| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bort med rost från bromsoken ?
|
12 besök senaste veckan (38460 totalt) |
|
jag testade med elektrolyt o ström i våras.. låg i en vecka... blev klart bättre, men inte riktigt som jag ville. Kanske jag gjorde nått fel.. för mycket lut eller något.
Lämnade in två ok igår för blästring (+ lite bakaxelifästningsprylar).... snabbt, billigt o en bra yta att måla/svetsa på. _________________ Mats Andersen |
||
|
|
||
|
_________________ Jhon Geuken Svarvar, Fräser, Borrar, Helicoils, Blästrar (även hela bilar) Projektbilen http://gallery.voodoo-people.com/album390 |
||
|
Re:
Två veckor i citronsyra!! Jag vill ha det resultatet på två timmar och slippa stålborstningen, annars är det ju ingen vinst...
Men det funkar väl med alla syror? Bara köpa lite saltsyra och späda det lämpligt så det går lagom fort? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
Det är en vits att inte använda starkare syror/baser än nödvändigt. Koncentrationen hos syran styr inte styrkan, bara hastighetet sas. Även utspädd saltsyra kommer att äta duktigt på rent stål/rostfritt mm. Även koncentrerad citronsyra är rätt mild och äter inte allt (Det går att slå upp lite om pKa om du vill). Citronsyra, vinsyra och ättika är tre vanliga syror som är enkla att hantera och oftast finns på nära håll (snabbköpet). Det finns ju färdiga betmedel att köpa för olika metaller om man vill göra riktigt rent, dessa brukar inte vara snälla saker. Men det som brukar vara gemensamt för det är att de skall används på hyffsat homogena ytor. Har man skitiga halvrostiga ytor så finns det ju risk att de rena ytorna äts mer än nödvändigt under den tid det tar att äta upp skiten. Ett svagare medel kan hantera det annorlunda (rör tex inte det rena och tar bara skiten). |
||
|
Tja, om det inte funkar med en hammare så funkare det med en större...
Saltsyra bad är väl en erkänd metod att få bort rost med istället för bläster, eller har jag fel där? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
Nu vill jag inte påstå att man fräter igenom ett bromsok på nolltid men det finns ju trots allt lite toleranser som man inte vill äta alltför mycket på (dvs dumt att låta det ligga längre än det absolut behövs). Tidsfaktorn blir lite slappare med svagare syra (men hur det ser ut efter ett halvår i Cintronsyralösning kanske nån vill testa?) Experimentell erfarenhet slår alltid teori, jag vill bara slå lite vakt om att man kan öka storlek på hammaren i steg, då hinner man märka när det börjar göra ont i tummen. |
||
|
Vill passa på att påpeka fördelen med elektrolys framför syra:
1. Du återför en stor del av den oxiderade metallen till objektet. 2. Du påverkar inte detaljer som inte ska rostomvandlas (t.ex cylindern på ett bromsok) 3. Det går fort! 4. Det bubblar fint i karet
Nackdelarna är väl att det drar lite ström och luktar lite konstigt. _________________ Jesper Wall BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil) BMW E39 540iAT BMW E85 Z4 Svenska E12/E28 Registret http://www.e28.se |
||
|
Ja, elektrolysen är nog bra, men jag tror inte på punkt 1, inte på långa vägar....
Dessutom borde den ha samma nackdel som elförsinkning, nämligen väteförsprödning, eller? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Lyfter denna tråd lite igen. Tänkte mest hur noga man bör plocka isär/göra rent prylarna när man gör ett elektrolys-bad.
Tänker på bromsok, typ gummipackningar och olja. Oljan kan ju rinna ur, men allting försvinner inte på rinn.. Tål gummipackningar den här behandlingen? _________________ John Edvardsson |
||
|
Rostlösare som blivit uppskattad av många bilentusiaster.
http://www.smedjans.com/ _________________ Daniel Gustavsson |
||
|
Re:
Verkar bara vara vanlig fosforsyra, eller? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
så det här borde funka på mina aluminium-ok också, eller? duger det med zink-anod för alu-detaljer eller ska man ha en alu-anod? ena oket såg ut som om det dragit på sig något smittsamt när jag demonterade det i helgen
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
Kan jag göra en säker elektrolys med detta? El: laptopladdare 15V 5A Varmvatten+bakpulver offeranod: svartstål+fyrkantsrör antar att det är förzinkat eller nått likn. tror inte det är något rostfritt i det va?? Det jag vill avrosta är redan svarvade bromsskivor men vill få bort rosten i ventilationen,,, går det?
_________________ Jimmy Andersson |
||
|
Re:
Sant, funkar inte i hålrum. Då är syra metoden bättre. (eller köpa nya bromsskivor...) _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bort med rost från bromsoken ?
|
12 besök senaste veckan (38460 totalt) |