Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -94
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
17836 besök totalt
hartge
åtvidaberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 687



kolv ringarna lär kosta mer än 750 kr!!!! kollade till e30 325 på bmw (fanns bara där innan ja visste om koed ) o där kostade det 345krper kolv !!!!

_________________
Pierre Rosenholtz

bmw 530D Touring -10
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
M3 3,0
Stempelringsæt -Pr. Stempel- DKK 622,501 = 746Skr
så ringarna kostar alltså 746kr per kolv?

har en till fråga ang. ringarna.
har snackat med några som säger att det bara är onödigt att byta kolvringarna.
för om jag sätter ditt nya så kommer det bara slitas mer. efter som dom gamla redan är inslitna.
vad är eran åsikt? ska jag strunta i att byta kolvringarna?

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
hartge
åtvidaberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 687



Mr.o skrev:
M3 3,0
Stempelringsæt -Pr. Stempel- DKK 622,501 = 746Skr
så ringarna kostar alltså 746kr per kolv?

har en till fråga ang. ringarna.
har snackat med några som säger att det bara är onödigt att byta kolvringarna.
för om jag sätter ditt nya så kommer det bara slitas mer. efter som dom gamla redan är inslitna.
vad är eran åsikt? ska jag strunta i att byta kolvringarna?
ja det stämmer nog med det priset ......hade du bra komp innan så kanske det inte behövs får ju horna om cyllarna om du byter ringar o det tar ju några mil innan det slitit in sig ...

_________________
Pierre Rosenholtz

bmw 530D Touring -10
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
Jag ska ringa på måndag till motormekano här istan och se vad han ska ha för att hona cylindrana.
ang. kolvringarna så tycker jag det är skumt för jag har fått pris hos ad-center här istan på 295kr per kolv.
aja får ta och kolla upp det i veckan.

igår var jag på clasohlsson och köpt poler grejor så imorn sätter jag igång och börjar polera..
rapport om hur det gick kommer imorn.

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
idag så har jag ägnat ett par timmar åt att polera. Och man börjar se resultat
är lite små putskvar med blev riktigt bra, svårt att hur blankt det blev med kameran.
men är ett par bilder:

så här såg det ut när jag börja:


halvvägs. alla porer är bortslipade och jag har börjat våtslipa med 600paper


polerat med autosol

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
UPPDATERING:
Idag har det hänt lite. tog bort Vanosen & lyftarna.
längre kom vi inte för jag måste köpa hylsor till att få bort topplocksbultarna.
så imorn hoppas jag få bort toppen, tråget, veven & kolvarna.
jag har även undersökt lite ang. honingen, och jag kommer lämna iväg blocket till motormekano här i stan.
och ventilkåpan, insug & lite andra prylar kommer lämnas iväg på pulverlack efter nyår.
det var allt för den här gången.

kammarna & Vanosen


Toppen åker förhoppningsviss bort imorn


_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
var ute i garaget en stund igår och rev ner det sista på blocket.
så nu ligger motorn helt ner plockad så nu är rengöring av allt som står på schemat.
tips mottages gärna hur jag gör rent på bästa sätt?
Vevlagrena var rätt slut, så det var nog läge för att byta dom. annars såg allt okey ut.
aja det är bara och sätta sig framför koed.dk och börja blocka ihop en order.




_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Kan du inte ladda upp bilderna här på forumet istället så man kan se dom?
https://rejsa.nu/forum/_upload.php

_________________
Peter Karlsson
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Kan du inte ladda upp bilderna här på forumet istället så man kan se dom?
https://rejsa.nu/forum/_upload.php


tack för tipset..
min ftp funka inte uppladdningsfunktion just nu
aja nu funkar bilderna iaf

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
har tänkt att måla blocket idagarna som kommer..
men var rekommenderar ni för färg? hammarlack eller?

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Mr.o skrev:
har tänkt att måla blocket idagarna som kommer..
men var rekommenderar ni för färg? hammarlack eller?


Jag skulle rekomendera någon för ändamålet avsedd sprayfärg, finns på bla Mekonomen, var noga med underarbetet !!

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
Bistec skrev:
Mr.o skrev:
har tänkt att måla blocket idagarna som kommer..
men var rekommenderar ni för färg? hammarlack eller?


Jag skulle rekomendera någon för ändamålet avsedd sprayfärg, finns på bla Mekonomen, var noga med underarbetet !!


ok,ok är det den värme tåliga färgen på sprayburk du menar?
vad rekommenderar du för underarbete?
jag vill helst inte blästra blocket. men en rejäl rengöring med avfettning borde väll räcka?

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 921



Avfettning är trots namnet fett, så använd t ex aceton för att ta bort resterna av avfettningsmedlet.

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
Uppdatering:
idag så har jag rengjort block & oljetråg samt fått på lite 2k:s lack. Och självklart så började det spöregna precis när jag hade börjat lacka
så hela skiten blev blött > men det får duga. finishen kommer jue ändå inte synas sen när motorn är på plats. (Stog ute & lack p.g.a att garaget är fullt med bilar)
På måndag så lämnar jag iväg blocket på honing.


Här kommer lite bilder:


[/i]

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
Har en fråga ang. montering av vanosen.
nollar man vanosen på nåt sätt innan montering eller är det bara att föra in vanos-axeln i kammen?
kan inte hitta några markeringar.

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
Idag kom tomten med lite tidiga julklappar:

Ny koppling. vattenpump, sotningssats & kolvringar.


ska försöka pallra mig ner till bmw i mellan dagarna och beställa resten.
gemförde lite priser mellan bmw & koed.dk och det vissa sig att det inte skillde specielt mycke.


GOD JUL PÅ ER DÄR UTE I STUGERNA

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
Uppdatering:

Nu så har det hänt lite i garaget, bottendelen är ihop plockad. ska hämta ut topplocksbultar idag så kan jag dra ditt toppen också, det som återstår sen är att ställa ventilspelen ingen som har specialverktyg att hyra ut för detta ändamål?! så skulle jag vara evigt tacksam.

lite bilder:

Lite delar ifrån bmw =)


Nya oljepumpen på plats


Börjar likna en motor igen

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



Ser fin ut detdär thumbs up

_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Har du delat toppen, kollat styrningarna, bytt tätningar och sett över säten och ventiler? Kan inte avgöra det på texten och bilderna kan jag inte få att funka.
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Glöm inte att mäta vevtapparna också om dina vevlager var slitna, så tapparna inte är ovala eller slitna. Det måste mätas väldigt noggrannt på 1/100mm på flera ställen på tapparna och det får ej diffa något alls i rundhet.
Diametern på vevtapparna ska enligt TIS understiga 50,00mm inom intervallet -0,009mm till -0,025mm

MVH

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160


Trådstartare
Re:

BMWTobbe skrev:
Har du delat toppen, kollat styrningarna, bytt tätningar och sett över säten och ventiler? Kan inte avgöra det på texten och bilderna kan jag inte få att funka.


Nu funkar bilderna igen
Toppen är ej rörd, finns inte riktigt ekonomi för att renovera den
motormekano här istan skulle ha 5000kr+moms för renovering. vet ni några billigare förslag så är ni hjärligt välkommna att tipsa mig om det.

Bilen har jue inte dragit nån olja undertiden jag haften, men däremot så hade jag problem med hc halten
vid beskitningen i höstas. den låg på 422 vid första besiktningen.. men med rejäl varmkörning & 20l etanol i tanken så fick jag ner den till 78 vid ombesiktning. kan detta bero på toppen?

Krille_hlm skrev:
Glöm inte att mäta vevtapparna också om dina vevlager var slitna, så tapparna inte är ovala eller slitna. Det måste mätas väldigt noggrannt på 1/100mm på flera ställen på tapparna och det får ej diffa något alls i rundhet.
Diametern på vevtapparna ska enligt TIS understiga 50,00mm inom intervallet -0,009mm till -0,025mm

MVH


förstår inte riktigt vad du menar med vevtapparna?

Edit:
vi mäte lagerspelet med plastigage. Och det var OK.

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -94
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
17836 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande