Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kompressor-konvertera en motor...
<<   1, 2, 3, 4   >>
28 besök senaste veckan (35041 totalt)
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
24-Seven skrev:
men de ligger på gränsen till att ha för mycket effekt för att gå att regga med.

finns de ngt som heter så

Å va tror du besiktningen tror att du har för pollar under locket med en kompressor vinandes brevid
motorn

Skall ju bara ha kompressorn monterad vid bankörning...?

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

24-Seven skrev:
Sant, men det beror på vad man tycker är en riktig motor...

f20c (honda s2000) kunde vara ett alternativ, men går ej att regga med och kräver byte av växellåda+kardan. Sen är ju denna motor svår att få tag i och dyr...
Hondas Kserie då? Det finns ju en med låg effekt som kan förväxlas med Civic Type-R...
K-serien snurrar ju också åt rätt håll. http://www.clockwisemotion.co.uk/

Edit: K20A3 (Civic Si 02-05) med 160 märkhästar kanske är för mycket iofs och växellådeadaptrar dräller det inte av.

Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003

kompressor

24-seven jag har en Eaton m45 liggande till ingen nytta,intresserad?pm a mej i så fall.
mvh peter.

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Niklas Falk skrev:
24-Seven skrev:
Sant, men det beror på vad man tycker är en riktig motor...

f20c (honda s2000) kunde vara ett alternativ, men går ej att regga med och kräver byte av växellåda+kardan. Sen är ju denna motor svår att få tag i och dyr...
Hondas Kserie då? Det finns ju en med låg effekt som kan förväxlas med Civic Type-R...

Edit: K20A3 (Civic Si 02-05) med 160 märkhästar kanske är för mycket iofs och växellådeadaptrar dräller det inte av.

En civicspis hade suttit fint, gillar hondas motorer och 160hk hade nog gått att få igenom besiktningen med lite vilja..., men som sagt då får man göra en egen adapter...

Kenlad skrev:
Lite tips kanske

http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=57587

//Kenneth

Ett mycket fint tips, TACK!, som löste frågan om var man skall sätta generatorn! Jag får leta efter en liten generator på skroten imorgon, och sedan montera dubbla remhjul på vattenpumpen, så generatorn sitter lite förskjutet frammåt...

BMW 116d -11
Citera
Björnfot
Skövde
Här sen Mar 2005

Tänkte bara säga om du tror att den tar för mkt plats, fundera lite över en G60 ladder från en VW.

http://www.rp-motorsport.de/en/g-lader/g-charger-optimisation.htm

Inte direkt jätte stora.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

24-Seven skrev:
Niklas Falk skrev:

En civicspis hade suttit fint, gillar hondas motorer och 160hk hade nog gått att få igenom besiktningen med lite vilja..., men som sagt då får man göra en egen adapter...
.. eller köpa från clockwisemotion (de påstår att de har till Ford Typ9 lådan). Men de visar inget pris...

24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Har pratat lite med säljaren till detta
Som Kenlad tipsade om, och vi verkar komma överens...

BMW 116d -11
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004

Re:

24-Seven skrev:

Men blir det ett lite snyggare plenum då kanske?

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

malfunkshun skrev:
24-Seven skrev:

Men blir det ett lite snyggare plenum då kanske?

Problemet är att det måste få plats under huven, så det får inte vara högre...
om allt löser sig och jag får tag på grejerna på länken, kommer jag testa om det fungerar, och sedan göra om fästen, plenum m.m i alu som kan poleras...

BMW 116d -11
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Jag åkte mot Micke R1 på mantorp i somras och han tok trimmar Jag åkte mot dig på mantorp och du kompressor laddar . Jag säger bara att det är borkastade pengar , ni får slåss om andra platsen ändå .

Jag bara jävlas lite , lycka till thumbs up thumbs up

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Libell skrev:
Jag åkte mot Micke R1 på mantorp i somras och han tok trimmar Jag åkte mot dig på mantorp och du kompressor laddar . Jag säger bara att det är borkastade pengar , ni får slåss om andra platsen ändå .

Inte bra det här.... nu måste man ju trimma

24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Libell skrev:

Tror jag behöver många timmar bakom ratten innan jag kör ifrån dig, oavsett bil... Men oddsen blir kanske lite bättre med kompressor och r-däck
Tack!

Klart du skall trimma Nisse!!!

BMW 116d -11
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

David Berglund skrev:
Laddtryck styr du som folk sagt lättast med remskivan.
Dimensionerar gör du genom att ta reda på motorns volymetriska verkningsgrad. Eller så uppskattar du den till någonstans mellan 0,8 och 1 ungefär.

Den faktorn multipliceras med motorvolym och divideras med två vid 4takt, samt multipliceras med absoluttrycket du vill ladda (1+"laddtryck") för att få veta motorns luftbehov (liter/varv)

0,9 i ve och 2l motor samt 1,5bar ger 0,9 x 2,0/2 x 1,5 = 1,55

Motorn behöver alltså 1,55l/varv för att ge 0,5 bar övertryck. Om du har en kompressor som ger 1l/varv (tex eaton M62) så behöver du alltså ett utväxlingsförhållande på 1:1,55 mellan remskivorna på motorn och kompressorn.

om du vid motors maxvarv nåt ett varvtal på kompressorn som är över specat maxvarv, behöver du dimensionera med en större kompressor.

0,9 i ve och 2l motor samt 1,5bar ger 0,9 x 2,0/2 x 1,5 = (borde bli 1,35?)

om jag använder formeln du skrivit innebär detta alltså att:
1,35l/varv ger 0,5bar laddtryck,
Eaton M45 pumpar 0,75 liter/varv,
tror att rekommenderat maxvarv på kompressor är 8000rpm?
Varvstoppet är satt till 7000rpm

Förhållandet 0,75:1,35 ger att kompressorn skall snurra 1,8ggr vevaxeln för att ladda 0,5 bar? Vilket inte går... Stämmer detta?

Räknar man baklänges:
ger 8000rpm (kompressorns maxvarv) genom 7000rpm (varvstoppet) att utväxlingen max får vara 1: 1,14

1,14/1,8 = 0,63 -> 0,63x0,5=0,315

Alltså kommer jag max kunna ladda 0,3bar... Eller har jag missuppfattat något?

om motorn har ca:150hk NA kan man då (bortsett från den effekt kompressorn tar) räkna: 1,3x150= 195hk??

Eller går det att varva kompressorn mer? detta diagram innehåller ju högre varvtal än 8000rpm??? (även om effektiviteten blir lägre på kompressorn)

många frågor blir det

BMW 116d -11
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det finns de som spinner Eatons M45or bra mycket snabbare än så, men det är ju inte inom spec sas.
Men 62an är bättre storlek till 1,8 och 2,0.

C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004

Är inte Eatonen specad uppemot åtminstånde 13000rpm?

Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Det finns de som spinner Eatons M45or bra mycket snabbare än så, men det är ju inte inom spec sas.
Men 62an är bättre storlek till 1,8 och 2,0.

C Upp skrev:
Är inte Eatonen specad uppemot åtminstånde 13000rpm?

Enligt grafen på länken: http://www.eatonperformance.com/superchargers/M45-performance-map.html . . . .
är den ju specad upp över 14000rpm... men effektiviteten sjunker 10% mellan 8000rpm och 14000rpm

M62an kanske hade varit bättre men, jag får inte plats med den... Eftersom jag nu ändå kommer använda intercooler, borde den värmeökning (av luften) som blir av att köra högre varv på kompressorn inte vara så avgörande...?

BMW 116d -11
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005

Min M45 varvar ca 13000 med 130/72,5 mm remjhul (x1,8) vid 7200 rpm. Laddtrycket blir max ca 0,45 bar på min 1,6l. Efter byte till större remskiva på veven till 150mm ger det 2,06 i utv. Laddtrycket höjdes till ca 0.65 bar (14800 SC-rpm@7200 M-rpm). M45 dessutom har förfinats under åren och man har fått ner lufttempen betydligt, så hittar ni begagnad , se till att det är den sk S-versionen. Att övervarva dom ger bara en massa värme som måste kylas ner. Efter uppvarvingen av min monterades även en vattenkyld I/C som sänker ca 20-30 grader. Så 13000 rpm är oftst inga problem utan I/C!

Håller med Niklas där ang M62.an

(Egentligen skulle jag behållt min 130-skiva och bytt remskivan på kompressorn till 63 mm som ger samma förhållande. Då jag bara använder en 4-ribbad rem så finns det risk att den vill slira med för liten skiva. Alt kunde jag gått upp till en 6-ribbad, men detta funkar skapligt utan att det slirar. Får dock byta rem varje år!)

Citera
Lynxen
Göteborg
Här sen Nov 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
24-Seven skrev:
Niklas Falk skrev:

.. eller köpa från clockwisemotion (de påstår att de har till Ford Typ9 lådan). Men de visar inget pris...

K20a3(?) sitter i Honda Accord å har 155 kusar, lättare att få tag på iom att accorden sålts i sverige. Civic Si är endast en amerikansk modell, vi fick type-r med 200kusar istället

Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Peter Sandström skrev:
Min M45 varvar ca 13000 med 130/72,5 mm remjhul (x1,8) vid 7200 rpm. Laddtrycket blir max ca 0,45 bar på min 1,6l. Efter byte till större remskiva på veven till 150mm ger det 2,06 i utv. Laddtrycket höjdes till ca 0.65 bar (14800 SC-rpm@7200 M-rpm). M45 dessutom har förfinats under åren och man har fått ner lufttempen betydligt, så hittar ni begagnad , se till att det är den sk S-versionen. Att övervarva dom ger bara en massa värme som måste kylas ner. Efter uppvarvingen av min monterades även en vattenkyld I/C som sänker ca 20-30 grader. Så 13000 rpm är oftst inga problem utan I/C!

Håller med Niklas där ang M62.an

(Egentligen skulle jag behållt min 130-skiva och bytt remskivan på kompressorn till 63 mm som ger samma förhållande. Då jag bara använder en 4-ribbad rem så finns det risk att den vill slira med för liten skiva. Alt kunde jag gått upp till en 6-ribbad, men detta funkar skapligt utan att det slirar. Får dock byta rem varje år!)

Intressant! Då skall jag alltså försöka få ut så mycket som möjligt ur den lilla stackaren, trots att motorn inte är kompsänkt...

Enligt tidigare formel, skulle alltså 14000 SC rpm ge mig ca: 0,6 bar i laddtryck. (om man bortser från tryckförluster, verkningsgrad av kompressor m.m, kanske 0,5 i verkligheten, vilket var det som var tänkt från början...

BMW 116d -11
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Lynxen skrev:
K20a3(?) sitter i Honda Accord å har 155 kusar, lättare att få tag på iom att accorden sålts i sverige. Civic Si är endast en amerikansk modell, vi fick type-r med 200kusar istället
Det fanns 160hk K20A2 från Civics på bildesbasen iaf när jag kollade lite (den verkar vara nere nu). Men märkningen på bildelar kan man inte riktigt lite på.

Edit: K20A4 är det som de listar som 110KW, K20A2 är ju Type-R maskinen (200hk).
K20A6 verkar de kalla 114KW versionen som sitter i Accord.
K20A4 verkar även sitta i CR-V.

Skruva banåkabil
Kompressor-konvertera en motor...
<<   1, 2, 3, 4   >>
28 besök senaste veckan (35041 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande