Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 17836 besök totalt |
M3 3,0
Stempelringsæt -Pr. Stempel- DKK 622,501 = 746Skr så ringarna kostar alltså 746kr per kolv? har en till fråga ang. ringarna. har snackat med några som säger att det bara är onödigt att byta kolvringarna. för om jag sätter ditt nya så kommer det bara slitas mer. efter som dom gamla redan är inslitna. vad är eran åsikt? ska jag strunta i att byta kolvringarna? _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
![]() _________________ Pierre Rosenholtz bmw 530D Touring -10 |
||||
Jag ska ringa på måndag till motormekano här istan och se vad han ska ha för att hona cylindrana.
ang. kolvringarna så tycker jag det är skumt för jag har fått pris hos ad-center här istan på 295kr per kolv. aja får ta och kolla upp det i veckan. igår var jag på clasohlsson och köpt poler grejor så imorn sätter jag igång och börjar polera.. rapport om hur det gick kommer imorn. ![]() _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
idag så har jag ägnat ett par timmar åt att polera. Och man börjar se resultat
![]() är lite små putskvar med blev riktigt bra, svårt att hur blankt det blev med kameran. men är ett par bilder: så här såg det ut när jag börja: ![]() halvvägs. alla porer är bortslipade och jag har börjat våtslipa med 600paper ![]() polerat med autosol ![]() _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
UPPDATERING:
Idag har det hänt lite. tog bort Vanosen & lyftarna. längre kom vi inte för jag måste köpa hylsor till att få bort topplocksbultarna. så imorn hoppas jag få bort toppen, tråget, veven & kolvarna. jag har även undersökt lite ang. honingen, och jag kommer lämna iväg blocket till motormekano här i stan. och ventilkåpan, insug & lite andra prylar kommer lämnas iväg på pulverlack efter nyår. det var allt för den här gången. kammarna & Vanosen ![]() Toppen åker förhoppningsviss bort imorn ![]() ![]() _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
var ute i garaget en stund igår och rev ner det sista på blocket.
så nu ligger motorn helt ner plockad ![]() tips mottages gärna hur jag gör rent på bästa sätt? Vevlagrena var rätt slut, så det var nog läge för att byta dom. annars såg allt okey ut. aja det är bara och sätta sig framför koed.dk och börja blocka ihop en order. ![]() ![]() ![]() _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
Kan du inte ladda upp bilderna här på forumet istället så man kan se dom?
![]() https://rejsa.nu/forum/_upload.php _________________ Peter Karlsson |
||||
tack för tipset.. ![]() min ftp funka inte uppladdningsfunktion just nu ![]() aja nu funkar bilderna iaf _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
Jag skulle rekomendera någon för ändamålet avsedd sprayfärg, finns på bla Mekonomen, var noga med underarbetet !! ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
ok,ok är det den värme tåliga färgen på sprayburk du menar? vad rekommenderar du för underarbete? jag vill helst inte blästra blocket. men en rejäl rengöring med avfettning borde väll räcka? _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
Uppdatering:
idag så har jag rengjort block & oljetråg samt fått på lite 2k:s lack. Och självklart så började det spöregna precis när jag hade börjat lacka ![]() så hela skiten blev blött > ![]() På måndag så lämnar jag iväg blocket på honing. Här kommer lite bilder: ![]() ![]() ![]() _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
Idag kom tomten med lite tidiga julklappar:
Ny koppling. vattenpump, sotningssats & kolvringar. ![]() ska försöka pallra mig ner till bmw i mellan dagarna och beställa resten. gemförde lite priser mellan bmw & koed.dk och det vissa sig att det inte skillde specielt mycke. GOD JUL PÅ ER DÄR UTE I STUGERNA _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
Uppdatering:
Nu så har det hänt lite i garaget, bottendelen är ihop plockad. ska hämta ut topplocksbultar idag så kan jag dra ditt toppen också, det som återstår sen är att ställa ventilspelen ![]() lite bilder: Lite delar ifrån bmw =) ![]() Nya oljepumpen på plats ![]() Börjar likna en motor igen ![]() _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
|
||||
Glöm inte att mäta vevtapparna också om dina vevlager var slitna, så tapparna inte är ovala eller slitna. Det måste mätas väldigt noggrannt på 1/100mm på flera ställen på tapparna och det får ej diffa något alls i rundhet.
Diametern på vevtapparna ska enligt TIS understiga 50,00mm inom intervallet -0,009mm till -0,025mm MVH |
||||
Re:
Nu funkar bilderna igen Toppen är ej rörd, finns inte riktigt ekonomi för att renovera den ![]() motormekano här istan skulle ha 5000kr+moms för renovering. vet ni några billigare förslag så är ni hjärligt välkommna att tipsa mig om det. Bilen har jue inte dragit nån olja undertiden jag haften, men däremot så hade jag problem med hc halten vid beskitningen i höstas. den låg på 422 vid första besiktningen.. men med rejäl varmkörning & 20l etanol i tanken så fick jag ner den till 78 vid ombesiktning. kan detta bero på toppen?
förstår inte riktigt vad du menar med vevtapparna? ![]() Edit: vi mäte lagerspelet med plastigage. Och det var OK. _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 17836 besök totalt |