Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (23778 totalt) |
Fjädrarna valde jag en hårdhet som jag tror ger en bra kompromiss till det jag skall använda bilen för. De ger bra vertikal kontroll utan att bli alltför jobbigt på dålig väg samtidigt som de ger relativt bra rollstyvhet. Skulle vilja ha något mer rollstyvhet i bilen men är låst vid den grövre k-hämmare jag nu har fram och vad den ger samt att jag inte kommer göra en bak. Får väl se vad det blir i framtiden, hade varit intressant att behålla eller öka rollstyvheten men sänka egenfrekvensen. K-hämmaren ger väldigt liten skillnad i styvhet mellan de tre stegen så att rollstyvhetsfördelningen styrs nu främst av fjädrarna. En av parametrarna att labba med när jag kommer ut på bana.
Jo, fördriver min tid i Väsby. Hur gick det på ringen? _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||
Re:
[quote="lillebror"]
Var har du köpt bromsskivorna ifrån? Har bara sett till Elise med 4x100 tidigare... _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||
Re:
Alla har väl olika referenser och beror på vad man tänkt använda bilen till. Skall man använda den en del på bana så tycker jag det fungerar riktigt bra. Skulle jag bara använda den på gata skulle jag gå mjukare. Sedan beror det också på vilken typ av stötdämpare du har och hur mycket dämpning. _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||
|
||||
Re:
Tyvärr endast 12 N/mm. Edit: Skall göra en ny mätning för jag tyckte det gjorde mycket större skillnad än de få N/mm kan orsaka. Nu sitter k-hämmaren i plastbussningar och med uniball länkar så flexet i k-hämmarens upphängning försvann samtidigt. _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||
Som ni ser på Daniels bild har banpremiären skett. Det var på Gelleråsen som är en riktigt bra bana för att testa. Den har det mesta i form av snabba och långsamma kurvor, kombinationer och ganska gropig för att vara tävlingsbana. Det var också första gången med r-däcken på bilen.
Det var riktigt kul och att få pressa bilen ordentligt och den fungerar kanon på bana. Jag har som förare en hel del att lära både hur bilen uppträder och hur jag skall köra men det kommer väl så småningom. Gjorde några justeringar under dagen och bilen svarar som tänkt. Nu blir det lite småjusteringar inför nästa gång som ser ut att bli Kinnekulle med Opelklubben och förhoppningsvis fungerar det ännu bättre. Något som saknades, jo effekt samt en bättre stol och bälte. Vill ha mer knuff i mellanregistret vilket enkelt kan fås med ett chip men det får vänta tills efter säsongen. Stol får jag se vad det blir, vill inte göra modifieringar som inte kan återställas till original. ![]() Tycker svängen ut på start mål är riktigt svår att få till. Provade flera olika spår men fick väl aldrig riktigt till det. ![]() Har han på gaffeln ![]() _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||
Re:
Japp, visst är det så. Det där är dock steg jag inte kommer ta för tillfället. Bak är inte helt enkelt och fram får denna duga så länge. _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||
Alfons, jag skulle söka på k-hämmare här på forumet. Finns massor med bra läsning så att du lär dig principen.
Den k-hämmare som sitter standard fram är väldigt mjuk och gör inte mycket nytta. Bilen mår bra av en styvare. Fjädrarna som sitter på dina Öhlinsdämpare är testade med standard k-hämmare. Sätter du på en hårdare så blir bilen något mer understyrd men ger samtidigt bättre chassikontroll. Om understyrningen skulle vara ett problem kan du alltid byta fjädrar och få ett bättre resultat än vad du har nu. Du har mer effekt jämfört med vad testbilen så det kanske blir alldeles utmärkt med att bara montera en styvare k-hämmare så får du mer grepp bak och kan utnyttja de där hästarna bättre. _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (23778 totalt) |