganska snällt, man behöver ju inte så mycket vrid när bilen är så lätt.
Däremot sotade den stift när den inte fick gå för fullt. Och det är SVÅRT att köra för fullt med en 170 hk Europa i stan...

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005

Måste sticka uta helvete med 170 hk motor
Vad är det för prestanda siffror ungefär ?
Tänkte för det är 30 hk mera än vad Berg sa att den R16TS motorn i S1an har och den sticker rätt rejält thumbs up

Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Andreas, TC competition guiden har jag inte hört talas om. Har du nån mer info om den, det låter intressant?
230 blås med europa känns i hätigaste laget. det blir en vägbil, bana kör jag med sjuan när tillfälle ges.

Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005

http://www.lotuseuropa.org/Competition03.htm

Annars kan du också kolla länkarna på Europa registret , finns många bra & roliga sidor med race byggen och tips & trix m.m. thumbs up

Tänkte om den gör 210 med en 135 hk & 336 låda så borde ju 170 hk & 5 vxl ge den rätt rejäl högre fart
Fast det där med Berg.s hästkrafter ska man nog ta med en nypa salt, våran ska tydligen ha ge 165 hk men 135 hk stämmer nog mycket bättre
Kollar man vad Alpine A110 1600S bilarna gav så var det ungefär 140 hk i deras utförande

Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Re:

Andreas T skrev:
Måste sticka uta helvete med 170 hk motor
Vad är det för prestanda siffror ungefär ?
Tänkte för det är 30 hk mera än vad Berg sa att den R16TS motorn i S1an har och den sticker rätt rejält thumbs up

Prestandasiffror??

1:an och 2:an kan man trycka till på. Trean går för fort i stan.
Eller snarare, det går knappt att bromsa vettigt efter att ha gasat på trean. Europans original-aerodynamik och bromsar lämnar en del att önska då. Mycket lyft i fronten på en redan lätt bil.

och ärligt talat skulle jag nog inte kunna känna skillnad mellan 140 och 170 hk i en Europa. Min "Butt Dyno" är inte så exakt.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005

Butt dynon brukar ju tyvärr skaka sönder efter ett tag dessutom
Bromsarna är verkligen inget att hurra för , hörde nästan glasfibern spricka i golvet genom hjälmen när jag bromsade inför chikanen på falkenberg , har nog aldrig tryckt så hårt på en pedal utan att så lite har hänt

Dom små trummorna bak gör ju inte direkt allt bättre, går det att köra med inboard skivor på 5växlade ??
Har mätt lite på 336an men det är allt för tajt för att kunna få in en hyfsad skiva

Tydligen ska Triumph Heralds fram trummor passa på europan rätt lätt , så man får 2 bromscylindrar och lite större band

Har sett måånga Europor från japan med dive plates , samma som 62an fick när dom upptäckte att den inte va så värst bra i höga hastigheter, kanske vore något ? Ser rätt snyggt ut också thumbs up

Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1970
<<   1, 2, 3
16359 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande