Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 59 besök senaste veckan (26673 totalt) |
Ja det finns ju lite varianter på hur man gör men så här har jag gjort.
Motor från e34 525 för att få rätt tråg med djupa delen frammåt. Motorfästen från e36, från en 328 men 320-328 funkar Motorkuddar får man laborera lite med, jag har inte löst den biten 100% än Främre grenrör från e36 bakre e34 och egenbyggda framrör. V-låda ZF från e34 525 med 328 kardan och e30 upphängningar och e34 kuddar e30 slutväxel 3,25 utv så det varvar inte så farligt som det annars gör om man kör ZF låda då den har annan utväxling. Ska man köra getrag 260 som sitter i 325 tex får man bygga om mer då lutning på lådan blir fel. ombyggt spakställ kopplingslavcylinder från e30 Kylare från e36 med internt expansionskärl Det var väl hårdvaran det. När det gäller elen så fixade jag kopplingsschema från e30in och e34 och kopplade bara ihop de sladdarna till det som behövdes, de mesta är samma färger ändå tex startmotor, tändningsplus, oljetryck och soppapump har jag för mig. Men där skiljer det ju en del mellan modellerna om man har Motronic eller Jetronic som jag hade. _________________ Fredrik Ohlson |
||||
Re:
Det var det värsta! ![]() Så det finns de som passar på M50 trots allt, måste finnas olika modeller av det då. Från vilken årsmodell är ditt? Passade det rakt av rent utrymmes mässigt också? Edit: Såg att det är e36 du har, så då ska det väl passa rätt bra ![]() _________________ Fredrik Ohlson |
||||
Menar du att grenröret inte passar till motorn eller karossen ? Mitt grenrör är från en 94:a
För du skrev följande. Det blev dock orginal grenrör tills vidare, har ju läst att M3 grenrören ska passa på M50 med det gör de inte för 5 öre De verkar bara passa på nyare M54 eller vad de heter som har annan bultdelning mot toppen. _________________ Jani Tauriainen Bmwsc#476 Bmw 330 M e36:a |
||||
Motorkuddarna kan man ta från tex. 535 E28 och vända dem 180grader, passar som om de vore menade dit.
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Re:
Det passar inte mot toppen överhuvudtaget, annat avstånd mellan bultarna och längre mellan flänsarna. Mitt ska komma från en 3,0 det är allt jag vet. _________________ Fredrik Ohlson |
||||
Re:
Har också för mig att bultdelningen är samma på M50 vs S50 så jag gissar på att du har fått fel grenrör?? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
Ja det måste vara fel grenrör på nåt vis men det kommer från en 94 s50b30.
Det är samma grenrörspackningar till alla S50 enligt realoem.com och den sidan har alltid haft rätt förr, vilket betyder att de har samma flänsar mot toppen. Och 3,2 grenrören har ju lambda uttag och det har jag inte på mitt så det kan det inte heller vara. Fattar nada, ![]() _________________ Fredrik Ohlson |
||||
Verkligen skumt för mitt kommer också från en 94 s50b30.
Kan det va så att dom är från en M5:a ?? Kollade lite nogrannare på dina grenrör och dom är inte likadana som mina. Jag har inga hål/böjda rör som sticker upp sådär och sen har jag dom 6 små skruvarna uppåt du har dom åt sidan _________________ Jani Tauriainen Bmwsc#476 Bmw 330 M e36:a |
||||
Re:
Har inte ens tänkt tanken att det skulle vara från en M5, så jag kollade upp det och det är med all sannolikhet ett m5 grenrör jag köpt. Länk http://www.realoem.com/bmw/showparts Antingen har jag blivit blåst eller så hade säljaren inte en gnutta koll på var han fått det ifrån, kan ju knappast ha skruvat av det själv iaf, för se skillnad på en m5 och m3 gör ju för bövelen en blind ![]() Känns ju rätt surt att ha lagt ut pengar på ett värdelöst grenrör, kan ju höra med säljaren om han vill ta tillbaks det men det tvivlar jag på. Men men, får se det positivt, då är ju grenrörsmysteriet löst iaf alltid nåt ![]() _________________ Fredrik Ohlson |
||||
Jooo...
M3:ans grenrör passaar på M50 toppen. Grenröret skall komma från en 3,0 som är till och med -97 om jag inte missminner mig. Dessa bilarna har inga små "rör" i sina grenrör... Det är S38:orna som har det. (M5) Fråga mig... jag vet, har haft ett S38 rör och labbat med. Sålde det sen för det passade ju inte på min M50 motor och jag orkade inte bygga om det heller. Lika bra att någon som behövde ett grenrör till M5 fick köpa det billigt. Så var det med det. ![]() _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Ujuj vad kass jag har varit på att uppdatera här, har hänt en del sen sist faktiskt.
Bla så har det kommit på slutrör ibak, blev 2 vanliga raka 2,5" enkelt och snyggt, finns lite planer på en större ombyggnation av avgaset så jag låter det vara tills vidare. Jag har haft problem att det droppar lite kylarvätska när motorn är varm och jag har konstaterat att det kom från kylaren och gavelskarven på vänster sida. Så en dag rev jag ner den och skulle täta gaveln tänkte jag. Så gaveln lossades och inspekterades och det visade sig att det inte var nån packning som läckte utan gaveln var spräckt in mot cellerna precis där expansionskärlet sitter. Tanken var först att svetsa på nya alugavlar och fixa ett exp-kärl vid sidan om för jag hade ingen lust att köpa ny kylare pga andra utgifter. Men en ny visade sig vara billigare än jag trodde, så jag insåg att det inte var värt jobbet. Med kylarbyte följde nya fästen till fläkten för den satt med genomgående bult förut, oseriös lösning som jag inte ville ha på nya kylaren ![]() Främre röret har fått byggas om en smula pga litet läck som blev större när jag skulle svetsa ihop det för gasen tog precis slut när jag skulle lägga det sista och sedan fanns det inte nån gas att uppbringa på lokala gasdepån heller så det drog ut lite på tiden. Men när jag ändå hade systemet nere igen passade jag på att lägga några timmar på polering, har man rostfritt ska det ju vara blankt också ![]() Var ute på en liten testsväng när jag fått ihop avgaset, kände vid ett tillfälle att bilen tvekade vidd acc, trodde soppan var slut först, för tankmäteren visar lite vad den själv känner för. Bilen började gå riktigt illa sista metrarna till verkstaden för att sedan stanna precis när jag kom in, lite flyt där iaf. Sedan startade den inte och poffade bara till lite ibland. Efter lite felsökning visade det sig att det inte kom nån soppa från pumpen fast den fick spänning fram, och inte hjälpte det att jag skvimpade i 10 l i tanken, så det var givetvis pumpen som sagt upp sig. Jag beslöt att plocka isär den för att se vad som hänt och efter putsning av rotor och kol så går den bra igen, vi får väl se hur länge bara ![]() Har lackat om höger bakskärm där jag bytte skärmkanten, den färgen jag köpte först som skulle matcha färgkoden på bilen var för mörk och vinröd så jag kollade på lite färgprover och drog en chansning på en ngt ljusare och mer orange färg som visade sig matcha nära nog 100%, även om man vet att det är omlackat så kan man inte direkt se det iaf, ett gott betyg med andra ord ![]() Tanken var ju att besikta bilen för ca 6 v sen, och det mesta var klart men allt småstrul har skjutit upp det så nu blir det nog inte fören till våren känns det som, snart kommer väl snön så då är det ju kört ivf. Nu behöver jag bara hitta vinterförvaring/meckgarage, det hade varit skönt att slippa se den stå ute i vinter. Jahopp det var det om det och bilder blev det inga heller, katastrof! ![]() _________________ Fredrik Ohlson |
||||
Helt missat ditt inlägg, tråden måste ha rasat fort på listan
![]() Ligger nåt i det du säger och det hade nog varit ett sant nöje att åka Bmw, bakhjulsdrivet och diffbromsat i vinter ![]() Jag vet att den är trevlig när det går brett men jag har ett substitut i form av japansk 4wd turbovagn som jag ska fixa till och den duger förhoppningsvis som träningsredskap. Ska bli kul att försöka lära sig 4hjulsdriftande, WRC here i come ![]() ![]() _________________ Fredrik Ohlson |
||||
Tja tråden det var längesedan!
![]() Vad har hänt sen sist då? Inte mycket, förutom att jag fick plocka ner soppapumpen igen för den funkade inte riktigt som den skulle. Var nåt fel med pumphuset så den hade för dålig sugförmåga. Den fick i sig luft i en kurva vid ett tillfälle och kunde inte suga upp soppa igen sen. Jag plockade ihop en liten hybrid med beggade grejer som fungerar mycket bättre. Det stora är annars att bilen gått igenom besiktningen! ![]() Sista september var den stora dagen, allt gick förvånadsvärt smidigt. Det enda han hade att säga var att torkarbladen hade spruckit lite och att halvljuset var för lågt justerat, tunga anmärkningar mao ![]() Annars har bilen bara funkat och efter bes så har den fått rulla ett par mil på krokiga vägar så jag fick känna hur den beter sig på vägen med bromsbalans och så. Det finns lite justeringar att göra såklart men överlag känns den bra. Nu när det varit julledigt så har det fixats lite med kärran. Garage hade varit najs så man kunde jobba med bilen mer än på helger och semestern ![]() Efter att ha kört med bilen lite grann togs beslutet att fixa styrväxel från e36 och servo. Den är lite för tvär och ryckig i styrningen tycker jag och så behövs mer rattutslag för att kunna parera bättre när det blir returkast och servo bromsar ju liksom upp styrningen så det inte blir så ryckigt. Styrväxel köptes från en 318 95:a, fin ytbehandling på dessa btw. Pulverlack kanske, nån här som vet? Skulle kunna tänka mig samma på andra delar för den verkar stryktålig och bra. Rattaxel från e30 med servo fyndades på lokala skroten. Endast 5 år gammal kan man säga, den är från en 90:a och las på lagret 95 och har legat där sedan dess. Snacka om hyllvärmare ![]() Styrväxel och allt sitter på plats, men slangar och sånt saknas än sålänge. Blir lite special där så det dröjer ett tag. ![]() ![]() Jag gav mig på att fixa lite små rosthål som är runt domkraftsfästena, höger bak är klart och högerfram är nerkapat och väntar på att få plåten inpassad. Men nu så sitter jag hemma och är sjuk och tappar massa värdefull mecktid, så typiskt ![]() Färdigsvetsat och grundat. ![]() ![]() HF nerkapat ![]() Såhär kan man ju inte ha det... ![]() _________________ Fredrik Ohlson |
||||
Det går sakta framåt, med betoning på sakta
![]() Känns som att man bara står och stampar och aldrig kommer nånvart, men lite progress har det varit senaste tiden. Två viktiga mätare har hittat in i bilen, oljetemp och oljetryck. Kapade ner mittre luftutblåset och måttade till en bit aluminiumplåt. Funderar på om jag ska lacka den svart kanske för att matcha lite bättre med inredningen. Sen har jag bytt ut de gamla värmesköldarna för avgassystemet, de gamla var närmast obefintliga. Man ser de ju iofs bara när man har bilen upphissad, men det ska kännas rätt ![]() Har fixat nytt kontaktstycke till fläktkontakten, var lite budgetlösning förut med tillplattade rundstift för att de skulle sitta kvar på kontakten och så kan vi inte ha det. Jag har ägnat mig åt att ta bort limmet till isoleringen på huven, provade med div lösningsmedel först men inget tog nåt bra. Så istället satt jag med borrmaskin och gummitrissa en halv helg, och det är verkligen as-skoj så jag rekommenderar alla att göra det ![]() ![]() ![]() Lé bildér... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Åsså lite värmesköldar... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kontakt ![]() ![]() Huv-aligen! ![]() ![]() _________________ Fredrik Ohlson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 59 besök senaste veckan (26673 totalt) |