Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster TURBO -05
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (23778 totalt)
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



Själva dämparna har jag koll på men intressant att veta hur du valde fjäderkonstanter osv.

Jobbar du på öhlins?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107


Trådstartare
Fjädrarna valde jag en hårdhet som jag tror ger en bra kompromiss till det jag skall använda bilen för. De ger bra vertikal kontroll utan att bli alltför jobbigt på dålig väg samtidigt som de ger relativt bra rollstyvhet. Skulle vilja ha något mer rollstyvhet i bilen men är låst vid den grövre k-hämmare jag nu har fram och vad den ger samt att jag inte kommer göra en bak. Får väl se vad det blir i framtiden, hade varit intressant att behålla eller öka rollstyvheten men sänka egenfrekvensen. K-hämmaren ger väldigt liten skillnad i styvhet mellan de tre stegen så att rollstyvhetsfördelningen styrs nu främst av fjädrarna. En av parametrarna att labba med när jag kommer ut på bana.

Jo, fördriver min tid i Väsby.

Hur gick det på ringen?

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



har inte åkt än. blev inställt pga dåligt väder.

åker i slutet av juli istället.

Vad åker du på för fjädrar (konstanter)?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381



Re:

[quote="lillebror"]
Jarl skrev:

Japp, det har spårat ur men jag behövde ju verkligen nya bromsar


Var har du köpt bromsskivorna ifrån? Har bara sett till Elise med 4x100 tidigare...

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107


Trådstartare
Re:

På AP, färdigt kit.

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107


Trådstartare
Re:

Turbo² skrev:

Vad åker du på för fjädrar (konstanter)?


Nu sitter det 90/110 på. Funkar bra på bana och helt ok på landsväg.

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



jag kör på 80/95 och kan inte förstå hur man kan tycka det är för hårt..

funkar kalas bra!

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107


Trådstartare
Re:

Turbo² skrev:
jag kör på 80/95 och kan inte förstå hur man kan tycka det är för hårt..

funkar kalas bra!


Alla har väl olika referenser och beror på vad man tänkt använda bilen till. Skall man använda den en del på bana så tycker jag det fungerar riktigt bra. Skulle jag bara använda den på gata skulle jag gå mjukare.

Sedan beror det också på vilken typ av stötdämpare du har och hur mycket dämpning.

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



har du linjära eller progressiva fjädrar?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



Den där tygtoppen ser ju bara för lustig ut när man kör > 90 km/h...

_________________
Vincent Wong
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Re:

SlimVince skrev:
Den där tygtoppen ser ju bara för lustig ut när man kör > 90 km/h...


Haha - det där har jag aldrig reflekterat över. Tycker ju Speedstern är snygg med tyget på(när den står still)

_________________
Lasse Alfons
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



har ni inte tänkt på att kör man över 100 kmh kan man kila fast sin plånbok mellan ena plaststaget i taket och tygtaket... mycket smidigt när man hittar extra fack.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Jarl:
Vad har krängar för fjäderkonstant på hjulet? (fram)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107


Trådstartare
Re:

Turbo² skrev:
har du linjära eller progressiva fjädrar?

linjära.

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Jarl:
Vad har krängar för fjäderkonstant på hjulet? (fram)

Tyvärr endast 12 N/mm.

Edit: Skall göra en ny mätning för jag tyckte det gjorde mycket större skillnad än de få N/mm kan orsaka. Nu sitter k-hämmaren i plastbussningar och med uniball länkar så flexet i k-hämmarens upphängning försvann samtidigt.

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107


Trådstartare
Som ni ser på Daniels bild har banpremiären skett. Det var på Gelleråsen som är en riktigt bra bana för att testa. Den har det mesta i form av snabba och långsamma kurvor, kombinationer och ganska gropig för att vara tävlingsbana. Det var också första gången med r-däcken på bilen.

Det var riktigt kul och att få pressa bilen ordentligt och den fungerar kanon på bana. Jag har som förare en hel del att lära både hur bilen uppträder och hur jag skall köra men det kommer väl så småningom. Gjorde några justeringar under dagen och bilen svarar som tänkt.

Nu blir det lite småjusteringar inför nästa gång som ser ut att bli Kinnekulle med Opelklubben och förhoppningsvis fungerar det ännu bättre.

Något som saknades, jo effekt samt en bättre stol och bälte. Vill ha mer knuff i mellanregistret vilket enkelt kan fås med ett chip men det får vänta tills efter säsongen. Stol får jag se vad det blir, vill inte göra modifieringar som inte kan återställas till original.


Tycker svängen ut på start mål är riktigt svår att få till. Provade flera olika spår men fick väl aldrig riktigt till det.


Har han på gaffeln

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Tyvärr endast 12 N/mm.


om det är på 1 hjul är det ski... ynkligt, ca ca ca faktor 4-4,5 är nog vättigt.
Men då behövs det en bakkrängre på ca ca ca 30N/mm(på hjulet)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Citat:
Tyvärr endast 12 N/mm.


om det är på 1 hjul är det ski... ynkligt, ca ca ca faktor 4-4,5 är nog vättigt.
Men då behövs det en bakkrängre på ca ca ca 30N/mm(på hjulet)


Japp, visst är det så. Det där är dock steg jag inte kommer ta för tillfället. Bak är inte helt enkelt och fram får denna duga så länge.

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Det där med krängningshämmare fram har jag aldrig brytt mig om. Behöver man starkare när man har Öhlins? Bygga själv eller köpa? Jag vet att Fuling är en jävel på att räkna sånt, men jag förstår det inte.

_________________
Lasse Alfons
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107


Trådstartare
Alfons, jag skulle söka på k-hämmare här på forumet. Finns massor med bra läsning så att du lär dig principen.

Den k-hämmare som sitter standard fram är väldigt mjuk och gör inte mycket nytta. Bilen mår bra av en styvare. Fjädrarna som sitter på dina Öhlinsdämpare är testade med standard k-hämmare. Sätter du på en hårdare så blir bilen något mer understyrd men ger samtidigt bättre chassikontroll. Om understyrningen skulle vara ett problem kan du alltid byta fjädrar och få ett bättre resultat än vad du har nu. Du har mer effekt jämfört med vad testbilen så det kanske blir alldeles utmärkt med att bara montera en styvare k-hämmare så får du mer grepp bak och kan utnyttja de där hästarna bättre.

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster TURBO -05
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (23778 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande